Jump to content

Recommended Posts

Killarna och tjejerna som just nu finns i Bohuslän för att sanera olja tycker troligen inte att man har mindre behov av ett skalplagg än de som jobbar på exempelvis Ledningsregementet eller F17...

Killarna och tjejerna som befinner sig i Bohuslän och sanerar har förmodligen behov av SKYDDSKLÄDER modell grova typ nitril/galon.

Har du någon gång sanerat olja så borde du veta vad det inenbär i form av SKITGÖRA utan dess lika. Nä kom med mer realistiska exempel om du ska bi trovärdig.

Eller har du synen på skaljackan som engågnsmtrl?

/m

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit väldigt passiv på detta forum den senaste tiden för att inte säga helt frånvarande. jag behövde bara läsa den här tråden för att komma ihåg varför.

 

Nivån på påhoppen mot oss som lägger vår fritid på militär verksamhet till våra familjers stora förtret upphör aldrig att förvåna och förarga mig. Att sedan dessa påhopp kommer ifrån individer som själva är i firman visar ju bara på nivån av infantil kukmätarinställning som förekommer, inte minnst inom officerskåren.

 

Skalplagg och 90L? tja då NS huvuduppgift är bevaka och skydda anläggningar så kunde det ju vara trevligt men jag löser uppgiften i läderkalsonger om jag måste (det kör coola Berra i SSG nere i affeland också om han MÅSTE.

Nytt kök? gärna det då koken inte direkt löser sin uppgift men jag kan koka vatten utan så jag överlever nog ändå.

Nytt fungerande radiosystem? trevligt men vi kan skicka ordonnanser. På en fotpatull på utåt två km kan det ju bli jobbigt att få fram hjälp om det skiter sig men antingen överlever vi eller så gör vi det inte.

Nya fordon? ja men vadå vi behöver väl inte ha all utrustning med ut? vi kan nog åka civila bilar om det kniper (dom lär ju dessutom fungera till större delen).

 

Nä NS skulle nog klara sig helt utan utr egentligen. Jag menar det finns ju tusentals jägare i det här landet och dom har ju både kläder och vapen hemma, troligen radio och lämpliga fordon med.

 

bäst att jag lägger till ett "ironi" för annars blir jag halshuggen från annat håll. besvära er inte med att svara på detta inlägg för jag lär inte logga in och läsa detta forum igen under överskådlig tid och troligen plockas inlägget bort av BG ändå.

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle vi plocka bort inlägget? För att vissa här har lite svårt att ta kritik mot HV? Det är väl bara att konstatera att det finns olika syn på frågan vilken materiel som HV behöver och inte - precis som det finns inom FM i stort. Alla kan inte få allting, och framförallt inte samtidigt. Vad gäller IO14 inom FM så kommer vissa förband inte att ha all sin materiel förrän 2018-2019.

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit väldigt passiv på detta forum den senaste tiden för att inte säga helt frånvarande. jag behövde bara läsa den här tråden för att komma ihåg varför.

 

Nivån på påhoppen mot oss som lägger vår fritid på militär verksamhet till våra familjers stora förtret upphör aldrig att förvåna och förarga mig. Att sedan dessa påhopp kommer ifrån individer som själva är i firman visar ju bara på nivån av infantil kukmätarinställning som förekommer, inte minnst inom officerskåren.

*Snip*

Jag är nog en av de i den här tråden som kan ses "hoppa på" hemvärnet.

 

Jag är själv hemvärnsman och vill hemskt gärna ha ut allt nytt, jag är också realist och med ett par utlandstjänster i bakfickan anser jag mig ha erfarenhet av FM sedan ett stort antal (för stort?) år tillbaka.

 

Varför anser jag att Hv gott kan vänta på den nya utrustningen?

Jo därför att man inte kan dela ut den samtidigt till alla, och i den ekvationen så anser jag att man gott kan vänta ett år...

 

Det som stör mig i argumentationen här är att påfallande många anser att man skall ha förtur eftyersom man är frivillig eller pga att Hv har många huvuden i rullorna. Det är i mina ögon inte samma sak som att verksamheten är av sådan art att man kan hävda att man MÅSTE ha viss utrustning NU.

 

FmLog, HKV och övriga bör också se sig i spegeln när materialplaneringen sätts. Ge oss gärna ett tidsfönster med både början och slut, typ 90L tilldelas HV under 2012 med början februari och tilldelningen avses vara klar Nov 2012. Hur sen utdelningen sker är en annan sak men om man var seriös så skulle det då gå att planera för utdelning uppdelat tidsmässigt och geografiskt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som du skriver GC1 ge en tidslinje inom vilken det kommer att delas ut så är det roligare att läsa.

Men jag står fortfarande fast vid att de anställda ( Us, Off, sold ) skall ha ut det före Hv.

 

Fick höra idag att alla skalplaggen ska lämnas tillbaka för att åtgärda dragkedjorna. Kan någon som är anställd och fått ut skalplagget bekräfta eller dementera!?.

Link to comment
Share on other sites

Nivån på påhoppen mot oss som lägger vår fritid på militär verksamhet till våra familjers stora förtret upphör aldrig att förvåna och förarga mig. Att sedan dessa påhopp kommer ifrån individer som själva är i firman visar ju bara på nivån av infantil kukmätarinställning som förekommer, inte minnst inom officerskåren.

 

Nu KRÄVER jag att du Persson redogör för vilka påhopp på Hemvärnet som har utförts i den här tråden och av vilka. Ta och klipp ihop de påhoppen så att forumet kan bli bättre. Jag vill dessutom uppmana dig och andra att använda "anmäla-funktionen" (Report-knappen) för att anmäla inlägg som du upplever vara utanför skjutgränserna i forumet.

 

/K

 

Edit: Tror du Persson att officerare blir mer välvilligt inställda till hemvärnsmän när de skriver så som du gör? Du kastar skit på officerare och förväntar dig... vad?

Link to comment
Share on other sites

Som du skriver GC1 ge en tidslinje inom vilken det kommer att delas ut så är det roligare att läsa.

Men jag står fortfarande fast vid att de anställda ( Us, Off, sold ) skall ha ut det före Hv.

 

Fick höra idag att alla skalplaggen ska lämnas tillbaka för att åtgärda dragkedjorna. Kan någon som är anställd och fått ut skalplagget bekräfta eller dementera!?.

Jag har då inte hört någe.. Dock har jag vart utlånad till en annan pluton nu i några dagar, så det kanske bara är jag som är oomtyckt.. :happy:

Link to comment
Share on other sites

Som du skriver GC1 ge en tidslinje inom vilken det kommer att delas ut så är det roligare att läsa.

Men jag står fortfarande fast vid att de anställda ( Us, Off, sold ) skall ha ut det före Hv.

 

Fick höra idag att alla skalplaggen ska lämnas tillbaka för att åtgärda dragkedjorna. Kan någon som är anställd och fått ut skalplagget bekräfta eller dementera!?.

Jag har då inte hört någe.. Dock har jag vart utlånad till en annan pluton nu i några dagar, så det kanske bara är jag som är oomtyckt.. :happy:

 

Hehe ja det måste vara det det beror på..:)

Hmmm då får man iaf hoppas att det går fort i vändningarna med iordningställandet av de nya plaggen så ni anställda får det ni behöver i tjänsten.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är ett jädrans riv och slit efter nya saker. Visst man kan alltid tycka att, oj får vi bara det där så....... men, mycket vill ha mer.

 

Och på något sätt känns det lite som att ny materiel används som en muta. Släng in lite nya saker så är de nöjda och tysta lite till. Så får vi lugn och ro inom andra delar i Försvarsmakten.

 

Jag skulle personligen hellre se att HV/NS satsade på gedigna övningar. Där man inte överlåter planering av övningar till amatörer på en kass Bat.Stab. Att vi får realistiska scenarios att öva och instruktörer som är duktiga både på praktiska saker och som kan agera pedagoger.

 

Jag skulle gladeligen hoppa över både skalplagg, 90L och ny tillsats till stridsväst om vi istället fick viktiga saker för att kunna verka på det sätt vi ska.

Hellre riktiga fordon, kok som går att laga på, ak5, materiel för uthållighet och en chans att lära oss det vi ska kunna. I de plutoner och kompanier vi ska verka inom.

Att ha kompanier där nästan halva manskapet saknas, gör ju att det inte finns en realistisk chans att klara ut det vi ska klara ut. Om i fall att inträffar.

 

Jo, jag vet, kom lite off topic, men tycker att det är väldigt mycket flaggor och ballonger hos många inom HV/NS istället för hårt fokus på kärnfrågan.

Edited by Frippe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mtrlfrågan är tydligen väldigt känslig...

 

Jag är med i en insatspluton, vill gärna ha både 90lätt, nya köket, nya stridsvästen, skalplagget osv osv. Jag gillar prylar helt enkelt ;)

 

Men samtidigt så gäller det att vara realist, visst HV står för (drygt?) hälften av fotfolket på papperet, hur det är i verkligheten vet jag inte. Antagligen nånstans i närheten.

Betyder det att vi ska ha all utrustning först av alla? Knappast. Vi använder den ca 2-3 veckor per år, utlandsstyrkan 100% av tiden dom är i tjänst, yoff (i gröntjänst) något liknande, yoff på högkvarteret har den för att dom kan.

 

Vi har fått 90lätt och skalplagg 08 på listorna för 2012, men jag är klart skeptisk till att jag kommer att få dom under 2012, mer troligt är 2014-2015. Jag har inga större problem med det, dom som har störst behov ska ha prylarna först så klart.

 

 

Det jag helst vill ha är dugliga, intresserade, kunniga instruktörer så vi får vettiga övningar. Det har börjat bli bättre, fortsätter det i samma takt så kommer vi bara att ha grymt bra instruktörer nånstans 2012-2013. Nu är det lite blandat, men huvudelen är bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jed, varför finns HV? Är det för att bedriva KFÖer och dyr, farlig fritidsverksamhet för den intresserade hälften, eller finns HV för att vara ett insatsberett snabbgripbart förband med en månads uthållighet? I det förra fallet är jag som skattebetalare djupt kritisk, lägg ner den omotiverade skiten.

 

I det andra fallet är det viktigt med materiel.

Link to comment
Share on other sites

Jed, varför finns HV? Är det för att bedriva KFÖer och dyr, farlig fritidsverksamhet för den intresserade hälften, eller finns HV för att vara ett insatsberett snabbgripbart förband med en månads uthållighet? I det förra fallet är jag som skattebetalare djupt kritisk, lägg ner den omotiverade skiten.

 

I det andra fallet är det viktigt med materiel.

 

Jag måste säga att vi finns för båda delarna.

För att kunna vara insatsberedda måste vi bedriva KFÖ och dyr farlig fritidsverksamhet. Visst bör vi ha den mtrl som är tänkt.

Men när det kommer nya grejer så måste de som har bäst användning av den få den först (läs US, yoff, anställda soldater).

 

Hur ska vi kunna ha en uthållighet på en månad på 2 par kalsonger, 2 par strumpor och 2 skjortor?

Tvätta varje kväll och hoppas att det torkat under natten?

Nej se då hellre till att vi får ut rätt mängd med kläder för att ha den uthålligheten.

Jag tycker att nya köket är viktigare i den frågan än skalplagget för vi har ju regnstället.

Link to comment
Share on other sites

Jed, varför finns HV? Är det för att bedriva KFÖer och dyr, farlig fritidsverksamhet för den intresserade hälften, eller finns HV för att vara ett insatsberett snabbgripbart förband med en månads uthållighet? I det förra fallet är jag som skattebetalare djupt kritisk, lägg ner den omotiverade skiten.

 

I det andra fallet är det viktigt med materiel.

Menar du att vi med nuvarande utrustning inte klarar en månad i fält?

 

Jag har precis blivit tillförd komaställ och sovsäck vilket gör att jag kan sova varmt medans mina kläder torkar. jag håller med jed om att ett par extra underställ och fler underkläder förmodligen är viktigare för uthålligheten i fält än skaplagg då vi har regnställ.

 

Om man dessutom övar fältmässigt under flera dygn så tror jag att den sammantagna effekten blir större än tillförda skalplagg, även om jag gärna vill ha ut ALLT! eftersom jag, precis som andra här, tycker att krig är en materialsport.

Link to comment
Share on other sites

Hur ska vi kunna ha en uthållighet på en månad på 2 par kalsonger, 2 par strumpor och 2 skjortor?

Tvätta varje kväll och hoppas att det torkat under natten?

Nej se då hellre till att vi får ut rätt mängd med kläder för att ha den uthålligheten.

Jag tycker att nya köket är viktigare i den frågan än skalplagget för vi har ju regnstället.

Här håller jag med. Visst vore nytt skalplagg och 90L trevligt, men det är inte verksamhetskritiskt.

 

Varför har vi bara 2 par strumpor, 2 skjortor, en t-shirt? Strumpor behöver man byta för att fötterna ska må bra, så att man kan fortsätta gå. Ge oss dylika plagg så vi klarar oss en vecka utan tvätt.

 

Visst, kalsonger och t-shirt går att fixa civilt, men inte gråsockor och fältskjorta.

Link to comment
Share on other sites

Hur ska vi kunna ha en uthållighet på en månad på 2 par kalsonger, 2 par strumpor och 2 skjortor?

Tvätta varje kväll och hoppas att det torkat under natten?

Nej se då hellre till att vi får ut rätt mängd med kläder för att ha den uthålligheten.

Jag tycker att nya köket är viktigare i den frågan än skalplagget för vi har ju regnstället.

Här håller jag med. Visst vore nytt skalplagg och 90L trevligt, men det är inte verksamhetskritiskt.

 

Varför har vi bara 2 par strumpor, 2 skjortor, en t-shirt? Strumpor behöver man byta för att fötterna ska må bra, så att man kan fortsätta gå. Ge oss dylika plagg så vi klarar oss en vecka utan tvätt.

 

Visst, kalsonger och t-shirt går att fixa civilt, men inte gråsockor och fältskjorta.

Fan har ni fått t-shirt på listorna? lyx!

Link to comment
Share on other sites

Hur ska vi kunna ha en uthållighet på en månad på 2 par kalsonger, 2 par strumpor och 2 skjortor?

Tvätta varje kväll och hoppas att det torkat under natten?

Nej se då hellre till att vi får ut rätt mängd med kläder för att ha den uthålligheten.

Jag tycker att nya köket är viktigare i den frågan än skalplagget för vi har ju regnstället.

Här håller jag med. Visst vore nytt skalplagg och 90L trevligt, men det är inte verksamhetskritiskt.

 

Varför har vi bara 2 par strumpor, 2 skjortor, en t-shirt? Strumpor behöver man byta för att fötterna ska må bra, så att man kan fortsätta gå. Ge oss dylika plagg så vi klarar oss en vecka utan tvätt.

 

Visst, kalsonger och t-shirt går att fixa civilt, men inte gråsockor och fältskjorta.

Alltså, vi som jobbar dagligen i dessa kläder får inte ut så mycket mer. 4 strumpor, 3 skjorta 90 och 4 T-shirts tror jag. Däremot finns ju möjligheten att köpa upp mer kläder för en billig peng på förrådet.

Sedan har inte vi heller fått ut skaljackan, tält, elverk, lämpliga fordon mm ännu, så även för de reguljära förbanden kan materielfrågan gå långsamt i dessa pro-NBG tider

Link to comment
Share on other sites

Det som faktiskt ÄR kul,det är ju att Hv är materielplanerade för Skalplagg 08 från början. Och inte som det alltid varit att M***olillebror ärver av Arméstorebror. Sen att inte alla får på en gång det är väl Ok.Insatsförbanden skall ha först, så är det bara. Sedan blir det vår tur. Tänk bara hur lång tid det tog att få fram M/90 i tillräcklig mängd och storlekar för att kunna ställa upp ett Hemvärnsområde (som det hette på den tiden) enhetligt, det tog tid det. Mååånga år tog det.

Detta kommer man förhoppningsvis att undvika iom. att materielplaneringen även inkluderar Hv denna gång.

 

Eller, skrev jag enhetligt nu? Hur kommer det att gå till när Hemvärnssoldaten har 3 olika jackor att välja på?? :lala:

 

Kamrat07

(Som förövrigt precis haft sönder sin första dragkedja på Skalplagg 08)

Link to comment
Share on other sites

Kamrat07> inga problem med likformighet. Chef bestämmer soldat lyder. Hur svårt ska det vara?

Ja om det vore så lätt.. Men det vet jag och även förmodligen även du, att det där inte är lika lätt i verkligheten. Varje Bataljon har ju sitt eget "Gore-Tex Gäng" som man låter hållas för dom "Är ju så duktiga" "Dom fyller ju upp i statistiken" osv. Alltså resultatet av ett ledarskap som i alldeles för stor utsträckning präglas av flathet, obeslutsamhet och rädsla för att inte nå upp till av RikshvC avtalsuppfyllnad på 85 %. Därför tar man inte itu med det.

Det positiva är då att detta gäng åtminstonde kommer i närheten av något som liknar likformighet och se likadana och inte blanda smockar, FJS05, CPA07 mm. eftersom alla kan ha Skalplagg 08, trots att deras KFÖ ligger i början av Maj och det förmodligen är försommarvarmt med ca 23 grader i luften och strålande sol ute...

Sorry att jag gick OT, detta borde kanske ha legat i avreageringstråden.

/Kamrat 07

(Som faktiskt har ett CPA 07 ställ jag älskar att använda när det spöregnar i skogen,under fältlystran, långt från alla uppställningsplatser)

Link to comment
Share on other sites

Hur ska vi kunna ha en uthållighet på en månad på 2 par kalsonger, 2 par strumpor och 2 skjortor?

Tvätta varje kväll och hoppas att det torkat under natten?

Nej se då hellre till att vi får ut rätt mängd med kläder för att ha den uthålligheten.

Jag tycker att nya köket är viktigare i den frågan än skalplagget för vi har ju regnstället.

Här håller jag med. Visst vore nytt skalplagg och 90L trevligt, men det är inte verksamhetskritiskt.

 

Varför har vi bara 2 par strumpor, 2 skjortor, en t-shirt? Strumpor behöver man byta för att fötterna ska må bra, så att man kan fortsätta gå. Ge oss dylika plagg så vi klarar oss en vecka utan tvätt.

 

Visst, kalsonger och t-shirt går att fixa civilt, men inte gråsockor och fältskjorta.

1) I utkastet för listan över personlig mtrl för 2012 är det 3 par strumpor, 3 fältskjortor, 3 par kalsonger, 2 par långkalsonger. Det kan man som soldat klara en 4-dagars KFÖ på med lite vilja.

2) Visst, kläder för en vecka vore behändigt för att som kvartermästare slippa planera för tvättbyte i fält/på förråd så ofta som varannan dag (alternativt soldaterna tvätta själva) men är det nödvändigt att ha det ute över tiden fram till ett skarpt läge?

 

/D

Link to comment
Share on other sites

1) I utkastet för listan över personlig mtrl för 2012 är det 3 par strumpor, 3 fältskjortor, 3 par kalsonger, 2 par långkalsonger. Det kan man som soldat klara en 4-dagars KFÖ på med lite vilja.

2) Visst, kläder för en vecka vore behändigt för att som kvartermästare slippa planera för tvättbyte i fält/på förråd så ofta som varannan dag (alternativt soldaterna tvätta själva) men är det nödvändigt att ha det ute över tiden fram till ett skarpt läge?

 

/D

 

Ursäkta OT nu men utkast och fastställd är 2 olika saker.

Det jag har på mitt mtrlkort som utkvitterad utr är 2 kortkalsong m/93 2 knästrumpor stålgrå 2 fältskjorta 90.

Visst klarar man som soldat en 4 dagars KFÖ eller SÖF på detta.

Men nu tänker jag även på de högre cheferna som rycker in redan måndag på KFÖ och har 7 dagar att göra.

Ska de vända ut o in på sina kalsingar eller tvätta dem varje dag?

Nej se till att vi kan använda oss av utkvitterad utr i full utsträckning.

5 kalsonger, 5 knästrumpor och 3 skjorta 90 samt 3 t-shirt så klarar man sig bra utan att behöva hoppas på att grejerna hinner torka... Med denna setup kan man klara sig iaf 2 veckor med lite handfast tvättande.

Sen är jag en bekväm soldat som gärna tar en dusch innan läggdags när jag har den möjligheten och då försvinner det kalsonger och strumpor i god takt.

 

Slut OT.

 

Fan har ni fått t-shirt på listorna? lyx!

Hmm, nej. Den fick jag från lumpen, eller var det introhelgen?

 

Har en på mitt kompani som fick ut t-shirt på introhelgen.

Vi har en driftig stf Kompch som ordnade med handling i butiken på vår KFÖ så de som ville ha t-shirt eller skjorta m/59 fick det i den utsträckning det fanns storlekar.

Edited by 1.skalman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

en sak som skulle vara är att dela ut först till dom som är mest på övning o gillar vara med i HV, o inte till dom som " är på övninga". Bästa hade varit efter ha gjort Kfön så skulle man få hämta ut grejerna o inte innan.

Link to comment
Share on other sites

en sak som skulle vara är att dela ut först till dom som är mest på övning o gillar vara med i HV, o inte till dom som " är på övninga". Bästa hade varit efter ha gjort Kfön så skulle man få hämta ut grejerna o inte innan.

 

Lättast borde vara att helt enkelt dela ut nya prylar på KFÖ´n, för då är de allra flesta på plats.

Ny material delas ut samtidigt som föranmäld trasig/felaktig utrustning kan bytas.

Så har vår battaljon fått gjöra de sista åren och det har funkat bra. (sett ur soldaternas synvinkel)

Men då har vi haft "mobbat" eller haft KFö´n i närområdet till Utbildningsgruppens lokaler eller annat militärt förråd.

Link to comment
Share on other sites

en sak som skulle vara är att dela ut först till dom som är mest på övning o gillar vara med i HV, o inte till dom som " är på övninga". Bästa hade varit efter ha gjort Kfön så skulle man få hämta ut grejerna o inte innan.

 

Menar du allvar? Vem hade du tänkt skulle ta dom besluten?

 

Materiel ska lämnas ut till all personal, inte till dom som råkar ha lättare att komma loss till alla övningar...

 

Det bästa med att HV får ut sån här materiel är att skillnaden i att behålla ett högre stridsvärde minskar mellan förbanden inom FM.

Link to comment
Share on other sites

en sak som skulle vara är att dela ut först till dom som är mest på övning o gillar vara med i HV, o inte till dom som " är på övninga". Bästa hade varit efter ha gjort Kfön så skulle man få hämta ut grejerna o inte innan.

 

Menar du allvar? Vem hade du tänkt skulle ta dom besluten?

 

Materiel ska lämnas ut till all personal, inte till dom som råkar ha lättare att komma loss till alla övningar...

 

Det bästa med att HV får ut sån här materiel är att skillnaden i att behålla ett högre stridsvärde minskar mellan förbanden inom FM.

Åandrasidan så är det kanske lite väl enkelt att se materiel som direkt stridsvärdeskritiskt. Att en m/90 lätt kan vara smutt ca 4-5 veckor per år i svenskt klimat (eller om man räknar antalet kravställda fältdygn för gemene HV-soldat ca 4-5 dagar/år). Jag ser hellre en högre grad av professionalism inom HV än en högre materielstandard.

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

en sak som skulle vara är att dela ut först till dom som är mest på övning o gillar vara med i HV, o inte till dom som " är på övninga". Bästa hade varit efter ha gjort Kfön så skulle man få hämta ut grejerna o inte innan.

 

Menar du allvar? Vem hade du tänkt skulle ta dom besluten?

 

Materiel ska lämnas ut till all personal, inte till dom som råkar ha lättare att komma loss till alla övningar...

 

Det bästa med att HV får ut sån här materiel är att skillnaden i att behålla ett högre stridsvärde minskar mellan förbanden inom FM.

Åandrasidan så är det kanske lite väl enkelt att se materiel som direkt stridsvärdeskritiskt. Att en m/90 lätt kan vara smutt ca 4-5 veckor per år i svenskt klimat (eller om man räknar antalet kravställda fältdygn för gemene HV-soldat ca 4-5 dagar/år). Jag ser hellre en högre grad av professionalism inom HV än en högre materielstandard.

...och jag har svårt att se motsatsrelationen mellan professionalism och mtrl. Regnstället är kass.

 

Andra saker där jag saknar motsatsrelation: "jag gillar öl och jag vill ha en bra skola i Sverige", "Vi borde äta lunch och betala skatt" eller för den delen "Jag är med i HV och hejar på Bajen".

Link to comment
Share on other sites

en sak som skulle vara är att dela ut först till dom som är mest på övning o gillar vara med i HV, o inte till dom som " är på övninga". Bästa hade varit efter ha gjort Kfön så skulle man få hämta ut grejerna o inte innan.

 

Menar du allvar? Vem hade du tänkt skulle ta dom besluten?

 

Materiel ska lämnas ut till all personal, inte till dom som råkar ha lättare att komma loss till alla övningar...

 

Det bästa med att HV får ut sån här materiel är att skillnaden i att behålla ett högre stridsvärde minskar mellan förbanden inom FM.

Åandrasidan så är det kanske lite väl enkelt att se materiel som direkt stridsvärdeskritiskt. Att en m/90 lätt kan vara smutt ca 4-5 veckor per år i svenskt klimat (eller om man räknar antalet kravställda fältdygn för gemene HV-soldat ca 4-5 dagar/år). Jag ser hellre en högre grad av professionalism inom HV än en högre materielstandard.

...och jag har svårt att se motsatsrelationen mellan professionalism och mtrl. Regnstället är kass.

 

Andra saker där jag saknar motsatsrelation: "jag gillar öl och jag vill ha en bra skola i Sverige", "Vi borde äta lunch och betala skatt" eller för den delen "Jag är med i HV och hejar på Bajen".

Det ena behöver självklart inte utesluta det andra, det är bara olika steg i behovstrappan. exempelvis 90L smutt 4-5 dgr per år och en professionell organisation smutt över tiden. Jag skrev stridsvärdeskritiskt, inte stridsvärdessmutt :)

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstår det och med den moderata insikt i organisationen jag har så är det väl inte frågan om vilka som ska få vilken materiel först?

 

Hur länge har m/90L funnits i Försvarsmakten? Mitten av 90-talet? De yrkesofficerare som begärt ut dessa har med största sannorlikhet fått ut dem och speciellt US som haft stor nytta av den i t.ex Liberia, det är grön m/90L vi pratar om vilket kollegorna i Afgahnistan knappast har någon större glädje av om de inte vill utgöra god och skarp konstrast som måltavlor mot en annars beige bakgrund. Skalplagg m/08 har jag sett flera yoffare bära och även den en grön version som kommer att tilldelas HV, vill grabbarna i öknen ha denna? Jag är skeptisk!

 

Argumenten om att ''US ska ha först'' håller inte så det som sagt är gröna persedlar vi pratar om, om inte någon ny oroshärd blossar upp i någon fjärran djungel...

Argumenten om att ''Yoff ska ha först'' får jag inte riktigt heller ihop då de flesta yoffare jag känner och har sett redan bär dessa plagg eller har de i sin utrustningslista.

Yrkessoldaternas utrustningslista är jag ofamiljär med och låter det därför vara osagt.

 

Regering och riksdag är eniga om att utveckla Hemvärnet med de Nationella Skyddsstyrkorna och att de kommer att utgöra en tydligare grund och vara ryggraden för vårat nationella försvar, Högkvarteret har tagit emot uppdraget med öppna armar och jag som vanlig hederlig hemvärnssoldat är stolt över att få visa att jag klarar av utmaningen.

 

Se även min signatur hur mycket Hemvärnet egentligen utgör av Försvarsmakten...

 

Trodde tankesättet ''vi och dem'' var utsuddat sedan ett tag!

Link to comment
Share on other sites

Själv tycker jag att din signatur påvisar att "vi och dom tankesättet" finns kvar.

 

Prioriteringen behöver nödvändigtvis inte vara 1:1 dvs 90L till HV eller US utan snarare prioritering av hela försvarsbudgeten och i just det här fallet materielanskaffningsbudgeten. Killarna och tjejerna i Afghanistan är i behov av sensorer och spaningsutrustning för att blandannat släppa en aning på behovet av självskydd och istället satsa på mer "offensiv" verksamhet. Insatsen i Libyen kostar en hel del och jag tror uteffekten är ganska hög i just den insatsen även om man inte är leverantör av död och förintelse.

Jag har ärligt talat ingen aning om hur stor kostnaden är för att utrusta HV med 90L och skalplagg. Ej heller hur den utdelningen prioriteras i förhållande till övriga anskaffningsprojekt inom FM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...