Jump to content

Recommended Posts

Tycker inte att Hv ska få ut skalplagg, skalplagg har inte den omfattade dokumenterade erfarenheter från krig som tex andra material har. Tex Vadmal, gummi och framförallt läder. Under flera tusen år har läder varit ett av de bäst fungerande plaggan i strid och krig. Med en omfattande dokumentation som läderkläder har anser jag att skalplaggen ska förkastas och läderplagg ska införas!

• Like 2
  • Replies 508
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Beaver ...hemvärnets uppgift är inte att "öva vaddå 8 dagar per år". Hemvärnets uppgift är väpnad strid, bevakning och stöd till samhället vid kriser, med inställelsetid timmar/dygn och uthållighet

Nu Q3 2017 har skalplaggen börjat tilldelas Hemvärnet.  För sex år sen kom infon att plaggen skulle ut under 2012, något som jag bedömde som osannolikt. Min bedömning baserades på tillgång och efter

Jag vill ha mer kaffe och bulle. Hela min HV-experience skjuts i sank av denna avsaknad av bullar (och kaffet får man stå för själv, jävla skit).   Nä i ärlighetens namn: Ska jag ha pryl x före hel

Halland kommer enligt plan utrustas med skalplag 08 och M90L nästa år.

Ja planen är ju att hela Hv ska utrustas med skalplagg 08 och m/90L under 2012.

Men jag tror som sagt på det när jag ser det.

Ett rykte jag hört är att Faltjägargruppen kommer få skalplagget först. Behovet styr.

Ett rykte jag hört är att Faltjägargruppen kommer få skalplagget först. Behovet styr.

Nu tillhör inte jag Hv alls, så jag bryr mig egentligen inte om vem som får det först, så länge de som har ett dagligt behov av sakerna har fått dem. Men borde inte behovet rent geografiskt vara störst där det är störst risk för nederbörd i flytande form? De sydligare landskapen riskerar ju regn även vintertid, medan man i norr får nederbörden i frusen form.

Nu är det dock så att det finns de inom insatsorganistionen som har ett stort behov av utrustningen före en mängd personal som är anställd i FM på heltid.

Killarna och tjejerna som just nu finns i Bohuslän för att sanera olja tycker troligen inte att man har mindre behov av ett skalplagg än de som jobbar på exempelvis Ledningsregementet eller F17... Killarna och tjejerna som ställer upp i ur och skur frivilligt och sen går till sina arbeten efter det trots de varit ute och sökt efter personer som försvunnit, eller röjt ledningsgator i skogen efter en storm. Det är inte de anställda i FM som gör detta jobbet när det skiter sig.

Du anser att det finns ett större behov av adekvat klädsel vid oljesanering än vid aktiv tjänst på förband?

Är det BÄTTRE att de som riskerar häcken uppe vid Rälsmålsbananavstår ny Utr till de frivilliga deltidsstyrkor som utför "samhällsstödjande insatser"?

Finns det då inte ett större behov av all Mtrl som vi anskaffar till förbanden ute på NS-nivå?

Vi kan ju vika nya HKP-systemen till NS, för hur bra vore det inte att ha det understödet när man letar efter senila som irrat bort sig i skog o mark?

Eller för fan vi ger NS Strv 122-plattformen, kan behövas när man ska rensa upp efter stormar eller annan katastrof.

Du överdriver inte vikten av ny Utr på lokalförbandnivå nu tycker du?

Personligen Krook är jag troligen mer i fält än vad du är,

Nej......

Det är du inte så det så.

(Ja, jag vet detta)

Dobberman-som-inte-Blå/Gul

Men nu får du ta och ge dig! Det handlar inte om vad jag tycker om Hemvärnet, utan om materieltilldelning i en statlig myndighet.

Det är brist på Skalplagg 08 och vilka tror DU är prioriterade? Tror du på fullaste allvar att HV kommer att få prylarna före de reguljära förbanden?

Varför ska FMV fördela plagg till HV? Det är ju FMLOG som fördelar på order av HKV PROD. Och var hittar du information eller för den delen logik att Hemvärnet ska få 50% av plaggen?

Nej CB519, det är inte jag som ska vakna.

/K

Nu är det dock så att det finns de inom insatsorganistionen som har ett stort behov av utrustningen före en mängd personal som är anställd i FM på heltid.

Killarna och tjejerna som just nu finns i Bohuslän för att sanera olja tycker troligen inte att man har mindre behov av ett skalplagg än de som jobbar på exempelvis Ledningsregementet eller F17... Killarna och tjejerna som ställer upp i ur och skur frivilligt och sen går till sina arbeten efter det trots de varit ute och sökt efter personer som försvunnit, eller röjt ledningsgator i skogen efter en storm. Det är inte de anställda i FM som gör detta jobbet när det skiter sig.

/519CB

Personligen skulle jag bli förbannad om någon fick för sig att skrota X antal skalplagg, som det är brist på, genom att klafsa runt i tjockolja...

Ja du har rätt i att det oftare är HV än insatsförband som är ute och letar, men med handen på hjärtat hur många dagar pratar vi om?

Halland kommer enligt plan utrustas med skalplag 08 och M90L nästa år.

Ja planen är ju att hela Hv ska utrustas med skalplagg 08 och m/90L under 2012.

Men jag tror som sagt på det när jag ser det.

Och Fältjägargruppen finns under I 19.... Jag gissar att C I 19 faktiskt prioriterar sina anställda innan hemvärnet när det gäller tilldelning av skalplagg. Ska vi sedan gissa på att Norrbottengruppens hemvärn som finns väldigt nära just Boden kommer att ha goda möjligheter att gå till förrådet och hämta sin uppsättning.

Men som II63 skrev, skalplagg eller 90L finns inte på Hv-soldaternas personliga utrustningskort för 2012. Så enl detta sätt att se det så är det först 2013 som utdelningen kanske påbörjas...

När det gäller sanering av petroliumprodukter är den som använder ett skalplagg ganska så dum i huvudet. För det första har då Försvarsmakten en uppgift att förse soldaterna med rätt skyddsbeklädnad. Jag gissar utan att veta att skalplagget inte är godkänt för sanering av petroliumprodukter. För det andra är det inte så klokt att smeta ner ett skalplagg med tjockolja...

Däremot är det troligen högre skydd i regnstället och stövlar, dock är jag tveksam till att dessa ger rätt skydd vid sanering av tjockolja.

Jag ger iofs skaljackor och vapenremmar sjutusende djävlar, men argumentet att HV bara gör 4 dagar om året håller helt enkelt inte.

När det skiter sig och vi skall tjänstgöra skarpt skall behövlig utrustning finnas i min garderob. Basta. Jag skall ha grejorna att kriga i. Övningsverksamheten i fredstid kan om så behövs bedrivas i fjällrävens utstyrsel, med träbysse från Astrid Lindgrens värld i Vimmerby. Men när det blir allvar skall HV vara ute på ett par timmar, med en uthållighet på en dryg månad.

Du har den utrustning du behöver för din tjänst. HV har utrustningslistor fastställda av HKV, det är klart för alla. Sen ligger nog problemet i att HV har önskelistor, framönskade av MÖPar.

För bara ett litet tag sedan skulle en stor del av den svenska hären, med något längre inställelsetid än HV, möte den lede fi i vadmal och med mausergevär.

Facts: Yrkessoldater ska ha de bästa grejerna. Opinion: Åt friorg/HV motsv så duger den utrustning som blir över.

Mina tankar.

Varför blir det alltid så här?

Dagen då HV som helhet levererar det dess medlemmar så frenetiskt påstår att det levererar så kommer jag att hålla käft. Tills dess kan jag konstatera att det finns en viss diskrepans mellan självbild och verklighet.

• Like 1

Fk Satan: Jag säger ej emot. Tvärtom håller jag med om att det är de anställda som ska ha tillgång först.

Hv är "bara" helgkrigare så den utrustning vi har på våra listor är den vi får använda.

Det är som jag sa ett rykte.

Sen det där med oljesanering.... Det är väl bättre med fiske gummidräkt där stövlar och byxor sitter ihop?

Regnställ och gummistövlar kan ju ge en glipa.

Nej ge oss en realistisk tidslinje istället för "nästa år kommer ditten datten att börja delas ut till Hv". Bättre att ordna så att allt finns hemma först.

Det finns ju anställda sin inte fått ut sina än.

Däremot tycker jag att när det finns en bytesreserv och persedlar att dela ut då ska Hv även få tillgång, så det inte blir som med vätskebehållaren att de ej finns några hemma.

Varför blir det alltid så här?

Dagen då HV som helhet levererar det dess medlemmar så frenetiskt påstår att det levererar så kommer jag att hålla käft. Tills dess kan jag konstatera att det finns en viss diskrepans mellan självbild och verklighet.

Ingen skillnad gentemot flera andra delar av försvarsmakten med andra ord.

Men självklart skall majoriteten av de yrkesanställda tilldelas aktuella plagg först då de borde ha ett större behov av utrustningen ifråga.

Själv tycker jag att det är fantastiskt att Hv redan verkar vara med i aktuellt materielspår, vem vet FMLOG kanske har börjat röra på sig?

Fan tro't angående utdelning i närtid, som det dessutom påpekats tidigare i tråden vill jag hellre ha ut fungerande ny materiel än ny obeprövad materiel så varför inte vänta lite tills det blir rätt. Hur prylar testas innan anskaffning är ett mysterium med tanke på hur mycket det ska gnällas och eventuellt ändras i efterhand trots år av s k utprovning.

Huvudsaken för mig och förmodligen flertalet andra är om det faktiskt är så att utrustning till Hv hamnat i en helt annan prioriteringsgrad.

Det borde även betyda att alla yrkes/deltidsförband även de har ett högre tempo i materielspåret än tidigare.

Vore det orimligt att vara glada för varandras skull istället för att mäta kukar och morötter i gammeltraditionell revirkissningsanda a la FM?

PS. Handlar hela skalplagg 08 egentligen om en kompensation för att regnstället är helt värdelöst om man inte har samma rörelsefrekvens som en skyltdocka?

PSS. Oljesanering? Äntligen en uppgift för gummistövlarna. Komplettera med grötställ (motoroverall), trassel och en seriös dunk med thinner. Varför skita ner dyr materiel som ej tål uppgiften och måste kasseras efteråt?

Edit: För övrigt har Fk_satan rätt, jag säger bara Underworld...

Klart FM:s stolta krigare ska utrustas med tajt läderstass och schyssta närkampsvapen. Jag ser alldeles för lite yxor i bältena på soldaterna vi ser på bilderna från dagens konfliktområden. Asså motorsågar som setts på bilder som länkats till forumet! Sanitär olägenhet, ej miljömedvetet! Dessutom får grannarna till skjutfälten bättre livsmiljö med yxor! :Malaj:

Edited by Munin

Hur prylar testas innan anskaffning är ett mysterium med tanke på hur mycket det ska gnällas och eventuellt ändras i efterhand trots år av s k utprovning.

Tycker det mest intressanta är varför saker blir antagna i princip oförändrade trots att brister upptäckts och påtalats under utprovning. När det gäller vissa saker har det i alla fall blivit "gör om, gör mindre fel".

PS. Handlar hela skalplagg 08 egentligen om en kompensation för att regnstället är helt värdelöst om man inte har samma rörelsefrekvens som en skyltdocka?

Ett skalplagg skyddar ju dessutom mot vind, något som den vanliga fältuniformen inte riktigt gör och tropikuniformen knappast gör alls. Med ett välfungerande skalplagg skulle man dessutom kunna lämna den vanliga fältjackan hemma. Med ett välfungerande skalplagg går det att röra sig måttligt utan att bli helt dyngsur av svett.

Det nuvarande är tyvärr inte hållbart nog för att ersätta fältjackan och regnstället fullt ut. Dessutom andas det bara marginellt bättre än regnstället, men ventilationsmöjligheterna är bättre.

Någon kommenterade dragkedjor och bärsäcken. Där hade de faktiskt gjort rätt från början och det var en dragkedja av motsvarande modell som fältuniformen, men tyvärr ändrades det senare.

Håller inte för vadå?

.....

"Behövlig utrustning" är ett intressant begrepp för övrigt.

/K

Att diskutera HVs utrustning med motivering fredstida utbildningsverksamhet håller inte. Tilldelad, beslutad utrustning skall vara gripbar med de utryckningstider som är sagda. I HVs fall timmar. Även plutons- och kompaniförråd skall stå transportfärdiga och kompletta.

"Behövlig utrustning"=Armbindel, ansvarig ledning och synligt vapen. Men får man inte fram Hennes & Mauritzkonfektion på ett par år får man inte fram den snabbt i skarpt läge heller. Det är inte bra.

Problemet är väl HV-pravda som lovar grejer vitt och brett i princip varje nummer.

Om det inte förmedlas massa skit där så skulle snackaet inte gå.

Och dom baserar antagligen sina påståenden på vad dom får höra hos HKV osv...

Vilket bara bevisar att rosa fluffiga moln brukar hålla sig rätt högt uppe och är rätt

effektiva att skymma sikten neråt.

Problemet är väl HV-pravda som lovar grejer vitt och brett i princip varje nummer.

Om det inte förmedlas massa skit där så skulle snackaet inte gå.

Problemet är väl att snacket går ändå för att det finns andra personer som har öron och kontaker som sedan sprider vidare vad de hört eller läst hos någon.

Håller fast vid vad jag skrev förut: Däremot tycker jag att när det finns en bytesreserv och persedlar att dela ut då ska Hv även få tillgång, så det inte blir som med vätskebehållaren att de ej finns några hemma.

Visst jag vill ha en massa saker som alla andra också har men som läget ser ut så går det ej då det finns anställda som behöver stuffet bättre än mig som ändå "bara" använder det minst 9 dagar om året.

Hörde av de yoff vi hade på SÖFen att de fick lämna storlekarna till sin chef som sedan beställde skalplagget till dem.

T.om där gick det åt pipan då den ena av dem ej fick sitt ställ samtidigt som sina kollegor. Då har man ändå beställt.

Kan man inte göra samma sak i Hv alla får lämna sina storlekar till KVM enligt enklast manér (till grpch vidare till plutch sen till kompch eller KVM) sen packar FMLOG enligt dessa listor i pall som märks på sedbörligt sätt och skickas till respektive Hv gård eller SFD. Istället för att skicka en massa uniformer till SFD för att den personalen sedan ska dela ut till oss. Samma med kompressionkitet och soldatköket ( det åretusende vi nu kanske får dessa grejer). (man måste få drömma iaf) :)

Ser faktiskt fram emot nya fordon nu främst. TGB är bra men vi behöver bli uppdaterade.

Nya kittet till västen har ju faktiskt lyckats smyga sig ut. Vi får det när som helst™.

Troligtvis kommer vi inte få det innan vår KFÖ, för då hade vi blivit glada. Soldater få aldrig vara glada.

Vilken utbgrupp tillhör du? Vet fler utb grupper som fått ut kitet.

Håller med att inte behöver Hv nått skalplagg. Skulle hellre vilja att man la pengarna på mer övningar, trivsel o G prylar. än kläder som är bara sesongsberoend. Sen när de gäller skalplagg så har jag mest negativa erfarenheter av dom än positiva.

Har en kille i vårat kompani som nu gått över till blekingegruppen. Han hade fått ut 90 L nu till våran KFÖ.

Vad det gäller tilldelning av utrustning så borde det vara så att alla får det samtidigt, rent teoretikt i varje fall.

HV är kanske weekend warriors som en del ser det. Men när skiten träffar fläkten så är det vi som är ute på fälten och krigar på ett par tre timmar. Det kan vi göra i lågskor och kostym om så är. Men det skadar ju inte att man har rätt utrustning för uppgiften.

Tycker gott att HV ska ha både Skalplagg o 90L. Men kanske inte nu.

Bättre att vänta ett tag och låta all barnsjukdomar med dragkedjor samt antalet plagg lösa sig först.

Känns som att ska folk ha det hemma utan daglig tillgång till byte så sak det vara prylar som håller.

Och inte att dragkedjan dör bara man provar jackan.

Jag undrar hur många som läst och förstått artikeln?

Hemvärnet är insatsförband och de ska ha samma utrustning

som andra insatsförband i Försvarsmakten. Men vi måste prioritera de

förband som använder de här kläderna och utrustningen varje dag, säger

Thomas Vesterlund, materielsystemansvarig för soldaternas personliga utrustning.

Under 2012 påbörjar man utdelningen av Skalplagg 08 och Fältjacka 90 L men

alla hemvärnssoldater kommer inte att få ut nya uniformer direkt utan man får

räkna med att tilldelas begagnade uniformer som byts ut efterhand.

Hur svårt är det att läsa innantill?

Thomas Vesterlund, materielsystemansvarig för soldaternas personliga utrustning.

Tillräckligt många läser "påbörjar under 2012" som "Du kommer under januari 2012 att få" för att det ska bli snack, det är däremot tydligt kommunicerat hur det är planerat att gå till, det jag kan sakna i sådan här info är en planerad tidsperiod då tilldelning/utdelning är planerad att ske...

Jodå läst den förstått den och det återstår att se vad som händer. Det är ok för mig att få ut begagnade bara jag får ut det.

För mig spelar det ingen roll, jag skulle lösa min uppgift

med m59 och 304k.

Jag ryckte in och genomförde GSU-delen i just m59 och 304K, med det sagt betyder det inte att jag tyckte det var optimalt...

Jag är ganska bekväm av mig och av den anledningen vill jag ha den utrustning som gör att jag på enklaste sätt kan lösa min uppgift och samtidigt hålla mig så ren och torr som möjligt oavsett om det är varmt, kallt eller blött ute. DET anser jag också borde vara strävan i materielförsörjningsprocessen, sen har jag full förståelse för och står bakom resonemanget att anställd personal och personal i insatser utomlands skall ha den bästa utrustningen först, därefter andra delar av FM.

Du har den utrustning du behöver för din tjänst. HV har utrustningslistor fastställda av HKV, det är klart för alla. Sen ligger nog problemet i att HV har önskelistor, framönskade av MÖPar.

För bara ett litet tag sedan skulle en stor del av den svenska hären, med något längre inställelsetid än HV, möte den lede fi i vadmal och med mausergevär.

Facts: Yrkessoldater ska ha de bästa grejerna. Opinion: Åt friorg/HV motsv så duger den utrustning som blir över.

Mina tankar.

[Min fetmarkering].

Jag har två par kalsonger, tre par strumpor, två skjortor och en uthållighet som skall vara i 30 dagar. HKVs fastställda mtrl-listor suger mer balle än hela Privates samlade stall [NSFW]. Kalla mig MÖP, jag gillar kalsonger som inte är vända både bak/fram och ut/in efter en tredjedel av min insatstid...

Som en föredetta HV:are som nu jobbar som GSS och som har både skalplagg och 90L så kan jag väl säga att jag ser inget större behov av den hos HV, faktum är att 90L används som en kasernuniform, ska vi ut i fält byter vi till 90F oavsett temperatur och väderlek. Angående skalplagget så är det i 95% av fallen bara jackan som används och då med motiveringen att den ser "tuffare" ut, jag har använt den några få gånger och även om armhåledragkedjorna är najs så svettas man avsevärt i den, skillnaden från regnstället är marginell iaf för den tjänst som jag gjorde i Hemvärnet (förlåt Nationella Skyddsstyrkorna) insatskompani.Om det ska börja regna eller man ska verka i skitig lerig miljö så är regnstället IMO bättre.

Det är mina fem ören, jag förstår att det kan vara svårt för någon som inte får materiellen att acceptera åsikten från en som har grejerna att de inte är bra, men tro mig är man i HV klarar man sig gott och väl utan skalplagg och 90L det jag hellre skulle satsa mitt gnäll på är att skaffa det nya fältköket, det ÄR en förbättring kontra snuskburken.

• Like 1

Jag undrar över en sak angående 90L. Det finns massvis med folk som bara måste få ut den. Jag har en jacka dock aldrig använt den i fält. Men hur mycket svalare blir det egentligen med den jackan när man ändå måste använda kroppskydd?

Jag ser fram emot 4 saker nu.

1, nya fordonen

2, nya fältköket

3, kompressionskitet till västen

4, nya radioapparater till grupperna.

Sen skulle det vara najs med ett digitalt anmälningssystem typ det danskarna har.