Jump to content

Recommended Posts

Är det bara jag som tycker att det vore vettigare att satsa på fler övningstillfällen för hemjärnet än utrustning som inte är jättenödvändig?

 

Nopp...... Inte bara du.... Vet åtminstone en person till........

 

 

Eller ännu hellre först kvalitet på de övningstillfällen som idag erbjuds........

 

 

 

 

 

 

Men tackar inte nej till utrustning om den erbjuds och inte tar övningsbudget/övningstid........

Edited by Bamse
Link to comment
Share on other sites

@Beaver:

Inte alls, det finns en tråd som handlar just om övningsuttaget i HV och hur det ska förändras.

För att vända på frågan, borde det inte vara vettigare att över huvud taget skita i skalplagg för samtliga och istället se till att våra anställda soldater och sjömän får bättre utbildning/lön?*

 

 

 

 

*Om det inte framgick är motsatsrelationen mtrl/övning enligt mig fånig. Ska man jaga "onödigheter" som begränsar HVs övningsuttag finns det en miljard andra saker som diar pengar (spontant tänker jag på PRIO, piratjakt, att HKV inte kan flyttas till valfri landsortshåla samt alla fina oljemålningar på Karlberg som säkerligen kan säljas för en massa guldpengar).

Link to comment
Share on other sites

@Beaver:

Inte alls, det finns en tråd som handlar just om övningsuttaget i HV och hur det ska förändras.

För att vända på frågan, borde det inte vara vettigare att över huvud taget skita i skalplagg för samtliga och istället se till att våra anställda soldater och sjömän får bättre utbildning/lön?*

 

 

 

 

*Om det inte framgick är motsatsrelationen mtrl/övning enligt mig fånig. Ska man jaga "onödigheter" som begränsar HVs övningsuttag finns det en miljard andra saker som diar pengar (spontant tänker jag på PRIO, piratjakt, att HKV inte kan flyttas till valfri landsortshåla samt alla fina oljemålningar på Karlberg som säkerligen kan säljas för en massa guldpengar).

 

Ser det inte alls som en fånig sak. Jag ser allt i sin helhet. Att slänga till HV m90L och skalplagg känns lite som "Äsch, ge dem lite ny utrustning så de inte gnäller!"

 

Jag klarar mig utmärkt med den utrustningen jag har ute nu. Kommer aldrig använda m90L så länge jag tjänstgör i Sverige. Så varför dela ut den?

Jag har heller inget problem med regnstället, varken svett eller blir blöt. Gäller bara att anpassa klädsel under. Däremot, saknar jag vettiga undertröjor. Gärna de gamla hederliga vita som är de bästa. Men de har utgått för länge sedan. Synd.

Link to comment
Share on other sites

@Beaver:

Inte alls, det finns en tråd som handlar just om övningsuttaget i HV och hur det ska förändras.

För att vända på frågan, borde det inte vara vettigare att över huvud taget skita i skalplagg för samtliga och istället se till att våra anställda soldater och sjömän får bättre utbildning/lön?*

 

 

 

 

*Om det inte framgick är motsatsrelationen mtrl/övning enligt mig fånig. Ska man jaga "onödigheter" som begränsar HVs övningsuttag finns det en miljard andra saker som diar pengar (spontant tänker jag på PRIO, piratjakt, att HKV inte kan flyttas till valfri landsortshåla samt alla fina oljemålningar på Karlberg som säkerligen kan säljas för en massa guldpengar).

 

Ser det inte alls som en fånig sak. Jag ser allt i sin helhet. Att slänga till HV m90L och skalplagg känns lite som "Äsch, ge dem lite ny utrustning så de inte gnäller!"

 

Jag klarar mig utmärkt med den utrustningen jag har ute nu. Kommer aldrig använda m90L så länge jag tjänstgör i Sverige. Så varför dela ut den?

Jag har heller inget problem med regnstället, varken svett eller blir blöt. Gäller bara att anpassa klädsel under. Däremot, saknar jag vettiga undertröjor. Gärna de gamla hederliga vita som är de bästa. Men de har utgått för länge sedan. Synd.

Ja, men du utgår från din egna synvinkel i organisationen. Det finns kanske fler befattningar än den du har också. Jag anser mig ha god motivering varför jag ser fram mot åtminstone M90L. Men jag är också stabspersonal, och som tidigare nämnt i tråden används M90L förutom på sommaren även som kasernuniform, vilket gör den lämplig för mig. Jag hade dock lika gärna kunnat köpa in den privat istället för att få allt tilldelat, om mitt närmsta befäl godkänt det.

 

Allmän svar på den senaste diskussionen i tråden: Det är dessutom inte samma pengar som är ämnat till utrustning och övning. Det är budgeterade pengar till vardera ämne vilket gör att det inte fungerar som så. M90L och Skalplag är dessutom redan inköpt av FMV.

 

Jag håller med i kritiken om att det blir mer att bära på sig, nu har jag turen att vara stabspersonal, men i andra fall förstår jag att man vill ha så lätt utrustning som möjligt. Men det är också ni själva som packar eran tros och stridspackning. Det är inte varje övning man går igenom packningen heller, det sker ju oftast inför eller under KFÖ eller vid andra särskilda tillfällen.

 

Första dagen klagar folk över att de inte får ut utrustning, andra dagen så är HV gnälliga gubbar som äter korv hela dagarna, tredje dagen så är det "de där viktig-pettrarna som är anställda" och den fjärde så klagar man på att man får ut utrustning. Herregud. Nöj er med det ni får, i annat fall, ta upp det i medinflytandet så det kommer upp på Hemvärnets riksårsmöte som motion - precis som vissa har gjort och därför kommer vi få ut 3 tshirts, några par strumpor mer och lite annat. Bra! Människor som agerar och inte bara gnäller. Och får man inte det igenom, fråga närmsta befäl om du får göra ett privat tillägg i till din uniform eller utrustning, förslagsvis grpch eller plutch.

Edited by Signalist
Link to comment
Share on other sites

@Beaver:

Inte alls, det finns en tråd som handlar just om övningsuttaget i HV och hur det ska förändras.

För att vända på frågan, borde det inte vara vettigare att över huvud taget skita i skalplagg för samtliga och istället se till att våra anställda soldater och sjömän får bättre utbildning/lön?*

 

 

 

 

*Om det inte framgick är motsatsrelationen mtrl/övning enligt mig fånig. Ska man jaga "onödigheter" som begränsar HVs övningsuttag finns det en miljard andra saker som diar pengar (spontant tänker jag på PRIO, piratjakt, att HKV inte kan flyttas till valfri landsortshåla samt alla fina oljemålningar på Karlberg som säkerligen kan säljas för en massa guldpengar).

 

 

 

Jag gör ju iaf en distinktion mellan folk som övar, vaddå, 8 dagar per år mot några som jobbar heltid med det. Därav kanske lite olika behov. Eller är det så att stället är väldigt efterfrågat av folk inom din organisation?

Hur kan relationen mtrl/övning vara fånigt när man får bra utrustning men dåligt med övningstillfällen? Från början är det väl ändå någon som sitter på
hkv
och gör fördelningen vad som ska gå vart.

Frågan var förövrigt inte ställd som: 903LEW, vill du helst ha prasslande kläder eller få möjlighet att öka din kompetens inom ramen för hemvärnet? Utan den bör betraktas som mer retorisk. Dvs. jag ifrågasätter syftet med beslutet.

 

 

Det där om att hemvärnet begränsas av kostnader kopplade till PRIO och målningar var bara för fånigt för att bemöta. Senast jag jobbade åt hemvärnet fyllde jag i ett beräkningsunderlag som inte registrerades i PRIO iaf.
Edited by beaver_sthlm
Link to comment
Share on other sites

@Beaver:

Jag anser helt enkelt att grinet om mtrl har noll och ingen bäring på diskussionen om övningsuttag, vare sig i HV eller hos de reguljära. Övningsuttaget för HV styrs förutom en pengasumma (som är så låg att den knappt täcker högvaktens hjälmputs) också av det faktum att de inte kan öva mer utan att kannibalisera på GGS/T. Vidare begränsas mitt förbands övningsuttag av det faktum att många soldater är framgångsrika i sina civila liv där flera har företag/familj och helt enkelt inte känner för att leka grönt i så mycket mer än 8 dagar om året.

Personligen skiter jag i både skalplagg och 90L (de lär ju anlända om slappt räknat tio år i vilket fall, samtidigt som rem06/08/10 ^^), vill jag ha't kan det köpas för egna pengar. Poängen är att samtlig personlig mtrl (speciellt när det är sådana undermåliga prylar som de FMV ställer upp med) är en piss i Yangtze om vi ska ställa utgifter mot effekt. Min passus om heltidsförbanden havande av prylarna bör ses som ett försök till att bringa insikt, något jag uppenbarligen misslyckats med.

 

I klartext:

Även om FM köper in sprillans 90L för det pris som ALE säljer dem för kommer kostnaden sluta på 11 miljoner (500x22 000). Detta är små pengar om FM hade varit en civil koncern av samma storlek, för en försvarsmakt är det noll och inga pengar alls.

 

 

Med det är klart, det måste vara roligare att tro att mtrlbudget och övningsbudget dras från samma konto, att FMV lyder under PROD samt hitta på roliga namn för ens kollegor i det som i ärlighetens namn är FMs huvuddel (utan ÖD, nota bene).

Link to comment
Share on other sites

@Beaver ...hemvärnets uppgift är inte att "öva vaddå 8 dagar per år". Hemvärnets uppgift är väpnad strid, bevakning och stöd till samhället vid kriser, med inställelsetid timmar/dygn och uthållighet månader. Med samma märkliga resonemang kan man snacka bort flygvapnets flygplan, det behövs inga märkvärdiga kärror och helikoptrar för att övningsflyga lite. Det finns ju charter?

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

@Beaver ...hemvärnets uppgift är inte att "öva vaddå 8 dagar per år". Hemvärnets uppgift är väpnad strid, bevakning och stöd till samhället vid kriser, med inställelsetid timmar/dygn och uthållighet månader. Med samma märkliga resonemang kan man snacka bort flygvapnets flygplan, det behövs inga märkvärdiga kärror och helikoptrar för att övningsflyga lite. Det finns ju charter?

 

Väl talat! Jag vill lägga till att "Tillförs vid behov" tror jag på ungefär lika mycket som på "Det är så lätt att köpa från hyllan", dvs jag tolkar det som "Vi bryr oss inte för vi tror egentligen inte något allvarligt kommer hända".

 

Personligen är jag inte så intresserad av 90L, men skaljacka 08 vore nog ett tillskott.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Själv är jag mer inne på spåret att det är märkligt att vi ens har diskussionen om vi ska skaljacka och 90L när man i andra trådar diskuterar sig blå över att likställd utrustning är ett livsnödvändigt faktum. Annan jacka = omöjlig att identifiera som svensk soldat och hög risk att bli tagen för gerilla soldat av okänt ursprung.

 

Ut med det som finns i klädväg!

Är det stålar det handlar om så tillåt bärandet men låt bli att dela ut och låt istället folk köpa eget på shoppen på regementet.

 

Vad gäller tillförsel av utr så kan jag inte låta bli att fundera över varför FM som organisation inte lyckats ge mig en vapenrem och magasinsfickor anpassade till AK4...

(Men det är en HELT annan diskussion)

Link to comment
Share on other sites

*snip*

Med det är klart, det måste vara roligare att tro att mtrlbudget och övningsbudget dras från samma konto, att FMV lyder under PROD samt hitta på roliga namn för ens kollegor i det som i ärlighetens namn är FMs huvuddel (utan ÖD, nota bene).

Inte om du räknar årsarbetskrafter och inte när det gäller tyngdpunkt och kraftsamling. Hemvärnet är ett komplement (för att bringa någon ordning på torpet).
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Beaver ...hemvärnets uppgift är inte att "öva vaddå 8 dagar per år". Hemvärnets uppgift är väpnad strid, bevakning och stöd till samhället vid kriser, med inställelsetid timmar/dygn och uthållighet månader. Med samma märkliga resonemang kan man snacka bort flygvapnets flygplan, det behövs inga märkvärdiga kärror och helikoptrar för att övningsflyga lite. Det finns ju charter?

 

Om du ska citera mig bör du inte ta citatet ur dess sammanhang. Jag är mkt väl medveten om vad hemvärnet har för uppgift. Jag skrev inget om hemvärnets uppgift. Jag ställde att man övade 8 dagar per år mot någon annan som övade 200 dagar per utifrån behovet av olika utrustning.

Jag föstår inte det andra om flygplanen om jag ska vara ärlig.

 

Läs mitt inlägg en gång till.

Link to comment
Share on other sites

Lite sent att börja tillföra ny utrustning när det smäller till. Nu är dom inköpa och då ska väll folk använda dom istället för att lagras i Arboga?

 

Sist jag besökte mitt TSF hade de brist på hjälmdok, stridssäckar och andra skaljackor än de i storleken 190/75. Det där lagret kanske inte ska tillskrivas alldeles för omfattande rikedomar...

 

@903Lew: Högvakten använder inte putsmedel på hjälmar.

 

//Ormtunga

Link to comment
Share on other sites

Fick höra av chefen att vi mest troligt blir tilldelade skalplagg i år. Man väntar på att förrådet ska få in till alla och då börjar dom dela ut... undrar hur många månader det tar.

 

13 månader :-P

 

Jag är mer sugen på vapenremmen just nu :)

Edited by Nestor
Link to comment
Share on other sites

Slivoryktet från någon som hört något från någon som drog det ur dajmen säger att vi (LGG) ska få ut allt 2013. Fan tro't.

 

Alternativt 2016. Kanske till och med 2019.:)

 

Som Nestor skrev: mer sugen på vapenremmen. Samt att jag är sugen på kompressionskitet. Fast vi i LGG lär väl få ut det aldrig...

 

Sista intressanta ryktet på kompaniet är om nya bilarna. Vi är tydligen ett prioriterat förband vad gäller sprinterbussarna så vi ska vara några av de första kompanierna att få sprintern. Frågan är bara vilket årtionde:-).(står enligt kvm en himlans massa sådana på Gardet)

Link to comment
Share on other sites

Som Nestor skrev: mer sugen på vapenremmen. Samt att jag är sugen på kompressionskitet.

 

Ärligt, i Hv, så känner jag mer för bra väst/bärutrustning än 90L. De flesta tillfällen vi har är helt enkelt inte på sommaren när den verkligen kommer till sin rätt.

Link to comment
Share on other sites

...om bara folk kunde sluta extrapolera sin HV-vht i en liten avkrok av vårt avlånga land skulle den här tråden förvisso vara mycket kortare men frågan är om det är en så dålig grej. Själv har jag haft SÖF med ca 30 grader i solen, utöver det har jag svettats floder på allt ifrån RiksHVCs insatsövning till diverse KU.

 

Behöver jag 90L? Inte så mycket som jag behöver fler strumpor och kalsingar, inte så mycket som jag behöver fler skjortor och bättre skyddsglas*.

Behöver jag en ny väst? Ungefär lika mycket som jag behöver en 90L.

Vill ha ha allt det ovanstående för att det enligt mig skulle göra min verklighet lite bekvämare, lite bättre och underlätta uppgiftens lösande litelitelite? Jomen.

Link to comment
Share on other sites

Fick höra av chefen att vi mest troligt blir tilldelade skalplagg i år. Man väntar på att förrådet ska få in till alla och då börjar dom dela ut... undrar hur många månader det tar.

 

13 månader :-P

 

Jag är mer sugen på vapenremmen just nu :)

 

Hehe nja tror inte det tar så länge för oss att få den, men man vet ju aldrig. Helt rätt är också mer sugen på nya vapenremmen. Några av våra kompanier har KFÖ i slutet av maj, då hade nog 90L kunnat vara att föredra.

Link to comment
Share on other sites

Sista intressanta ryktet på kompaniet är om nya bilarna. Vi är tydligen ett prioriterat förband vad gäller sprinterbussarna så vi ska vara några av de första kompanierna att få sprintern. Frågan är bara vilket årtionde:-).(står enligt kvm en himlans massa sådana på Gardet)

Är inte det de gamla Sprinterbussarna? De nya finns väl än så länge bara i ett par provexemplar?

Link to comment
Share on other sites

Sista intressanta ryktet på kompaniet är om nya bilarna. Vi är tydligen ett prioriterat förband vad gäller sprinterbussarna så vi ska vara några av de första kompanierna att få sprintern. Frågan är bara vilket årtionde:-).(står enligt kvm en himlans massa sådana på Gardet)

är inte det de gamla Sprinterbussarna? De nya finns väl än så länge bara i ett par provexemplar?

 

Det var en bra fråga. Har ej sett dessa bilar själv.

Det kan mycket riktigt vara de gamla bussarna.

Det är fult att föra rykten vidare jag vet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Behövs ingen M90L på sommaren i Sverige, funkar utmärkt att bara rulla upp ärmarna på 90 slät, knäppa upp allt som går och hålla sig i skuggan. Om det är så att man knatar runt i solen gör man fel ändå.

Link to comment
Share on other sites

Behövs ingen M90L på sommaren i Sverige, funkar utmärkt att bara rulla upp ärmarna på 90 slät, knäppa upp allt som går och hålla sig i skuggan. Om det är så att man knatar runt i solen gör man fel ändå.

 

Jag har lite svårt att ta till mig detta. Tycker mig ha upplevt rätt många tillfällen (tos i västkustsk högsommarvärme...svettigt värre) då sagda uppträdande inte hade fungerat....alls.

Sverige blir varmt på sommaren, och en sval soldat sommartid är en glad soldat.

 

Framförallt tycker jag att byxorna blir herrejössesvarma. Jag tror inte det det är tillrådigt att lattja runt med byxbenen upprullade.

Edited by Nestor
Link to comment
Share on other sites

*snip*

Med det är klart, det måste vara roligare att tro att mtrlbudget och övningsbudget dras från samma konto, att FMV lyder under PROD samt hitta på roliga namn för ens kollegor i det som i ärlighetens namn är FMs huvuddel (utan ÖD, nota bene).

Inte om du räknar årsarbetskrafter och inte när det gäller tyngdpunkt och kraftsamling. Hemvärnet är ett komplement (för att bringa någon ordning på torpet).

 

Fast är det verkligen det här diskussionen handlar om?

 

Jag tror att de flesta skiter i prylarna. Ser det mest som ett uttryck för att det finns ett sådant vansinnigt missnöje med hur saker och ting hanteras av Försvarsmakten. Jag är övertygad om att samtliga soldater i försvarsmakten klarar sig utan dem faktiskt.

 

HV / NSS är ett komplement till den försvarsmakt vi borde ha men inte har. Vi har i den strategiska blackouten fullkomligt förlorat sans och balans och ingen kan svara på vad vi i dagsläget kan ställa upp med i försvarsväg.

 

Om lede fi i form av 10000 Ryssar som begått myteri från sina marininfanteriregementen/flygflottiljer/fartyg från Kaliningrad väljer att anfalla Svea Rike i morgon klockan 0900 (så att alla börjat jobba). Vad har vi då egentligen som vi kan skaka fram för att försvara oss med?

 

 

Mitt svar är i bästa fall ett mekkompani på P7, ett pansarkompani på P4, ett mekkompani på I19/P5 (eller vad det nu heter i Boden), ett infkompani på LG och AJB, AMF1 och K3 kanske kan skrapa fram i runda slängar en skvadron var. Så tar vi det gånger tre för att jag är pessismist och negativ plötsligt har vi cirkus 6000 redo för strid (eller kanske 6000 totalt inkl stödjande funktioner). Vän av ordning säger nu att vi även har ING2, S1 och LV6 fast de fyller ju inte så stor funktion då de mer är av typen demonstratorförband men kan ju tjänstgöra som skyttesoldat med avsevärd högre förmåga än motsvarande soldater från HV (pga bättre samövning).

 

Till detta kommer ett antal flygplan samt marinens fartyg.

 

Frågan är bara när allt de här är på banan. Klockan 09 eller klockan 15 eller klockan 09 tio dagar senare eller något däremellan.

 

(Min personliga uppfattning är att vi inte ens kan få ihop 6000 stridande på 10 dagar i dagsläget eller kanske om kriget kommer)

 

Och så har vi lite drygt 18000 HV soldater som tidigare i de flesta fall utbildats vid någon av de nämnda förbanden eller de som lagts ned men vid samma tidpunkt som de gick ut genom grindarna glömde allt de lärt sig. De är insatsklara inom allt från minuter till några timmar. De flesta kommer troligtvis själva dra på sig uniformen och försöka samla sig till grupper, troppar eller plutoner och försöka skydda sin lilla del av kakan. De kommer troligtvis göra det väsentligt mindre effektivt än ett mekkomp eller något annat GSS/K förband men frågan är vad som är viktigast. Att vara först på plats eller vara bäst 1 dag försent.

 

Att de sedan inte behöver någon 90L eller skalplagg är väl fastställt utom rimligt tvivel. Frågan är vad synen borde vara på det som är det mest insatsberedda förbandet i någon större numerär som landet besitter idag bör vara. De som övar 8 dagar per år efter 7,5 till 15 månaders GU eller de som övar 8 dagar och inte kan ett skit jämfört med de professionella som hänger på gymmet, står i vakten och lär sig om genusteori, gymnasiesvenska och matte (SO Svenska Matte A kommer snart till ett förband när dig) eller går på någon annan spännande politiskt korrekt utbildning (Jag vet jag raljerar lite men allt som är gammalt är inte sämre)

 

Jag är inte imponerad av det nya försvaret men jag är framförallt chockerad av synen mellan de olika delarna.

Edited by 111 SSK BAT
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Behövs ingen M90L på sommaren i Sverige, funkar utmärkt att bara rulla upp ärmarna på 90 slät, knäppa upp allt som går och hålla sig i skuggan. Om det är så att man knatar runt i solen gör man fel ändå.

 

Jag har lite svårt att ta till mig detta. Tycker mig ha upplevt rätt många tillfällen (tos i västkustsk högsommarvärme...svettigt värre) då sagda uppträdande inte hade fungerat....alls.

Sverige blir varmt på sommaren, och en sval soldat sommartid är en glad soldat.

 

Framförallt tycker jag att byxorna blir herrejössesvarma. Jag tror inte det det är tillrådigt att lattja runt med byxbenen upprullade.

 

Hur gjorde du under dina övningar i högsommarvärme då?

 

Angående brallorna funkar det bra att öppna dragkedjan nere vid foten, man kan även skära bort tyget som sitter där om man vill ha extra ventilation, och knäppa upp i gylfen.

Link to comment
Share on other sites

*snip*

Med det är klart, det måste vara roligare att tro att mtrlbudget och övningsbudget dras från samma konto, att FMV lyder under PROD samt hitta på roliga namn för ens kollegor i det som i ärlighetens namn är FMs huvuddel (utan ÖD, nota bene).

Inte om du räknar årsarbetskrafter och inte när det gäller tyngdpunkt och kraftsamling. Hemvärnet är ett komplement (för att bringa någon ordning på torpet).

 

Fast är det verkligen det här diskussionen handlar om?

*Snip*

Diskussionen handlar om tilldelning av utrustning och vilken prioritering som föreligger i FM:s logistikförsörjning. Jag har tidigare redogjort för de prioriteringar som gäller och fått på pälsen av hemvärnare som tycker att jag nedvärderar Hemvärnet. Det är att ha höga tankar om mitt inflytande. Jag kan säga att jag inte har ett skit att säga till om när det gäller logistik i FM.

 

Sedan la jag tillrätta begreppen genom att hänvisa till det vedertagna begreppet årsarbetskraft. I mitt krigsförband finns ett större antal krigsplacerade varvid vår teoretiska numerär är lika stor som i fornstora dagar. Den teoretiska numerären kan då jämföras med Hemvärnets teoretiska numerär så kan man då få fram kvanitetsmått. Det måttet är helt irrelevant för tilldelning av utrustning med begränsad utgåva (såsom Skalplagg just nu är) och därför bör man i stället koncentrera sig på de som använder prylarna mest.

 

Men man kan alltid skjuta budbäraren!

 

/K

 

Ps. 90L är inte gjort för tropikerna. Det är 90TR som är det. Ds.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...