Jump to content

Recommended Posts

Vad jag har förstått så bäres tydligen 94:an under jackan i affe också.

Men det är kanske mer individuellt?

De som är ute och rullade mycket gör det bästa av situationen, då man inte vill synas i sandlådan?

 

För mig spelar det ingen roll om den bärs innanför eller utanpå. Har varit med i Hv länge, alla i min insatsplutonen har fått, men jag har inte fått ut krsk än. Trots att jag vid varje inventering klart skrivt att den saknas.

Är det ett tecken på att FM vill att jag ska dö lättare eller sluta? :D

 

Fast, kanske lika bra att slippa, så behöver man inte fundera på om den ska vara innaför, eller utanpå. ;)

Edited by Frippe
Link to comment
Share on other sites

Vad jag har förstått så bäres tydligen 94:an under jackan i affe också.

Men det är kanske mer individuellt?

De som är ute och rullade mycket gör det bästa av situationen, då man inte vill synas i sandlådan?

Jag bar 94:an under jackan för att spara jackan något från den värsta svetten och jag vet många som gjorde likadant och andra som valt andra lösningar.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lådorna har iallafall kommit till kompaniförrådet nu!

Sen ska de delas ut också. (nu är jag väl den enda i Hv som inte vill ha ut 90L...)

 

 

Intressantare för mig är att lådorna med t-shirt var av två modeller. Storlek 5 och 6 hette GRBG och storlek 7 GRÖN. Är det samma modell eller är GRBG en faktisk funktionströja och inte bara en annan färg/nyans av svettsamlaren GRÖN?

(jag vågade inte öppna och titta :mellow: mitt rykte är redan, lite, inte bra)

Link to comment
Share on other sites

 

Det finns inte skalplagg till anställd personal så jag har svårt att tro att det kommer ut på någon större bredd i Hemvärnet under 2012.

Du Krook, det är dax att vakna!

Hemvärnet står för mer än 50% av antalet kontrakterade i försvaret... Du snackar fortfarande som om de som är anställda har ett högre värde...

Det innebär faktiskt för FMV att 50% av plaggen som kommer in skall fördelas till den delen som kallas Hemvärnet och troligen kommer vi att få ut det före många andra inom försvarsmakten.

 

Det är tydligt vilken värdering du har KROOK angående vad du tycker om hemvärnet. Tyvärr andas din mening förakt och att det är ett större värde att vara anställd 100% än deltid!

 

/519CB

Ska vi ta och utvärdera detta nu?

Min uppfattning är att det är knappt någon i Hv som fått ut Skalplagg 08 och jag försäkrar er att jag inte har haft någon som helst påverkan på tilldelningen. Min bedömning grundade sig på behov kontra tillgång under 2012.

 

Kan vi dra ett streck här och nu och fortsättningsvis undvika att tolka in sånt som inte står skrivet?

 

/K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vad jag har förstått så bäres tydligen 94:an under jackan i affe också.Men det är kanske mer individuellt?De som är ute och rullade mycket gör det bästa av situationen, då man inte vill synas i sandlådan?

Jag bar 94:an under jackan för att spara jackan något från den värsta svetten och jag vet många som gjorde likadant och andra som valt andra lösningar.

 

aha!

jag trodde det var mest för 94:ans färgs skull.

och har man andra lösningar kan det ju vara bra att ha dem under jackan.

 

skal-plagg till hv är väl inte beräknat till 2014 ändå?

har klarat mig hittills med egen sympatex-jacka i m90 och regnställs-byxorna.

dock har jag väl haft tur med vädret, samt en tjänst som inte tvingar ut mig i de värsta träsken.

 

 

Link to comment
Share on other sites

[ursäkta ordvitsen]Håller skalplagget vatten än?
Mot regn och snöslask? Ja då fungerar det rätt bra.

Mot flera timmars kraftigt regn? Bara att glömma, det är ju trots allt ett skalplagg och ersätter inte regnstället.

 

Kan lungt meddela att utrikiska bättre klassade skalplagg, inte heller håller mer än fyra - fem timmar i kraftigt regn.

US ECWC-parka i goretex vs sonisphere 2010 stora skuggan.fyra timmar innan den släppte rakt igenom.

Norska försvarets förstärkningsplagg(helly Hansen)i goretex vs remmene skjutfält maj 2012. Ca fem timmar.

Emperiska självtester under arbete.

Fast jag hoppas på att få ut skalplagg, om jag åker som funktionär till nijmegen i år, där hade det gjort nytta i år.

Link to comment
Share on other sites

 

 

[ursäkta ordvitsen]Håller skalplagget vatten än?

Mot regn och snöslask? Ja då fungerar det rätt bra.

Mot flera timmars kraftigt regn? Bara att glömma, det är ju trots allt ett skalplagg och ersätter inte regnstället.

 

Kan lungt meddela att utrikiska bättre klassade skalplagg, inte heller håller mer än fyra - fem timmar i kraftigt regn.

US ECWC-parka i goretex vs sonisphere 2010 stora skuggan.fyra timmar innan den släppte rakt igenom.

Norska försvarets förstärkningsplagg(helly Hansen)i goretex vs remmene skjutfält maj 2012. Ca fem timmar.

Emperiska självtester under arbete.

Fast jag hoppas på att få ut skalplagg, om jag åker som funktionär till nijmegen i år, där hade det gjort nytta i år.

Nere på nijmegen i år hjälpte de bara någon timme.. så hoppas inte på för mycket bara.

Link to comment
Share on other sites

[ursäkta ordvitsen]Håller skalplagget vatten än?
Mot regn och snöslask? Ja då fungerar det rätt bra.

Mot flera timmars kraftigt regn? Bara att glömma, det är ju trots allt ett skalplagg och ersätter inte regnstället.

Kan lungt meddela att utrikiska bättre klassade skalplagg, inte heller håller mer än fyra - fem timmar i kraftigt regn.

US ECWC-parka i goretex vs sonisphere 2010 stora skuggan.fyra timmar innan den släppte rakt igenom.

Norska försvarets förstärkningsplagg(helly Hansen)i goretex vs remmene skjutfält maj 2012. Ca fem timmar.

Emperiska självtester under arbete.

Fast jag hoppas på att få ut skalplagg, om jag åker som funktionär till nijmegen i år, där hade det gjort nytta i år.

Nere på nijmegen i år hjälpte de bara någon timme.. så hoppas inte på för mycket bara.

 

Har ju lite mer tält att gömma mig i än er.

Och folk blir ju så upprörda om jag drar på mitt norska gtx-ställ. :)

Fast för min del tror nog hellre på att få ut ponchon som utlandsstyrkan får/fick ut.

Just för "fältarbete" funkar den bättre, också en erfarenhet från det civila mörkret.

De Nederländska skurarna dök upp ju som ninjas i år.

Link to comment
Share on other sites

Det har även delats ut m/90L jackor inkl t-shirtar på västkusten. Dock har en batch bestämt att jackan endast får bäras till möten etc. Dvs för den allmänne soldaten blir det sällan till aldrig. :eeh:

Det är ju magiskt hur en del potentater väljer att tolka användandet av fältunifom m/90L.. för det är ju, som redan konstaterats, en fältuniform och inte ett mässplagg.

Suck!

 

/RiP

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bushman

 

Försvarsmaktens ponchon är något av det mest värdelösa plagg jag någonsin stöt på inom den gröna verksamheten. 10 minuter efter att jag dragit på mig det var insidan lika fuktig som utsidan. Den var dessutom alldeles för kort så det var bara hänga hela uniformen på tork när man väl kom in.

 

Enda positiva var att den rymdes lätt i en benficka eller topp locket på stridssäcken.

Link to comment
Share on other sites

 

Det har även delats ut m/90L jackor inkl t-shirtar på västkusten. Dock har en batch bestämt att jackan endast får bäras till möten etc. Dvs för den allmänne soldaten blir det sällan till aldrig. :eeh:

Det är ju magiskt hur en del potentater väljer att tolka användandet av fältunifom m/90L.. för det är ju, som redan konstaterats, en fältuniform och inte ett mässplagg.

Suck!

 

/RiP

Samma skit här orsak är att min kompch o Batch vill inte ha olika plagg i fält enhetligt suck ..... Så trött på detta ..

Link to comment
Share on other sites

 

 

Det har även delats ut m/90L jackor inkl t-shirtar på västkusten. Dock har en batch bestämt att jackan endast får bäras till möten etc. Dvs för den allmänne soldaten blir det sällan till aldrig. :eeh:

Det är ju magiskt hur en del potentater väljer att tolka användandet av fältunifom m/90L.. för det är ju, som redan konstaterats, en fältuniform och inte ett mässplagg.

Suck!

 

/RiP

Samma skit här orsak är att min kompch o Batch vill inte ha olika plagg i fält enhetligt suck ..... Så trött på detta ..

 

 

Men vad f..n

Vart kommer denna iver om likformighet i skogen?

 

SoldF 2001 sid 436 "Klädsel ordnas med hänsyn till vädret och verksamheten"

 

Så om Nisse väljer 90L pga att han blir tokvarm i 90F när han löper runt i skogen med Ksp58 och Kalle väljer skal för att han står uppluckad i vagnen över tiden så må det ju vara ok.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@ Sotilas Eller hur, de guldgalonerade ska ge blanka fan i hur vi klär oss i skogen när fältlystring råder, om jag krigar bäst i skjorta 90 och värmebyxa 90 med stövel 90 på tassarna så låt det då vara så, krig är inte och har aldrig varit en tävlig om vem som ser mest preussisk ut, alla chefer inom FM som känner sig träffade, mitt råd är ett som kom från officershandboken under amerikanska inbördeskriget, "En officer skall rida sin häst så lite som möjligt, för att på bästa sätt kunna bedömma stridsvärdet hos sin trupp" (min översättning, och det är rätt fritt översatt)

Link to comment
Share on other sites

Nu tycker jag att det är lite väl mycket liberalism och individualism på forumet. Det är väl för fan militär verksamhet vi talar om?

Tror att mycket av detta med uniform-tänket kan vara en kvarleva från en tid då FMs uniform hade en skyddande förmåga/egenskap. m58/59 stod väl emot brinnande napalm under 2-3 minuter har jag för mig? Och detta under en tid när napalm användes flitigt i vissa konflikter runt jorden, då var det viktigt att man inte sprang runt i fältskjortan och på så sätt utgjorde en fara för sin grupp som då skulle behöva ta hand om brända-Kalle istället för att ha en till pipa utåt.

Även idag har vår uniform ett visst skydd i sig, om än inte något vidare skydd för napalm så i alla fall lite skydd mot taggtråd och varma saker som kan flyga runt i strid. Även nu är det därför är det viktigt att inte någon rambo-wannabe springer runt i bar överkropp/bara fältskjorta/t-shirt/shorts mm under stridsmoment. Vad man sedan gör i förläggningen där hotbilden inte är överhängande är en annan sak. Men i striden ställs vissa krav på klädsel.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

....Men i striden ställs vissa krav på klädsel.

Eftersom den är M-märkt och BOA (får vi utgå från!) så BÖR det vara samma skydd mot grus och tagga buskar i en 90F och en 90L med nerkavlade armar.

 

Även om det ser coolt ut, så tror jag inte att det är så många som har uppkavlade armar under FUSA eller mesta övrig stridsutbildning.

Link to comment
Share on other sites

 

....Men i striden ställs vissa krav på klädsel.

Eftersom den är M-märkt och BOA (får vi utgå från!) så BÖR det vara samma skydd mot grus och tagga buskar i en 90F och en 90L med nerkavlade armar.

 

Även om det ser coolt ut, så tror jag inte att det är så många som har uppkavlade armar under FUSA eller mesta övrig stridsutbildning.

 

Absolut, allt som är utdelat i uniformsväg, till exempel Skalplagg och 90L, tycker jag att man ska få bära i vilka kombinationer man vill. Och där tycker jag att det är fel när skrivbordsgeneraler ska komma in bestämma att man bara får ha 90L till möten, om jag trivs i skalplaggsbrallor och 90L-jacka för att det är blött på marken så ska jag ha det, eftersom båda är fältuniformsplagg.

Vände mig bara emot de som tyckte att de som ville ha fältskjorta som yttersta plagg under striden skulle få ha det. Någon ordning får det vara, uniformen finns trots allt av en anledning.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

 

....Men i striden ställs vissa krav på klädsel.

Eftersom den är M-märkt och BOA (får vi utgå från!) så BÖR det vara samma skydd mot grus och tagga buskar i en 90F och en 90L med nerkavlade armar.

 

Även om det ser coolt ut, så tror jag inte att det är så många som har uppkavlade armar under FUSA eller mesta övrig stridsutbildning.

 

Absolut, allt som är utdelat i uniformsväg, till exempel Skalplagg och 90L, tycker jag att man ska få bära i vilka kombinationer man vill. Och där tycker jag att det är fel när skrivbordsgeneraler ska komma in bestämma att man bara får ha 90L till möten, om jag trivs i skalplaggsbrallor och 90L-jacka för att det är blött på marken så ska jag ha det, eftersom båda är fältuniformsplagg.

Vände mig bara emot de som tyckte att de som ville ha fältskjorta som yttersta plagg under striden skulle få ha det. Någon ordning får det vara, uniformen finns trots allt av en anledning.

Håller inte riktigt med om detta resonemang. Det kan finnas ett syfte med att t.ex. inte använda skalplagget vid strid då det skulle slitas och gå sönder mer än en vanlig fältuniform, d.v.s. rätt plagg vid rätt typ av verksamhet.

 

Exempel:

  • I den avslägsna forntiden när jag var ungdomsledare, stötte jag under en regnig och kall övning i MLS på en av mina ungdomar som gick och bar vindrocken (m/59) som regnskydd. Han tyckte det var utmärkt eftersom som den värmde mer än regnkappan och ryggsäcken blev lättare att bära.
  • Under min GU och sedemera krigsplacering vid "Övre Norrlands mest jävla prioriterade bataljon", användes snödräkten enkom som överdragskläder och kamouflage vid strid under vinterförhållanden, inte som en generell vinteruniform. Vid t.ex. förläggningstjänst var snödräkten avtagen för att den inte skulle smutsas ned av sotiga kaminrör.

Gjorde jag då rätt som överred min ungdoms och mina soldaters viljan/önskan om att få klä sig som de vill så länge som det är fastställda och godkända persedlar? Naturligtvis. I fallet med ungdomen hjälpte jag honom att tänka lite längre (och såg samtidigt till att han fick en skvätt söt dryck i sig) än för stunden och tänka på den nalkande kalla natten i skrämskydd då en torr vindrock är mycket skönare än en blöt. Mina soldater fick lära sig att använda materielen på avsett sätt, annars blir den obrukbar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håller med om dina exempel Rune, rätt saker vid rätt verksamhet. Som jag skrev i mitt exempel, som främst handlade om strid, så är fältuniform det som ska bäras vid strid, inte fältskjorta. Vid förläggningstjänst anpassas klädsel till denna, är det då en varm sommardag kan man om hotbilden tillåter gärna traska runt i fältsskjorta om man vill det, som jag skrev ovan.

Skalplagg är inte det mest optimala under strid eftersom det andas så dåligt (och helst vill man ju ha den hel, även fast den inte ersätter regnstället), men i alla fall bättre än fältskjorta. När jag gjorde GU så utgjorde goretex-stället mer en alternativ uniform som man använde vid ytsim (under torrdräkten) och under regniga perioder, dvs man gick ut i fält utan vanlig uniform iförd endast goretex. Men då var ju inte våra primära uppgifter strid heller, utan mest spana. Blev det då något stridsmoment så stred man i goretexen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Amf har ju visat att det går att "strida" helt utan uniform... ;-)

 

Men som du skriver, strid var inte heller er för tillfället huvudsakliga verksamhet.

 

OT/

I boken "Good to go" (http://books.google.se/books/about/Good_to_Go.html?id=lbnwYf5EJFoC&redir_esc=y) beskrivs en episod där SEAL:sarna strider i flipflops, linnen och högt skurna shorts, när de blir överraskade i Tet-offensivens inledning. Nu är väl nämnda förband inte föredömen vad gäller just uniforms bärande...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Suck. Om nu 90L inte får bäras i fält, så räcker det ju att byta till tshirt på kasern och utanför strid, så är man lättare klädd. Att slänga 90L till alla i Hv ger ett dyrt plagg per buren timme. Majoriteten av Hv's aktiva tid sker inte under juni-juli-augusti, så nyttan blir begränsad. Fashionistan i många blir väl dock tillfredsställd.

 

Första gången jag tyckt att pengarna kunde lagts på något bättre än ny uniform.

Edited by 709
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle personligen ha haft mer nytta av en ytterligare fältjacka m90, men lättjackan gör ialafall att jag har en hel och ren överdel att dra på när det är "övriga aktiviteter" på gång. Fältjackan kan tidvis vara ganska muggig, och det är jobbigt att flytta i och ur fickorna med alla braatthagrejer.

Link to comment
Share on other sites

Suck. Om nu 90L inte får bäras i fält, så räcker det ju att byta till tshirt på kasern och utanför strid, så är man lättare klädd. Att slänga 90L till alla i Hv ger ett dyrt plagg per buren timme. Majoriteten av Hv's aktiva tid sker inte under juni-juli-augusti, så nyttan blir begränsad. Fashionistan i många blir väl dock tillfredsställd.

 

Första gången jag tyckt att pengarna kunde lagts på något bättre än ny uniform.

 

Samma resonemang fungerar för GSS/T. Tanken är väll att alla i Försvarsmakten ska ha samma utrustning.

Link to comment
Share on other sites

 

Suck. Om nu 90L inte får bäras i fält, så räcker det ju att byta till tshirt på kasern och utanför strid, så är man lättare klädd. Att slänga 90L till alla i Hv ger ett dyrt plagg per buren timme. Majoriteten av Hv's aktiva tid sker inte under juni-juli-augusti, så nyttan blir begränsad. Fashionistan i många blir väl dock tillfredsställd.

 

Första gången jag tyckt att pengarna kunde lagts på något bättre än ny uniform.

 

Samma resonemang fungerar för GSS/T. Tanken är väll att alla i Försvarsmakten ska ha samma utrustning.

 

Alla ska inte ha samma utrustning! det är så att de som är insatta har annan utrustning än de som inte är det.

Link to comment
Share on other sites

Suck. Om nu 90L inte får bäras i fält, så räcker det ju att byta till tshirt på kasern och utanför strid, så är man lättare klädd. Att slänga 90L till alla i Hv ger ett dyrt plagg per buren timme. Majoriteten av Hv's aktiva tid sker inte under juni-juli-augusti, så nyttan blir begränsad. Fashionistan i många blir väl dock tillfredsställd.

 

Första gången jag tyckt att pengarna kunde lagts på något bättre än ny uniform.

Jag har iofs haft 90L i hv-tjänst sedan 08, men då under jobb i staben.

Men allt som är ovanligt i uniformsväg är ju alltid en måltavla för diskussion.

Vet att jag under en högvaktövning gick på samkväm i en mäss.

Hade på mig ''baccis-skjorta m/93" och blev genast behandlad bättre av "det gamla gardet", ty de trodde jag var anställd på flottiljen där vi övade.

De hade aldrig sett det klädesplagget i hv.

 

När de sedan upptäckte att man kunde köpa den i personal-butiken, fick jag genast nyttjandeförbud, för jag var ju bara soldat, och de var ju minsann befäl.

Att de sedan fått någon halstablett för lång och trogen tjänst, hörde inte till saken.

Gissar att det blir samma visa om någon vecka, då jag skall på kurs med di gamle igen.

Fast nu gäller det 90L.

 

90L blir den nya stabs och tings uniformen.

Där enock 72 år får kliva omkring med felvikta ärmar, och vara lite viktig på HVSS över en helg.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Suck. Om nu 90L inte får bäras i fält, så räcker det ju att byta till tshirt på kasern och utanför strid, så är man lättare klädd. Att slänga 90L till alla i Hv ger ett dyrt plagg per buren timme. Majoriteten av Hv's aktiva tid sker inte under juni-juli-augusti, så nyttan blir begränsad. Fashionistan i många blir väl dock tillfredsställd.

 

Första gången jag tyckt att pengarna kunde lagts på något bättre än ny uniform.

 

Samma resonemang fungerar för GSS/T. Tanken är väll att alla i Försvarsmakten ska ha samma utrustning.

 

Alla ska inte ha samma utrustning! det är så att de som är insatta har annan utrustning än de som inte är det.

 

Nu pratar vi om personlig utrustning och tydligen ska alla ha samma varför skulle man annars tillföra Hemvärnet det som som andra förbanden har?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...