Jump to content

Recommended Posts

Ja som topic säger och enligt tidningen HV så skall Insatsförbanden få ut både skaljacka 08 och m/90 lätt under 2012, dock vet ju de flesta hur effektiviteten i firman är och frågan som egentligen ploppar upp i skallen är ju när man egentligen kan förvänta sig att dessa mycket angenäma utrustningsdetaljer verkligen kommer trilla ner i nävarna.

Detta är väl iofs bra men som sagt var.... den dag jag hämtar det på förrådet så tror jag det...

Sitter och kollar den utrustningslista som gäller för Orgår 2012 och där finns ingen av detta med. Det kan vara så att det är utbytt regnjacka mot regnställ/rock så vi får se. Någon M90 Lätt finns dock inte med.

/II63

@Edit: tillägg

Edited by II63

Står i artikel att man skall tillsätta en arbetsgrupp som skall gå igenom ALLA soldaters mrtl-kort,

så ja vi får väl grejerna "vilken mission som helst!".

Nä nu skall man inte måla fan på väggen, men när man tillbringat ca 15år i firman så

har man ju lärt sig att allt tar tid när det är mrtl som skall ut till soldaten.

så likt föregående talare när jag stängt dörren bakom mig från förrådet och har det i handen

DÅ tror jag på det

//

Jadu

Spontant kände jag "yeah....that's gonna' happen". Jag väntar fortfarande på rem06 (som enligt uppgift ska ha funnits uppsydd i förråd sedan hösten 2009).

Egentligen ska Hv få tilldelat Vapenrem 10. Enda skillnaden från 06 är en extra kardborrerem som ska fästas runt kolven som man hakar i själva remmen.

Spontant kände jag "yeah....that's gonna' happen". Jag väntar fortfarande på rem06 (som enligt uppgift ska ha funnits uppsydd i förråd sedan hösten 2009).

Egentligen ska Hv få tilldelat Vapenrem 10. Enda skillnaden från 06 är en extra kardborrerem som ska fästas runt kolven som man hakar i själva remmen.

Jamen dåså! Det är klart att kardborrefabriken fördröjt utdelningen med snart 3 år... :rolleyes:

I vanlig ordning så ser jag fram mot ny och bättre utrustning, med den lilla brasklappen att jag aldrig förutsätter att jag ska få den själv....

Jag är förvånad över att ha fått ut både stridsväst och sovsäck bara ett par år efter att de skulle delats ut.

Edited by GC1

Jag skulle mycket hellre velat få ut vapenremmen än uppgraderingskittet till stridsvästen som jag fick för ett par veckor sedan.

Som vänsterskytt är det helt omöjligt att få någon som helst vettig funktion med läder-remmen.

Edited by Beolte

Ha, när jag var inne på förrådet och försökte få ut uppgraderingen till stridsvästen fick jag bara en tom blick

och frågan om det var något nytt MSS hittat på....

Fast å andra sidan så försökte dom pracka på mig ytterligare en stridsväst och ett kroppsskydd till.

Det finns inte skalplagg till anställd personal så jag har svårt att tro att det kommer ut på någon större bredd i Hemvärnet under 2012.

Du Krook, det är dax att vakna!

Hemvärnet står för mer än 50% av antalet kontrakterade i försvaret... Du snackar fortfarande som om de som är anställda har ett högre värde...

Det innebär faktiskt för FMV att 50% av plaggen som kommer in skall fördelas till den delen som kallas Hemvärnet och troligen kommer vi att få ut det före många andra inom försvarsmakten.

Det är tydligt vilken värdering du har KROOK angående vad du tycker om hemvärnet. Tyvärr andas din mening förakt och att det är ett större värde att vara anställd 100% än deltid!

/519CB

Det finns inte skalplagg till anställd personal så jag har svårt att tro att det kommer ut på någon större bredd i Hemvärnet under 2012.

Hemvärnet står för mer än 50% av antalet kontrakterade i försvaret... Du snackar fortfarande som om de som är anställda har ett högre värde...

Det innebär faktiskt för FMV att 50% av plaggen som kommer in skall fördelas till den delen som kallas Hemvärnet och troligen kommer vi att få ut det före många andra inom försvarsmakten.

Det är tydligt vilken värdering du har KROOK angående vad du tycker om hemvärnet. Tyvärr andas din mening förakt och att det är ett större värde att vara anställd 100% än deltid!

/519CB

Nu må jag låta lite nedlåtande. men vi som gör detta som ett fulltidsjobb anser jag ska få ut grejjerna innan de som gör detta på frivillig basis. Eller menar du att vi som jobbar i kläderna ska ha sämre saker än ni som gör 8 dygn/år?

/519CB

Nu är det jag som inte sover...

Även om jag inte alltid håller med Krook så har han knappast gett uttryck för förakt i sin postning här, snarare krasst konstaterande av en ordning som alla känner till.

Faktum är att bara för att en frivillig del (ja anställning är frivillig men på ett annat sätt än deltagande i Hv) av FM organiserar en väldans massa huvuden så finns fler faktorer att ta hänsyn till vid tilldelning.

Jag vill också ha allt nytt, jag har däremot blivit fostrad av utbgrupper med kass syn på mtrl, FmLOg och inte minst Hemvärnet själva på hög nivå, att inte förvänta mig något alls.

Skall någon ha skäll så är det i fallande ordning.

RiksHvCh

FmLog

Utbgrupp

Varför fortgår snedfördelningen av utr? Varför delas befintlig utr inte ut?

Jag har som krav att ställa ditt min bleka kropp i händelse av ... och då skall jag kunna lita på att den som ger mig order också minst ger mig det som står på min utrlista. Helst vill jag ha utr då den kommer på förband men viss fördröjning accepteras men i vanlig ordning lär det dröja ett par år... Vem ställer krav eller rättare sagt vem borde slå näven i rätt bord så att utr delas ut i RIMLIG tid?

/519CB

Men nu får du ta och ge dig! Det handlar inte om vad jag tycker om Hemvärnet, utan om materieltilldelning i en statlig myndighet.

Det är brist på Skalplagg 08 och vilka tror DU är prioriterade? Tror du på fullaste allvar att HV kommer att få prylarna före de reguljära förbanden?

Varför ska FMV fördela plagg till HV? Det är ju FMLOG som fördelar på order av HKV PROD. Och var hittar du information eller för den delen logik att Hemvärnet ska få 50% av plaggen?

Nej CB519, det är inte jag som ska vakna.

/K

Vad är det med FM och dragkedjor? Den som sitter i bärsäck 2000 är ju helt underdimensionerad också. :banghead:

Kanske har man gjort som 519 CB föreslår och delat ut grejjer till folk som inte använder brukar dom fullt ut och då inte hunnit upptäcka brister inför nästa gigantiska Batchbeställning...

(Även om jag kan hålla med om att just drgkedjor är en sån sak som man med lite sunt förnuft borde kunna dimensionera någorlunda mer rätt än i nämnda exempel, fast det var ju det här med sunt förnuft...)

Intressant påstående (saxat ur artikeln i Tidningen Hemvärnet):

Försvarsmakten tar inte ansvar vid en

olycka om civil utrustning används. (min fetmarkering)

Civila produkter är inte säkerhetsgodkända

enligt de krav på bland annat flamsäkerhet

som Försvarsmakten ställer. Att bära icke

flamsäkra tröjor och jackor kan därför

straffa sig både på lång och kort sikt.

Det är inte nödvändigtvis dåliga

plagg men de är inte säkerhetstestade av

Försvarsmakten. Jag fattar inte att de vågar

sätta på sig plagg som kan smälta in i huden

vid brand, säger Thomas Vesterlund.

Han understryker att alla plagg är en

del av ett system. Persedlarna passar med

varandra som bitar i ett pussel och bör

inte bytas ut.

Är inte detta något som har motbevisats i forumet...?

Edited by LtLag

De recensioner jag läst är inte positiva, så i det här fallet kan jag vänta.

Och med tanke på att kontraktstiden för Hv, plus någon helg till, motsvarar knappt tre-fyra fulla arbetsveckor för en heltidsanställd, så kanske prion inte är helt fel.

Men nu får du ta och ge dig! Det handlar inte om vad jag tycker om Hemvärnet, utan om materieltilldelning i en statlig myndighet.

Det är brist på Skalplagg 08 och vilka tror DU är prioriterade? Tror du på fullaste allvar att HV kommer att få prylarna före de reguljära förbanden?

Varför ska FMV fördela plagg till HV? Det är ju FMLOG som fördelar på order av HKV PROD. Och var hittar du information eller för den delen logik att Hemvärnet ska få 50% av plaggen?

/K

Om nu jag uppfattar dig som nedlåtande eller att du har för akt i hur du ger ut tryck så är det ju vad jag uppfattar från din sida!!!

Inget annat och det har inte med fördelningen från HKV PROD att göra.

Ber dig om ursäkt att du tog det hårt men det är min uppfattning av det du skriver.

Nu är det dock så att det finns de inom insatsorganistionen som har ett stort behov av utrustningen före en mängd personal som är anställd i FM på heltid.

Killarna och tjejerna som just nu finns i Bohuslän för att sanera olja tycker troligen inte att man har mindre behov av ett skalplagg än de som jobbar på exempelvis Ledningsregementet eller F17... Killarna och tjejerna som ställer upp i ur och skur frivilligt och sen går till sina arbeten efter det trots de varit ute och sökt efter personer som försvunnit, eller röjt ledningsgator i skogen efter en storm. Det är inte de anställda i FM som gör detta jobbet när det skiter sig.

Personligen Krook är jag troligen mer i fält än vad du är, men det är som du skriver förbandens behov av plagget som bör avgöra. Tyvärr tror jag inte du förstår vilket behov som finns ute på Insatsplutonerna av att ha bra kläder. Vi har inte varma tält, fordon eller byggnader.

Om du ransakar dig själv så är frågan om du klarar dig med de vi har i dag eller kan du inte lösa din uppgift om du inte har plagget???

Jag vet vad det innebär att ligga längs ut i skärgården en regning vinter kväll och titta i kompass kursen... Det är inte vackert och med rätt utrustning kan jag vara mer observant under längre tid.

Prioriteringen är viktig och det finns de som behöver skallplagget bättre än mig det ska sägas men jag tror att det kommer till oss med den uppgiften vi har på mitt förband innan det når många anställda i FM och det med rätta Hemvärn eller ej...

/519CB

/K

Om nu jag uppfattar dig som nedlåtande eller att du har för akt i hur du ger ut tryck så är det ju vad jag uppfattar från din sida!!!

Ber dig om ursäkt att du tog det hårt men det är min uppfattning av det du skriver.

Nu är det dock så att det finns de inom insatsorganistionen som har ett stort behov av utrustningen före en mängd personal som är anställd i FM på heltid.

Killarna och tjejerna som just nu finns i Bohuslän för att sanera olja tycker troligen inte att man har mindre behov av ett skalplagg än de som jobbar på exempelvis Ledningsregementet eller F17... Killarna och tjejerna som ställer upp i ur och skur frivilligt och sen går till sina arbeten efter det trots de varit ute och sökt efter personer som försvunnit, eller röjt ledningsgator i skogen efter en storm. Det är inte de anställda i FM som gör detta jobbet när det skiter sig.

Personligen Krook är jag troligen mer i fält än vad du är, men det är som du skriver förbandens behov av plagget som bör avgöra. Tyvärr tror jag inte du förstår vilket behov som finns ute på Insatsplutonerna av att ha bra kläder. Vi har inte varma tält, fordon eller byggnader.

Om du ransakar dig själv så är frågan om du klarar dig med de vi har i dag eller kan du inte lösa din uppgift om du inte har plagget???

Jag vet vad det innebär att ligga längs ut i skärgården en regning vinter kväll och titta i kompass kursen... Det är inte vackert och med rätt utrustning kan jag vara mer observant under längre tid.

Prioriteringen är viktig och det finns de som behöver skallplagget bättre än mig det ska sägas men jag tror att det kommer till oss med den uppgiften vi har på mitt förband innan det når många anställda i FM och det med rätta Hemvärn eller ej...

/519CB

Jag som anställd soldat har utöver 40 Övningsdygn ett antal heldagar i skogen.. Är det tillräckligt för at tjag ska få ut min skaljacka?

Ni i hemvärnet har all rätt att klaga, det säger jag inte emot. När du påstår att ni ska få ut kläder innan De som egentligen ska ha det så tycker jag man går över en gräns. Och som du säger, klarar du av dina åtta dagar i skogen utan skaljacka, eller kommer du totalkola innan du ens gått över diket?

/K

Jag redogjorde för min bedömning av sannolikheten för tilldelning under 2012 och du började klanka ner på mig för att jag nedvärderar HV. Det är inte nödvändigtvis mig det är fel på i den valsen.

Det är DIN bedömning och till del håller jag med om den. Nu är det så att det faktiskt så att Hemvärnet inte är prioriterat, oavsett vad du eller jag tycker om det.

Jag tycker att de som dagligen, år ut och år in, är i uniform ska vara prioriterade före andra (GSS/T och HV) när det gäller utrustning generellt men att det även ska behovsprövas så att det blir någon rim och reson i det. Exempelvis tycker jag att kontinuerligt tjänstgörande markpersonal med utomhustjänst på F17 och LedR ska ha Skalplagg före Hemvärnet eftersom de gör det hela tiden och inte bara under någon vecka om år.

Och JO, även anställda deltar i stöd till samhället.

Personligen Krook är jag troligen mer i fält än vad du är, men det är som du skriver förbandens behov av plagget som bör avgöra.

I år är säkert så fallet men tidigare år så har du nog fått svårt att "slå" mig. Vad det har med saken att göra förstår jag inte. Jag har endast gjort en bedömning av tilldelningssannolikhet, byggd på många års erfarenhet av FM:s logik och logistik.

Tyvärr tror jag inte du förstår vilket behov som finns ute på Insatsplutonerna av att ha bra kläder. Vi har inte varma tält, fordon eller byggnader.

Jag förstår mycket väl men jag bestämmer inte. Du skäller på fel människa.

/519CB

Återigen skäller du längs fel träd.

Jag har redogjort för sannolikheten att Hemvärnet ska få ut Skalplagg 08 under 2012 och jag har bedömt den som låg maa det råder brist och att många anställda förband inte fått ut dem än. Eftersom stående förband är högre prioriterade än Hemvärnet var det en väldigt lätt analys.

Hädanefter tycker jag att du ska läsa det jag skriver och kommentera det i stället för att börja angripa person och tolka in en massa som inte finns i texten.

/K

Intressant påstående (saxat ur artikeln i Tidningen Hemvärnet):

Försvarsmakten tar inte ansvar vid en

olycka om ”civil” utrustning används. (min fetmarkering)

Civila produkter är inte säkerhetsgodkända

enligt de krav på bland annat flamsäkerhet

som Försvarsmakten ställer. Att bära icke

flamsäkra tröjor och jackor kan därför

straffa sig både på lång och kort sikt.

– Det är inte nödvändigtvis dåliga

plagg men de är inte säkerhetstestade av

Försvarsmakten. Jag fattar inte att de vågar

sätta på sig plagg som kan smälta in i huden

vid brand, säger Thomas Vesterlund.

Han understryker att alla plagg är en

del av ett system. Persedlarna passar med

varandra som bitar i ett pussel och bör

inte bytas ut.

Är inte detta något som har motbevisats i forumet...?

Försvarsmaktens personal är försäkrade genom Arbetsgivarverket under tjänstgöring samt under resa till och från tjänstgöring, oavsett utrustning.

Däremot kan man bli anmäld för disciplinförseelse eller värre om man inte lyder order och följer bestämmelser.

Men det är en annan fråga utanför ämnet "Skalplagg och 90L"

Självklart skall GSS/K har fått utr. innan Hemvärnet och GSS/T.

Fast vi diskuterar en massa snömos här. Vet vi att Hemvärnet inte lagt en egen beställning på 22000 90L och Skalplagg? Och att vi får begagnade pryttlar som en interimslösning?

Tillägg:

Jag tror knappast att FMLOG tycker det är en bra idé att tilldela Hemvärnet Skalplagg 08 och 90L helt plötsligt, det finns redan en brist på systemet. Det vore skillnad om det låg och skräpade 10000st av varje persedel. Någon input måste ha kommit från Hemvärnet eller högre ort.

Edited by hajjper

Skalplagg08 är ett skitsystem! Vi fick ut det under FS20. Allas dragkedjor gick sönder, skräddaren blev glad ;)"Andas" lika bra som galonstället, men är lite bekvämare. Trist att FM inte satsar på kvalité... I HV klarar man sig lika bra med 90F och regnstället.

Som andra sagt så tror jag på det när jag har det i handen. Men man måste få hoppas också. (tog bara 3 år för oss att få ut bärsystem 2000 från det att vi skulle fått det)

Läs hela artikeln om skalplagg08 och 90L till Hv http://www.tidningenhemvarnet.se/sites/default/files/issues/hv2011-4_hela.pdf

Sidorna 21 och 22. Det står där klart och tydligt att anställda soldater och officerare är prioriterade.

Behovet bestämmer.

De måste ha grejerna så de kan fungera i sitt arbete.

Jag kanske inte gillar att det ska ta tid men det är bara att gilla läget(som med vapenremmen).

Det jag däremot hoppas på är att de rättar till problemen med dragkedjorna så att det blir rätt i fortsättningen.

Det står i artikeln att de vill ha input från de som brukar dem idag.

Är det något som ni som brukar skalplagget gjort?

Det jag däremot hoppas på är att de rättar till problemen med dragkedjorna så att det blir rätt i fortsättningen.

Det står i artikeln att de vill ha input från de som brukar dem idag.

Är det något som ni som brukar skalplagget gjort?

Jag har framfört till min chef att jag nu är inne på min tredje jacka, och att dragkedjan suger getpung. Så jag hoppas att den infon vidarebefordras uppåt, nu när man är anställd så känns det lite sådär att knata runt med grunks som går sönder hela tiden.

Trevligt att dom kommer på detta bara "några" år efter införande i FM.

Sedan kan man väl tycka att det är tråkigt att företrädare för systemet fortfarande inte har koll på FM försäkringar och repeterar ett mantra som borde vara väl känt....

Men det är väl effektivare med "FUD"....

Man kan även tycka att när beställning läggs ut så inkluderas Hv i den initiella upphandlingen med options indikering.

Det tar garanterat bort 1-2år i extra upphandlingstid....

Samt att feedback inte bara tas emot, utan att det även ageras både mot leverantör och att det replikeras tillbaka att åtgärder är pågång och dom ska lösa det.

Men det tar sig sa pyromanen som försökte få eld på dyngsur ved.....

Jag ger iofs skaljackor och vapenremmar sjutusende djävlar, men argumentet att HV bara gör 4 dagar om året håller helt enkelt inte.

När det skiter sig och vi skall tjänstgöra skarpt skall behövlig utrustning finnas i min garderob. Basta. Jag skall ha grejorna att kriga i. Övningsverksamheten i fredstid kan om så behövs bedrivas i fjällrävens utstyrsel, med träbysse från Astrid Lindgrens värld i Vimmerby. Men när det blir allvar skall HV vara ute på ett par timmar, med en uthållighet på en dryg månad.

Jag ger iofs skaljackor och vapenremmar sjutusende djävlar, men argumentet att HV bara gör 4 dagar om året håller helt enkelt inte.

När det skiter sig och vi skall tjänstgöra skarpt skall behövlig utrustning finnas i min garderob. Basta. Jag skall ha grejorna att kriga i. Övningsverksamheten i fredstid kan om så behövs bedrivas i fjällrävens utstyrsel, med träbysse från Astrid Lindgrens värld i Vimmerby. Men när det blir allvar skall HV vara ute på ett par timmar, med en uthållighet på en dryg månad.

Håller inte för vadå?

Beslut är ju fattat att Hemvärnet ska få ut prylarna. Jag har inte läst eller hört någon som argumenterat mot HV ska få ut dem.

"Behövlig utrustning" är ett intressant begrepp för övrigt.

/K