Jump to content

Recommended Posts

Hur gjorde du under dina övningar i högsommarvärme då?

Svettades som en gris på grillspett och konsumerandes löjliga mängder vatten.

"Funkar". Men inte något vidare. 90F med stridsutrustning blir skitvarmt. Skitfort. Svala soldater är glada soldater med bättre uthållighet. Därtill är värmeslag/överhettning något som inverkar menligt på en soldats stridsvärde. Min tanke här är att 90L helt enkelt är en åtgärd för att behålla soldatens stridsvärde under varm väderlek.

 

Angående brallorna funkar det bra att öppna dragkedjan nere vid foten, man kan även skära bort tyget som sitter där om man vill ha extra ventilation, och knäppa upp i gylfen.

 

Skulle jag skurit bort delar av min uniform hade jag blivit tillrättavisad kraftfullt.

Att röra sig i skog eller bebyggelse med "öppna" ben låter som en inbjudan att ådra sig allsköns sorters småskador från pinnar, armeringsjärn, vassa kanter, kottar och vadannat brôte som ligger och dräller.

Edited by Nestor
Link to comment
Share on other sites

 

Sedan la jag tillrätta begreppen genom att hänvisa till det vedertagna begreppet årsarbetskraft. I mitt krigsförband finns ett större antal krigsplacerade varvid vår teoretiska numerär är lika stor som i fornstora dagar. Den teoretiska numerären kan då jämföras med Hemvärnets teoretiska numerär så kan man då få fram kvanitetsmått. Det måttet är helt irrelevant för tilldelning av utrustning med begränsad utgåva (såsom Skalplagg just nu är) och därför bör man i stället koncentrera sig på de som använder prylarna mest.

 

 

Ja, frågan är om man behöver alla de plaggen för att plugga genus teori, fys på arbetstid i brist på annat, stå i vakten osv.

 

Den stora frågan är om de överhuvudtaget är nödvändigt med den uppsjö av plagg som idag finns i FM.

 

Men det är en helt annan historia.

 

PS Jag hoppas att du inte kände att jag sköt på dig. I grund och botten har alla fel utom jag. Plaggen behövs inte egentligen till någon DS

Link to comment
Share on other sites

Hur gjorde du under dina övningar i högsommarvärme då?

Svettades som en gris på grillspett och konsumerandes löjliga mängder vatten.

"Funkar". Men inte något vidare. 90F med stridsutrustning blir skitvarmt. Skitfort. Svala soldater är glada soldater med bättre uthållighet. Därtill är värmeslag/överhettning något som inverkar menligt på en soldats stridsvärde. Min tanke här är att 90L helt enkelt är en åtgärd för att behålla soldatens stridsvärde under varm väderlek.

 

Hur många i din pluton fick värmeslag och var tvungna att avbryta övningen?

 

Angående brallorna funkar det bra att öppna dragkedjan nere vid foten, man kan även skära bort tyget som sitter där om man vill ha extra ventilation, och knäppa upp i gylfen.

 

Skulle jag skurit bort delar av min uniform hade jag blivit tillrättavisad kraftfullt.

Att röra sig i skog eller bebyggelse med "öppna" ben låter som en inbjudan att ådra sig allsköns sorters småskador från pinnar, armeringsjärn, vassa kanter, kottar och vadannat brôte som ligger och dräller.

 

Om du hade blivit tillrättavisad kraftfullt för att ha anpassat din utrustning efter väder, som dessutom inte påverkar plaggets duglighet i övrigt, låter som väldigt bajsnödiga befäl. Bara för att vara övertydlig så talar vi alltså om det tunna tyg som sitter bakom dragkedjan nere vid fotändan på byxkanten.

Och angående att kuta runt med "öppna ben" så får jag hoppas att du har kängor och inte lågskor på dig i skogen, vilket innebär att de är ganska höga så de flesta grenar som kan komma in genom det hålet hamnar på kängan.

Edited by KJ-PRSK
Link to comment
Share on other sites

Vänta här lite nu. Nu kan jag ha fel här men jag GISSAR att KJ-PRSK gjorde GUKJ. Menar du att ni inte hade befäl som hade synpunkter på att ni skar bort valda delar av utrustningen?

Är det vettigare att skära bort delar av utrustning än att ha utrustning som är gjord för att vara sval? Nu finns iofs inga brallor till 90L om jag fattat rätt och om man skall vara lite krass så är det amfibieregementet som tillsett att 90L delades ut på bred front efter att det var en kasse amf-soldater som inte klarade av att hålla sin kroppstemperatur inom rimliga nivåer :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Vänta här lite nu. Nu kan jag ha fel här men jag GISSAR att KJ-PRSK gjorde GUKJ. Menar du att ni inte hade befäl som hade synpunkter på att ni skar bort valda delar av utrustningen?

Är det vettigare att skära bort delar av utrustning än att ha utrustning som är gjord för att vara sval? Nu finns iofs inga brallor till 90L om jag fattat rätt och om man skall vara lite krass så är det amfibieregementet som tillsett att 90L delades ut på bred front efter att det var en kasse amf-soldater som inte klarade av att hålla sin kroppstemperatur inom rimliga nivåer :rolleyes:

Byxor till M90 L finns, men vad jag känner till är det bara skjortan som kommer att delas ut till HV. Detta har jag dock inga klara källor för. Byxorna heter Fältbyxor 90 Lätt.

 

http://www.forsvarsm...r/1_Grunder.pdf

 

Men om vi blir tilldelade även byxor hoppas jag verkligen inte att vi inte får ut två par. Eftersom vi i sådana fall har fyra par stridsbyxor.

Edited by Signalist
Link to comment
Share on other sites

@Signalist: Vissa har två par 90F-brallor, andra har ett par. Det hela beror på vilken grupp man tillhör, när man skrevs in och hur snälla förråderiet var just där och då. Jag har aldrig varit utrustad med mer än ett par brallor, varken under GU eller i HV.

Link to comment
Share on other sites

Hur många i din pluton fick värmeslag och var tvungna att avbryta övningen?

 

Inga som tur var. Vi såg till att vi hade en stor dunk vatten med på momentet pga varm väderlek. Poängen är att vidta alla möjliga förebyggande åtgärder för att förhindra värmerelaterade skador.

En sval soldat arbetar snabbare, bättre och noggrannare än en med tom source och en kärntemperatur som börjar närma sig ohälsosamma nivåer.

En sådan åtgärd är tunnare uniformsplagg.

 

Sverige är ett varmt land sommartid. Därför tycker jag det är fullt rimligt att soldaterna utrustas med kläder som bidrar till ett större välbefinnande sommartid. En uniform som är mys-varm vid -1 grad säger sig självt inte funkar i +25 grader.

 

 

Om du hade blivit tillrättavisad kraftfullt för att ha anpassat din utrustning efter väder, som dessutom inte påverkar plaggets duglighet i övrigt, låter som väldigt bajsnödiga befäl. Bara för att vara övertydlig så talar vi alltså om det tunna tyg som sitter bakom dragkedjan nere vid fotändan på byxkanten.

Och angående att kuta runt med "öppna ben" så får jag hoppas att du har kängor och inte lågskor på dig i skogen, vilket innebär att de är ganska höga så de flesta grenar som kan komma in genom det hålet hamnar på kängan.

 

Nej. Mina befäl var(är) knappast bajsnödiga. Däremot tycker de och jag att det är en dålig idé att förstöra persedlar.

Ett par fältbrallor med bortskurna delar hade slängts. Det är ett oförsvarligt slöseri.

Edited by Nestor
Link to comment
Share on other sites

Hur många i din pluton fick värmeslag och var tvungna att avbryta övningen?

 

Inga som tur var. Vi såg till att vi hade en stor dunk vatten med på momentet pga varm väderlek. Poängen är att vidta alla möjliga förebyggande åtgärder för att förhindra värmerelaterade skador.

En sval soldat arbetar snabbare, bättre och noggrannare än en med tom source och en kärntemperatur som börjar närma sig ohälsosamma nivåer.

En sådan åtgärd är tunnare uniformsplagg.

 

Sverige är ett varmt land sommartid. Därför tycker jag det är fullt rimligt att soldaterna utrustas med kläder som bidrar till ett större välbefinnande sommartid. En uniform som är mys-varm vid -1 grad säger sig självt inte funkar i +25 grader.

 

 

Om du hade blivit tillrättavisad kraftfullt för att ha anpassat din utrustning efter väder, som dessutom inte påverkar plaggets duglighet i övrigt, låter som väldigt bajsnödiga befäl. Bara för att vara övertydlig så talar vi alltså om det tunna tyg som sitter bakom dragkedjan nere vid fotändan på byxkanten.

Och angående att kuta runt med "öppna ben" så får jag hoppas att du har kängor och inte lågskor på dig i skogen, vilket innebär att de är ganska höga så de flesta grenar som kan komma in genom det hålet hamnar på kängan.

 

Nej. Mina befäl var(är) knappast bajsnödiga. Däremot tycker de och jag att det är en dålig idé att förstöra persedlar.

Ett par fältbrallor med bortskurna delar hade slängts. Det är ett oförsvarligt slöseri.

 

Strålande, då funkade ju 90 slät alldeles utmärkt även i varm väderlek. Självklart är det nice-to-have med 90L på sommaren, men det är inte need-to-have. Fan våra farsor kutade ju runt med centimetertjock vadmal, det funkade också. Men det finns massa saker som är nice-to-have som ökar stridsvärdet och effekten på soldaten, men någonstans måste man ju dra gränsen. Finns det massa 90L på ett lager och de reguljära förbanden har fått sina 90L, javisst, då kan HV få sig ett gäng också, mycket hellre att de används än att ligga på ett lager. Men knappast något som måste köpas in.

 

 

Jag har fått ut flertalet brallor med dessa små tunna tygbitar bortskurna, alternativt delvis bortskurna, från TSF på Amf1. Men det är väl som dom säger: Army gets it all, Marines make do. ;) På Amf, eller i alla fall KJ, var det självklart att man fick göra dessa typer av anpassningar så länge det inte hämmade plaggets skyddande effekt eller utseende.

Link to comment
Share on other sites

Hur många i din pluton fick värmeslag och var tvungna att avbryta övningen?

 

Inga som tur var. Vi såg till att vi hade en stor dunk vatten med på momentet pga varm väderlek. Poängen är att vidta alla möjliga förebyggande åtgärder för att förhindra värmerelaterade skador.

En sval soldat arbetar snabbare, bättre och noggrannare än en med tom source och en kärntemperatur som börjar närma sig ohälsosamma nivåer.

En sådan åtgärd är tunnare uniformsplagg.

 

Sverige är ett varmt land sommartid. Därför tycker jag det är fullt rimligt att soldaterna utrustas med kläder som bidrar till ett större välbefinnande sommartid. En uniform som är mys-varm vid -1 grad säger sig självt inte funkar i +25 grader.

 

 

Om du hade blivit tillrättavisad kraftfullt för att ha anpassat din utrustning efter väder, som dessutom inte påverkar plaggets duglighet i övrigt, låter som väldigt bajsnödiga befäl. Bara för att vara övertydlig så talar vi alltså om det tunna tyg som sitter bakom dragkedjan nere vid fotändan på byxkanten.

Och angående att kuta runt med "öppna ben" så får jag hoppas att du har kängor och inte lågskor på dig i skogen, vilket innebär att de är ganska höga så de flesta grenar som kan komma in genom det hålet hamnar på kängan.

 

Nej. Mina befäl var(är) knappast bajsnödiga. Däremot tycker de och jag att det är en dålig idé att förstöra persedlar.

Ett par fältbrallor med bortskurna delar hade slängts. Det är ett oförsvarligt slöseri.

 

Strålande, då funkade ju 90 slät alldeles utmärkt även i varm väderlek. Självklart är det nice-to-have med 90L på sommaren, men det är inte need-to-have. Fan våra farsor kutade ju runt med centimetertjock vadmal, det funkade också. Men det finns massa saker som är nice-to-have som ökar stridsvärdet och effekten på soldaten, men någonstans måste man ju dra gränsen. Finns det massa 90L på ett lager och de reguljära förbanden har fått sina 90L, javisst, då kan HV få sig ett gäng också, mycket hellre att de används än att ligga på ett lager. Men knappast något som måste köpas in.

 

 

Jag har fått ut flertalet brallor med dessa små tunna tygbitar bortskurna, alternativt delvis bortskurna, från TSF på Amf1. Men det är väl som dom säger: Army gets it all, Marines make do. ;) På Amf, eller i alla fall KJ, var det självklart att man fick göra dessa typer av anpassningar så länge det inte hämmade plaggets skyddande effekt eller utseende.

 

Med samma logik kanske vi ska ta och gräva fram mausern och KGt också, funkade ju förr, bör rimligtvis funka nu också...

Link to comment
Share on other sites

Det krigades väl i skjortärmarna på den gamla onda tiden?

Runt Amf får man väl vara nöjd om de har kläder öht... 0:)

 

Haha, precis, på Amf gillar ingen uniform öht :)

 

@Renown

Men nuförtiden skulle nog jag klassa en AK som need-to-have för soldaten, eftersom de flesta fiender, till och med Talibaner, har AK. Däremot skulle jag inte klassa en uniform som "behövs" 30 dagar per år som need-to-have.

Link to comment
Share on other sites

Det krigades väl i skjortärmarna på den gamla onda tiden?

Runt Amf får man väl vara nöjd om de har kläder öht... 0:)

 

Haha, precis, på Amf gillar ingen uniform öht :)

 

@Renown

Men nuförtiden skulle nog jag klassa en AK som need-to-have för soldaten, eftersom de flesta fiender, till och med Talibaner, har AK. Däremot skulle jag inte klassa en uniform som "behövs" 30 dagar per år som need-to-have.

 

30 dagar var väl ändå lite snålt tilltaget, maj till augusti/september är det nog befogat, men skit samma är väl bara mer varmblodad än genomsnittet, tycker det är bra att man nu kommit på att det kan vara en bra idé att kunna reglera för värme och inte bara kyla

Link to comment
Share on other sites

Klart alla soldater ska ha samma utrustning, oavsett om man är GSS/K eller med i Hv. Skillnaden ska bara vara i prioriteringen och vilken ordning det tilldelas i. Nu är över hundra tusen uniformer (dock kanske inte bara 90L men har för mig det) redan beställda och 90L blir ett bra tillskott. Är själv väldigt varmblodig (svettas då också en hel del på sommaren) och 90L kommer göra mycket nytta. Jag vet inte vilken sommar du pratar om man här upp i norrland så är det betydligt fler dagar än 30 som jag hade föredragit 90L.

Edited by REALIN
Link to comment
Share on other sites

Men allvarligt nu, hur pass väl står en 90L emot de krav man kan ställa på en uniform för att bruka i krigsverksamhet? Jag känner att jag vill ha täckta armar och skydd upp emot halsen. Ett tunt tyg över underarmarna och uppknäppt kring halsen är inget jag vill ha om det finns risk för att möta lite kralligare vapensystem än IED, en halvhjärtat riktad RPG och lite finkaliber när en 90F ändå blir så varm att man tappar skärpan och förmåga i den hotmiljön.

 

Vilken typ av verksamhet skall HV/NS syssla med? Sitta i kontor, leda skjutningar, göra "Social patrols", Marschera miltals eller skall man bedriva bevakning, skydd och eventuell strid i Sverige där man förmodligen möter en kvalificerad fiende med lite mer i arsenalen än ett RPG och AK-47?

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Vilken typ av verksamhet skall HV/NS syssla med? Sitta i kontor, leda skjutningar, göra "Social patrols", Marschera miltals eller skall man bedriva bevakning, skydd och eventuell strid i Sverige där man förmodligen möter en kvalificerad fiende med lite mer i arsenalen än ett RPG och AK-47?

J.K Nilsson

Även som HV soldat i Sverige så ska man vara trevlig mot de civila och då fordonen från 60 talet faller i bitar så kommer man nog få gå och gå långt.

Egna skjutledare har ju HV och det finns de som sysslar med stabsarbete och administration i HV också

(förlåt, kunde inte låta bli :) )

Link to comment
Share on other sites

Med samma diskussionsunderlag borde det gå bra att kriga till det i varmare länder i M90FU också, soldaterna ska ju inte stanna så länge innan rotation...

 

I verkligheten förefaller det dock som vanligt, dvs svårt uttag av nytt materiel initialt av ej truppförande yrkesofficerare med placering i tjänsterum.

Med konsekvensen att soldaten i yrkesförbanden fått vänta på tilldelning pga brist...

 

Det känns som ett större och viktigare problem att hantera än att det råkat bli tillräckligt med beställd materiel över för att hemvärnet eventuellt (ej tilldelad materiel är bara rykten!) ska tilldelas aktuell materiel.

 

Hur mår egentligen ledarskapet i myndigheten....

Link to comment
Share on other sites

Håller med om det tinhead skrev.

 

Att om man nu ska ta fram ny materiel så varför inte inkludera HV från allra första början, vi är ju ändå några stycken :)

 

Det är väl igentligen inte så svårt att ha ett närmare samarbete med HV.

Det är ju inte moralhöjande att bli lovad en sak för att sen bli "åsidosatt" i ibland känns det nästan som bortglömd.

 

JA! Jag anser också att personal som brukar materielen varje dag bör få ut den först, med det ska inte ta så förbannad lång j*vla tid innan vi också får ut samma utrustning, som vi är lovade.

Jag är en person som tycker som så, att om man lovar nånting så skall det hållas.

Hade dom istället i artikeln skrivit, vi hoppas att kunna börja dela ut materielen till Hv med start månad x, år x.

Då den personal som använder den dagligen skall få ut sina först.

 

För om dom slutar lova saker hit och dit så slipper alla bli sura när löftena inte hålls eller uppfylls.

Jag vet att det är ett stort arbete att ta fram ny materiel och sen fördela ut den.

Men HV är ju ändå i slutändan en del i FM och då vill man kanske få känslan av de också.

Även dom små sakerna kan göra en enkel liten insats/hemvärnsman glad och nöjd.

 

Så mina förhoppningar är att man ska kunna åka till förrådet och plocka ut den materiel som dom LOVAT ganska snart.

Detta är då skalplagg 08, jacka 90 lätt, den nya vapenremmen till Ak4 och uppgraderingen till sv2000.

 

Detta är min personliga åsikt, men vad vet jag :/

 

// 5020 weiström

Link to comment
Share on other sites

Med samma diskussionsunderlag borde det gå bra att kriga till det i varmare länder i M90FU också, soldaterna ska ju inte stanna så länge innan rotation...

 

I verkligheten förefaller det dock som vanligt, dvs svårt uttag av nytt materiel initialt av ej truppförande yrkesofficerare med placering i tjänsterum.

Med konsekvensen att soldaten i yrkesförbanden fått vänta på tilldelning pga brist...

 

Det känns som ett större och viktigare problem att hantera än att det råkat bli tillräckligt med beställd materiel över för att hemvärnet eventuellt (ej tilldelad materiel är bara rykten!) ska tilldelas aktuell materiel.

 

Hur mår egentligen ledarskapet i myndigheten....

Ledarskapet (när det gäller ämnet för den här tråden) tycks må bra eftersom de prioriterar de som dagligen arbetar i myndigheten före de som ska göra en veckas tjänst årligen. Sedan brister det på många andra håll.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill i princip ansluta mig till de som skriver att Hemvärnets utrustning ska avgöras av uppgiften, och uppgiften är att stå till förfogande vid ett skarpt larm.

 

Att säga att Hemvärnets uppgift är att öva 4-8 dagar om året är att säga att man inte tror att Hemvärnet kan tillföra något vid en skarp insats. Slutsatsen blir i så fall att Hemvärnet bör läggas ned.

 

Jag tycker ändå inte att Hemvärnet ska få ut allt som har ett M-nummer. Det finns en ekonomisk gräns, men också en praktisk gräns. Jag har då aldrig sett en hemvärnssoldat ha med sig alla prylat han fått ut på en övning. Om det blir ett skarpt larm blir väl diciplinen bättre, men det finns en praktisk gräns. Soldaten kommer infinna sig med vad han får plats med i stridspackningen, trosspackningen, och det han har på sig. Om man då delar ut allt möjligt kommer var och en infinna sig med den delmängd av utrustningen han gillar bäst, och det kommer inte finnas någon väldefinierad förmåga för förbandet att klara vinterkyla, övernattning utomhus, blöt väderlek, cbrn-hot, eller vad det nu kan vara.

 

Sur kommentar: behöver en hemvärnssoldat verkligen två par kängor, både vinter- och sommarkängorna? Egentligen inte, men M90-kängorna är av så usel kvalitet att man behöver ett par i reserv även om man bara är ute på en fyradagarsövning.

 

Link to comment
Share on other sites

Jo, en hv-soldat behöver två par kängor. I Sverige har vi något som kallas vinter. På min termometer står det nu -28. Igår visade den -37. Då vill inte jag ha marschkänga("sommarkänga") 90 på mig! Dessutom funkar vita blixten sådär med marschkänga 90.. Då krävs vinterkängan.

Link to comment
Share on other sites

Jo, en hv-soldat behöver två par kängor. I Sverige har vi något som kallas vinter. På min termometer står det nu -28. Igår visade den -37. Då vill inte jag ha marschkänga("sommarkänga") 90 på mig! Dessutom funkar vita blixten sådär med marschkänga 90.. Då krävs vinterkängan.

 

Jag säger inte att vi inte ska ha två par kängor, men jag vidhåller att kvaliteten på kängorna är viktigare än att de är av rätt sort; om kängorna går sönder när det är -37 grader innebär det direkt livsfara.

 

När jag började i Hemvärnet fick vi bara vinterkängorna, vilka vi alltså använde på sommaren också. Inte idealiskt kanske, men det fungerade bra ända tills de gick sönder, vilket jag upptäckte när jag gick i sankmark. Sedan dess har ytterligare ett par gått sönder för mig. Jag hade som sagt bara ett par kängor då, så hade det varit skarpt läge på vintern hade det varit riktigt illa. Jag tycker därför att kängor av acceptabel kvalitet är viktigare än alternativa uniformsjackor.

 

Skaljacka 08 vore förstås bra att ha som reserv till den vanliga fältjackan. Om vi får ut den kommer jag personligen ta ut en så stor storlek att jag kan ta på den över fältjackan, och betrakta den som ett förstärkningsplagg.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Att säga att Hemvärnets uppgift är att öva 4-8 dagar om året är att säga att man inte tror att Hemvärnet kan tillföra något vid en skarp insats. Slutsatsen blir i så fall att Hemvärnet bör läggas ned.

 

Jag tycker ändå inte att Hemvärnet ska få ut allt som har ett M-nummer. Det finns en ekonomisk gräns, men också en praktisk gräns.

Min syn är att det ändå råder normal fredsverksamhet än så länge och så länge det finns en begränsad tillförsel så skall de som har störst användning av grejorna i Fredstid få ut prylarna först och kanske i sista hand undertecknad när HV har fått ut grejorna....

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Jo, en hv-soldat behöver två par kängor. I Sverige har vi något som kallas vinter. På min termometer står det nu -28. Igår visade den -37. Då vill inte jag ha marschkänga("sommarkänga") 90 på mig! Dessutom funkar vita blixten sådär med marschkänga 90.. Då krävs vinterkängan.

 

Jag säger inte att vi inte ska ha två par kängor, men jag vidhåller att kvaliteten på kängorna är viktigare än att de är av rätt sort; om kängorna går sönder när det är -37 grader innebär det direkt livsfara.

 

När jag började i Hemvärnet fick vi bara vinterkängorna, vilka vi alltså använde på sommaren också. Inte idealiskt kanske, men det fungerade bra ända tills de gick sönder, vilket jag upptäckte när jag gick i sankmark. Sedan dess har ytterligare ett par gått sönder för mig. Jag hade som sagt bara ett par kängor då, så hade det varit skarpt läge på vintern hade det varit riktigt illa. Jag tycker därför att kängor av acceptabel kvalitet är viktigare än alternativa uniformsjackor.

 

Skaljacka 08 vore förstås bra att ha som reserv till den vanliga fältjackan. Om vi får ut den kommer jag personligen ta ut en så stor storlek att jag kan ta på den över fältjackan, och betrakta den som ett förstärkningsplagg.

 

Skalplagget är väll gjort för att att ha över fältjackan, du behöver alltså inte ta en extra stor storlek.

 

Att säga att Hemvärnets uppgift är att öva 4-8 dagar om året är att säga att man inte tror att Hemvärnet kan tillföra något vid en skarp insats. Slutsatsen blir i så fall att Hemvärnet bör läggas ned.

 

Jag tycker ändå inte att Hemvärnet ska få ut allt som har ett M-nummer. Det finns en ekonomisk gräns, men också en praktisk gräns.

Min syn är att det ändå råder normal fredsverksamhet än så länge och så länge det finns en begränsad tillförsel så skall de som har störst användning av grejorna i Fredstid få ut prylarna först och kanske i sista hand undertecknad när HV har fått ut grejorna....

 

J.K Nilsson

 

Har någon sagt något annat? Att Hv ska få sakerna först?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Sur kommentar: behöver en hemvärnssoldat verkligen två par kängor, både vinter- och sommarkängorna? Egentligen inte, men M90-kängorna är av så usel kvalitet att man behöver ett par i reserv även om man bara är ute på en fyradagarsövning.

 

Igår på Hallandsgruppens övning kröp kvicksilvret i Halmstad ner till småmysiga -15 grader på celsius-skalan.

Jag låter mitt svar vara implicit på den frågan.

 

Prioritering är självklart, men det borde inte bli ett argument att inte på sikt sträva efter att tilldella på bred front.

Edited by Nestor
Link to comment
Share on other sites

Det finns inget motsatsförhållande mellan god kvalitet på kängor och tilldelning av 90L och skalplagg 08. Däremot skall inte kängor äldre än 8 år delas ut, om jag minns rätt. Detta för att gummit mm torkat för mycket när kängorna är äldre än så. Detta enligt styrningar som kom under 2011. Jag upplever även att tillgången på kängor av rätt kvalisort blivit betydligt bättre det senaste året.

Link to comment
Share on other sites

Skalplagget är väll gjort för att att ha över fältjackan, du behöver alltså inte ta en extra stor storlek.

 

Det är den väl inte? Den ska ersätta regnstället då den inte andas lika bra som vanliga M90F och så det är bara att det har blivit ett "mode" bland anställda soldater att bära skalplaggsjackan dagligen. Det är vad jag förstått i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...