Jump to content

Recommended Posts

Nu pratar vi om personlig utrustning och tydligen ska alla ha samma varför skulle man annars tillföra Hemvärnet det som som andra förbanden har?

Det finns olika utrustningskort för personlig utrustning också, även om grunden är densamma så skiljer sig tilläggsutrustningen. Sedan skall Hv få bättre begagnade saker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Läste FMVs aktuella upphandling om Skalplagg 08 byxa+jacka i både grön och blå. Minst 22 000 par gröna till slutet slutet av 2014 med optioner på ännu fler. Efter den här upphandlingen tror jag Hemvärnet får sina.

 

Någon som vet om det blir några förbättringar i den här beställningen jämfört med dom som finns ute på förbanden i dagsläget?

Link to comment
Share on other sites

har någon i HV fått ut skaljackan ännu? (nu menar jag inte KÖPT utan fått ut från förråd). Jag har legat på ganska hårt förrådet o fått nej, nja, snart, kanske, vet ej som svar.

Och du har provat med smörgåstårta, bakelser och tygmärken?

 

Jag har sett minst tre pers inom hv på västkusten som har fått hela stället.

Dock är de i alla i en ställning, att de spenderar så mycket tid i m90, att de kan räknas som anställda till minst 75%.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

 

 

Det finns inte skalplagg till anställd personal så jag har svårt att tro att det kommer ut på någon större bredd i Hemvärnet under 2012.

Du Krook, det är dax att vakna!

Hemvärnet står för mer än 50% av antalet kontrakterade i försvaret... Du snackar fortfarande som om de som är anställda har ett högre värde...

Det innebär faktiskt för FMV att 50% av plaggen som kommer in skall fördelas till den delen som kallas Hemvärnet och troligen kommer vi att få ut det före många andra inom försvarsmakten.

 

Det är tydligt vilken värdering du har KROOK angående vad du tycker om hemvärnet. Tyvärr andas din mening förakt och att det är ett större värde att vara anställd 100% än deltid!

 

/519CB

Ska vi ta och utvärdera detta nu?

Min uppfattning är att det är knappt någon i Hv som fått ut Skalplagg 08 och jag försäkrar er att jag inte har haft någon som helst påverkan på tilldelningen. Min bedömning grundade sig på behov kontra tillgång under 2012.

 

Kan vi dra ett streck här och nu och fortsättningsvis undvika att tolka in sånt som inte står skrivet?

 

/K

 

Nu har det gått ytterligare ett år, drygt. Hur har det gått? Är Skalplagg 08 ute på någon större bredd i Hemvärnet än?

Är det fortfarande så att jag anses förakta Hemvärnet eller kan CB519 med anhängare förstå att jag i skrivande stund hade bättre lägesuppfattning än er?

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Nu har det gått ytterligare ett år, drygt. Hur har det gått? Är Skalplagg 08 ute på någon större bredd i Hemvärnet än?

 

Är det fortfarande så att jag anses förakta Hemvärnet eller kan CB519 med anhängare förstå att jag i skrivande stund hade bättre lägesuppfattning än er?

 

/K

 

 

Det är rätt att Skalplagg 08 inte kommit ut i Hemvärnet på bred front ännu. Tyvärr visar du väldigt tydligt hur dåligt informerad du är genom vad du skriver.

Ödmjukhet och oeftergivlighet är ett krav på det förband jag tillhör och har följt mig genom de 25år jag varit i Kungens tjänst.

 

Vi som faktiskt följer materiel flödet vet att Hemvärnet skulle haft sina skaplagg 08 ut om det inte vore för att FMV och FMLOG inte klarar av sitt uppdrag.

Tyvärr visade det sig att leverantören som levererar lämnar i från sig skit. Detta är inte ovanligt men om man bedriver inköp med en ordentlig verifiering av inlämnade prov plagg och även kontrollerar leverantörerna fullt ut så skulle det aldrig inträffat.

 

Trodde ärligt att du var mer rutinerad än att skriva "Är det fortfarande så att jag anses förakta Hemvärnet eller kan CB519 med anhängare förstå att jag i skrivande stund hade bättre lägesuppfattning än er?" Kan det blir mer tydligt hur du tänker kring hemvärnsförbanden.

Lär dig en sak Hemvärnet är 1/2 Försvaret och fotfolket ärligt talat. Vi känner varenda sten och små stig i våra områden något inte någon annan gör.

Vi har Civila kompetenser inom vitt skilda områden och kan oftast betydligt mycket mer än att vara soldater.

 

Men vist är det så att vi saknar Skalplagget ut men det finns helt andra saker jag saknar före skaplagget....

 

Ödmjukhet och oeftergivlighet...... Framåt Framåt

519CB

Edited by CharlieBravo75
Link to comment
Share on other sites

Haha!

Du har visst bommat att jag är fd hemvärnssoldat?

 

"Vi som faktiskt följer materiel flödet", stor humor. Du CB519 hade inte koll då, vilket jag åtminstone hade. Men du tror fortfarande att min bättre lägesuppfattning och militära kunskap var ett uttryck av dålig syn på hemvärnsförbanden. Du kan inte ha mer fel.

 

Jag visste att det var kvalitetsproblem och leveransproblem med skalplagget. Jag visste att många förband inte hade fått ut dem och att det var stor omsättning på dem. Därför kunde jag med lätthet göra bedömningen att Hemvärnet inte skulle få ut några inom den närmaste framtiden. Den bedömningen kunde varje person med lite insyn i processerna och prioriteringarna göra. Lik förbannat fick jag skit av dig CB för att jag ifrågasatte tolkningen av Hemvärnsnytts nyhet om att de skulle ut 2012. Jag hade rätt, du hade fel.

 

Min bedömning byggde alltså på mångårig kunskap och erfarenhet av FM och materieltillförsel och ett sunt ifrågasättande av uppgifter i Hemvärnsnytt. Jag vill verkligen bedyra att jag inte har något emot Hemvärnet och jag har de senaste åren jobbat med Hemvärnet på ett sätt som varit uppskattat hos förbanden (ja det finns bevis för det). Däremot har jag väldigt mycket emot folk som hävdar att jag tycker en massa som jag inte gör.

 

Om jag visar på hur dåligt informerad jag är? Nej jag ville med de föregående provocerande inläggen visa på att jag inte bashat HV utan att det faktiskt var CB519 som varit ute och cyklat i kritiken mot mig. Så nu hoppas jag att folk förstått vad som var vad.

 

/K

 

Ps som BG. För övrigt får du hålla dig till ditt gamla konto. Ds.

Link to comment
Share on other sites

Kul att Krook skulle vara oinformerad avseende FM struktur... :)

 

Jag påstår inte att HV ska ha sämre mtrl på något sätt, men jag anser att den fördelning som är gjord, och den turordning som föreligger, känns rimlig. Jag går fem dagar i veckan, år ut och år in med uniform och har gjort så i 17 år nu. Jag tycker att det är ganska naturligt att vi skall tilldelas Skalplagg före HV. Sen ska HV också tilldelas, men eftersom man (FMV), av någon anledning, inte köper tillräcklig mängd på en gång så kommer inte alla kunna få allt på en gång. Det är dessvärre bara att gilla läget.

 

Bara för att vara tydlig - min uppfattning har ingenting med Hemvärnets bidrag till FM att göra. Jag, precis som Krook, har full koll på, och stor respekt för det HV gör och skall göra. Utan HV har vi i brigadförbanden inte mycket att komma med. Alla behövs och vi kompletterar varandra.

 

 

Fortfarande är jag lite road över "angreppet" på Krook. Nåja, om man inte känner varandra, och inte har koll på varandras bakgrund, så är det kanske lätt att misstolka det skrivna ordet.

 

 

Sen kan jag konstatera att fortfarande är Skalplagget ok i blåst och snö, men mot regn skyddar det inte särskilt länge.

 

 

/MiniHD

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår fortfarande inte vad Hv skulle ha för nytta av skalplagget. Av de vittnesmål jag hört är plagget i högsta grad begränsat när det gäller vilka aktiviteter det kan nyttjas i. Jag behöver inte plagget i min tjänst som Hv-befäl och instruktör då jag redan har ett väl fungerande uniformssystem som väl uppfyller mina behov.

Hur skulle ett "kasernplagg" som den här jackan förbättra för mig?

/JE

Link to comment
Share on other sites

Läs min kommentar högre upp på sidan om upphandlingen.

 

I Hemvärns tidningen nummer 6 år 2013 sida 13 längst ner i högra hörnet så står det att det blev förseningar med den nya upphandlingen pga. överklagan från annan leverantör. Då var ordet att dom skulle komma till Hv TIDIGAST sommaren 2014. Jag har senaste året lärt mig att kolla på materielflödet med skepticism men tror i dagsläget att vi börjar få skalplagg 08 i början på 2015.

 

Så länge vi får bra kvalité på våra exemplar tar jag emot skalplagg 08 med öppna armar som komplement till övriga uniformssystemet.

Edited by REALIN
Link to comment
Share on other sites

Läs min kommentar högre upp på sidan om upphandlingen.

 

I Hemvärns tidningen nummer 6 år 2013 sida 13 längst ner i högra hörnet så står det att det blev förseningar med den nya upphandlingen pga. överklagan från annan leverantör. Då var ordet att dom skulle komma till Hv TIDIGAST sommaren 2014. Jag har senaste året lärt mig att kolla på materielflödet med skepticism men tror i dagsläget att vi börjar få skalplagg 08 i början på 2015.

 

Så länge vi får bra kvalité på våra exemplar tar jag emot skalplagg 08 med öppna armar som komplement till övriga uniformssystemet.

min erfarenhet är att jag tror på att vi skall få ut plagget först när jag står vid disken på Loggen. Matrialutdelningen tycks ha ett eget liv. ibland får man ut saker ingen viste att vi skulle få och ibland tycks de som skulle fås dröja. Jag har även fått ut för stora tshirtar, då de bara fanns storlek 8. (lättare att hämta ut och senare byta än att fundera på hur många man fått ut och hur många man skulle ha)

Link to comment
Share on other sites

Jag har fortfarande inte riktigt förstått hur den ska användas. I uniformsbestämmelserna står den uppsatt som regnplagg. Är det då mening att den ska användas över fältuniformen eller istället för den?

Får kanske avvakta tills den kommer ut innan jag får känsla för hur den ska användas. Min spontana tanke efter att ha sett den och kännt på den är att den känns lite för känslig för att använda för strid. Ett regnställ som kostar mindre gör det inget om det går sönder och jag fastnar i spikar eller grenar i stridssituationen. Det är oömmare än skalplagget.

 

Skalplagget känns lite mer som ett kasernplagg.

 

Om vi ska bredda diskussionen om materiel inom Fm känns hela systemet väldigt adhoc. Jag tror jag har inventerat min utrustning fem gånger de senaste fem åren. Helt ok att vi ska ha koll på våran utrustning, men aldrig att något kompleteras. Har en lång lista på vad som saknas som jag skickar in varje inventering men inget händer. Trots att det står i instruktionerna vid inventering att saknad utrustning ska kompletteras.

 

Så när jag får se skalplagget, nja beror nog på det. Inte bara Fm:s missar i upphandling utan lika mycket på specifik utbildningsgrupp.

Link to comment
Share on other sites

Haha!

Du har visst bommat att jag är fd hemvärnssoldat?

 

"Vi som faktiskt följer materiel flödet", stor humor. Du CB519 hade inte koll då, vilket jag åtminstone hade. Men du tror fortfarande att min bättre lägesuppfattning och militära kunskap var ett uttryck av dålig syn på hemvärnsförbanden. Du kan inte ha mer fel.

 

Jag visste att det var kvalitetsproblem och leveransproblem med skalplagget. Jag visste att många förband inte hade fått ut dem och att det var stor omsättning på dem. Därför kunde jag med lätthet göra bedömningen att Hemvärnet inte skulle få ut några inom den närmaste framtiden. Den bedömningen kunde varje person med lite insyn i processerna och prioriteringarna göra. Lik förbannat fick jag skit av dig CB för att jag ifrågasatte tolkningen av Hemvärnsnytts nyhet om att de skulle ut 2012. Jag hade rätt, du hade fel.

 

Min bedömning byggde alltså på mångårig kunskap och erfarenhet av FM och materieltillförsel och ett sunt ifrågasättande av uppgifter i Hemvärnsnytt. Jag vill verkligen bedyra att jag inte har något emot Hemvärnet och jag har de senaste åren jobbat med Hemvärnet på ett sätt som varit uppskattat hos förbanden (ja det finns bevis för det). Däremot har jag väldigt mycket emot folk som hävdar att jag tycker en massa som jag inte gör.

 

Om jag visar på hur dåligt informerad jag är? Nej jag ville med de föregående provocerande inläggen visa på att jag inte bashat HV utan att det faktiskt var CB519 som varit ute och cyklat i kritiken mot mig. Så nu hoppas jag att folk förstått vad som var vad.

 

/K

 

Ps som BG. För övrigt får du hålla dig till ditt gamla konto. Ds.

Vist hade du rätt att Hv inte skulle få ut skalplagg 08 men du kan lura de andra här på forumet med att du viste om kvaliten mm. Det viste de flesta redan då att den var kass och dåligt upphandlad. Men att den nya upphandlingen var överklagad eller blev det viste ingen just då.

Du gör säkert nytta där du är och jobbar med HV och det är gott för det behövs om vi ska lyckas. Dock borde du veta bättre än att köra den stilen du kör med. Du skulle inte komma så långt på våra förband kan jag intyga. Jag bryr mig föga då vi ofta har brist på instruktörer med rätt kunskaper i mitt skrå. Då vi har dem är det super men det är för sälla.

Link to comment
Share on other sites

 

Om vi ska bredda diskussionen om materiel inom Fm känns hela systemet väldigt adhoc. Jag tror jag har inventerat min utrustning fem gånger de senaste fem åren. Helt ok att vi ska ha koll på våran utrustning, men aldrig att något kompleteras. Har en lång lista på vad som saknas som jag skickar in varje inventering men inget händer. Trots att det står i instruktionerna vid inventering att saknad utrustning ska kompletteras.

 

Så när jag får se skalplagget, nja beror nog på det. Inte bara Fm:s missar i upphandling utan lika mycket på specifik utbildningsgrupp.

vist känns den ad hoc, vi har dock aldrig inventerat vår utrustning, känns som de är upp till var och en att se till att den har rätt prylar i rätt mängd. sist jag var på förrådet var de dock rena julafton. De gick igenom vad de inte lämnat ut sista omgången.

Link to comment
Share on other sites

 

Haha!

Du har visst bommat att jag är fd hemvärnssoldat?

 

"Vi som faktiskt följer materiel flödet", stor humor. Du CB519 hade inte koll då, vilket jag åtminstone hade. Men du tror fortfarande att min bättre lägesuppfattning och militära kunskap var ett uttryck av dålig syn på hemvärnsförbanden. Du kan inte ha mer fel.

 

Jag visste att det var kvalitetsproblem och leveransproblem med skalplagget. Jag visste att många förband inte hade fått ut dem och att det var stor omsättning på dem. Därför kunde jag med lätthet göra bedömningen att Hemvärnet inte skulle få ut några inom den närmaste framtiden. Den bedömningen kunde varje person med lite insyn i processerna och prioriteringarna göra. Lik förbannat fick jag skit av dig CB för att jag ifrågasatte tolkningen av Hemvärnsnytts nyhet om att de skulle ut 2012. Jag hade rätt, du hade fel.

 

Min bedömning byggde alltså på mångårig kunskap och erfarenhet av FM och materieltillförsel och ett sunt ifrågasättande av uppgifter i Hemvärnsnytt. Jag vill verkligen bedyra att jag inte har något emot Hemvärnet och jag har de senaste åren jobbat med Hemvärnet på ett sätt som varit uppskattat hos förbanden (ja det finns bevis för det). Däremot har jag väldigt mycket emot folk som hävdar att jag tycker en massa som jag inte gör.

 

Om jag visar på hur dåligt informerad jag är? Nej jag ville med de föregående provocerande inläggen visa på att jag inte bashat HV utan att det faktiskt var CB519 som varit ute och cyklat i kritiken mot mig. Så nu hoppas jag att folk förstått vad som var vad.

 

/K

 

Ps som BG. För övrigt får du hålla dig till ditt gamla konto. Ds.

Vist hade du rätt att Hv inte skulle få ut skalplagg 08 men du kan lura de andra här på forumet med att du viste om kvaliten mm. Det viste de flesta redan då att den var kass och dåligt upphandlad. Men att den nya upphandlingen var överklagad eller blev det viste ingen just då.

Du gör säkert nytta där du är och jobbar med HV och det är gott för det behövs om vi ska lyckas. Dock borde du veta bättre än att köra den stilen du kör med. Du skulle inte komma så långt på våra förband kan jag intyga. Jag bryr mig föga då vi ofta har brist på instruktörer med rätt kunskaper i mitt skrå. Då vi har dem är det super men det är för sälla.

 

Du får tycka vad du vill om mig men du bör avhålla dig från allt för långtgående slutsatser avseende mig. Vad det är för "stil" du säger att jag inte kommer långt med har jag ingen aning om. Du har hackat på mig i flera år och påfört mig tyckande och egenskaper som jag inte har. Orsaken till det står bedömt att finna hos dig. Jag har jobbat med några bataljoner med gott resultat, åtminstone om man ska tro på truppen (som nominerat mig för utmärkelser).

 

Ärligt talat så tycker jag att du ska dra något gammalt över dig. Av någon oklar anledning så kastar du skit på mig och det här får hanteras av den ansvarige BG Dobberman. Jag har fått nog av ditt pajkastande.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår fortfarande inte vad Hv skulle ha för nytta av skalplagget. Av de vittnesmål jag hört är plagget i högsta grad begränsat när det gäller vilka aktiviteter det kan nyttjas i. Jag behöver inte plagget i min tjänst som Hv-befäl och instruktör då jag redan har ett väl fungerande uniformssystem som väl uppfyller mina behov.

Hur skulle ett "kasernplagg" som den här jackan förbättra för mig?

/JE

Då kan jag passa på att upplysa dig om när jag kan tänka mig att använda skaljackan.

1. Då vädret är ostadigt med kortare skurar, där jag med ett regnställ har att välja att bli blöt av kondens eller regn.

2. Då vädret är ostadigt och jag ska gå post och därför inte kommer kunna meka med utrustningen under en tid men ändå inte vill dra på mig regnstället innan jag går på passet.

3. Då det blåser ordentligt och är allmänt ruggigt är det skönt med ett tätare ytterplagg för att skydda mot vinden, särskilt som sådant väder ofta medför risk för skurar.

4. När det är kallt och jag inte vill bylsa på mig fler plagg under fältjackan/byxorna men det är för för varmt för att förstärka klädseln med värmejacka

 

Jag kommer inte att använda skaljackan när:

1. Det spöregnar och förmodas så göra i timmar

2. När det är fint väder

 

 

Det är inte ett kasernplagg, även om det verkar så eftersom de du oftast ser bärajackan är anställda och de förmodligen gillar jackan bättre än fältjackan och därför har den på sig även inne på kasern...

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag aldrig burit plagget personligen så är det svårt för mig att argumentera djupare men jag har blivit informerad om att plagget läcker om man bär ryggsäck utanpå. Min tanke blir då att samma sak inträffar om jag bär tung stridsutrustning en längre tid. Därför drog jag slutsatsen att plagget inte är lämpligt att bäras i fält då man också bär annan utrustning på kroppen. Således ett plagg för instruktörer och "kaserntjänst".

 

Jag kan ha fel. Det har jag haft förr. Men ingen jag träffat har burit plagget samman med packning och stridsutrustning.

 

Mvh

JE

 

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag aldrig burit plagget personligen så är det svårt för mig att argumentera djupare men jag har blivit informerad om att plagget läcker om man bär ryggsäck utanpå. Min tanke blir då att samma sak inträffar om jag bär tung stridsutrustning en längre tid. Därför drog jag slutsatsen att plagget inte är lämpligt att bäras i fält då man också bär annan utrustning på kroppen. Således ett plagg för instruktörer och "kaserntjänst".

 

Jag kan ha fel. Det har jag haft förr. Men ingen jag träffat har burit plagget samman med packning och stridsutrustning.

 

Mvh

JE

 

Det är nog för att folk har misstagit sig och trott att det är en fullgod ersättare för en regnjacka vid spöregn.

Link to comment
Share on other sites

 

Eftersom jag aldrig burit plagget personligen så är det svårt för mig att argumentera djupare men jag har blivit informerad om att plagget läcker om man bär ryggsäck utanpå. Min tanke blir då att samma sak inträffar om jag bär tung stridsutrustning en längre tid. Därför drog jag slutsatsen att plagget inte är lämpligt att bäras i fält då man också bär annan utrustning på kroppen. Således ett plagg för instruktörer och "kaserntjänst".

 

Jag kan ha fel. Det har jag haft förr. Men ingen jag träffat har burit plagget samman med packning och stridsutrustning.

 

Mvh

JE

 

Det är nog för att folk har misstagit sig och trott att det är en fullgod ersättare för en regnjacka vid spöregn.

 

Fast å andra sidan, jag har så långt inte kunnat förutse om det ska spöregna eller bara duggregna om tre till fyra timmar. Eller om regnet ska avta eller tillta. Jag kan gissa beroende på förutsättningar, men inte definitivt förutse. Så att välja fel klädsel blir alltså relativt vanligt om jag har att välja på regnkläder för lätt regn eller regnkläder för kraftigt regn.

 

Så, ska jag då bära med mig både skaljacka och regnställ, eller bara det ena? Om jag nu är ute på övning i skogen under en längre tid och inte har tillgång till trosspackning.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Eftersom jag aldrig burit plagget personligen så är det svårt för mig att argumentera djupare men jag har blivit informerad om att plagget läcker om man bär ryggsäck utanpå. Min tanke blir då att samma sak inträffar om jag bär tung stridsutrustning en längre tid. Därför drog jag slutsatsen att plagget inte är lämpligt att bäras i fält då man också bär annan utrustning på kroppen. Således ett plagg för instruktörer och "kaserntjänst".

 

Jag kan ha fel. Det har jag haft förr. Men ingen jag träffat har burit plagget samman med packning och stridsutrustning.

 

Mvh

JE

 

Det är nog för att folk har misstagit sig och trott att det är en fullgod ersättare för en regnjacka vid spöregn.

 

Fast å andra sidan, jag har så långt inte kunnat förutse om det ska spöregna eller bara duggregna om tre till fyra timmar. Eller om regnet ska avta eller tillta. Jag kan gissa beroende på förutsättningar, men inte definitivt förutse. Så att välja fel klädsel blir alltså relativt vanligt om jag har att välja på regnkläder för lätt regn eller regnkläder för kraftigt regn.

 

Så, ska jag då bära med mig både skaljacka och regnställ, eller bara det ena? Om jag nu är ute på övning i skogen under en längre tid och inte har tillgång till trosspackning.

 

Det är tanken....

 

Jag har inte förlikat mig riktigt med känslan över att FM verkar ha köpt en jacka med, i vanlig ordning, konstig spec.

 

Jag tycker att Skaljackan skall ersätta fältjackan och att man vid riktigt pissväder tar på sig regnstället, alt köp en skaljacka som är regntät. Det är ju inte så att det inte finns material ute på den öppna marknaden som inte klarar av det...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 8 months later...

Jag är optimistisk om att skalplagg 08 börjar levereras till Hv första halvan av 2015. Hade vart fint till KFÖ:n som är snart men det känns inte realistiskt.

 

Nu har vår bataljon äntligen fått ut Fältjacka 90L! Var vi sist i Sverige att få ut den?

 

Inte omöjligt ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skaljackan ersätter inte

 

1. Fältjackan.

2. Regnjackan.

3. Värmerocken.

Ersätter och ersätter. Det är ett nytt system och skall användas inom sina anvädningsområden. I skärgården och där de blåser massor är den guld värd. :happy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...