Jump to content

Recommended Posts

Jag tolkar ovanstående skrivelse som att HV just nu inte skall tilldelas byxor 90L, så verkar ju rimma väl

Enligt uppgift från logistikkälla på HKV så kommer byxor 90L att avvecklas ur sortimentet för hela Försvarsmakten. Detta pga att de används vid "fel" aktiviteter och slits därför sönder i en snabbare takt än vad ekonomin tillåter. Hemvärnet får därför gå i täten för Försvarsmakten ännu en gång. :)

 

/D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Enligt uppgift från logistikkälla på HKV så kommer byxor 90L att avvecklas ur sortimentet för hela Försvarsmakten. Detta pga att de används vid "fel" aktiviteter och slits därför sönder i en snabbare takt än vad ekonomin tillåter. Hemvärnet får därför gå i täten för Försvarsmakten ännu en gång. :)

 

/D

 

 

 

Men vänta nu.

Det där var nog blad det dummaste jag hört på bra länge.

Vad är det dom menar med "fel aktiviteter" ??

 

Det är ju för bövelen en fältbyxa.

Om dom slits i onormal takt kanske man snarare skall ta o utvärdera beställare samt tillverkare med kraft ist för att plocka bort ett bra plagg.

Men det är klart dom kanske är tänkt att användas i kontorsmiljö på HKV motsv o inte i skogen vad vet jag..

 

 

 

 

Det ända problem med slitage jag haft på mina 90L är en tryckknapp som pajat.

Personligen känns det som kvaliten på 90F är ett större problem där har jag under ett år fått byta byxor 5-6 ggr och jacka 2ggr på ett år pga sömmar/dragkedjor som gett upp.

Edited by sotilas
Link to comment
Share on other sites

Nu är 90-brallans design rätt gammal men det som jag tror skulle lyfta hela kollektionen (förutom inbyggda "externa" knäskydd) är "diamantskrevet" as pioneered by ingen annan än Chuck Norris. Helt seriöst, FM skulle enbart pga min vht vara flera par 90-brallor rikare.

 

chuck-norris-action-jeans.jpg

 

Själv skulle jag (som den riktigt svettiga lirare jag är) uppskatta lättare brallor. Mycket går att avhjälpa med uppknäppta benslut och neddragen gylf men det ser faktiskt förjävligt ut när man är bland folk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ni som har båda braxorna? Känner ni verkligen skillnad mellan de två? Jag växeldrar mina 90L och 90 och känner då ingen skillnad mellan de två.

Om ni känner att 90L-byxorna är det som behövs för att kunna lösa ut KFÖn varje år så gratulerar till ett icke-problem! 8-/

Link to comment
Share on other sites

Jag känner skillnad. 90L är tunnare, vilket också känns. Dock är de så dåligt sydda att jag föredrar de vanliga 90-byxorna, trots att de är lite tjockare och därmed också varmare.

Den allvarligaste bristen på 90L-byxorna är benfickornas placering. De har placerats långt bak och långt ner, vilket innebär att de är i vägen och skaver.

Link to comment
Share on other sites

Ni som har båda braxorna? Känner ni verkligen skillnad mellan de två? Jag växeldrar mina 90L och 90 och känner då ingen skillnad mellan de två.

Om ni känner att 90L-byxorna är det som behövs för att kunna lösa ut KFÖn varje år så gratulerar till ett icke-problem! 8-/

 

Instämmer.

 

Det enda som skilde var tygfodringen vid dragkedjorna i benen och att mina L-byxor var en en storlek mindre och gav ett mer franskt stuk (d.v.s. tightare). Ett par urtvättade "vanliga" m90 borde vara mycket mer luftiga än ett par nya L.

 

@Krook: Just det: mina 90L hade dragkedjorna som de första byxorna hade i början på 90-talet, d.v.s. öppnades bakifrån och fram. (Och man kunde låta sin normallånga kniv, som satt fast med en karbinhake i en hälla, gå ner i fickan. Högsta mode på I5 1991!)

Edited by Rune Frunkh
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Står lite om jacka m90 lätt och skalplagg 08 på sida 10 i senaste numret av Tidningen Hemvärnet. Det framgår att m90 lätt jackan ska finnas att hämta ut för hela Hemvärnet nu. Finns den inte på förrådet ska utbildningsgruppen samverka med respektive försörjningsenhet så dom beställer hem fler. Skalplagg 08 är försenat till Hv men ska successivt börja tilldelas från hösten med nuvarande planering.

 

http://tidningenhemvarnet.se/sites/default/files/issues/hv2012-3_helaliten.pdf

Link to comment
Share on other sites

Det finns inte skalplagg till anställd personal så jag har svårt att tro att det kommer ut på någon större bredd i Hemvärnet under 2012.

 

Du Krook, det är dax att vakna!

Hemvärnet står för mer än 50% av antalet kontrakterade i försvaret... Du snackar fortfarande som om de som är anställda har ett högre värde...

Det innebär faktiskt för FMV att 50% av plaggen som kommer in skall fördelas till den delen som kallas Hemvärnet och troligen kommer vi att få ut det före många andra inom försvarsmakten.

 

Det är tydligt vilken värdering du har KROOK angående vad du tycker om hemvärnet. Tyvärr andas din mening förakt och att det är ett större värde att vara anställd 100% än deltid!

 

/519CB

 

I senaste numret av Hemvärnstidningen står att läsa:

Skalplaggen försenade

 

Tilldelningen av skalplagg 08 till hemvärnet blir försenad.

– Vi har problem med storlekarna på skalplaggen och vi har utarbetat en prioriteringslista tillsammans med rikshemvärnsavdelningen. Det

blir därför en successiv tilldelning från hösten, säger Thomas Vesterlund. Skalplaggen kommer dock att delas ut inom de närmaste åren, men exakt tidpunkt är beroende på när plaggen levereras till Försvarsmakten. Försvarets materielverk har fått i uppgift att se över storlekarna.

Därmed får min profetia stöd från Hemvärnstidningen.

Kan vissa medlemmar nu sluta att hävda att jag (och andra) tycker att Hemvärnet är skit?

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstått, och sett fram till nu, är att alla 90L har redan fastsytt Swedenmärke när de hämtas ut. För den reglementsintresserade är det ajjabaja om man inte gör utlandstjänst, men än har jag inte sett någon styrning om att märket ska sprättas bort. Är det någon som tänkt på detta?

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstått, och sett fram till nu, är att alla 90L har redan fastsytt Swedenmärke när de hämtas ut. För den reglementsintresserade är det ajjabaja om man inte gör utlandstjänst, men än har jag inte sett någon styrning om att märket ska sprättas bort. Är det någon som tänkt på detta?

Det beror till stor sannolikhet på att många köptes in med färdigpåsytt märke då de skulle tilldelas utlandsstyrkan. Jämför med skjorta m/93 som också finns både med och utan märke från leverantör. Numer så köper man ju in uniformsjackor med kardborreplattor på båda ärmarna.

 

Tyvärr finns samma problem på andra håll också. Fast egentligen borde det ju inte vara ett problem, om jackan man hämtar ut har fel förbandstecken så byter man till rätt. Så har det väl varit ända sedan man började sy på märken? Ska väl inte behövas någon särskild styrning för det?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fick se en skrivelse från HKV på jobbet häromdagen som gjorde gällande att det var bakåt på Skalplagg 08 för personal i hemvärnet, dessutom skulle redan tilldelade återlämnas genom C Förbands försorg!! Någon mer som sett/hört detta?

Detta gällde dessutom för ytterligare mtrl såsom Soldatkök 09, fältnecessär, tröja 90/tjock plus lite annat krafs.

2 steg fram, 1 steg tillbaks...

/Kamrat 07

Link to comment
Share on other sites

@Swesold:

Det är inte svårare än när du får ut en fältjacka med fel kragspeglar, kompanibåge eller annat. Sprätta/sy. Hur enkelt som helst.

 

Re: Kardborre-plattor är det ett sabla otyg. Nu vet inte jag hur er verklighet ser ut men så ofta byter varken jag (eller de mina) förband att man inte kan/hinner sy på ett märke. Det hela är mycket märkligt då kardborre-märken har en tendens att försvinna i stora/mörka. Å andra sidan blir det ju lättare och mindre omständigt att byta märken när man tillsammans med utländska militärer inmundigar vuxensaft...

Link to comment
Share on other sites

Fick se en skrivelse från HKV på jobbet häromdagen som gjorde gällande att det var bakåt på Skalplagg 08 för personal i hemvärnet, dessutom skulle redan tilldelade återlämnas genom C Förbands försorg!! Någon mer som sett/hört detta?

Detta gällde dessutom för ytterligare mtrl såsom Soldatkök 09, fältnecessär, tröja 90/tjock plus lite annat krafs.

2 steg fram, 1 steg tillbaks...

/Kamrat 07

 

intressant. hos oss har vi endast fått reda på att vi får hämta ut 90L jackan.

kok, necessär, skalplagg har vi ej hört något om.

tröja/90 får man ut när man hämtar ut utrustningen och är ett förstärkningsplagg. funnits länge i organisationen konstigt att de ska ta bort de från Hv.?!

Link to comment
Share on other sites

Fick se en skrivelse från HKV på jobbet häromdagen som gjorde gällande att det var bakåt på Skalplagg 08 för personal i hemvärnet, dessutom skulle redan tilldelade återlämnas genom C Förbands försorg!! Någon mer som sett/hört detta?

Detta gällde dessutom för ytterligare mtrl såsom Soldatkök 09, fältnecessär, tröja 90/tjock plus lite annat krafs.

2 steg fram, 1 steg tillbaks...

/Kamrat 07

 

Kolla om du kan luska fram ett HKV nummer på den skrivelsen...

 

//Skäggot

Link to comment
Share on other sites

OT: Varför är din text så konstig 1.skalman?

 

bra fråga. skriver från nallen men aldrig varit med om detta förut.

 

allt såg bra ut när jag skrev.

 

Ok, i posten jag quotar nu ser det bra ut. Jag har dock sett en del av dina posts förut också ha konstiga stavelser. Ibland fattar man ändå men ibland är det som ett krypto. =)

 

Slut offtopic.

 

Har undrat varför jag inte fått ut den del nya grejer men om man nu enligt HKV ska lämna tillbak vissa så var det ju tur att man inte hann få ut dom. ^^

Link to comment
Share on other sites

Detta gällde dessutom för ytterligare mtrl såsom Soldatkök 09, fältnecessär, tröja 90/tjock plus lite annat krafs.

2 steg fram, 1 steg tillbaks...

/Kamrat 07

 

Har inte fått något av det så lär inte kunna lämna tillbaka det heller..... ;)

Link to comment
Share on other sites

Detta gällde dessutom för ytterligare mtrl såsom Soldatkök 09, fältnecessär, tröja 90/tjock plus lite annat krafs.

2 steg fram, 1 steg tillbaks...

/Kamrat 07

 

Har inte fått något av det så lär inte kunna lämna tillbaka det heller..... ;)

 

Tröja90 får ju alla ut. Myspys tröjan med hel dragkedja och hål för tummarna vid muddarna.

 

Vad jag vet att jag får hämta ut lättjackan. Annars är det stopp.

 

Blir nog en tripp nästa vecka då man har semester:-)

Edited by 1.skalman
Link to comment
Share on other sites

Detta gällde dessutom för ytterligare mtrl såsom Soldatkök 09, fältnecessär, tröja 90/tjock plus lite annat krafs.

2 steg fram, 1 steg tillbaks...

/Kamrat 07

 

Har inte fått något av det så lär inte kunna lämna tillbaka det heller..... ;)

 

Tröja90 får ju alla ut. Myspys tröjan med hel dragkedja och hål för tummarna vid muddarna.

 

Vad jag vet att jag får hämta ut lättjackan. Annars är det stopp.

 

Blir nog en tripp nästa vecka då man har semester:-)

 

Men värmetröja 90 är inte samma som värmetröja90/tjock. Det finns en tjockare variant av värmetröjan än den med hel dragkjedja och tummhål på muddarna.

Link to comment
Share on other sites

Detta gällde dessutom för ytterligare mtrl såsom Soldatkök 09, fältnecessär, tröja 90/tjock plus lite annat krafs.

2 steg fram, 1 steg tillbaks...

/Kamrat 07

 

Har inte fått något av det så lär inte kunna lämna tillbaka det heller..... ;)

 

Tröja90 får ju alla ut. Myspys tröjan med hel dragkedja och hål för tummarna vid muddarna.

 

Vad jag vet att jag får hämta ut lättjackan. Annars är det stopp.

 

Blir nog en tripp nästa vecka då man har semester:-)

 

Men värmetröja 90 är inte samma som värmetröja90/tjock. Det finns en tjockare variant av värmetröjan än den med hel dragkjedja och tummhål på muddarna.

 

Jaha den. då är jag med i matchen igen.

 

snabb fråga hur många utb.grp har fått

ok på att hämta ut skalplagget? (innan bakåtordern)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...