Jump to content

Recommended Posts

1, Bristande kunskap om hur systemet skall användas

Jag kan inte minnas att jag fått eller kunnat hitta någon som helst information angående punkt 1, vare sig under GU eller i Hv.

Tips på lämpliga stabspublikationer är SoldR Mtrl P, SoldF (MSR 2:1) och Vintersoldat (MSR 2:2), samt de foldrar som medföljer viss utrustning.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte alls säkert att uppdrag ställer högre krav på utrustning än övning. Det beror helt på vad det gäller, såsom GC1 skriver. En FUSA-vecka ställer betydligt högre krav på den militära utrustningen än ett par dagars eftersök. Jag har vid flera tillfällen upplevt begränsningar med utrustningen vid FUSA och motsvarande men aldrig vid eftersök med två undantag: Vi har saknat reflexvästar och bra lampor i söket. Uniformen har jag aldrig upplevt som begränsning sedan 90-systemet infördes i HV.

Som jag nämnde tidigare avgör situationen vad som krävs av materielen och vad du behöver. Dock kan vissa generella krav finnas, exempelvis inom ramen för uniformssystem 90.

Övning är en aktivitet med kringliggande omständigheter som är planerade i betydligt högre grad än vad som är möjligt för skarpa uppdrag.

Förbandet kan få ut kompletterande materiel tillfälligt, om behöv föreligger och kan förutses samt att planering för det skett.

Skulle det visa sig att utrustningen är alltför bristfällig kan en övning skjutas upp alternativt avbrytas.

En anställd eller vpl-soldat har tillgång till förrådets service i betydligt högre grad än Hv-soldaten.

 

Behovet av skalplagg 08:

-När vädret är osäkert och kan växla snabbt fram och tillbaka mellan blöt nederbörd och uppehåll under flera timmar/dagar.

 

M90L:

-Varmt väder, i synnerhet i kombination med fysisk aktivitet och lättad klädsel ej är tillämpbart eller tillåts.

-När du ofta och många gånger växlar mellan aktivitet i uppvärmd byggnad/fordon och aktivitet utomhus och utomhustemperaturen medger att nyttjar ett och samma ytterplagg i båda fall, under förutsättning att plagget inte är för varmt.

 

Har jag upplevt dessa under GU och/eller Hv-övning? Svar Johan Adam på alltihop.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte alls säkert att uppdrag ställer högre krav på utrustning än övning. Det beror helt på vad det gäller, såsom GC1 skriver. En FUSA-vecka ställer betydligt högre krav på den militära utrustningen än ett par dagars eftersök. Jag har vid flera tillfällen upplevt begränsningar med utrustningen vid FUSA och motsvarande men aldrig vid eftersök med två undantag: Vi har saknat reflexvästar och bra lampor i söket. Uniformen har jag aldrig upplevt som begränsning sedan 90-systemet infördes i HV.

Som jag nämnde tidigare avgör situationen vad som krävs av materielen och vad du behöver.

*snip*

Nej, det gjorde du inte alls. Du angav inte alls att situation avgör utan du hävdade att nationell HV-insats borde gå före övning, oavsett. Där anser jag att du har fel.

Link to comment
Share on other sites

Ibland är det helt fantastiskt att folk överlevde väst och östrfronten... eller olika landstigningar.

 

Utan skalplagg så dör vi.... Skulle snarare säga tvärtom...med skalplagg dör ni. Har ni provat att krixa-runt 2-3 dagar med skalplagg, splitterskydd och stridsväst? På vilket sätt är då skalplagget bättre jmf med att inte ha det? Samma sak med 90L på vilket sätt blir det så otroligt mycket bättre med samma kombo?

 

Sedan står jag fast vid mina två grundpåståenden...

 

och för att klarlägga alt nr 1. Vad hindrar soldat under fältlystran att enbart gå runt i fältskjorta 90, splitterskydd och stridsväst? vad blir så mycket bättre med t-shirt, 90L, splitterskydd och stridsväst?

Link to comment
Share on other sites

Som jag nämnde tidigare avgör situationen vad som krävs av materielen och vad du behöver.

*snip*

Nej, det gjorde du inte alls. Du angav inte alls att situation avgör utan du hävdade att nationell HV-insats borde gå före övning, oavsett. Där anser jag att du har fel.

Jo, jag har nämnt det tidigare.

Inom ramen för insats är uppgift och ett flertal andra omständigheter avgörande för vilken materiel som krävs.

Link to comment
Share on other sites

Som jag nämnde tidigare avgör situationen vad som krävs av materielen och vad du behöver.

*snip*

Nej, det gjorde du inte alls. Du angav inte alls att situation avgör utan du hävdade att nationell HV-insats borde gå före övning, oavsett. Där anser jag att du har fel.

Ur mitt inlägg #264:

 

"..................................................................

För mig har det ingen betydelse om det är en frivillig eller anställd, menig eller officer som utför uppdraget, det ska ändå i lika hög grad tilldelas, ur alla hänseenden bra utrustning för aktuell situation.

...................................................................

Vad som är bra utrustning är självklart inte lika i alla lägen."

Link to comment
Share on other sites

Som jag nämnde tidigare avgör situationen vad som krävs av materielen och vad du behöver.

*snip*

Nej, det gjorde du inte alls. Du angav inte alls att situation avgör utan du hävdade att nationell HV-insats borde gå före övning, oavsett. Där anser jag att du har fel.

Ur mitt inlägg #264:

 

"..................................................................

För mig har det ingen betydelse om det är en frivillig eller anställd, menig eller officer som utför uppdraget, det ska ändå i lika hög grad tilldelas, ur alla hänseenden bra utrustning för aktuell situation.

...................................................................

Vad som är bra utrustning är självklart inte lika i alla lägen."

Men samtidigt verkar ditt huvudspår vara att HV skall ha tillgång till den senaste utrustningen eftersom man bedriver eftersök, till skillnad från anställda soldater som bara övar utomhus dagtid och har teorilektioner på kvällarna.

Det rimmar illa till ditt senaste inlägg, vilket spår gäller? Ska anställda, som faktiskt står för vår reella försvarsförmåga(även om den är låg) och som kan kommenderas till utlandstjänst, ha den senaste utrustningen för att kunna öva med sin skarpa utr, eller ska frivilliga HV-soldater i förband med låg ambitionsnivå vad gäller TOEM ha grejjerna först eftersom man kan bli tillfrågad att frivilligt ställa upp i i eftersök?

Link to comment
Share on other sites

... Vad hindrar soldat under fältlystran att enbart gå runt i fältskjorta 90, splitterskydd och stridsväst? vad blir så mycket bättre med t-shirt, 90L, splitterskydd och stridsväst?

 

Ingenting (dvs. jag håller med dig)! Det finns en tradition från vissa förband att bära fältjacka/vapenrock jämt och ständigt. Soldater från dessa förband varken hänger av sig jackan i matsalen eller tar av sig den under fältlystran, och förstår inte att de sänker sitt eget stridsvärde. Detta har varit särskilt tydligt sedan 59-skjortan slutade komma ut på trupp. Ge Hemvärnet en "combat shirt" i stället för 90L, skalplagg08 osv., så åstadkoms en faktisk strisvärdesförbättring och inte bara en utseendeförändring!

Link to comment
Share on other sites

Men samtidigt verkar ditt huvudspår vara att HV skall ha tillgång till den senaste utrustningen eftersom man bedriver eftersök, till skillnad från anställda soldater som bara övar utomhus dagtid och har teorilektioner på kvällarna.

Eftersom det i insatser inrikes huvudsakligen är Hv som gör jobbet, ja det är riktigt.

 

Det rimmar illa till ditt senaste inlägg, vilket spår gäller? Ska anställda, som faktiskt står för vår reella försvarsförmåga(även om den är låg) och som kan kommenderas till utlandstjänst, ha den senaste utrustningen för att kunna öva med sin skarpa utr, eller ska frivilliga HV-soldater i förband med låg ambitionsnivå vad gäller TOEM ha grejjerna först eftersom man kan bli tillfrågad att frivilligt ställa upp i i eftersök?

Ett Amf-skytteförband skickas knappast till Afghanistan med utrustning för amfibiestrid i Sverige, alltså krävs kompletterande utbildning för kompletterande materiel.

Skillnaden i utrustning mellan GU och US var dessutom oändligt mycket större under vpl-tiden, vilket man tycks ha löst även då.

 

Självklart vill jag inte prioritera ner övande förband gentemot Hv, alla bör de ha bra materiel.

Jag argumenterar bara för att inte prioritera ner Hv så mycket som man hittills gjort. Vi är på väg bort från det nu men än är det mycket kvar.

 

Dessutom slåss vi inte om samma materiel (undantag finns dock) eftersom vi inte har samma uppgifter.

Link to comment
Share on other sites

Självklart vill jag inte prioritera ner övande förband gentemot Hv, alla bör de ha bra materiel.

Jag argumenterar bara för att inte prioritera ner Hv så mycket som man hittills gjort. Vi är på väg bort från det nu men än är det mycket kvar.

 

Dessutom slåss vi inte om samma materiel (undantag finns dock) eftersom vi inte har samma uppgifter.

Vad du egentligen argumentarar för har jag svårt att se då det hittills mest låtit som det brukar från Hv, dvs de vill ha alla nya prylar först av alla.

 

I det här fallet handlar det bara om ett skalplagg, som finns i två färger, beige och grön. Alla kan nog vara överens om att det är lämpligast om de beige plaggen ges till dem som har beige uniform. De gröna då? Allt levereras inte samtidigt, även om man skulle köpa tillräckligt för att det ska räcka till hela FM så kommer de levereras i omgångar, i regel under ett par års tid. Alltså måste man prioritera när det gäller utdelning. Alternativet vore förstås att samla allt i centrallagret till den stora utdelningsdagen kommer, men vem blir gladare av att alla får vänta ett par år till? Desssutom blir det dyrare. En ytterligare fördel med att få saker levererat i partier är ju att man förhoppningsvis hinner hitta fel och få de åtgärdade i kommande partier.

 

I min värld är det självklart att heltidstjänstgörande prioriteras för deltidare.

Link to comment
Share on other sites

Vad du egentligen argumentarar för har jag svårt att se då det hittills mest låtit som det brukar från Hv, dvs de vill ha alla nya prylar först av alla.

Är det någon som inte vill det?

Har Hv någonsin fått något först eller ens samtidigt som övriga FM (med undantag för RPS ehv som man köpte in för egna pengar)?

 

I det här fallet handlar det bara om ett skalplagg, som finns i två färger, beige och grön. Alla kan nog vara överens om att det är lämpligast om de beige plaggen ges till dem som har beige uniform. De gröna då? Allt levereras inte samtidigt, även om man skulle köpa tillräckligt för att det ska räcka till hela FM så kommer de levereras i omgångar, i regel under ett par års tid. Alltså måste man prioritera när det gäller utdelning. Alternativet vore förstås att samla allt i centrallagret till den stora utdelningsdagen kommer, men vem blir gladare av att alla får vänta ett par år till? Desssutom blir det dyrare. En ytterligare fördel med att få saker levererat i partier är ju att man förhoppningsvis hinner hitta fel och få de åtgärdade i kommande partier.

 

I min värld är det självklart att heltidstjänstgörande prioriteras för deltidare.

Vi har i bästa fall fått materiel 10 år efter övriga FM (oftast betydligt senare).

Det var acceptabelt på den tiden vi hade ett invasionsförsvar, det har vi inte längre.

I takt med att övriga FM skurits ner har hemvärnets betydelse för det nationella försvaret ökat. Det är på tiden att det visar sig även materiellt.

Link to comment
Share on other sites

*Snipp*

Är det någon som inte vill det?

Har Hv någonsin fått något först eller ens samtidigt som övriga FM (med undantag för RPS ehv som man köpte in för egna pengar)?

 

*Snipp*

 

Vi har i bästa fall fått materiel 10 år efter övriga FM (oftast betydligt senare).

Det var acceptabelt på den tiden vi hade ett invasionsförsvar, det har vi inte längre.

I takt med att övriga FM skurits ner har hemvärnets betydelse för det nationella försvaret ökat. Det är på tiden att det visar sig även materiellt.

 

För det första.. Visst är det väl underligt att vår huvudsakliga uppdragsgivare prioriterar sina anställda som gör (antaget) 2080h/år framför oss i Hv som gör ca 100h (Ku+SÖF+KFÖ för genomsnitssoldaten). Ja, jag vet att många gör mer än 100h, jag är en av dom.

 

För det andra så, Ja, det finns det (delvis åtminstånde).

Att skalplagget mirakulöst skulle lösa mina problem med fukt (utifrån och innifrån) har jag svårt att se, då refererar jag till mina personliga erfarenheter med civila avancerade skalplagg som jag använt under de senaste 15 åren, privat och yrkesmässigt.

För även med ett skalplagg gäller det ju att anpassa klädseln (ventilera/ta av/dra igen) utefter aktivitet. (Fältlystran).

 

Självklart är bägge plaggen ett välkommet tillskott, men det kommer inte ge mig så stor effekthöjning att jag kan lämna regnkläder och/eller fältjacka hemma. Eller slipper släpa med mig vatten en varm dag.

Jag kan se många fördelar med att få tillgång till systemen, det kan jag, men det kommer troligtvis inte vara avgörande i hur jag förmår lösa min uppgift vid en (hjälp-)insats.

 

--

 

Fick man själv önska vart pengarna skulle, så skulle jag nog föredra en poncho/tarp, ny varm och mellanvarm mössa, en "combatshirt" och nya (strids-)handskar.

Men.. Vi är ju alla olika, även i hur vi nytjar sakerna.

 

EDIT: Ja, jag förenklade tiden till 8h/dag, så det blir missvisande för Hv som gör dygn.

Edited by whamou
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag vill ha mer kaffe och bulle. Hela min HV-experience skjuts i sank av denna avsaknad av bullar (och kaffet får man stå för själv, jävla skit).

 

Nä i ärlighetens namn:

Ska jag ha pryl x före heltidare och deltidare i R10? Jag tycker personligen inte det.

Ska jag ha pryl x före heltidare och deltidare i R90? Beror väl på vad det är för någon pryl.

Ska jag ha pryl x före heltidare som arbetar på HKV dagligdags och sitter i en krigsbefattning med R360? Nu blir det riktigt svårt för grishjärnan...

 

 

Själv skulle jag i ärlighetens namn se snödräkter före just skalplaggen. Jag klarade lumpen utan ett skalplagg och även om jag tycker principen är superfenomenalt jättebäst kostar varje skalplagg mig som skattebetalare sju loppor. Nu vill jag sparka FMV-liraren som kritade det kontraktet på pungen/blygdbenet. Seriöst, hur i helsefyr kan en olicenserad Gore-kopia kosta 7 loppor? Döda fågeln i PacLite kostar för tusan 7000 i handeln! Snödräkter är gamla plagg som finns i lager och höjer förmågan rejält vintertid. Jag känner mig i ärlighetens namn lite naken (eller åtminstone jävligt utstickande från snön) i uniform som inte är vit vintertid. Enligt samma argument skulle jag också uppskatta en motoroverall, det känns som slöseri att låta dem ligga i förråd medan jag smörjer vapen i fältuniformen.

 

 

90L skulle jag dock vilja ha ut. Why? För att jag svettas som en jävla gris i kronans kläder. Det är helt jävla sjukt, både svetten och...errr...gasproduktion sätter igång utav h-vete när grönstället åker på. I själva striden är väl det här ett mindre problem men det är mest allt det där andra jag tänker på. Man står skyddsvakt i stålande solsken, man bemannar VCP, man bedriver "social patrol" och anrdra facetime-grejer. Dessutom medger en extra "jacka" faktiskt fälttvätt på ett helt annat sätt (90F torkar som bekant halvlångsamt).

Ge mig en gammal tattig en, ge mig en som bara har 30 dagars nyttjande kvar. Jag behöver inte ens en med kardborre-plattor (jag kan sy).

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

 

Själv skulle jag i ärlighetens namn se snödräkter före just skalplaggen. Jag klarade lumpen utan ett skalplagg och även om jag tycker principen är superfenomenalt jättebäst kostar varje skalplagg mig som skattebetalare sju loppor. Nu vill jag sparka FMV-liraren som kritade det kontraktet på pungen/blygdbenet. Seriöst, hur i helsefyr kan en olicenserad Gore-kopia kosta 7 loppor? Döda fågeln i PacLite kostar för tusan 7000 i handeln! Snödräkter är gamla plagg som finns i lager och höjer förmågan rejält vintertid. Jag känner mig i ärlighetens namn lite naken (eller åtminstone jävligt utstickande från snön) i uniform som inte är vit vintertid. Enligt samma argument skulle jag också uppskatta en motoroverall, det känns som slöseri att låta dem ligga i förråd medan jag smörjer vapen i fältuniformen.

 

 

 

Instämmer om snödräkt, men syn på att skalplagget går på 7000 stycket(källa?). Har för mig att det ligger på runt 2000. Oavsett så är det Costas Siamidis som tillverkar skalplagg 08, och enligt dem är det då "äkta" gore-tex. Dock vet jag inte om det var grekerna som även tillverkade första batchen av skalplagg, men senaste upphandlingen vann de iaf.

http://www.siamidis.eu/new/user/image/uniform-arctos-300.pdf

http://www.siamidis.eu/new/gore-tex--products.htm

Link to comment
Share on other sites

Vad du egentligen argumentarar för har jag svårt att se då det hittills mest låtit som det brukar från Hv, dvs de vill ha alla nya prylar först av alla.

Är det någon som inte vill det?

Har Hv någonsin fått något först eller ens samtidigt som övriga FM (med undantag för RPS ehv som man köpte in för egna pengar)?

...

Vi har i bästa fall fått materiel 10 år efter övriga FM (oftast betydligt senare).

...

Självklart hade jag också önskat att det gick snabbare att införa nya saker. De flesta tycker om nya prylar att "ball pryl, en sådan vill jag ha" men är sedan professionella nog att inse att de inte kommer få sakerna på en gång utan att de kommer i sinom tid. Det är inte alls lika ofta man hör anställda gnälla om att de inte fått den senaste prylen och att de minsann måste ha den för att kunna lösa sin uppgift.

 

Sedan tycker jag förstås att det är rikskass att det tagit så lång tid att få fram ett skalplagg för massorna. Adyk-uniformerna har ju funnits i snart 20 år och vissa andra nationer har länge haft skalplagg. Ännu mer rikskass är att de som till slut köps in inte håller måttet.

 

Det är väl länge sedan Hv fick saker 10 år efter resten av FM. Där bör man dock fundera på vad man menar med resten av FM då det brukar skilja ganska mycket mellan försöksmodell, första leverans och till varenda kotte har prylarna. Som exempel är det om ungefär en månad 10 år sedan de första 90L levererades, men de var i början enbart till för utlandsstyrkan. Det är inte alls särskilt länge sedan "alla" fick dem. Samtidigt kom stridsvästen och den har ju Hv haft ett par år nu. Stridssäck 2000 och Bärsäcken kom 2000 och de har väl Hv också haft ett tag? ComTac har väl Hv sedan några år? De var splitter nya när jag gjorde GU och när jag skulle på min första mission fick vi från början ut gamla passiva kåpor. Skyddsglasögon har ni också. 90-hjälmen fick Hv bara något år efter att man slutat ge värnpliktiga stålhjälmen. Kroppsskydd 90A används fortfarande av anställd personal.

 

Listan kan göras ännu längre, men det jag vill visa är att även om Hv får saker med en viss fördröjning så är det oftast inte 10 år det handlar om. Bortsett från beväpning så har ni likvärdig personlig utrustning som de sista värnpliktiga hade. Självklart kass att ni inte har fler ombyten vad gäller underkläder, men det är en annan fråga. Den här handlar ju om Skalplagg 08.

Link to comment
Share on other sites

@106:

Sluta vara vettig! Du rubbar mina "HV får alltid allt sist och alla hatar oss jättemycket för att de är dumma och avis på att vi är bäst"-cirklar. ^^

 

Ett litet aber dock: Tilldelningen av mtrl i HV är i mångt beroende på vilken grupp man tillhör. Utan att ha helt torrt på fötterna känns det som om de renodlade HV-grupperna (dvs. de som inte ligger vid ett aktivt regemente) får bättre prylar snabbare. Vidare har mitt förband endast fått ut skyddsglas04 (aka "Not for wargames").

 

[siffran 7 loppor/skalplagg har jag fått från en kamrat som hört det från en lirare på FMV. Jag tar absolut inte gift på't men skulle heller inte bli förvånad om siffran stämde.]

Edited by 903Lew
Link to comment
Share on other sites

Efter att ha fått pilla lite på skalplagget under vår SÖF så kanske jag ska revidera min uppfattning lite, kunde inte prova så vet inget om dess funktion som bärare.

 

Visst, ett plagg som kanske är vad M90 borde varit från början men ändå, mer "Nice to have" än "Need to have". För som jag ser det klarar regnplagget av samma sak, på ett ungefär.

Så som jag såg den användas, skalplagget alltså, var mer som en vapenrock, istället för som ett förstärkningsplagg. Och det är den nog inte konstruerad för att klara ut under en längre period.

Men visst, schysst skärning med fickor där jag vill ha dem och inbyggda knäskydd.

 

Dock, jag skulle hellre prioritera plagg att bära i strid förutom vapenrock. Något lättare och mer användbart att ha under vapenrocken än M90 skjortan. Kanske kan M90L vara det som fyller den funktionen. Lite som det ovan var inne på, en Combat shirt vore mer användbart.

 

Sedan, visst, en motoroverall att ha vid vapenvård skulle vara funktionellt. Men, att ha ytterligare något extra plagg för ett enstaka moment blir lite för mycket. Tycker jag. Men visst, ska det mekas med annat, fordon m.m. så är det klart att det behövs förstärkningsplagg.

 

Däremot fick vi ingen vapenrem vid vår SÖF och inte heller ut skalplagget.

 

Diskussionen om tilldelning av utrustning till Hv kontra övriga försvarsmakten. Ja, vad ska sägas där? Hv kommer alltid att ligga efter. För mig gör det inget om jag får skalplagg m.m. senare än andra. Det som jag däremot inte accepterar att ligga efter i är skyddsutrustning, typ skyddsglasögon, knäskydd och hörselskydd. Där är det rena idiotin att inte prioritera alla insatsförband. Det är inte en fråga om att klara en insats utan mer en fråga om arbetsmiljö och risken för skador.

 

Men det handlar inte om skalplagget så kanske inte funkar i denna tråden.

Link to comment
Share on other sites

Verkar varier stort från grupp till grupp. Vi har fått ut soldatkök 09, uppgraderingskittet och ska på söfen få ut rem 10 och skyddsglasögon 07.

 

Det är just det som är problemet när man jämför. Att det inom Hv är extremt olika vad man fått ut.

Vi har inget soldatkök utan den gamla "snuskburken" med spriteldaren. Har fått ut uppgraderingskittet till västen, men inte remmen, Inte heller knäskydd eller skyddsglasögon annat än de vi inte får använda.

 

Dock Comtac och lite annat lull lull, sovsäck, liggunderlag m.m.

 

Vissa har fått ut ett kroppsskydd, vissa inte.

 

Så fortsätter det om vi jämför.

Link to comment
Share on other sites

Ska HV få ut uppgraderingskittet till västen? Remmen har jag fått ut. Jag är inget prylfreak så jag klarar mig på det jag fått ut flera tusen har gjort lumpen och klarat sig utan M90L och Skalplagg 08 så varför ska inte en HV man som gör minst 4 eller 8 dagar om året klara sig?

Edited by Ljungcrantz
Link to comment
Share on other sites

Ska HV få ut uppgraderingskittet till västen? Remmen har jag fått ut. Jag är inget prylfreak så jag klarar mig på det jag fått ut flera tusen har gjort lumpen och klarat sig utan M90L och Skalplagg 08 så varför ska inte en HV man som gör minst 4 eller 8 dagar om året klara sig?

 

Klart man klarar sig utan.

 

Jo, uppgraderingskittet har jag fått, sidofästena upplevde jag som en rejäl förbättring av passformen. Men gilladei nte de nya framspännena. De sitter ivägen för de inbyggdafickorna, vilket jag använder mycket, eller åtminstone gjorde.

 

Remmen skulle jag se som en klar förbättring.

Link to comment
Share on other sites

och för att klarlägga alt nr 1. Vad hindrar soldat under fältlystran att enbart gå runt i fältskjorta 90, splitterskydd och stridsväst?

Befälet.

Det var vi alla fall så under min värnplikt.

Grattis, så därför får vi inte anpassa klädseln under fältlystran nu, 20 år senare?

 

Släpp sargen...

Link to comment
Share on other sites

och för att klarlägga alt nr 1. Vad hindrar soldat under fältlystran att enbart gå runt i fältskjorta 90, splitterskydd och stridsväst?

Befälet.

Det var vi alla fall så under min värnplikt.

Grattis, så därför får vi inte anpassa klädseln under fältlystran nu, 20 år senare?

 

Släpp sargen...

Du kan inte tänka dig tillfällen även idag då det inte skulle anses lämpligt?

Link to comment
Share on other sites

och för att klarlägga alt nr 1. Vad hindrar soldat under fältlystran att enbart gå runt i fältskjorta 90, splitterskydd och stridsväst?

....

Befälet.

Det var vi alla fall så under min värnplikt.

.........

Grattis, så därför får vi inte anpassa klädseln under fältlystran nu, 20 år senare?

 

Släpp sargen...

.......

Du kan inte tänka dig tillfällen även idag då det inte skulle anses lämpligt?

 

 

 

Det låter lite dåligt, men i Hv, under fältlystran, så skiter jag högaktningsfullt i huruvida 90-skjorta inte får bäras ytterst eller ej, liksom "mössa på utomhus".

Link to comment
Share on other sites

och för att klarlägga alt nr 1. Vad hindrar soldat under fältlystran att enbart gå runt i fältskjorta 90, splitterskydd och stridsväst?

....

Befälet.

Det var vi alla fall så under min värnplikt.

.........

Grattis, så därför får vi inte anpassa klädseln under fältlystran nu, 20 år senare?

 

Släpp sargen...

.......

Du kan inte tänka dig tillfällen även idag då det inte skulle anses lämpligt?

 

 

 

Det låter lite dåligt, men i Hv, under fältlystran, så skiter jag högaktningsfullt i huruvida 90-skjorta inte får bäras ytterst eller ej, liksom "mössa på utomhus".

 

I mina öron låter det inte dåligt, det låter som "Fältlystran".

 

Utdrag ur SoldF 2001

 

- Iakta den uppmärksamhet som tjänsten kräver.

- Om läget medger får du äta, dricka, röka och prata.

- Kompanichefen kan tillåta sång.

- Välj plats och kroppsställning med hänsyn till läget och terrängen.

- Du får ta av huvudbonad, halsduk och vantar.

- Klädsel ordnas med hänsyn till vädret och verksamheten.

- Vapen, hjälm, kroppsskydd och skyddsmask medförs alltid.

- Om din bataljon väntar stridskontakt så ska du ha hjälm och kroppsskydd påtagna. Plutonchefen kan anbefalla avsteg från detta, t ex för att ni ska kunna ventilera bort överskottsvärme från kroppsskyddet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Självklart klarar man sig utan skaljacka 08 och m90 lätt. För att driva på lite så verkade det funka bra med vadmal på den tiden också. Jag ser det även som självklart att heltidsanställda får ut sina saker först men jag tycker man ska försöka ge Hv så fort det går. Materiel tillförseln till Hv börjar bli ganska bra och det skiljer sig inte så mycket jämfört med en GSS/K. På en del Hv ställen verkar det inte skilja sig någonting förutom vapen och kroppsskydd. Man har ju hört att skaljackan dragit med sig lite problem så på sätt och vis är det ju bra att dessa ska bli åtgärdade innan masstillförsel till hemvärnet.

 

Med det sagt så tycker jag fortfarande att båda plaggen kommer göra stor nytta till hemvärnet. Om man kikar på senaste vintrarna så har vi haft mycket blåst och nederbörd och då ser jag fram emot skalplagget. Sommar halvåret är ganska varmt och då är det väldigt bra med möjligheten till m90 lätt.

 

Jag håller med Lew att det verkar som utbildningsgrupperna utan närliggande regemente får ut materiel tidigare. Har hört och läst om folk som redan har haft nya skyddsglasögon och soldatkök sen en tid tillbaka. Hos oss verkar det inte finnas några planer på detta. Skyddsglasögon kom nationellt just upp på tapeten så det är bra. Det jag hoppas på i framtiden är att när man är klar och precis ska börja beställa ny utrustning så planerar man in hemvärnet redan då. Självklart på rätt plats i kön. Ibland verkar det dock som att man har bestämt att Hv ska få en sak, men inte när och så har det skjutits upp. Nu verkar rätt mycket prylar vara på gång närmaste åren men det jag mest ser fram emot är nytt kroppsskydd och ny hjälm.

Edited by REALIN
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...