Jump to content

Recommended Posts

Jag är optimistisk om att skalplagg 08 börjar levereras till Hv första halvan av 2015. Hade vart fint till KFÖ:n som är snart men det känns inte realistiskt.

 

 

Nu har vår bataljon äntligen fått ut Fältjacka 90L! Var vi sist i Sverige att få ut den?

Inte omöjligt ;)

Jag har inte sett en enda jacka användas bland Livgardets HV förband så det är nog rätt många som kvarstår.

Link to comment
Share on other sites

Vad i denna nya utrustning gör er till bättre soldater? springer ni snabbare i ett sommarregn? fryser ni mindre när det är minus 35 grader? Får ni mer eller mindre att bära på? Kan ni använda den nya utrustningen?

 

Skaljackan är nästan skit, själv kör jag regnstället och M/90 stället men å andra sidan tycker jag inte om att bära med mig en massa onödiga saker...

Link to comment
Share on other sites

Vad i denna nya utrustning gör er till bättre soldater? springer ni snabbare i ett sommarregn? fryser ni mindre när det är minus 35 grader? Får ni mer eller mindre att bära på? Kan ni använda den nya utrustningen?

 

Skaljackan är nästan skit, själv kör jag regnstället och M/90 stället men å andra sidan tycker jag inte om att bära med mig en massa onödiga saker...

 

Alla har inte haft samma möjlighet att prova skaljackan och kunnat skaffa sig sin egen uppfattning likt dig.

 

Men om det tillkommer uniformsplagg som liknar mycket framgångsrika civila plagg som kan bidra till ett gott stridsvärde så blir i alla fall jag intresserad.

 

Jag har själv inte använt skaljackan men jag trodde att det skett någon form av utveckling på materialsidan. Om inte så skulle vi väl fortfarande sitta med M/59an och 304K, eller?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att skalplagget funkar helt OK som ett skalplagg. Det var nu längesen jag behövde använda regnstället till annat än täthetsprov, gudskelov. Så jag håller inte med Fk Satan alls.

Link to comment
Share on other sites

Vad i denna nya utrustning gör er till bättre soldater? springer ni snabbare i ett sommarregn? fryser ni mindre när det är minus 35 grader? Får ni mer eller mindre att bära på? Kan ni använda den nya utrustningen?

 

Skaljackan är nästan skit, själv kör jag regnstället och M/90 stället men å andra sidan tycker jag inte om att bära med mig en massa onödiga saker...

- Det andas bättre än regnstället

- Det stoppar upp vinden

- Korrekt vårdad så avleder den vatten/regn

- Den blänker inte som regnstället kan börja göra

 

Om inte detta leder till bättre stridsvärde vet jag inte vad som gör det. Jag har varit GSS/K i snart 4 år med stället och min åsikt är att det är helt ok.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Då det sällan finns plats för både skalplagg och regnställ i LK:n så ryker skalplagget först då det skyddar rätt dåligt mot ihållande väta samt när man ligger/sitter på blött underlag. Däremot är det utmärkt vid kaserntjänst eller kortare dagsutflykter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det finns inte skalplagg till anställd personal så jag har svårt att tro att det kommer ut på någon större bredd i Hemvärnet under 2012.

 

Du Krook, det är dax att vakna!

Hemvärnet står för mer än 50% av antalet kontrakterade i försvaret... Du snackar fortfarande som om de som är anställda har ett högre värde...

Det innebär faktiskt för FMV att 50% av plaggen som kommer in skall fördelas till den delen som kallas Hemvärnet och troligen kommer vi att få ut det före många andra inom försvarsmakten.

 

Det är tydligt vilken värdering du har KROOK angående vad du tycker om hemvärnet. Tyvärr andas din mening förakt och att det är ett större värde att vara anställd 100% än deltid!

 

/519CB


Nu Q3 2017 har skalplaggen börjat tilldelas Hemvärnet. 
För sex år sen kom infon att plaggen skulle ut under 2012, något som jag bedömde som osannolikt. Min bedömning baserades på tillgång och efterfrågan samt kunskap om försvarslogistik och prioriteringar. 

Det är på sin plats att säga: "Vad var det jag sa?"

Som man kan se i citatet ovan så är inte alla så sakliga i debatten.

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
On 2017-10-20 at 10:48 PM, Meteor said:

Vad avser du med "nya bärsystemet"?

Jag menar bärsystem 12.. Tror dock att det bara ute på jägarförband.

Hörde för nåt år sen att det skulle bytas ut på bredden. Men har blivit stoppat 

Detta kan vara hörsägen.. 

Link to comment
Share on other sites

On 10/30/2017 at 1:12 PM, korr3n said:

Jag menar bärsystem 12.. Tror dock att det bara ute på jägarförband.

Hörde för nåt år sen att det skulle bytas ut på bredden. Men har blivit stoppat 

Detta kan vara hörsägen.. 

Det verkar som du inte riktigt har koll på besticken. Menar du Ryggsäckssystem 12 som består av 120L Ryggsäck 12 och 50L Uppdragssäck 12? Eller menar du möjligtvis Bärsäck 12 och Stridssäck 12 som nu efterhand helt ersätter Bärsäck 2000 och Stridssäck 2000? Mest sannolika är kanske att du avser Stridsväst 12 som dock har dragits tillbaka sedan leverantören inte levt upp till den tekniska specifikationen, nu anskaffas istället Stridsväst 18(inledningsvis 40 000 ex) som är i stort sett likadan som Stridsväst 12 i syfte att helt ersätta Stridsväst 2000(även i HV).

 

14 hours ago, Dasher said:

Uppdragssäck 12 har funnits ute på Amf1 ett tag, och åtminstone Bärsäck 12 finns ute på förband i Norrland - som inte är AJB, då.

Tror du kanske avser Ryggsäckssystem 12 som består av Ryggsäck 12 och Uppdragssäck 12? Ryggsäckssystem 12 har tilldelats Amf och jägarförband.  Bärsäck 12 ersätter efterhand Bärsäck 2000 rakt av..

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Du får väl tänka själv, om det är för varmt att a skalplagget på dig under högsommaren kanske det inte var riktigt så det var tänkt.

 

Tror jag ska lämna tillbaka min ullskinnsfodrade skoteroverall den går ju inte att ha å sommaren!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 6 months later...

Kan ju vara så att skaljackan inte funnit sin rätta form ännu.

Lite som när 90:an skulle delas ut.

 

Det var ju ute på testbataljoner för att se hur det fungerade innan det kördes skarpt till alla förband. FMV torde vilja säkerställa att det fungerar innan det rullar ut helt för att ha möjligheter att korrigera fel.

 

Vi var en sådan testbataljon och där fick dom göra om några detaljer för att det skulle fungera, som att kedjorna till benfickorna stängdes bakåt. Dragskorna fastnade i stolarna i matsalen och det slets av flera stycken varje måltid så det dröjde inte länge innan kedjorna vändes. Likaså var knapparna inte riktigt bra utan slets loss när man drog i dem, inte slet, utan drog...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
On 6/7/2020 at 2:35 PM, Pederb& said:

Skaljackor och byxor har anlänt till förrådet men jackorna fick skickas tillbaka pga dålig dragkedja, så fortfarande ingen jacka till mej.

Ringde förrådet igår, fortfarande inga skaljackor, byxor finnes men inga jackor :angry:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...