Jump to content

Namn på grimskaftet som K1s hästar har vid parad?

Rara Avis

Recommended Posts

Det här kanske hamnar helt fel. En ett ekipage är ju ett fordon... fast jag undrar över mtrl.

Nåväl, jag har en blackout. Vad kallas det vita grimskaft som livgardets hästar har på sig?

Bild t ex här: http://lejonqvist.blogg.se/images/2008/n716446480_847312_4924_11256396.jpg

Det vita grimskaftet är bara där för syns skull. På den gamla onda tiden hade hästarna detta för att man enkelt skulle kunna parkera vid ett träd (slänga med huvudet gör bestarna jämt).

Vi kallade det bara grimskaft när jag låg på K1.

Nä hade det varit en martingal borde den väl varit fästad nertill, kanske under sadelgjorden eller vid någon rem runt bogen. Det var ganska länge sen jag var hästtjej så jag har inte så superbra koll längre.

Jag vill minnas att funktionen inte alls var för att hålla nere hästens huvud, även om det kan ha vart en bonuseffekt. Tanken är att repet ska bromsa och hindra ett svärd att skära halsen av hästen. Kolla på danska hästvakten. De har läder med mässingsplattor på en läderrep monterat på samma sätt(kan ha vart snäckor, har sett båda varianterna i vart fall).n716446480_847312_4924_11256396.jpg

http://www.shutterstock.com/pic-13402618/stock-photo-royal-danish-horse-guard-gardehusarregimentet-in-front-of-quot-dannebrog-quot-the-danish.html

Nej, någon martingal är det inte, det är ju en brösta med ringfästen om tyglarna (och är till för att förhindra att tyglarna hamnar på fel sida om halsen när hästen slänger med huvudet). Vill man hålla ner huvuden vid ridning så är en chambon, gouge, graham-, thiedeman- eller inspänningstygel bättre...

Har mest en bestämd känsla av att grimskaftet även kallas något annat, men jag kanske bara drömt det.

Jag vill minnas att funktionen inte alls var för att hålla nere hästens huvud, även om det kan ha vart en bonuseffekt. Tanken är att repet ska bromsa och hindra ett svärd att skära halsen av hästen. Kolla på danska hästvakten. De har läder med mässingsplattor på en läderrep monterat på samma sätt(kan ha vart snäckor, har sett båda varianterna i vart fall).n716446480_847312_4924_11256396.jpg

http://www.shutterstock.com/pic-13402618/stock-photo-royal-danish-horse-guard-gardehusarregimentet-in-front-of-quot-dannebrog-quot-the-danish.html

Snäckskalen och metallen på remtygen har jag hört är till för att skydda lädret för att bli avskuret vid strid. Vill man skydda hästen behövs det väl lite mer bepansring..? :)

Edited by Rara Avis

Med min snälla lilla ponny så använde jag ett "leadrope" som tygel ett tag, gör så även nu när jag busrider...! Men ja i min värld ett grimskaft om jag kommer ihåg så ska jag fråga min fru ikväll vad hon tror..! Annars rekommenderas Bukefalos...där finns åsikter, historier och ibland även bra fakta att ta till sig i dom mest skilda ämnena!

För sannolikheten att det kallas för grimskaft när militären använder det är ju ganska så minimal! Och inom hästvärlden så bör man väl krångla till det lite bara för att! :)

/RiP

hrmm...min poäng som jag skulle komma fram till var att jag "knöt" mitt leadrope aka grimskaftet, på samma lika sätt som visas på bilden. Btw så var det 12'(fot) långt så lite längre än ert standard grimskaft, därav min tvekan om det verkligen kan kallas för det (dvs korrekt benämning)

Edited by RiP

För sannolikheten att det kallas för grimskaft när militären använder det är ju ganska så minimal!

Mmm...

Fast om 3 personer, från olika årskullar, med anknytning till förbandet i fråga, inte kan dra sig till minnes att något annat namn har använts, så anser åtminstånde jag att sannolikheten inte är "så minimal" längre.

/W

För sannolikheten att det kallas för grimskaft när militären använder det är ju ganska så minimal!

Mmm...

Fast om 3 personer, från olika årskullar, med anknytning till förbandet i fråga, inte kan dra sig till minnes att något annat namn har använts, så anser åtminstånde jag att sannolikheten inte är "så minimal" längre.

/W

Kan tänka mig att hålla med...men ;)

/RiP

Som flera andra innan påpekat så heter det grimskaft. Finns på sid 122 i denna skrift: http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/uniformer/4_Paraduniformer.pdf

Användes för att koppla fast havremoppen till ett rep som spändes mellan ex.vis två träd, flera hästar stod således i bredd i fältförläggningen.

Så vill jag minnas att förklaringen från befälen löd iallafall. Det var ju ett tag sen man brottades med Beiron Johansson.... :rolleyes:

Nej, någon martingal är det inte, det är ju en brösta med ringfästen om tyglarna (och är till för att förhindra att tyglarna hamnar på fel sida om halsen när hästen slänger med huvudet). Vill man hålla ner huvuden vid ridning så är en chambon, gouge, graham-, thiedeman- eller inspänningstygel bättre...

Har mest en bestämd känsla av att grimskaftet även kallas något annat, men jag kanske bara drömt det.

Om man skall vara petig så är det en förbygel och har som funktion att hindra sadeln att åka bakåt. Har man traslat in tyglarna i förbygel skall man ha smäll på fingrarna, ringarna på förbygeln hör inte ihop med tyglarna. En brösta påminner mer om en bröstsele, tänk ett brett band över bröstet på hästen.

Vill man hålla ner hästens huvud vid ridning så är det just en martingal man skall ha, övriga hjälptyglar som räknas upp är till för att få hästen att gå i form och är betydlig mer avancerade att använda korrekt.

Som flera andra innan påpekat så heter det grimskaft. Finns på sid 122 i denna skrift: http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/uniformer/4_Paraduniformer.pdf

Användes för att koppla fast havremoppen till ett rep som spändes mellan ex.vis två träd, flera hästar stod således i bredd i fältförläggningen.

Så vill jag minnas att förklaringen från befälen löd iallafall. Det var ju ett tag sen man brottades med Beiron Johansson.... :rolleyes:

Brottades?!? Beiron Johansson kunde väl skälla ner en pluton MP i brygga bara på rena röstresurser :Malaj:

Brottades?!? Beiron Johansson kunde väl skälla ner en pluton MP i brygga bara på rena röstresurser :Malaj:

Beiron johansson? jag har aldrig hört han vara otrevlig mot någon (utom när han pratade om hästägare som köpte Chihuahua istället för "riktiga hundar"). :D:}

Dock träffade jag han på ett hästevent, och inte som värnpliktig :happy: