Jump to content

Recommended Posts

Hur frekvent används honnör inom era kompanier? Anser ni att det är överkurs eller en förlegad tradition eller är ni av motsatt uppfattning; att honnör görs till alla, korpraler som generaler? Förväntar era överordnade en proper utförd honnör av er?

 

Personligen är jag inte allt för ''militäriserad'' (ännu) och ett handslag med befäl som man känner civilt känns lite mer socialt även om jag gärna skulle vilja utnyttja honnören bättre. När man träffar ett nytt befäl bör dock honnör göras, enligt mig.

 

Vad är era synpunkter?

Link to comment
Share on other sites

Delar uppfattningen att HONNÖR det gör man om man har gröna kläder och bär huvudbonad.

Att avlämningar försvinner beror på de lågt stälda kraven av formalitet med just honnör etc.

 

Mer av den vara är absolut inte fel för att få lite ordning i leden....

/519CB

Link to comment
Share on other sites

Så fort jag möter en överordnad så gör (gjorde) jag honnör men enbart om jag hade huvudbonad på mig, eller om jag hade uppställning och avlämning.

 

Det hör till sed/respekt för en mer kvalificerad person som lagt ner tid och kraft för att läsa till officer.

 

Dock tycker jag att det kan te sig roligt om man gör honnör mot andra vapenslag än sin egen, då jag hade FV´s permisionsuniform på mig på väg till ett bröllop så var det en ingenjör (tror han var furir) som gjorde honnör till mig... Jag hade då gjort lumpen i ca. 5-6veckor Hehehe

Link to comment
Share on other sites

I Finland är det det enda sättet att hälsa på utomhus och det ses som en rätt grov förolämpning om man inte gör honnör när man möts. Detta är vad som står i rådande Allmänt Tjänstereglemente (från 2009).

 

Paragraf 3.10

 

-Inom garnisonsområdet hälsar en soldat på alla till sin militära grad eller tjänstgöringsgrad äldre soldater med början från sergeant och på gruppchefer inom sin egen

grundenhet. En soldat hälsar alltid på en äldre soldat när denne tilltalar honom eller han tilltalar denne. Hälsning ska besvaras. Vid hälsning använder man sig inte av muntliga uttryck om inte förmannen gör det. Då man rör sig utanför garnisonsområdet i militär uniform hälsar man på ovannämnda förmän enligt situationen och omständigheterna. Då man har civil klädsel hälsar man enligt allmänt gott uppförande.

 

-Om flera soldater går eller är tillsammans utan att tillhöra avdelning i sluten ordning och någon av dem hälsar eller besvarar hälsning ska de andra göra likadant. Vid sluten ordning är det bara chefen för avdelningen som hälsar och besvarar hälsning.

 

-I situationer där man möts upprepade gånger inom en kortare tid hälsar man bara första gången man möts. I bil, flygplan, fartyg eller andra fordon stiger man inte upp för att hälsa utan hälsar nickande eller muntligen.

 

-En enskild soldat är inte skyldig att hälsa

* då han eller hon utför stridsuppgift eller vaktuppdrag om inte vaktanvisningarna bestämmer annat

* då han eller hon dirigerar trafik, signalerar, äter eller under pauser

* då han eller hon arbetar i matsal, kök eller verkstad

* i kyrka, kapell eller på annan plats under andakt eller begravning

* under tävling eller träning, på tävlingsplats där han eller hon är funktionär

* i tvättrum, wc, bastu, på simstrand eller som sängliggande patient

* i biograf- eller teatersalong, på restaurang eller i festvåning eller inomhus på soldathemmet om inte förmannen ansluter sig till sällskapet eller börjar tilltala en enskild soldat. Då hälsar man muntligen på förmannen.

 

-Då man rör sig till fots, på skidor eller med fordon hälsar man inte om hälsningen på grund av trafik, folkträngsel eller av annan orsak kan anses öka risken för olyckor.

 

 

Hälsningar utomhus

-Man hälsar utomhus genom att

* föra högra handen till huvudbonaden

* följa förmannen med blicken om det man bär på hindrar att man för handen till huvudbonaden

* föra vapnet till bröstet eller ryggen och följa förmannen med blicken om soldaten bär vapen eller stridsutrustning. Om soldaten är beväpnad med pistol eller vapnet bärs på ryggen hälsar man dock genom att föra handen till huvudbonaden.

 

-Man hälsar och besvarar hälsning raskt, med god hållning och så att man ser vederbörande rakt i ögonen. Då man står på platsen utomhus intar man rundställning, vänder sig mot den man hälsar på och för högra handen, med handleden rak, fingrarna ihop och raka, kortaste vägen till huvudbonaden. Långfingerspetsen rör vid huvudbonadens kant ovanför ögonvrån. Framifrån sett får varken handflatan eller handryggen synas. Den högra armbågen hålls en aning lägre ned än axeln. Skuldrorna får inte höjas eller vridas.

Hälsningen avslutas med att handen förs raskt ned då förmannen har besvarat hälsningen eller då man passerat förmannen.

En fingerhandske behöver inte tas av när man hälsar genom att föra den högra handen till huvudbonaden. En grov handske tas av innan man hälsar.

 

-I rörelse inleder man hälsningen på ungefär fem meters avstånd från den man hälsar på och följer denne med blicken utan att vända på kroppen eller handen. Hälsningen avslutas genom att huvudet vänds rakt framåt och högra handen samtidigt förs raskt ned då de hälsande passerat varandra eller då den man hälsar på besvarat hälsningen. Man hälsar på en person som rör sig i samma riktning då man passerar personen, varvid hälsningen pågår tills den man hälsar på har besvarat den. Den fria armen rör sig naturligt under hela hälsningen.

 

-Då man hälsar beväpnad på stället intar man grundställning och för vapnet till axeln eller bröstet och följer förmannen med blicken tills han eller hon besvarat hälsningen. Mittdelen av ett vapen som förts till bröstet rör lätt vid bröstkorgen, vapnets pipa pekar snett uppåt till vänster och vapnets kolv hålls på höftens nivå. Vänster hand håller med ett fast grepp om handskyddet eller om vapnets framstock med ett motgrepp och höger hand håller tag om övergången mellan vapnets stock och lådan eller gevärets pistolhandtag med ett övertag. Då en beväpnad soldat går hälsar han även på motsvarande sätt utan att inta grundställning.

 

-Soldater hälsar på varandra innan de skakar hand eller före dekorering. Vid hälsning räcker förmannen fram sin hand först. Om förmannen är utan handske tar också den underordnade av sig handsken. Efter handskakningen hälsar man inte.

 

 

 

Hälsning inomhus

-Inomhus hälsar man genom att buga eller nicka. På platsen hälsar man genom att inta grundställning, vända sig mot den man hälsar på och buga lätt framåt med övre delen av kroppen rak.

 

-En förman som kommer till inomhusutrymmen hälsar man på genom att stiga

upp och vända sig mot förmannen och buga. Då förmannen givit lov kan man fortsätta

verksamheten.

 

-Då man kommer till tjänste- eller arbetsrum, stiger man in, hälsar vid dörren genom att buga och förflyttar sig framåt så att man är på ungefär tre stegs avstånd från förmannen. Då man avlägsnar sig hälsar man genom att buga på den plats där ärendet framförts. Under konferens eller möte hälsar man inte på inkommande soldater som till rangordningen är yngre än den på plats varande förmannen.

 

-Då man är i rörelse inomhus hälsar man ca fem meter före den man hälsar på så att huvudet vänds i riktning mot vederbörande varefter man nickar mot honom eller henne.

Link to comment
Share on other sites

Personligen anser jag att den med högst rang bestämmer om honnör är förenligt med verksamheten. I kompaniet jag tillhör är de väldigt låg frekvens på honnörer och execersis, Då kompanichefen är ganska informel av sig. När de gäller åtminstånde gammla batalionschefen är de samma sak.

Link to comment
Share on other sites

Honnören härstammar från en tid då man mätte längd på stångpiska och där det var viktigare att skorna blänkte än att man kunde träffa det man siktade på. Likt huvudbonad på/av härstammar den också ifrån den tiden då män bar hatt och armén med bjärtast färgad uniform var mest bad-ass.

 

Idag bär vi kamouflerade kläder och både ökenkängor och "peter pan" är sådana som inte kan putsas till skinande glas. Jag vet att jag under min GU inte nyttjade glans utan bara fett till m/90. Mycket av vår verksamhet sker i stridsutrustning, en stridsutrustning som varken innehåller mustaschnät, spontoons eller monoklar/koppel/ridstövlar. Kort sagt ser vi inte ut såhär längre.

 

Så gör jag honnör? Visst händer det. Uppställning, avlämning, höjdare på besök. Skämtsamt för KompCh/motsvarande. Men göra det hela tiden för alla och bli bajsnödig när folk inte gör det för min lilla pixstjärna? Plz, jag har viktigare saker för mig.

Link to comment
Share on other sites

Kn: "Varför gör vi honnör?"

Kd (räcker upp handen): "Jo, kapten. Det härstammar från medeltiden, när riddarna lyfte på visi...."

Kn (avbryter kd förmodade långa utläggning): "Om busschaufförer, feta och äckliga, kan lyfta på sina fingrar i fikarummet, så kan väl också VI hälsa på varandra, krigsmän i mellan!"

 

Varför inte? Det är "det militära sättet" att hälsa. Tradition, m.m.

Link to comment
Share on other sites

Försvarsmaktsreglemente Formella Grunder (FMR) 2000 sidan 52, kapitel 5, Hälsning.

 

Enskild hälsnning

 

Grunder

 

Enskild i uniform skall hälsa på

• rikets statschef och dennes gemål samt utländska statschefer vid officiella tillfällen

• förmän samt andra med högre tjänsteställning vid anmälningar och avlämningar

• den svenska flaggan eller annat lands flagga förd som blottad fana eller som hissas eller halas ceremoniellt

• en blottad förbandsfana eller ett blottat förbandsstandar

• den svenska örlogsflaggan eller en utländsk örlogsflagga när den hissas eller halas

• örlogsflaggan eller den plats där den brukar föras (i regel i aktern) då enskild går ombord på eller lämnar ett rustat svenskt eller utländskt örlogsfartyg.

 

Vid hälsning skall hållningen vara god och ställningen vara anpassad till situationen. Hälsning med honnör görs endast när huvudbonad bärs.

I sluten ordning hälsar förbandets chef och övrigt befäl utanför truppen med honnör.

Om hälsning ej kan ske med honnör skall hälsning ske med huvudvridning.

Militär personal som är klädd i uniform bör dessutom – med iakttagande av vad i övrigt sägs beträffande hälsning av enskild – hälsa på varandra.

 

Notera mina fetstil.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...