DaRaven Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Försvaret misstänker främmande undervattensverksamhet kring Göteborg. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/misstankt-ubat-utanfor-goteborg_6472014.svd Jaha... Vad tror ni? Är det isflak, minkar eller U137 som lurar där ute? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted September 15, 2011 Author Report Share Posted September 15, 2011 Aftonbladet har lite mer: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13627414.ab Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweSold Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Eller så är det en ny försvarsbudget som lurar under ytan som kanske behövligt behöver förstärkas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Eller så är det en ny försvarsbudget som lurar under ytan som kanske behövligt behöver förstärkas... Min tanke också! Särskilt som det i nyheterna finns att läsa att man kommer behöva skära i verksamheten eller få mer pengar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grenadier Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 (edited) SVD DN Expressen Aftonbladet Vad tror ni, vilsen dansk i kajak eller har det stora fosterländska kriget precis börjat? EDIT: Pucktvåa, slå ihop eller radera. Slog ihop /Krook Edited September 15, 2011 by Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svensksund Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Eller så är det en ny försvarsbudget som lurar under ytan som kanske behövligt behöver förstärkas... Min tanke också! Särskilt som det i nyheterna finns att läsa att man kommer behöva skära i verksamheten eller få mer pengar. Så klart; det enda tänkbara alternativet till budgetubåt är väl mink ... Allvarligt talat är nog "ubåtsjakt" ett väl starkt ord; Försvarsmaktens webbplats talar om "analys av misstänkt undervattensverksamhet" för vilket analysarbete man "har ett antal fartyg i det aktuella området som stöd". Låter som om det är en bit kvar till att börja sjunkbomba. Hos DN har det visserligen blivit att "två sjöstridsflottiljer finns på plats", vilket låter en aning mer uppskruvat. Anmärkningsvärt i sig är att det överhuvudtaget finns några (svenska!) örlogsfartyg på västkusten just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 (edited) aha. Uppenbarligen är det just nu dags för den årliga samövningen mellan flottan och flygvapnet dolt inne vänern. Enda gången två sjöstridsflottiljer finns i detta område är när denna övning skall hållas. När man skall öva telekrig mellan flyget och flottan så går hela flottan upp i vänern just för att det är långt bort från fiendens signalspaning. Och då kan man testa alla sina hemligheter. Om man då vill komma så nära som möjligt och lyssna då skulle jag just försöka använda ubåt och lägga den där i Björköfjärden och sticka upp antenn på nätterna. Dessutom kan man sniffa på alla enheter när de är på väg in i kanalen. Inte speciellt otäckt heller att smyga in med ubåt där. Fartyg hör man och kan bli tyst när de närmar sig, så de är inte så stort problem, särskilt inte nu när vi bara har så få såna fartyg. Otäckare är ubåtsjakthelikoptrar som man ju aldrig vet när de lyssnar, man kan inte höra dem, så de kan ju vara var som helst. Då måste man passa sig noga. Men sverige har ju just avecklat alla ubåtsjakthelikoptrar. Anledningen att försvaret tar rapporten på allvar är att det vore så logiskt om det var nån som tog plats just där och tänkte sig signalspana på nätterna. Logiskt eftersom det är ofarligt nu när vi saknar helikoptrar. Logiskt för det är rätt plats och tid nu när övningen i Vänern skall äga rum. Väldigt många sammanträffanden, och om någon då ser nåt precis när allt detta övriga sammanträffar, då tar man det på allvar. Edited September 15, 2011 by Pal 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 En hkp hörs i många fall. Speciellt om de doppar ner en sonar. Rotorbladen orsakar tryckförändringar i luften, vilka fortplantar sig ner i vattnet. Är den aktiv röjer den definitivt sin bäring. Visst hade ubåtsjaktshelikoptrar underlättat i liknande situationer. De kan snabbt förflytta sig till troliga platser och sända med sina sonarer. Hade vi haft någonting liknande P3 Orion hade vi kunnat fylla hela området med sonarbojar. Sen vore det anmärkningsvärt om inte Göteborg med omnejd inte hade fasta sonarinstallationer. Det är trots allt en strategiskt viktigt plats.. Skall man spekulera vidare angående vem eller vad så tror jag inte att det handlar om någon atomubåt. De låter alldeles för mycket för att våga glida in nära kusterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Om det handlar om en ubåt hade jag gissat på tyskarna =) Dessutom om man kollar här http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?mmsi=211211320¢erx=10.79807¢ery=57.62119&zoom=10&type_color=3# så är det en tysk minsvepare som gick i full fart från Danmark när nyheten blev känd och ligger nu still vid gränsen till svenskt terroterialvatten Men kan det inte vara så att en ubåt varit här och placerat signalspaningsutrustning på botten med en antenn som åker upp vid bestämda klockslag? Eller om det går nån undervattenskabel man vill lyssna av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 aha. Uppenbarligen är det just nu dags för den årliga samövningen mellan flottan och flygvapnet dolt inne vänern. Enda gången två sjöstridsflottiljer finns i detta område är när denna övning skall hållas. När man skall öva telekrig mellan flyget och flottan så går hela flottan upp i vänern just för att det är långt bort från fiendens signalspaning. Och då kan man testa alla sina hemligheter. Om man då vill komma så nära som möjligt och lyssna då skulle jag just försöka använda ubåt och lägga den där i Björköfjärden och sticka upp antenn på nätterna. Dessutom kan man sniffa på alla enheter när de är på väg in i kanalen. Inte speciellt otäckt heller att smyga in med ubåt där. Fartyg hör man och kan bli tyst när de närmar sig, så de är inte så stort problem, särskilt inte nu när vi bara har så få såna fartyg. Otäckare är ubåtsjakthelikoptrar som man ju aldrig vet när de lyssnar, man kan inte höra dem, så de kan ju vara var som helst. Då måste man passa sig noga. Men sverige har ju just avecklat alla ubåtsjakthelikoptrar. Anledningen att försvaret tar rapporten på allvar är att det vore så logiskt om det var nån som tog plats just där och tänkte sig signalspana på nätterna. Logiskt eftersom det är ofarligt nu när vi saknar helikoptrar. Logiskt för det är rätt plats och tid nu när övningen i Vänern skall äga rum. Väldigt många sammanträffanden, och om någon då ser nåt precis när allt detta övriga sammanträffar, då tar man det på allvar. Om man vill lyssna av fartyg på Vänern, om det nu är så som du säger en massa övningar där, vore det inte bättre att lägga sig nånstans mellan Lysekil och Tanum? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Allvarligt talat är nog "ubåtsjakt" ett väl starkt ord; Försvarsmaktens webbplats talar om "analys av misstänkt undervattensverksamhet" för vilket analysarbete man "har ett antal fartyg i det aktuella området som stöd". Låter som om det är en bit kvar till att börja sjunkbomba. Hos DN har det visserligen blivit att "två sjöstridsflottiljer finns på plats", vilket låter en aning mer uppskruvat. Anmärkningsvärt i sig är att det överhuvudtaget finns några (svenska!) örlogsfartyg på västkusten just nu. HMS Stockholm rörde sig runt i cirklar med ca 2-7 knop i åtskilliga varv i går kväll på ett ganska begränsat område i Göteborgs skärgård: http://www.marinetraffic.com/ais/se/default.aspx?zoom=9&oldmmsi=266033000&olddate=9/14/2011%2010:45:00%20PM Skulle detta då inte vara ubåtsjakt? Stockholmsklassen skulle f.ö. NATO evalueras under övningen Northern Coasts 2011 enligt FM:s hemsida. Man kan ju undra hur det går med den saken nu. /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Ähh.. Det är Iran som lyssnar på minsveparövningen i Kattegatt för att öva inför urnästling ur persiska viken för att slå mot natoröjning av iransk minering i hormutz... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Ja, Slenke, exakt var man ligger som bäst för att komma så nära som möjligt för att signalspana på våran Vänern övning är jag inte helt säker på. Men man måste också tänka på eventuell radioskugga på grund av berg etc, det är företrädesvis radio med mycket korta våglängder som är intressantast. Jag har inte hittat någon karta med höjdlinjer så jag vet inte. Vid signalspaning är det för övrigt också väldigt bra om man har två lyssningspunkter med avstånd mellan varandra och som spelar in samma sak. Angående ubåt så håller jag med om att atomubåt är helt uteslutet, de kan inte tysta till sig tillräckligt om det skulle behövas. Numera, de senaste åren, så har ju Tyskarna onekligen skaffat sig ubåtar som duger till detta, de är riktigt fina. Förutom tyskarna så har Ryssland så klart ubåtar som är tillräckligt vassa för att tryggt våga operera i detta område och på detta sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknikern Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Jaha... Vad tror ni? Är det isflak, minkar eller U137 som lurar där ute? Den här gången är det iallafall inte mig dom sett men hade det varit runt Bråviken-Stockholms södra skärgård-Berga-Muskö så kan det ha varit mig nån sett i så fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Vissa lokala lustigkurrar i media är övertygade om att det är den val som synts längs västkusten under helgen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Vissa lokala lustigkurrar i media är övertygade om att det är den val som synts längs västkusten under helgen.... Ja, "minkar" var ju upptaget.. Vad tror ni att det här fartyget gör? http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?mmsi=211211320¢erx=10.79807¢ery=57.62119&zoom=10&type_color=3# Det ligger förövrigt ett polskt fartyg precis brevid som rörde sig dit under dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Allvarligt talat är nog "ubåtsjakt" ett väl starkt ord; Försvarsmaktens webbplats talar om "analys av misstänkt undervattensverksamhet" för vilket analysarbete man "har ett antal fartyg i det aktuella området som stöd". Låter som om det är en bit kvar till att börja sjunkbomba. Hos DN har det visserligen blivit att "två sjöstridsflottiljer finns på plats", vilket låter en aning mer uppskruvat. Anmärkningsvärt i sig är att det överhuvudtaget finns några (svenska!) örlogsfartyg på västkusten just nu. HMS Stockholm rörde sig runt i cirklar med ca 2-7 knop i åtskilliga varv i går kväll på ett ganska begränsat område i Göteborgs skärgård: http://www.marinetraffic.com/ais/se/default.aspx?zoom=9&oldmmsi=266033000&olddate=9/14/2011%2010:45:00%20PM Skulle detta då inte vara ubåtsjakt? Stockholmsklassen skulle f.ö. NATO evalueras under övningen Northern Coasts 2011 enligt FM:s hemsida. Man kan ju undra hur det går med den saken nu. /Per Definitivt ubåtsjakt. Se hur de först går för att skära av viken. Sen skär de rakt igenom sökområdet två gånger för att sedan bredda och cirkla. I mitten på den cirkeln är nog 'ubåten' sedd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted September 15, 2011 Author Report Share Posted September 15, 2011 Tja, om jag hade en signalspanare så skulle jag väl inte ha något emot att lägga henne så nära vår verksamhet som möjligt och se om man snappar upp något intressant... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknikern Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Skrunda som går mot Fredrikshavn har också "irrat planlöst omkring",,,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 (edited) Vad tror ni att det här fartyget gör? http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?mmsi=211211320¢erx=10.79807¢ery=57.62119&zoom=10&type_color=3# Det ligger förövrigt ett polskt fartyg precis brevid som rörde sig dit under dagen. Inte för att jag inte skulle kunna misstro tyskarna, men FGS Überherrn är ett tyskt minjaktfartyg som, så vitt jag vet, har varit med ifrån start i övningen Northern Coasts 2011. M.a.o. så verkar fartyget inte ha anlänt pga. ev. undervattensverksamhet de senaste dagarna. Jag gissar att hennes (liksom det polska minjaktfartyget Flaming's) manövrer har med övningen att göra. /Per Edited September 15, 2011 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 aha. Uppenbarligen är det just nu dags för den årliga samövningen mellan flottan och flygvapnet dolt inne vänern. Enda gången två sjöstridsflottiljer finns i detta område är när denna övning skall hållas. När man skall öva telekrig mellan flyget och flottan så går hela flottan upp i vänern just för att det är långt bort från fiendens signalspaning. Och då kan man testa alla sina hemligheter. Om man då vill komma så nära som möjligt och lyssna då skulle jag just försöka använda ubåt och lägga den där i Björköfjärden och sticka upp antenn på nätterna. Dessutom kan man sniffa på alla enheter när de är på väg in i kanalen. Men... om man nu vill signalspana varför placera en ubåt hyfsat långt ifrån aktiviteternja näör man skulle kunna placera en Lastbil vid vänerns strand och flytta den vid lämpliga tidpunkter. Vem fasen skulle reargera på en Tysk lastbil parkerad på en ficka med fördragna gardiner??? känns joobbigt med en ubåt för det.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknikern Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Vill man vara inkognito och spana i fred så hyr man en svenskreggad husbil eller bil och husvagn för vem misstänker nån som står och fiskar? Det enklaste är nästan alltid det smartaste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
widowmaker Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 "analys av misstänkt undervattensverksamhet" Behöver ju inte betyda att det är en farkost från det Sovjetiska fartygsvarvet Nr 194. Finns ju ett helt spektra med möjliga händelser som kan läsas in i det, Både i tid och val av tillvägagångssätt. Jag blir förvånad när möparna här verkar tro att Flottan verkligen vill ta risken med en minkdebatt till. Tror ni verkligen att de denna gång inte har mer bevis? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Varför har man AIS påslagen om man: a) Understödjer hemliga ubåtsoperationer eller b) jagar ubåt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Varför har man AIS påslagen om man: a) Understödjer hemliga ubåtsoperationer eller b) jagar ubåt? jag har ofta undrat över det här, varför AIS transpondern plötsligt slås av eller varför den är på osv., och jag tror att det oftast inte är ett direkt beslut som ligger bakom. Jag gissar att på militära fartyg (och förmodligen många andra fartyg också) så sköts det här helt slumpartat av en dator, men att det naturligtvis även finns en manuell möjlighet att slå av eller sätta på. Dessutom så kan det nog många gånger ligga rent tekniska orsaker som t ex dålig täckning bakom. M.a.o. så kanske transpondern helt enkelt bara "råkade" vara på igår kväll på HMS Stockholm? Några AIS transpondrar som varit aktiva på fartyg som du säger "understödjer hemliga ubåtsoperationer" har jag inte sett skymten av. De utländska fartyg som rörts sig mellan Jylland och svenska västkusten de senaste dagarna är med all sannolikhet där med anledning av den stora marinövningen Northern Coasts 2011. Jag har i alla fall inte sett några mer nyanlända utländska fartyg, och jag tvivlar på att jag hade sett några på AIS:en även om de funnits några spionfartyg i verkligheten. /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Nej, det var precis vad jag syftade på - ett fartyg som kör runt med AIS påslagen är förmodligen inte den hetaste kandidaten för att vara inblandad i eventuella kränkningar av vårt fostervatten. - Om det inte är för att det skulle väcka uppmärksamhet att köra, f'låt segla utan AIS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Vad tror ni att det här fartyget gör? http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?mmsi=211211320¢erx=10.79807¢ery=57.62119&zoom=10&type_color=3# Det ligger förövrigt ett polskt fartyg precis brevid som rörde sig dit under dagen. Inte för att jag inte skulle kunna misstro tyskarna, men FGS Überherrn är ett tyskt minjaktfartyg som, så vitt jag vet, har varit med ifrån start i övningen Northern Coasts 2011. M.a.o. så verkar fartyget inte ha anlänt pga. ev. undervattensverksamhet de senaste dagarna. Jag gissar att hennes (liksom det polska minjaktfartyget Flaming's) manövrer har med övningen att göra. /Per Du har nog helt rätt. Det jag reagerade över, var att om kan kollar historiken, så åkte det från Danmark i full fart ungefär då nyheten blev känd fram till gränsen. Sen verkar de ha legat och puttrat i 1-2 knop längs den svenska territorialvattengränsen som om de väntar på nåt (eller letar minor i en övning). Så det är nog bara ett sammanträffande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 de är säkert det där Badjävlarna igen Men hur som, man är ju intresserad av vad denne "erfarne kustmänniska" har sett för något som är misstänkt? Å andra sidan så förstår man ju att man inte går ut i media med vad som synts, i värsta fall skulle man då får rapporter om grodmän och miniubåtar i storsjön, iof är det väl odjuret då men iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknikern Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Grodmän finns ju lite överallt, senast igår fanns det en i Karlstads hamn som kom upp och försvann igen. Kompisen såg honom med egna ögon och han var helt svartklädd och syntes knappt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknikern Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Jaha, och just som jag hade skickat förra inlägget försvann strömmen för hela bygden här. Invasionen är ett faktum, ryssen håller på att inta landet. *mörklägger kåken och startar reservkraften* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts