Guest Anna_virrpanna Posted September 14, 2011 Report Share Posted September 14, 2011 Förlåt att jag frågar.. Men ni verkar vara väldigt kunniga på allt jag funderar på. Jag har en "vän" som säger att han är fänrik. Han jobbar på jägar bataljonen, men är mest utomlands och jobbar. Han far 11 dagar till afganistan och sedan jobbar han 11 dagar i sverige.. Finns det något register över yrkesbefäl eller skall man bara tro på han historia? Är det lagligt att säga att man är officerare när man inte är det? Hoppas ni kan hjälpa en förvirrad tjej i killarnas värld Link to comment Share on other sites More sharing options...
lampros Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Är det lagligt att säga att man är officerare när man inte är det? Jag uttalar mig om ärendet i sig. Men för just denna fråga är svaret: nej. Det kallas "föregivande av allmän ställning". Straffbart kan det bli om man lurar till sig pengar etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mästockamannen Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Att arbeta 11 dagar i Afghanistan följt av 11 i Sverige under en längre period låter synnerligen märkligt. Jag kan inte uttala mig ifall detta är en ren lögn, men rutinen brukar vara 3 eller 6 månaders utlandstjänst, med några enstaka veckors ledigt i Sverige under tiden. Men som sagt, att arbeta som din "vän" påstår verkar helt klart suspekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Instämmer med föregående talare. Det verkar vara din vän som är virrpannan här. Det tar ett tag att komma till och från Afghanistan, så antingen hinner din vän aldrig vara hemma, eller hinner han aldrig jobba. Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Det finns ju en del som i egenskap av beredskapsförband åker ner på kortare turer för att stärka upp därnere, under leaves, rotationer, höjd hotbild mm. Har egna vänner som varit nere så kort som ett par veckor, för att någon/några månad/er åka ner under kanske en månad, beroende av vad behovet är. Så det finns absolut folk som åker ner korta vändor, har däremot aldrig hört om någon som på regelbunden basis åker ner 11 dagar för att sedan vara hemma i 11 dagar. Om det skulle finnas folk som åker ner på sådan basis skulle jag tro att det är för att de besitter en kompetens (kanske för att utbilda ANP/ANA inom något område) som väldigt få besitter så att de kanske är några stycken som rullar runt sådär. Har dock svårt att tro att en nyexad officer skulle besitta den kompetensen, om det är folk som roterar på det sättet skulle jag tro att det är någon med något högre grad och med något mer erfarenhet. Men det kanske är den speciella bergskompetensen som har diskuterats tidigare i samband med AJBs bergspluton som behövs i Affe som han råkar vara expert på Vad vet jag... Tycker dock, utan att veta helhetsbilden, att det låter lite suspekt att din Fänrikvän skulle rotera på detta sätt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LV426 Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Eller förrådspersonal/tekniker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Flygtiderna medger inte 11 borta 11 hemma. Utgå ifrån att han antingen ljuger helt och hållet eller slarvar med detaljerna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Makazai Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Det där låter som en som vi har på jobbet. Vår egen "pansar-major" som har gett vapenutbildning åt letter, ester och andra. Då jag ställde frågan om han skjutit med SVD Dragunov så fick jag till svar "vad är det?". Vapenutbildare... jovisst. Så lätt var det att skjuta en mytoman i sank Numer jobbar han på en annan avdelning men jag måste erkänna att jag ibland saknar hans rövarhistorier på kafferasterna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lightwave Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Håller med, det låter väldigt suspekt, kan kanske va någon specialare, men man veckopendlar inte till Affe direkt... Av någon anledning är det häftigt att ljuga och spä på så fort det rör som om något militärt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted September 15, 2011 Report Share Posted September 15, 2011 Elva dagar borta på jobb, elva dagar ledigt hemma låter väl mer som något Norge-jobb, eller kanske en väldigt avsides belägen byggarbetsplats? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted September 16, 2011 Report Share Posted September 16, 2011 Elva dagar borta på jobb, elva dagar ledigt hemma låter väl mer som något Norge-jobb, eller kanske en väldigt avsides belägen byggarbetsplats? Jo, har kompisar som jobbar så, men då är det oljeplattform eller liknande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted September 16, 2011 Report Share Posted September 16, 2011 @Anna virrpanna. fråga din vän om när han skall utbildas till löjtnant. är han militär kan han svara den frågan. försök förövrigt plocka så mycket detaljer som möjligt om utbildning. tex var och när gjorde han värnplikten och var och när gick officershögskolan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 16, 2011 Report Share Posted September 16, 2011 fråga din vän om när han skall utbildas till löjtnant. är han militär kan han svara den frågan. Aah, jag gillar fällan! Excellent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted September 16, 2011 Report Share Posted September 16, 2011 Jag gissar att svaret blir 'hemligt', eller 'specialutbildning'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted September 16, 2011 Report Share Posted September 16, 2011 Är det lagligt att säga att man är officerare när man inte är det? Jag uttalar mig om ärendet i sig. Men för just denna fråga är svaret: nej. Det kallas "föregivande av allmän ställning". Straffbart kan det bli om man lurar till sig pengar etc. För att man skall göra sig skyldig till föregivande av allmän ställning, måste man enligt 17 kap. 15 § brottsbalken antingen dra på sig uniform/märke/annat tjänstetecken som ger bäraren sken av att tillhöra FM eller vissa andra organisationer, eller "giva sig ut för att utöva myndighet". Vad det sistnämnda innebär är inte glasklart då det inte finns någon legaldefinition av begreppet myndighetsutövning, men generellt brukar man säga att det rör sig om beslut som ytterst är uttryck för samhällets maktbefogenheter, t.ex. beslut om förmåner, rättigheter, skyldigheter eller disciplinära bestraffningar (se prop. 1975:78 s. 142). Däremot torde det inte falla inom det straffbara området att säga att man är officer i syfte att ragga/skryta/motsv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest anna_virrpanna Posted September 16, 2011 Report Share Posted September 16, 2011 Han är tydligen löjtnant.. Han har jobbat 3 år. Går det så fort?? Om man är i afganistan tillhör man inte fs21 eller hur funkar de?? Han är med i jägarbataljonen?? HJÄLP!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 16, 2011 Report Share Posted September 16, 2011 Han kan ha blivit löjtnant tre år efter examen. De som gick Yrkesofficersprogrammet 06-09 blev löjtnanter i somras. Just nu är FS21 i Afghanistan. Det är P4 i Skövde som står för huvuddel av insatsen som påbörjades i maj och avslutas för P4s del i december då K3 tar över. AJB hade mycket folk i Afghanistan i fjol då FS19 var där. En leaveperiod kan vara 11 dagar lång då planet landar på tisdag sen-eftermiddag och man åker tillbaka på måndag. Om man då räknar onsdag till söndag hemma så kan man kalla det 11 dagar. Det är dock ingen som åker på normal insats och bara är nere 11 dagar åt gången. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted September 16, 2011 Report Share Posted September 16, 2011 Jag tycker att Anna-inte-så-virrpanna ska ha cred för att du reagerar på och kollar upp detta samt vänder dig till expertisen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted September 16, 2011 Report Share Posted September 16, 2011 Är det bara jag som ser ett krog-scenario framför mig modell "På krogen är alla SF" ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted September 16, 2011 Report Share Posted September 16, 2011 På krogen är jag ta mig fan Rymdbasninjajägare. Fuglesang var bara en cover-up, det var jag som var där för att bygga en superspörchal-laser som ska slå ut Hezbollah, ryssen och skattmasen samtidigt. På riktigt. Nu, vart ställde jag min bärz? Dock ska vi komma ihåg att FM faktiskt har märkliga konstellationer. Jag har på LG blivit utbildad av flertalet "FS-avlösare" som innehar pendlingskort till Afghanistan (en av dem löjtis från AJB [med stora öron]). Jag har nere på HVSS stött på flertalet befäl (major och under) som förvisso har utbildat ett flertal av våra baltiska bröder i vapen men som trots detta inte bär något svårare vapenintresse i halvobskyra ComPac-bössor. Själv är jag en 1'e Sergeant från I19 som går som stf. grpch under LGG. FM är en märklig plats, speciellt för de som inte vet hur många hörn byggnaden har. Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted September 17, 2011 Report Share Posted September 17, 2011 Han är tydligen löjtnant.. Han har jobbat 3 år. Går det så fort?? Om man är i afganistan tillhör man inte fs21 eller hur funkar de?? Han är med i jägarbataljonen?? HJÄLP!!!! Sett någon basker eller övriga uniformsdetaljer med några märken på. var i Sverige bor/Jobbar han ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anna_virrpanna Posted September 18, 2011 Report Share Posted September 18, 2011 Jag tycker att Anna-inte-så-virrpanna ska ha cred för att du reagerar på och kollar upp detta samt vänder dig till expertisen. Tack. Men nu börjar denna vän vara lite hotfull. Han säger att jag inte har någon rätt att ifråga sätta en soldats grad. Han säger att han jobbar i 3 år inom försvaret. Han är under utbildning. Men samtidigt jobbar med ett annat jobb som inte är i försvaret, som han blev arbetslös från. Så nu skall han jobba åt försvaret igen. Han säger att jag kan bli anmäld för terroristbrott om jag kollar hans bakgrund. Det är så försvaret försvarar sina anställda. inte ens om man är gift med en officer så kan man kolla vilken tjänst eller typ av anställning en soldat har? Allt sådant är det sträng sekretess på. Allt detta gör ju bara att jag vill kolla denna typens historia mer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted September 18, 2011 Report Share Posted September 18, 2011 Han säger att jag kan bli anmäld för terroristbrott om jag kollar hans bakgrund. Det är så försvaret försvarar sina anställda. inte ens om man är gift med en officer så kan man kolla vilken tjänst eller typ av anställning en soldat har? Rena dumheter. Visst finns skyddsvärda tjänster och den som innehar en sådan tjänst bör eller är kanske till och med skyldig att informera säkerhetstjänsten om någon visar ovanligt mycket intresse, men att det på något vis skulle vara olagligt att ställa frågor är trams. Oavsett vad man gör i Försvarsmakten går det alltid att bete sig som folk utan att för den sakens skull säga något man inte borde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted September 18, 2011 Report Share Posted September 18, 2011 Jag tycker att Anna-inte-så-virrpanna ska ha cred för att du reagerar på och kollar upp detta samt vänder dig till expertisen. Tack. Men nu börjar denna vän vara lite hotfull. Han säger att jag inte har någon rätt att ifråga sätta en soldats grad. Han säger att han jobbar i 3 år inom försvaret. Han är under utbildning. Men samtidigt jobbar med ett annat jobb som inte är i försvaret, som han blev arbetslös från. Så nu skall han jobba åt försvaret igen. Han säger att jag kan bli anmäld för terroristbrott om jag kollar hans bakgrund. Det är så försvaret försvarar sina anställda. inte ens om man är gift med en officer så kan man kolla vilken tjänst eller typ av anställning en soldat har? Allt sådant är det sträng sekretess på. Allt detta gör ju bara att jag vill kolla denna typens historia mer. Jag bara älskar den här tråden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted September 18, 2011 Report Share Posted September 18, 2011 Skicka ett mail till AJB och fråga om personen jobbar där på sättet den påstår. Svårare än så behöver det väl inte vara? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smeghead Posted September 18, 2011 Report Share Posted September 18, 2011 Mitt tips: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest anna_virrpappa Posted September 18, 2011 Report Share Posted September 18, 2011 Han kan ha blivit löjtnant tre år efter examen. De som gick Yrkesofficersprogrammet 06-09 blev löjtnanter i somras. Just nu är FS21 i Afghanistan. Det är P4 i Skövde som står för huvuddel av insatsen som påbörjades i maj och avslutas för P4s del i december då K3 tar över. AJB hade mycket folk i Afghanistan i fjol då FS19 var där. En leaveperiod kan vara 11 dagar lång då planet landar på tisdag sen-eftermiddag och man åker tillbaka på måndag. Om man då räknar onsdag till söndag hemma så kan man kalla det 11 dagar. Det är dock ingen som åker på normal insats och bara är nere 11 dagar åt gången. Han är född -88 Han säger att jag kommer att bli inplockad av militären misstänkt för spionage efter som jag ifrågasätter om han är löjtnant eller inte. Det är försvarets sätt att försvara sina anställda. Allt är under sträng sekretess säger han. Han får inte säga när han gick skolan. Han kan inte visa någon bild eller likande med uniform på sig. Allt är riktigt hemligt. Är det någon som har koll på hur det är.. Om man har ett medfött hjärtfel. Kan man ändå vara löjtnant. Vart är skolorna för officers programmet? Får man betalt av försvaret när man går skolan? Tack för att ni hjälper en förvirrad tjej. Jag vet inte om jag vågar skriva mer, jag kanske blir inplockad av någon riktig militär. Skall jag tro min vän så blir det ju så.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted September 19, 2011 Report Share Posted September 19, 2011 Bedömt är din "vän" en märklig person och något av en mytoman. Att vara knekt är inget hemligt och likt allt annat i vårt underbara land är efterforskningar in i hans yrke inget du hamnar i finkan för. Snarare kan det vara så att han är medveten om att "föregivande av ställning" (motsvarande) är ett brott och det är han som kan råka illa ut om du beslutar dig för att kontakta knekteriet för att luska ut vad han är för någon filur. Han får visa bilder på sig själv i uniform, det är garanterat ohemligt var och när han gick i skola. Gällande examensdatum och grad ryckte 88'orna in på MHS tidigast 2008*, således borde han ha blivit fänrik i våras. Löjtnant skulle han således bli 2013. Du ska helt enkelt ge fan i att tro din "vän". Karln är ute och cyklar och kan också göra något kriminellt. [Försvarets sätt att skydda sina anställda är för övrigt att slänga ut dem med huvudet före/avpollettera dem till försäkringskassan, inte att plocka in folk.] EDIT: *Rätta mig om jag har fel men folk födda 1988 gjorde vpl tidigast 07-08 och OHS är ju tre år. Borde inte det betyda Karlbergs-MUCK våren 2011? För inte togs det in reservare 2008? Och måste man inte gå nivåhöjande utbildning för att bli reserv-löjtis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted September 19, 2011 Report Share Posted September 19, 2011 Det låter faktiskt som en rätt tragisk och obehaglig människa, du verkar vara värd bättre "vänner" än så Anna Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted September 19, 2011 Report Share Posted September 19, 2011 Anna-inte-så-virrpanna: Bara för att förtydliga. Den där bilden som Smeghead lade in föreställer en utskjutning med katapultstol. - Något som piloter använder när de j*vligt snabbt vill lämna ett flygplan som håller på att krascha. Använd den metaforen i ditt förhållande till din "vän". Mytomanutredningen här är klar och jag anser nog tillsammans med de flesta att det är ställt utom allt rimligt tvivel att han är mytoman. - Jag kan väl sammanfatta det hela som så att även om det mycket väl kan finnas personal inom FM som är så hemliga som din "vän" påstår så är dessa personer i så fall: 1. inte födda 1988, 2. har inte hjärtfel samt viktigast av allt, 3. fullt kapabla att berätta en "cover story" som håller ihop bättre än din "väns". - Vi har trots allt plockat sönder den fullständigt bara på den här väldigt begränsade informationen. En riktig "special-ninja-officer" (sådana finns, var så säker) hade sannolikt sagt att han jobbar "på myndighet", åt Försvaret i någon "vanlig" befattning, eller möjligen att han jobbade vid specialförbanden utan att specificera fler detaljer. Du löper inga risker gentemot Försvarsmaktens säkerhets-nissar, men däremot gentemot din "vän". Mytomaner som blir konfronterade och trängda kan ibland bli ytterst otrevliga. Något som din "vän" redan börjat visa tecken på (hota med FM:s motsvarighet till "svarta helikoptrar", WTF?). EDIT: Born uttryckte det hela så... enkelt och kärnfullt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.