Jump to content

Smörja kängor


Pluton24

Recommended Posts

Skulle haft hjälp men efer en opassande hjärtinfarkt (som om dom är passliga) måste jag själv smörja dom. Modellen är Lundhags Ranger Mid. Smörjningen är Lundhags egna Smörja. Veta att det är Nubuck men bättre att göra det från början ordentligt med rediga grejor.

Behöver en steg för steg anvisning.

Link to comment
Share on other sites

Det går utmärkt att vaxa/fetta in nubuck, det blir mer vattentåligt än med impregneringsspray men det kommer att ändra utseende.

Det hela är inte raketforskning.

Är kängorna rena? Annars rengör med vatten och borste. Det finns lädertvål om det är några fläckar som inte vill men som du vill få bort.

 

Ta bort skosnörena. Använde en svamp och smörj i kängorna. Det är bättre med två tunna lager än att tokkleta in dem. Var noga med sömmarna. Det finns speciell olja till gummit men vanligt skofett funkar också. Låt dem stå över natten. Borsta vid behov för att arbeta in den sista smörjningen.

Link to comment
Share on other sites

1 Bort med snören!.

2 Ljummet vatten, mjuk borste och vanlig mild tvål.

3 Tvätta också sulan ordentligt.

4 Torka av med trasa/handduk.

5 Direkt när dom är fuktiga (inte blöta) så smörjer man med vaxfett (med vanligt fett så blir dom mjuka i skaften och mindre stabila, så waxfett är det som gäller). Jag lägger på med borste och drar runt överallt, och sen smörjer jag maed händerna, så hjälper värmen till att dra in fettet.

6 Låt hellst stå över natten, sen torka bort överflödet (gnugga och gnid inte, då drar man ur fettet igen, bara lätt avtorkning)

 

Ta alltid ur innersulorna och ställ dom i skaften om man använt dom mer än en timme typ. Lundhagsängor ska inte stå för mycket, då blir dom hårda, sen får man gå flera dagar innan dom blir mjuka igen. Använder man dom ett par gånger i månaden så håller dom sig mjuka.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...