Jump to content

Recommended Posts

speculatores

Där är ju dock en skillnad, Norge, Danmark är medlemar av NATO dom har någon annans armé till att hjälpa dom när skiten träffar fläkten, och behöver inte se ett stort svenskt försvar som ett hot.

USA har mer matriel ståendes i Norge och Danmark än vad Svenska försvaret troligen har i hela landet.

Hur man än vrider och vänder på det är det ingen som skulle stå själv emot Ryssland, om Ryssland en dag skulle vilja köra västerut. (Inte troligt att det skulle hända dock)

Sverige och Finland är Neutrala på pappret står vi själva om något skulle hända, om vi så i verkligheten skulle stå själva är det nog få som vet.

Jag ahr haft möjlighet att tjänstgöra i Sverige och i Danmark, det är en stor skillnad på känslan när man har NATO bakom sig. Även om man bara övar.

Nu har Sverige ju närmat sig NATO ännu mer på sista tiden och vi får hoppas att vi innom en snar framtid tar klivet in i värmen tillsammans med Finland.

Ensam är inte stark när det kommer till krig.

speculatores

Där är ju dock en skillnad, Norge, Danmark är medlemar av NATO dom har någon annans armé till att hjälpa dom när skiten träffar fläkten, och behöver inte se ett stort svenskt försvar som ett hot.

USA har mer matriel ståendes i Norge och Danmark än vad Svenska försvaret troligen har i hela landet.

Hur man än vrider och vänder på det är det ingen som skulle stå själv emot Ryssland, om Ryssland en dag skulle vilja köra västerut. (Inte troligt att det skulle hända dock)

Sverige och Finland är Neutrala på pappret står vi själva om något skulle hända, om vi så i verkligheten skulle stå själva är det nog få som vet.

Jag ahr haft möjlighet att tjänstgöra i Sverige och i Danmark, det är en stor skillnad på känslan när man har NATO bakom sig. Även om man bara övar.

Nu har Sverige ju närmat sig NATO ännu mer på sista tiden och vi får hoppas att vi innom en snar framtid tar klivet in i värmen tillsammans med Finland.

Ensam är inte stark när det kommer till krig.

De vet jag, exemplet är bara för att visa vad som händer om någon stirrar sig blint på förmåga. Jag anser definitivt att de är hög tid att släppa snuttefilten som Neutraliteten blivit.

... och skulle för första gången sedan stormaktstiden motsvara hotbilden.

Och hotbilden är?

EKOTS LÖRDAGSINTERVJU 4 JUNI - MICAEL BYDÉN
Hur hotat är Sverige?
Publicerat lördag 4 juni kl 12.03
Själv skulle jag säga att det inte spelar så stor roll då vi omöjligt kan överblicka och försöka förutsäga den framtid vi idag bygger vårt försvar för.

Så om Sverige byggt upp Weekendwarriors stora förslag men 15-20 brigader, 15-25 amf bataljoner, 3-4 flygflottiljer, 3 ytstrids flottiljer, ett större och mer utrustat hemvärn, borde då övriga länder kring östersjön plus Norge rusta sina Militärer som Sverige börjat få stormaktsambitioner igen, om nej varför inte?

är det inte helt inkompetent utrustat och övat har vi ju förmågan.

Ja, Norge borde rusta, liksom övriga nordiska länder, men inte för att Sverige rustar, utan för att Ryssland gör det.

Sveriges försvarsmakt har aldrig under 1900- eller 2000-talet varit rustat för att anfalla andra länder, det krävs i storleksordning tre till fem gånger så mycket resurser för det (räknat på ett starkt invasionsförsvar) och även resurser av annan typ som vi inte har.

Norge är även med i NATO, vilket gör att relativt små länder som Sverige svårligen kan utgöra ett militärt hot.

Sedan så kan man inte helt frångå det klimat som råder mellan de nordiska länderna i ett stabilt normalläge med ett demokratiskt styre, men det kan ju såklart ändras någon gång, vilket man får ta ställning till då.

Så om Sverige byggt upp Weekendwarriors stora förslag men 15-20 brigader, 15-25 amf bataljoner, 3-4 flygflottiljer, 3 ytstrids flottiljer, ett större och mer utrustat hemvärn, borde då övriga länder kring östersjön plus Norge rusta sina Militärer som Sverige börjat få stormaktsambitioner igen, om nej varför inte?

Tror du på fullt allvar att Weekendwarrior menade att Sverige skulle hota de nordiska länderna??

Tror du på fullt allvar att Weekendwarrior menade att Sverige skulle hota de nordiska länderna??

jag tog hans förslag som exempel på var de går fel om de bara ses på ytlig förmåga och inte vilja eller gör någon djupare analys. De var riktat mot Pal.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nu-byggs-lokaler-for-miljarder-at-forsvaret

Nu byggs lokaler för miljarder åt försvaret

Men samtidigt är det inte länge sen som försvaret hade stora lokaler på till exempel Gotland.
År 2004 lades Gotlands sista regemente P18 ned, då fanns en hel garnison med mycket av det som nu ska byggas upp igen.
– Stridsvagnsgarage, stridsvagnsverkstad, spolanläggning, drivmedelsanläggning. Allt fanns, säger Hans Håkansson, överstelöjtnant och chef
för hemvärnet på Gotland när han guidar oss runt bland de gamla lokalerna.
Han berättar att stridsvagnsverkstäderna rustats för tiotals miljoner kronor. Men lokalerna såldes ut när P18 lades ned. Idag är det istället
privata aktörer som bilmekaniker och glasslager som håller till på området.
Dyra nedläggningar
– Den kapitalförstöring som skett under de senaste tio till femton åren när man lagt ned regementen och sålt material är en av de största kapitalförstöringarna
som Sverige har genomfört, det har aldrig skett tidigare, säger Karlis Neretnieks tidigare chef på P18 och rektor vid försvarshögskolan.
Fortifikationsverket menar dock att de hade behöva bygga nytt ändå.
– Det är nya förband som kräver fastigheter som är anpassade för deras behov. Nu behövs andra typer av byggnader, säger Urban Karlström.
Planen är att den nya garnisonen på Gotland ska stå färdig till hösten 2017.
Mer att läsa på länken.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nu-byggs-lokaler-for-miljarder-at-forsvaret

Nu byggs lokaler för miljarder åt försvaret

Men samtidigt är det inte länge sen som försvaret hade stora lokaler på till exempel Gotland.
År 2004 lades Gotlands sista regemente P18 ned, då fanns en hel garnison med mycket av det som nu ska byggas upp igen.
– Stridsvagnsgarage, stridsvagnsverkstad, spolanläggning, drivmedelsanläggning. Allt fanns, säger Hans Håkansson, överstelöjtnant och chef
för hemvärnet på Gotland när han guidar oss runt bland de gamla lokalerna.
Han berättar att stridsvagnsverkstäderna rustats för tiotals miljoner kronor. Men lokalerna såldes ut när P18 lades ned. Idag är det istället
privata aktörer som bilmekaniker och glasslager som håller till på området.
Dyra nedläggningar
– Den kapitalförstöring som skett under de senaste tio till femton åren när man lagt ned regementen och sålt material är en av de största kapitalförstöringarna
som Sverige har genomfört, det har aldrig skett tidigare, säger Karlis Neretnieks tidigare chef på P18 och rektor vid försvarshögskolan.
Fortifikationsverket menar dock att de hade behöva bygga nytt ändå.
– Det är nya förband som kräver fastigheter som är anpassade för deras behov. Nu behövs andra typer av byggnader, säger Urban Karlström.
Planen är att den nya garnisonen på Gotland ska stå färdig till hösten 2017.
Mer att läsa på länken.

ganska troligt skulle en värnpliktig från 1916 kunna känna sig ganska hemma i ett logements hus med de saker som finns där idag. Så allt hade säkert inte behövt byggas nytt, om de funnits kvar. När jag var i Skövde såg jag många gamla byggnader och enligt de som hade gjort vpl där för ett betydande antal årtionden sen kände igen ganska mycket. Någon med bättre kunskaper än jag om P18 och pansar kan ju berätta om jag har rätt eller fel i mina tankar.

Garage, spolanläggningar och dyl hade gått alldeles utmärkt att återanvända, samma sak med logement, förråd, matsal med mera så "behöva bygga nytt ändå" är inte hela sanningen.

Ja, jag tror ju inte ett skit på att lokaler och områden som dög 2005 inte skulle duga idag. Jag tror sådant snack mest är för att dölja de misstag man gjort.

Jag var där 2010 och mycket var sig likt från min GU 1992-93, även om lokalerna byggts om och används till annat idag. Matsalen finns kvar och i bruk som lunchresturang.

Om jag uppfattat saken rätt så flyttade kommunförvaltningen från gamla A7 till P18 när P18 lades ner. Är det någon som vet vad som flyttade in på gamla A7 sedan? Är det A7 man ser polisen hålla till i i tv-serien Maria Wern?

Om jag uppfattat saken rätt så flyttade kommunförvaltningen från gamla A7 till P18 när P18 lades ner. Är det någon som vet vad som flyttade in på gamla A7 sedan? Är det A7 man ser polisen hålla till i i tv-serien Maria Wern?

A7 är idag bland annat Sveriges Radio Gotland (Östra Hansegatan 28) och skattekontoret (Artillerigatan 11)....

Åtminstone enligt google

Edited by martinator

Även om många utav byggnaderna gått att använda igen, ingen fråga om saken, så är det ju inte helt enkelt att bara expropriera dem och sen finns en del underhåll som skulle bli omfattande och dyrt om man hade behållit dem för tio år sedan.

Gjort är gjort och förhoppningsvis kanske vi får nya byggnader med modern konstruktion och väl anpassade för den uppgift som skall bedrivas framöver.

Även om många utav byggnaderna gått att använda igen, ingen fråga om saken, så är det ju inte helt enkelt att bara expropriera dem och sen finns en del underhåll som skulle bli omfattande och dyrt om man hade behållit dem för tio år sedan.

Gjort är gjort och förhoppningsvis kanske vi får nya byggnader med modern konstruktion och väl anpassade för den uppgift som skall bedrivas framöver.

hade han sagt de du skrev om underhåll och att de då inte viste att militären skulle vara tillbaka på ön om tio år. Då hade de aldrig Jag åtminstone aldrig ifråga satt om byggnaderna duger. Som nu situationen är, så är nybygge bättre.

Läst på FM att man börjat med fältarbeten för att försvåra landstigning på ön, hittar dock inte länken nu. Någon som vet mer om detta?

Uppdaterad; http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2017/02/faltarbetarna-paverkar-framkomligheten-pa-gotland/ här är länken, var dock vad jag kunde läsa endast kontroll av sådana platser.

Edited by The Doc

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6684759

Luftvärnet övar på Gotland

Publicerat torsdag 27 april kl 09.54

Just nu finns soldater från luftvärnsbataljonen Lv6 i Halmstad på Gotland för att öva tillsammans med arméns jägarbataljon från Arvidsjaur.

Med luftvärnsbataljonen kom ett 100-tal fordon med fartyg till Gotland i veckan.

De nya militära förmågorna kommer att vara på Gotland en tid framöver, öva och röra sig över stora områden på ön.

On 2017-04-28 at 11:14 AM, vikingman said:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6684759

Luftvärnet övar på Gotland

Publicerat torsdag 27 april kl 09.54

Just nu finns soldater från luftvärnsbataljonen Lv6 i Halmstad på Gotland för att öva tillsammans med arméns jägarbataljon från Arvidsjaur.

Med luftvärnsbataljonen kom ett 100-tal fordon med fartyg till Gotland i veckan.

De nya militära förmågorna kommer att vara på Gotland en tid framöver, öva och röra sig över stora områden på ön.

Nu skall vi bara se till att luftvärnet kan skjuta lite längre och hårdare, samt integrera sina system med andra vapenslag - då kommer allt börja kännas bättre. 

Edited by CaptainZolo

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/regeringsbeslut-idag-gotlands-far-eget-regemente

Regeringsbeslut i dag: Gotland får eget regemente 171213

Regeringen beslutade i dag att Gotland får eget regemente. Regementet kommer till en början att omfatta ca 350 personer. Det blir det första nya regementet i Sverige sedan andra världskriget.

Beslutet gäller från 1 januari 2018 enligt regeringen. Invigningen kommer att ske senare under året.

Regementet kommer successivt att växa och kommer till en början att omfatta ca 350 personer (regementsledning och den 18:e stridsgruppen). Gotland är ett av de strategiska områden som pekas ut av regeringen i 2015 års försvarsbeslut.

-  Återetableringen sker mot bakgrund av det försämrade säkerhetsläget i närområdet och att det finns behov av en samlad militär ledning på Gotland. Etableringen på Gotland är den första nyetableringen sedan början av 1980-talet, säger Peter Hultqvist.

– Senast Sverige inrättade nya regementen var under andra världskriget då ett antal nya flygflottiljer skapades, fortsätter han.

Gotlands regemente (P18), lokaliseras i Visby. Det har tidigare funnits fyra regementen på Gotland. Det sista regementet, också benämnt P18, avvecklades 2005.

• Like 1