Jump to content

Grundeviks släpspänne

Recommended Posts

Menar du "Har han dom i rätt ordning?", "Får han bära dom?" eller "Vilka medaljer har han?"

Wikipedia säger:

- Försvarsmaktens Värnpliktsmedalj

- Försvarsmaktens reservofficersmedalj i silver

- Försvarsmaktens medalj för internationella insatser i brons

- Kungl. Nederländska Förbundets medalj för fysisk fostran

- Medaljen till minne av Nobels fredspris till FN:s fredsbevarande styrkor i silver

- Förenta Nationernas medalj i brons, UNEF II, Mellersta Östern

- Förenta Nationernas medalj i brons, UNFICYP, Cypern

- S:t Lazarusorden

- S:t Lazarusorden 600 årsjubileum

- NATO Non-Article 5 medalj för Operationer på Balkan

Om det stämmer med ordningen på bilden kan säkert någon annan bättre. :)

Menar du "Har han dom i rätt ordning?", "Får han bära dom?" eller "Vilka medaljer har han?"

Wikipedia säger:

- Medaljen till minne av Nobels fredspris till FN:s fredsbevarande styrkor i silver

- S:t Lazarusorden 600 årsjubileum

Om det stämmer med ordningen på bilden kan säkert någon annan bättre. :)

Jag vet vad han har för medaljer. Jag anser att han har ordningen FEL. Sedan så bär han en medalj som det inte är bärandetillstånd på.

Jag vet vad han har för medaljer. Jag anser att han har ordningen FEL. Sedan så bär han en medalj som det inte är bärandetillstånd på.

bg_band2.jpg
Om kapten vet vad som gäller kanske han redan i första inlägget kan delge detta så att diskussionen som han tycks söka kan underlättas?

Rokare BG

--------------------

REGLER

Jag håller med Amf-kaptenen. AI bär dem i fel ordning och bär dessutom "S:t Lazarusorden 600 årsjubileum", som det inte är bärandetillstånd på.

Rätt ordning torde vara:

/K

OT

"Medaljen i silver tilldelas reservofficer som avlagt yrkesofficers- eller reservofficersexa-men och som ingått och fullgjort, med godkända vitsord, anställnings-avtal med Försvarsmakten som reservofficer. Medaljen i guld får tilldelas efter minst 20 års anställning som reservofficer. I denna tidsrymd inräknas också eventuell tidigare anställning som yrkesofficer." Från medalj.nu.

http://www.medalj.nu/ribbon_info.asp?build=&showgroups=A-LMM&visitor={C28BA643-7BCA-484F-9E50-52B2C1242940}&listmode=0&login=&medal={C234C4F0-2121-4679-AEC6-BE23E059C2B6}

http://www.medalj.nu/ribbon_info.asp?build=&showgroups=A-LMM&visitor={C28BA643-7BCA-484F-9E50-52B2C1242940}&listmode=0&login=&medal={0A33C51B-B4ED-460B-B8A8-527385DA91CF}

/OT

Tycker det är rätt dålig stil om generalen nu bär en medalj utan bärandetillstånd. Som jag har förstått det går det att ha personliga bärandetillstånd, men det kanske inte delas ut för diverse ordensjubileumsmedaljer?

OT

"Medaljen i silver tilldelas reservofficer som avlagt yrkesofficers- eller reservofficersexa-men och som ingått och fullgjort, med godkända vitsord, anställnings-avtal med Försvarsmakten som reservofficer. Medaljen i guld får tilldelas efter minst 20 års anställning som reservofficer. I denna tidsrymd inräknas också eventuell tidigare anställning som yrkesofficer." Från medalj.nu.

http://www.medalj.nu/ribbon_info.asp?build=&showgroups=A-LMM&visitor={C28BA643-7BCA-484F-9E50-52B2C1242940}&listmode=0&login=&medal={C234C4F0-2121-4679-AEC6-BE23E059C2B6}

http://www.medalj.nu/ribbon_info.asp?build=&showgroups=A-LMM&visitor={C28BA643-7BCA-484F-9E50-52B2C1242940}&listmode=0&login=&medal={0A33C51B-B4ED-460B-B8A8-527385DA91CF}

/OT

Tycker det är rätt dålig stil om generalen nu bär en medalj utan bärandetillstånd. Som jag har förstått det går det att ha personliga bärandetillstånd, men det kanske inte delas ut för diverse ordensjubileumsmedaljer?

Om jag inte minns fel delas den dessutom endast ut efter avslutad anställning som reservofficer (yrkesofficer).

/G.L.

Om jag inte minns fel delas den dessutom endast ut efter avslutad anställning som reservofficer (yrkesofficer).

/G.L.

Om man låter det gå en dag från det första kontraktet avslutas till nästa skrivs på så har ju faktiskt en anställning avslutats. Den i guld är vid anställningens upphörande, efter minst 20 år som anställd, den i silver är efter fullgjort anställningsavtal. Viss skillnad i ord, men om det betyder något vet jag inte.

Ni har givetvis rätt. Jag ber så mycket om ursäkt för detta.

Men min tanke på inlägget va att få igång en diskution. Inget annat.

Har tittat lite på våra Generalers släpspännes ordning.

Bara börjat med detta.

Men det jag har upptäckt är att det finns några Generaler som bär släpspännen i fel ordning och som Grundevik bär medaljer som det inte är tillstånd att bära.

Vist kan det vara så att enskilda personer har fått tillstånd av HKV PROT att bära en viss medalj.

Detta tillstånd gäller då enbart den personen och är inget generelt bärandetillstånd.

Edited by KnAmf