Beolte Posted August 21, 2011 Report Share Posted August 21, 2011 (edited) Jag undrar om det är tillåtet att använda ett civilt gasolkök typ Primus EtaExpress under övning med hemvärnet/försvaret eller om man bara får använda tilldelad utrustning. Edited August 21, 2011 by Beolte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1.skalman Posted August 21, 2011 Report Share Posted August 21, 2011 På vårt kompani här ingen klagat om man har eget kök med sig på övning. Men fråga din chef om du är osäker och vill göra rätt för dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted August 21, 2011 Report Share Posted August 21, 2011 (edited) Jag undrar om det är tillåtet att använda ett civilt gasolkök typ Primus EtaExpress under övning med hemvärnet/försvaret eller om man bara får använda tilldelad utrustning. Vi kör också att det är ok med eget kök så länge det inte tar längre tid att tillaga maten/värma vattnet än med tilldelad utrustning. Nu finns det väl få kök som tar längre tid, men ändå. Tid/plats på fordon planeras efter tilldelad mtrl. Förvänta dig heller inte att kvartermästaren/Stabs- och trosstroppen kommer lägga ned extra tid på att köpa ersättningsbränsle ifall det skulle behövas. Men det är helt ok och många gör det för att det går snabbare/är bekvämare. /D Edited August 21, 2011 by Dexter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted August 22, 2011 Report Share Posted August 22, 2011 Jag undrar om det är tillåtet att använda ett civilt gasolkök typ Primus EtaExpress under övning med hemvärnet/försvaret eller om man bara får använda tilldelad utrustning. Jag tror det skulle accepteras i mitt kompani. Samtidigt har det nackdelar, nämligen att du övar på ett annat sätt än du skulle agera skarpt. I ett skarpt läge har det ju ingen uthållighet att använda egna grejjor eftersom du inte kan räkna med att få nytt bränsle när det som du bär med dig är slut. Ingen jättestor sak när det gäller enmanskök kanske, men ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted August 27, 2011 Report Share Posted August 27, 2011 Jag brukar köra med Mini-Trangia (av storleksskäl) istället för det mycket större jägarköket. Värmer 6 dl vatten på 5 minuter, med ett modernt gaskök tar samma mängd vatten vatten ca 3,5min, så det är ingen enorm tidsvinst med gas. Ska man göra mer än att bara värma vatten så är jägarköket eller motsvarande storlek på kök nödvändigt tycker jag, det går inte att steka kyckling i ett litet kök, eller göra brödugn. Använder man tält med kamin behöver man knappt köket - har man 2 st 1-liters termosar så är det bara värma vatten på kaminen och fylla i dom, som håller bra värme i minst 14 timmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts