Renown Posted August 18, 2011 Report Share Posted August 18, 2011 Hej alla! Jag har en fundering, finns cimsystemet att köpa, eller finns det en civil motsvarighet? Var kan man få tag på ett sånt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted August 19, 2011 Report Share Posted August 19, 2011 Varför i hela fridens namn skulle någon vilja KÖPA cim? Ja förutom FMV då... Men frågan uppstår, vad är det du vill "larma"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted August 19, 2011 Forumsledning Report Share Posted August 19, 2011 CIm systemet är totalt värdelöst de gånger jag haft det. Den tydligaste indikatorn på det var att HV tilldelades den direkt när det köptes. Borde väcka vissa misstankar.... Små magneter med sytråd som lossnar lätt, bökigt att sätta upp, du lämnar stora spår i terrängen genom att gå omkring och mecka på träden runt basen, el-kablarna är väl synliga och alla som hittar en kabel vet att den går raka vägen in i tältet. Fienden plockar upp en kabel och får en ledstång rakt in i förläggningen. Stjärnnät = MASSA kabel, alla kabalar röjer er position. Finns mycket smidigare saker som FM skulle kunna nyttja. Vad sägs om ett par åtelkameror som ser i mörkret, rörelseaktiverad och skickar MMS/SMS med bild via telefonnätet med egen strömförsörjning? http://www.pricerunner.se/sp/%C3%A5telkamera.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted August 19, 2011 Report Share Posted August 19, 2011 CIM är det yttersta beviset på att korrumption finns i Sverige. Undrar vart FMV's resa gick bara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted August 19, 2011 Report Share Posted August 19, 2011 CIM är det yttersta beviset på att korrumption finns i Sverige. Undrar vart FMV's resa gick bara? De kanske fick se reklam broschyren och den animerade reklamfilmen. Cim är en av de prylar FM har haft som jag blivit jätteglad när den blev historia. var de någon som fick den att funka som de var tänkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RiP Posted August 20, 2011 Report Share Posted August 20, 2011 CIM är det yttersta beviset på att korrumption finns i Sverige. Undrar vart FMV's resa gick bara? De kanske fick se reklam broschyren och den animerade reklamfilmen. Cim är en av de prylar FM har haft som jag blivit jätteglad när den blev historia. var de någon som fick den att funka som de var tänkt. Nej! Vi fick den -93 i Flygvapnet och för tre år sedan poppade den återigen upp i HV...! Finns inte mycket gott att säga om den. Fast idén var och är till viss del fortfarande god! Att ha ett enkelt objektivt bevakningssystem som täcker stora ytor. Då 1993 fanns det otroligt nog inte så många mobiler, idag...åtelkameran verkar vara en jäkligt enkel, fiffig och smidig bevakningsutrustning. Dessutom finns möjlighet att i skydd av basen identifiera fi, vind eller vilt...! /RiP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LV426 Posted August 20, 2011 Report Share Posted August 20, 2011 (edited) Från början hette den KIM (kombinerad indikering och mintändning) med möjlighet att fjärrutlösa t.ex. truppmina 12 (som den hette då). Senare bytte den namn till IA (indikeringsanordning) utan möjlighet till mintändning. Och ja, det var ett jäkla mög! Edited August 20, 2011 by LV426 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haz Posted September 18, 2011 Report Share Posted September 18, 2011 Tjena. Jag köpte in Cim-2 till HV 1997. Vad jag minns var att HV skulle utökas och få mer bevakningsuppgifter. Man ville då ha ett tyst larm som inte förde oväsen och gjorde att de som försökte smyga sig på visste att de blivit upptäckta, samt att det fanns något vikitgt där de var eftersom det fanns en larmmina där. Jag var ansvarig för all Unattended Ground Sensor UGS anskaffning och hade rätt bra koll på marknaden. Det fanns ett gäng gamla larm att köpa som inte utvecklats sen 70 talet, tex REMBASS. Man ville detektera smygande trupp vilket innebar att det var Seismiska, magnetiska, termiska och snubbeltråd som fanns att tillgå. (googla Rembass) Dåtidens seismiska hade en räckviddsradie mot människor på max 40 meter om det var fast mark och om människan som passerade gick distinkt så att fötternas regelbundna ljud kunde detekteras och klassas som människa. I sankmark kunde de ej användas. Om de sattes vid träd som vajade i vinden så kunde de orska falsklarm också. Magnetsensorerna hade en räckvidd på 3 meter. PIR (Passive infra red) sensorerna som fanns till dessa kunde ha en räckvidd på 150 m men då måste de ha fri sikt och inga grejor som vajjar i vinden och ger falsklarm. Till detta kom att HV hade max 2 timmar per år eller nått sånt att avsätta till utbildning av systemet. Vad göra? CIM hade överlägset bäst täckning för pengarna och till och med en idiot fattar hur en snubbeltråd funkar. Om jag skulle köpt tex REMBASS istället så skulle det kostat ungefär 100 - 500 gånger mer för att täcka samma område. Sen var ju inte CIM världsbäst, men det visste vi ju. Vi hade även fått byta radiosystem på REMBASS till ett med svenska militära frekvenser, kanske svenskt krypto till och med. Mums! Gissar på 50 milj kr minst i utvecklingskostnad med analog radio 150 mille för ett digitalt där fler än åtta sensorer kunde var inom samma område. Vad kan man köp nu då som är bättre? Åtelkamera kanske är kasst, den har ju aktiva NIR dioder som lyser på natten så att man kan se den på ett par mils avstånd eller mer om man har bildförstärkargoggles på sig i ett flygplan. En soldat på marken ser den nog bara lysa på en kilometer eller så. Lågvågig IR funkar ju, då slipper man ju solinverkan som alltid dyker upp i SWIR och MWIR. FLIR systems har system med kameror i par som ser 180 grader i sida. Gissar att de kostar c:a 1,5 milj kr styck om man vill ha bra bildbehandlingsalgoritmer som inte ger för mycket falskalarm. Den kräver nog montering på betongfundament i dagsläget dock. Googlar man hittar man SCORPION II från Northrop Grumman, nu börjar vi snacka lite. Massa kuliga grejor. Jag gissar att det är exportrestriktioner på den, i alla fall med de bästa algoritmerna och smarta kodade radiosystemet. Man kanske kan köpa en sats för 2,5 milj kr. Sedan står det ju inget om falskalarmfrekvensen i broscyrerna till systemet, men är man bra på att skriva tekniska specifikationer för global användning av ett Tactical Unattended Ground Sensor System, så fixar man nog så att de inte lurar en. Förresten så fortsatte CIM snubbarna med att ta fram UMRA sensorn, men den ligger numera under företaget Exsensor. Vill man veta mer så kan man gå på denna konferens, den är rätt bra och brukar gå veckan efter påsk varje år. SPIE Konferens Hoppas det blev lite klarhet i varför det blev CIM och inte 30-50 REMBASS system istället för varje CIM system, fast detta var ju en kortversion. Är det nått ni undrar mer över så fråga bara. Haz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted September 19, 2011 Report Share Posted September 19, 2011 Mycket bra förklaring! Det tackar jag för. Det som slår mig när jag läser din sammanfattning är varför man valde att slutföra upphandlingen när man inte är säker på att systemet är tillräckligt bra. Då kan det i vissa fall vara bättre att vara utan. För jag antar att CIM-systemet inte är billigt det heller. Det är nog FM's dyraste hyllvärmare i dagsläget tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pluton24 Posted September 19, 2011 Report Share Posted September 19, 2011 Dom viltsensorerna som ni föreslår är bra. Men det finns bättre. Ska se om jag kan hitta vad dom heter. Vet bara att jägarlaget i en grannkommun nu under jakten sätter upp dom. Små lådor som känner av om det är en älg, människa eller hjort som passerar förbi. En på vardera sida. Förmodligen sänds det ut någon ljudvåg som sedan kan beräkna hur stor saken är. Jägaren kan välja mellan att bli varnad eller bara få larmen sparade. Ser dom en älg eller vad dom tror är en älg kan dom gå in på mobilen och se om någon apparat reagerat på älg. Alltså både varnare och säkerhetsfunktion då svampplockarna kliver runt i tid och otid i den skogen. Stort svapmstället. Satt med som OB en gång och fick se hur pass bra dessa apparaterna igentligen fungerade. En liten låda med GSM antenn och en omkopplare inne i sig. Av-Människa-Älg-Hjort. Går på batteri och kostade enligt jägarna inte så ycket som det hade gjort att sätta upp åtelkameror Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted September 21, 2011 Report Share Posted September 21, 2011 Att ha larm som låter dig "se" via telefon är bra, ibland. Så fort du satt på din telefon så är du inte jättesvår att hitta. Det förutsätter ju också att mobilnätet är uppe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haz Posted December 21, 2011 Report Share Posted December 21, 2011 Mycket bra förklaring! Det tackar jag för. Det som slår mig när jag läser din sammanfattning är varför man valde att slutföra upphandlingen när man inte är säker på att systemet är tillräckligt bra. Då kan det i vissa fall vara bättre att vara utan. För jag antar att CIM-systemet inte är billigt det heller. Det är nog FM's dyraste hyllvärmare i dagsläget tror jag. Hej igen, kollar inte här ofta. Systemet testades av flygvapnet till flygbaserna och de sade att det var bra och lättanvänt, därför köpte vi in det till HV också. Systemet var billigt och har använts vad jag vet. SEP är väl lite dyrare hyllvärmare i så fall om man jämför, eller kanske bombkapsel 90, eller vem vet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted December 21, 2011 Report Share Posted December 21, 2011 Systemet testades av flygvapnet till flygbaserna och de sade att det var bra och lättanvänt, därför köpte vi in det till HV också. Systemet var billigt och har använts vad jag vet. SEP är väl lite dyrare hyllvärmare i så fall om man jämför, eller kanske bombkapsel 90, eller vem vet När köptes de första enheterna in? Jag har för mig att jag under ett studiebesök på en Markförsvarsplutons guppering i mitten slutet av 80 talet att man hade ett liknande system. Är det samma eller en annan tillverkare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VBK Posted August 3, 2016 Report Share Posted August 3, 2016 tyvärr blir det ett trådlyft,CIM är inte sämre än operatören, tyvärr så ligger dom oftast kvar i förråden eftersom ingen brytt sig om att sätta sig in i hur dom skall användas på rätt sätt. Men lär man sig använda CIM rätt så är det ett bra och snabbt system för att larmminera stora ytor riktigt effektivt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts