Jump to content

Fälttelfonväxel ABM103, handhavandefråga

larsa

Recommended Posts

Jag har köpt en prototyp till telefonväxel ABM103, den typen tror jag är/var vanlig i civilförsvaret.

Mitt exemplar är helt omärkt på fronten och det finns ett par funktioner som jag inte kan lista ut.

Hoppas nån kan hjälpa mig!

ABM103%2Bfront.jpg

ABM103%2Bexp.jpg

Jag undrar över några funktioner i den nedre bilden:

Vad har jackarna vid A för funktion?

Vad händer när man fäller UPP brytaren vid B?

Vad ska anslutas vid C?

Jag vore tacksam för en länk till en beskrivning av växeln om det är nån som har.

Hej larsa,

Kul att det är fler som tycker växlar är intressanta.

Har en själv, även om jag måste erkänna att jag inte använder den speciellt ofta.

Från en skrift jag har om växeln:

A

den översta proppen Märkt TJ och är testjack utföres av sambandstekniker enligt särskild anvisning

den undre IJ används om man skall koppla ihop två växlar så de samarbetar som en 20 linjers växel

B märkt NB "nattklocka" ringer om det ringer på någon linje

C polskruvar för inkoppling av tonvalssats (eller 20 DL, dvs du kopplar ena växelns prolskruvar till andra växelns IJ)

Lycka till och ha det så kul

B märkt NB "nattklocka" ringer om det ringer på någon linje

C polskruvar för inkoppling av tonvalssats (eller 20 DL, dvs du kopplar ena växelns prolskruvar till andra växelns IJ)

Tack Nalle!

Detta med polskruvarna hade jag aldrig listat ut! Jag har en 10DL,2B växel också, men den har en annan mekanism för sammankoppling.

Tydligen engelska förkortningar, "Interconnect Jack" och "Test Jack"

NB för night bell kanske? Frågan är var det ringer. För att den inbyggda ringklockan ska ringa vid anrop till växeln måste B stå i nerläge. Så vad kan TK betyda?

Jag har samlat på mig lite grejs för att göra ett litet demo-telenät några rullar fältkabel, en kabelmes, ett antal fältapor och 2 stationskablar med kopplinglådor.

Edited by larsa

Tack Nalle!

Detta med polskruvarna hade jag aldrig listat ut! Jag har en 10DL,2B växel också, men den har en annan mekanism för sammankoppling.

NB för night bell kanske? Frågan är var det ringer. För att den inbyggda ringklockan ska ringa vid anrop till växeln måste B stå i nerläge. Så vad kan TK betyda?

Jag har samlat på mig lite grejs för att göra ett litet demo-telenät några rullar fältkabel, en kabelmes, ett antal fältapor och 2 stationskablar med kopplinglådor.

Hej Larsa med flera?,

ja benämningarna känns engelskt inspirerade.

Vippar du NB/TK omkastaren i TK och stoppar in en propp i i TJ samt fäller omkastaren för den linjen och vevar på veven så skall blänkaren visa vitt samt att det skall gå trögt att veva.

Du har därmed kontrollerat att det snöret till den linjens propp är helt.

Vippar du NB/TK till nollläget och vevar visar inte blänkaren vitt och det går lätt att veva, du vet nu att det inte är kortis i den linjens snöre.

För att verifiera resterande ut till abonnenten ringer man upp abonnenten och kollar att det svarar någon.

Om jag har min växel "nollställd" och ringer från en abonnent så fälls den vita anropsklaffen ned för den linjen och det "surrar" lite svagt när abonnenten vevar.

Har jag däremot NB inkopplad så plingar en glad ringklocka ända tills jag fäller ned den linjens linjeomkastare och därmed nollställer linjens anropsklaff.

Ringklockan går på de interna batterierna så de måste givetvis vara fräscha.

Kul att hitta en person med liknande intressen, har också en 10DL samt tillsats 14DL och en näve fältapor, kabelmesar, rullar och linjestång med mera med mera.

Vi borde träffas och "leka" ;-)

Kan vara bra å ha, tycker jag men sambon är mer tveksam >:-(

Tack Nalle!

Hej Larsa med flera?,

ja benämningarna känns engelskt inspirerade.

Vippar du NB/TK omkastaren i TK och stoppar in en propp i i TJ samt fäller omkastaren för den linjen och vevar på veven så skall blänkaren visa vitt samt att det skall gå trögt att veva.

Du har därmed kontrollerat att det snöret till den linjens propp är helt.

Vippar du NB/TK till nollläget och vevar visar inte blänkaren vitt och det går lätt att veva, du vet nu att det inte är kortis i den linjens snöre.

För att verifiera resterande ut till abonnenten ringer man upp abonnenten och kollar att det svarar någon.

Om jag har min växel "nollställd" och ringer från en abonnent så fälls den vita anropsklaffen ned för den linjen och det "surrar" lite svagt när abonnenten vevar.

Har jag däremot NB inkopplad så plingar en glad ringklocka ända tills jag fäller ned den linjens linjeomkastare och därmed nollställer linjens anropsklaff.

Ringklockan går på de interna batterierna så de måste givetvis vara fräscha.

Kul att hitta en person med liknande intressen, har också en 10DL samt tillsats 14DL och en näve fältapor, kabelmesar, rullar och linjestång med mera med mera.

Vi borde träffas och "leka" ;-)

Kan vara bra å ha, tycker jag men sambon är mer tveksam >:-(

Tackar,

då var funktionen TJ och TK snappad, jag ska ut i veckan till "mobförrådet" och testa!