Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Funderar på att gå med i NS och har sökt till två insatskompanier: 241.Insatskomp (Sankt Erik) samt 11.Insatskomp (Södertörn).

Jag är en relativt färsk Stf Gb från ett skyttekomp.

Jag är intresserad av ett lite ''tuffare'' kompani och alltså inget såsigt.

Jag gillar att öva på varierade platser och gillar tempo.

Dela gärna med er av era erfarenheter angående komp alternativt plut!

Tack på förhand!

Inte helt omöjligt att du hamnar hos Birger Jarls Insatskompani då vi håller på att fylla den plutonen jag är signalist inom, tredje stadsskytte, och vi behöver folk. :)

Jag sökte själv till batstaben men hamnade som skytteslusksignalist, så bli inte överraskad om du hamnar hos ett annat kompani...

Edited by Bravo X-Ray

Inte helt omöjligt att du hamnar hos Birger Jarls Insatskompani då vi håller på att fylla den plutonen jag är signalist inom, tredje stadsskytte, och vi behöver folk. :)

Jag sökte själv till batstaben men hamnade som skytteslusksignalist, så bli inte överraskad om du hamnar hos ett annat kompani...

Taget!

Men hur är insatskompanierna överlag i Stockholm?

Allt beror på hur långt du är villig på att åka.

På Arlanda IK har vi bra sammanhållning och framförallt en kompetent ledning vilket jag tycker är viktigt.

Vi håller också på att fylla upp plutonerna och söker allt från soldater till stabsfolk.

Behov av gruppchefer finns så vill du fortsätta som det så sök dig norrut.

Vi är nybildat IK från årsskiftet.

Välkommen till Hemvärnet.

Taget!

Men hur är insatskompanierna överlag i Stockholm?

Jag har inte varit med tillräckligt länge för att kunna ge någon ärlig bild av detta, men hittills har jag upplevt det som proffessionellt folk som vet vad de sysslar med, trevliga människor och duktiga på att hålla igång informationsflodet om vad som händer, kommer att hända och har hänt, även under sommaren. Jag får mail rätt som oftast från någon chef. :)

Vi har dessutom en dropbox innehållandes en hel del av Försvarsmaktens reglementen, som vi inom BJIK får använda. :)

Om du vill kan du få rekryteringsansvariga befälets mobilnummer, så du kan komma i kontakt med honom direkt. Vi ska ut på en SÖF nu snart (v.36) för oss nyrekryterade, så om du går med inom den närmaste veckan kan du nog haka på den övningen! :)

Och oavsett var du hamnar: Välkommen till Hemvärnet!

Edited by Bravo X-Ray

@williamos:

Är väldigt få som skulle hissa sitt egna kompani, och dissa andra.

Ödmjukthet och samarbete med sina grannar är A och O, så vi är i samma lag.

Vad det gäller val av kompani, så finns det säkert nån som är tuffare/såsiga,

men rent generellt så skulle jag om jag vore du välja ett Insatskompani.

Är självklart varierande kvalite på dessa ochså, själv skulle jag söka mig till

ett som innefattar "gamla" Insatsplutoner och inte uppgraderade 20timmars kompanier.

Ska jag gå efter alla käcka "fan vad bra ni är" som diverse chefer blåser upp i röven på oss verkar varenda jävel i grön uniform med HV-spegel på kragen vara bättre soldater än de Navy SEALs som knäppte bin Laden (märkligt det där).

Som medlem i IK St Erik kan jag väl säga att HV alla gånger blir vad du gör det till, är du driven och kan motivera dina kamrater så kommer det bli bättre än om du förväntar dig ett dukat bort och grynar om att det inte är tillräckligt tufft. Jag har nöjda kamrater på Birger Jarl och de från Södertörn som jag såg på RiksHVCs insatsövning 2010 verkade bra på det de gjorde. Välkommen i firman.

(För övrigt är jag av åsikten att man bör söka sig till det förbandet man bor närmast. Är det för dig närmare till LG eller Berga? Och får man fråga varför du sökte två kompanier parallellt?)

Edited by 903Lew

Jag sitter och läser om Attunda HV-bataljon, då vi ska vara underställda dem under SÖF:en v. 36. Det verkar som att de är dem i Stockholmsområdet som gör mest skarpa insatser? Eller är det bara den bilden som förmedlas via hemsidan? Hur ser det ut på de andra kompanierna/bataljonerna?

Ja det är nya tider nu.

Det stämmer att DU får välja i vilket kompani du vill hamna.

Vi har folk i vårt kompani från Uppsala till Nacka.

@Bravo X-ray: vilket bataljon/kompani tillhör du?

Jag tycker det är väldigt olika.

Vi fick ju hjälpa SJ i vintras.

Birger Jarls Insatskompani, Stockholms Hemvärnsbataljon.:baskerKav:

@Bravo X-Ray:

Våran senaste "skarpa" insats var väl snöskottningen tror jag.

Bättre än inget. Får man göra ltie nytta iaf! :)

Birger Jarls Insatskompani, Stockholms Hemvärnsbataljon.:baskerKav:

okej då kommer vi att ses på SÖFén då. :uzi

Är du *fått totalt hjärnsläpp och kommer inte på vad bataljonen heter*, som sitter i Sollentuna/Täby?

Attundaland heter bataljonen som 13. insatskompani och Arlanda insatskompani tillhör men från årsskiftet kommer Arlanda att gå in i en annan bataljon med Västerortspolisen som IK kompis. 13. kommer att ingå i Järva bataljonen.

Jag tillhör Arlanda IK.