Jump to content

Åka på insats med MSB

Bravo X-Ray

Recommended Posts

Hej!

Jag är väldigt intresserad av att åka på insats med MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap).

Jag har tittat runt på deras hemsida, men jag blir inte klokare av den. Hur gör man för att ansöka egentligen? Vem ska man till vända sig till? Vad är relevant? Måste man arbeta civilt inom det man siktar på att bistå med, eller räcker det att man gjort t.ex. GU som det? Siktar nämligen på att då söka som signalist/radio operator, då jag dels var detta under GU men även sysslar med detta inom HV.

Finns det någon här som har erfarenhet av att vara på insats med MSB? Hur är det? Om man jämför med FMs insatser? Vad sysslar MSB för typ av insatser? Vad jag har förstått är det främst akut hjälp till andra länder som drabbats av svårare katastrofer (typ Tsunami, jordbävningar, bränder, svält, torka, etc.) men även för att bistå svenskar utomlands behövs evakueras, etc.? De verkar syssla med rådgivning för att hantera kriser i andra länder (Tänker främst på kärnkraftsolyckan i Japan där MSB hade personal på plats).

Vad finns det mer att säga?

Alla upplyssningar är antagligen bra upplysningar!

Tack på förhand! :)

//BX

MSB tar endast emot ansökningar då vi rekryterar en viss kompetens till personalpoolen för framtida insatser, alternativt att du söker en specifik tjänst då vi ska bemanna en aktuell insats

https://msb.se/sv/Insats--beredskap/Delta-i-insats/Att-ansoka/

https://msb.se/sv/Insats--beredskap/Delta-i-insats/Att-delta-i-insats/

Är själv med i personalpoolen ICT, men har aldrig åkt på insats, bara övning.

Hej!

Jag är väldigt intresserad av att åka på insats med MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap).

Jag har tittat runt på deras hemsida, men jag blir inte klokare av den. Hur gör man för att ansöka egentligen? Vem ska man till vända sig till? Vad är relevant? Måste man arbeta civilt inom det man siktar på att bistå med, eller räcker det att man gjort t.ex. GU som det? Siktar nämligen på att då söka som signalist/radio operator, då jag dels var detta under GU men även sysslar med detta inom HV.

Finns det någon här som har erfarenhet av att vara på insats med MSB? Hur är det? Om man jämför med FMs insatser? Vad sysslar MSB för typ av insatser? Vad jag har förstått är det främst akut hjälp till andra länder som drabbats av svårare katastrofer (typ Tsunami, jordbävningar, bränder, svält, torka, etc.) men även för att bistå svenskar utomlands behövs evakueras, etc.? De verkar syssla med rådgivning för att hantera kriser i andra länder (Tänker främst på kärnkraftsolyckan i Japan där MSB hade personal på plats).

Vad finns det mer att säga?

Alla upplyssningar är antagligen bra upplysningar!

Tack på förhand! :)

//BX

Hur söker man till personalpoolen? Jag kanske är blind, döv och dum i huvudet, men jag fattar inte riktigt...

Jag kanske var otydlig, MSB tar bara emot ansökningar när de behöver personal, du kan inte söka om de inte annonserar på sin hemsida.

När de behöver personal inom något av områdena så annonserar de om det på hemsidan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...