Jump to content

Alternativ klädsel,,,,,,eller lumphög som lumphög.

Recommended Posts

När jag gjorde lumpen så gick jag ju mestadels i grötstället iom. att jag alternerade mellan lastbilen-förrådet-verkstan-lastmaskinen osv. På höstarna i skärgården kan det ju vara ganska varmt men tokfuktigt och universal"uniformen" (iaf. min) var träskor, grötbyxor, grönskjorta och en grön glesbygdskavaj (HellyHansen-tröja) utanpå och mössa eller inte mössa allt efter väderleken.

Ingen brydde sig efter ett litet tag eftersom jag alltid ställde upp om det behövdes, även nätter och helger, men så kom kapten X, en gaphals av guds nåde och skulle sätta mig på plats. Det blev vadslagning om han skulle lyckas (fick jag reda på efteråt) men vad han inte räknat med var att jag var ensam med nyckeln till verkstan den veckan,,,,,,,och han hade mycket pryttlar med på övningen.

Naturligtvis ställde han sig och skrek åt mig om min klädsel så fort han fick se mig, nåt jag sket fullständigt i, då jag är begåvad med selektiv hörsel när det behövs. :lala: Jag berättar inte hela historien men kapten X kom med svansen mellan benen övningens andra dag, bad om ursäkt och frågade försynt om jag kunde få fart på två stridsvagnar dom haft sönder.

Tänk så det kan gå. :lol:

Inte ens på huvudregementet jag tillhörde var det nån som brydde sig om "Kellys hjälte" eller "Fyrmästarn" som jag också kallades. Jag tror ryktet spred sig snabbt om mig och min alternativa "uniform". :Malaj:

Skulle jag vara kvar i organisationen fortfarande skulle jag fortfarande ha samma konstellation på paltor vad dom än sa, ett vinnande koncept ändrar man inte. :/

Skulle jag vara kvar i organisationen fortfarande skulle jag fortfarande ha samma konstellation på paltor vad dom än sa, ett vinnande koncept ändrar man inte. :/

Nej det hade du inte haft av två anledningar.

1. Du får inte klä dig hur du vill, kolla med Tommy Iseskog så kan han förklara verkligheten.

2. Med dina sömnkvaliteer så hade du inte varit aktuell för firman ändå.

Guest Tanner

Tro det eller ej, men det finns en anledning till att man inte klär sig som man vill i FM. Hade du varit kvar i organisationen och fullständigt skitit i det hade du nog inte varit kvar så länge...

Tro det eller ej, men det finns en anledning till att man inte klär sig som man vill i FM. Hade du varit kvar i organisationen och fullständigt skitit i det hade du nog inte varit kvar så länge...

Jag håller med dig, antagligen lätt officerarna honom hållas pga de kunde utnyttja hans tjänstvillighet och han ändå skulle försvinna och då är de frågan om vem som vinner på situationen.

finns dessutom sanolikheten att hamna i ett läge där väpnad strid är aktuelt. Då lär förståelsen för folk som anser att de inte behöver lyssna på alla order minska drastiskt.

Jag kan trösta dom som tror att jag var hatad med att jag fortfarande, efter 35 år har en hel del vänner kvar från den tiden både bland befäl, fd. befäl och civilanställda, och som gärna vill att jag dyker upp lite då och då, och som håller kontakten med mig TROTS min något udda klädsel. Det var iallafall rätt kulör på paltorna. :D

Vad vill du ha sagt Teknikern?

För mig låter det som att du försöker få dina brister att framstå som något positivt men jag kanske missförstår det du försöker förmedla?

Tänk om du skött dig under lumpen...?

Vad vill du ha sagt Teknikern?

Exakt det som står i överskriften: Vad har du fått fan för att du haft på dig för paltor?

Det var bara ett försök till att få andra att "outa sin outfit", lite skämtsamt alltså men det funkade inte. Jag ska sluta starta trådar då jag inte är så fyrkantig som det krävs härinne tydligen. :-(

*"krigsmakten" är skit, annat var det på min tid*

finns dessutom sanolikheten att hamna i ett läge där väpnad strid är aktuelt.

Kan man inte strida om man inte har mössa och bär Helly Hansen tröja?

Edit: Får inte citeringen att funka.

Edited by The Swede

Jag ska sluta starta trådar då jag inte är så fyrkantig som det krävs

Det är en bra lösning, eller så rannsakar du dig själv och utövar lite självkritik och faktiskt lyssnar på vad du får för kommentarer, soldf är inte alls speciellt fyrkantigt.

Tror jag förstår vad "Teknikern" vill komma med sitt inlägg.

Jag vill först bara säga att det finns olika sätt att aggera när det gäller kläder.

Om förbandet man tillhör har uppstälning så ställer man givet vis upp med samma utrustning som resten, dvs. inte hjälm på och chefen anbefallt keps etc.

Detta är ett gissel särskilt i Hemvärnet då alla anser att just de har anledning att bära speciell utrustning.

Att det sen råder ett vakum i FM och en ovilja att anpassa så att respektive befattning får rätt utrustning och antal av utrustning är en annan sak.

Dock ska väl sägas att man enkelt kan hänvisa till SAS och deras tidiga historia då de var ett gäng med vildar som saknade diciplin enligt mången officers tycke.

Dock lyckades de över förväntan i de flesta konflikter de sattes in i och de bar endast den utrustning som de ansåg var nödvändig eller skulle använda sig av för just den opperationen de skule genomföra.

DVS. uppgiften styrde val av kläder och utrustning, inte reglementet.

En egen historia från Sverige och försvarsmakten.

Under en övning utanför Hässleholm med SäkJakt förbandet så skulle man åka in till pansar regementet för att äta.

Fordonen parkerades och alla gick mot matsalen, bashatten på huvudet eller fiskar mössa för de som inte vet hur den ser ut.

Vid matsalen blev en sergeant från pansar trupperna lite irriterad över valet av huvud bonad och började gorma om att den mössan bar man min sann inte.

Kompani chefen som fanns i truppen gav då sergeanten en uppsträckning med orden, "Skit du i det, vi är från Flottan"....

De som var där fick sig ett gott skratt för det var innan de flesta kände till Bassäkerhets kompaniet och SäkJakt...

519CB

Men fan, när skall kreti och pleti sluta hänvisa till SAS ang uniformens bärande. Är folk så djäkla insnöade så att de tror att det är det som det handlar om. Ärligt talat, kolla runt på andra forum och kika på hur SF är klädda, vad det har för utrustning osv. De ser inte så djäkla annorlunda ut. Visst, springer du ihop med pojkarna från Karlsborg eller någon annan skyddsvärd enhet inom FM så kanske de har lite annan utrustning men det är inte så att man springer omkring i "träskor, grötbyxor, grönskjorta och en grön glesbygdskavaj (HellyHansen-tröja) utanpå och mössa eller inte mössa allt efter väderleken."

Att motivera sin uniforms bärande med hänvisning till SF är fan bara skrattretande. Tyvärr så kan inte 9 av 10 löskebeklädare motivera sitt klädval med någon som helst praktiskt erfarenhet, utan endast till "vad man sätt och hört". Faktum är att jag från ovan nämnda fiskhattar fått höra motivatioen/kopplingen till SAS i afrika tidigare. Vad vi gjorde då var att vi plockade fram kartan och kikade, och kors i taket, vi stod strax norr Hasslö, vilket är pretty fucking far from africa..

Notera även att de som verkligen behöver, verkligen behöver, förändra sin klädsel gör det på plats, på op, men inte fan gör de det hemma i svedala eller på kasern.

GMY

• Like 2

finns dessutom sanolikheten att hamna i ett läge där väpnad strid är aktuelt.

Kan man inte strida om man inte har mössa och bär Helly Hansen tröja?

Edit: Får inte citeringen att funka.

blir du påskjuten får du strida i bara kängor och kalsonger om de är vad du har på dig, men åtminstånde de jag stött på med liknande uniformsstandard brukar allt som oftast ha stridsbälte/stridsväst långt in i skåpet.De skryter nästan om hur lite vapentjänst de haft och på vilka sätt de misshandlat sitt vapen för att undvika vapenvård.

De är inte de personerna som jag skulle vilja ha med mig till en plats där väpnadstrid kan förväntas.

Det var annorlunda förr. Kom ihåg att det var värnplikt (den har faktiskt inte varit försvunnen i ett år ens). Det fanns inte mycket befälen kunde göra om någon var obstinat, så länge personen i fråga var bra på sin uppgift så var man tvungen att se mellan fingrarna med udda klädsel. Alternativen var omplacering eller hemförlovning, omplacering blev det om personen var helt omöjlig i sin befattning, hemförlovning förekom nästan inte alls. Hade man hemförlovat folk för att de vägrade mössa så hade alla som inte ville göra lumpen omedelbart vägrat mössa.

Idag är alla där frivilligt, om någon inte lyder så får de sparken.

Då gällde det att de till så att folk stannade kvar till varje pris, det var ju plikt och det gällde att se till så att ingen straffade ut sig.

@ Speculatores, jag håller med om din analys, men det finns inget i hans inlägg som tyder på att han var en sån som misshandlade vapnet eller undvek vapentjänst, men jag vet vilken typ du menar, och jag håller med.

Alternativen var omplacering eller hemförlovning, omplacering blev det om personen var helt omöjlig i sin befattning, hemförlovning förekom nästan inte alls.

Enligt 8 och 10 §§ lagen (1994:1811) om disciplinansvar inom totalförsvaret fanns disciplinpåföljderna varning, extratjänst och löneavdrag som påföljder då en värnpliktig ordervägrade. Går vi längre tillbaka i tiden kunde man även bli frihetsberövad.

men det finns inget i hans inlägg som tyder på att han var en sån som misshandlade vapnet eller undvek vapentjänst, men jag vet vilken typ du menar, och jag håller med.

Nej misshandla kronans materiel stod andra för, jag lappade och lagade det mesta och ibland gjorde jag det på fritiden i brist på bättre sysselsättning. Inte vägrade jag vapentjänst heller, jag blev ibland inbjuden att delta i nån skjutning kvällstid fast jag hade ledigt och erfarenhet kan man aldrig få för mycket av anser jag.

Den som med vett och vilja misshandlar sitt vapen och kronans egendom borde man skära tasken av med en slö skridsko. >:-(

Alternativen var omplacering eller hemförlovning, omplacering blev det om personen var helt omöjlig i sin befattning, hemförlovning förekom nästan inte alls.

Enligt 8 och 10 §§ lagen (1994:1811) om disciplinansvar inom totalförsvaret fanns disciplinpåföljderna varning, extratjänst och löneavdrag som påföljder då en värnpliktig ordervägrade. Går vi längre tillbaka i tiden kunde man även bli frihetsberövad.

Precis, det är väl inte särskilt mycket, vem brydde sig om de påföljderna?

De flesta som fått löneavdrag eller för den delen extratjänst har brytt sig.

I norr var extratjänsten ofta vedhuggning och vedhuggarna tyckte att det sved när vi andra gick ut och roade oss.

De flesta som fått löneavdrag eller för den delen extratjänst har brytt sig.

I norr var extratjänsten ofta vedhuggning och vedhuggarna tyckte att det sved när vi andra gick ut och roade oss.

Så sant som det är skrivet. Efter en för sen ankomst till morgonuppställningen blev det till att hugga tio säckar ved.

Efter att monterat ett eldmarkeringsskott till ett pansarskott med krutstubin och lyckats sprängt ut ett fönster på befälsexpeditionen så blev det 20 dagars löneavdrag. Detta skedde på Fältjägarregementet -93.

Efter det var man alltid i tid och sprängde sina knalleffekter utanför grindarna.......

Inte ens på huvudregementet jag tillhörde var det nån som brydde sig om "Kellys hjälte" eller "Fyrmästarn" som jag också kallades. Jag tror ryktet spred sig snabbt om mig och min alternativa "uniform". :Malaj:

Min stilla undran är hur mycket sämre du löst uppgiften iförd uniform?

Jag tror inte på ett alltför analt förhållande till bestämmelser som inte tillför något mervärde, samtidigt kan jag undra över individer som hårdnackat bryter mot regler bara för att det går...

Epitetet "Combat-Kalle" har använts på bloggar för att beskriva soldater som sätter egen utrustning och därmed effekt före interna bestämmelser som ibland är kontraproduktiva. Hur använder du begreppet JK Nilsson?

Många anser att "kittarna" är "lumphögar" som inte följer Unibest. Vad är vad?

Ja, "Combat Kalle" är för mig en som fixar och trixar för att få ut det där sista ur utrustningen samt inte räds att ta initiativet att köpa häftigare grejor om Kalle anser att det främjar honom som soldat. Allt som oftast saknas förståelsen men viljan är det inget fel på, därför blir det ibland kontraproduktivt. Bakom detta ligger en vilja att vara bättre än de förmågor och kunskaper Kalle besitter och använder materielen för att försöka kompensera för detta. Det är lättare att köpa lättare skor än att intervallträna för att bli bättre i löpning.

Lumpare kan väll bäst beskrivas som en flygtekniker M/86 traskandes runt på F14....

J.K Nilsson

Tillägg: En riktig lumpare behöver inte rättfärdiga sin slarvighet med SAS och dylikt trams.

Edited by J.K Nilsson

Problemet, JK Nilsson, är att många som stämplar andra som Combat-Kalle själv har för dålig koll. FM:s utrustning har varit kass och jag förstår verkligen de som skaffar bättre utrustning eftersom liv kan räddas pga det.

Folk köper bättre löparskor för att Lejon Attack inte håller måttet, liksom folk skaffar alternativa kängor.

Teknikern (trådstartaren) utger sig inte för att vara någon Combat-Kalle utan nästan tvärtom och bryter medvetet mot de enklaste regler, inte för att det ökar hans effekt utan "bara för att".

Själv tycker jag bättre om folk som söker förbättring än om folk som medvetet bryter mot regler av slapphet eller för att provocera.

Jag bröt mot uniformsbestämmelserna bara för att det för mig var mest praktiskt då jag ena minuten kunde kravla runt nere i en stridsvagn med miljoner pryttlar att fastna i som var halvt bortskruvade, för att i nästa minut befinna mig utomhus i duggregn eller dimma, för att i nästa stund sitta i en asvarm lastmaskin eller rejsa iväg på flakan. Pälsfibertröjan torkade snabbt, skyddade mot väta riktigt bra och var lätt att reglera tempen i pga. dragkedjan eller slänga av sig om det skulle bli trångt, oljigt eller skitigt. Träskorna använde jag pga. kass rygg som mådde bra i såna med gummisula och "gummiträbotten".

Alla som kände till mig och varför jag klädde mig som jag gjorde lät mig hållas då jag hittat en "uniform" som var lämpad för det jag utförde, och för min egen hälsa då ryggen aldrig varit vad den borde. Jag hade inte en enda sjukdag under hela tiden.

Det finns andra färger än svart och vitt, allt behöver inte vara vad det ser ut som från början.

Problemet, JK Nilsson, är att många som stämplar andra som Combat-Kalle själv har för dålig koll.

Möjligtvis inom ditt verksamhetsområde men där jag verkar så är uppfattningen att när det gäller Combat-Kalle och hans gelikar så grundar det sig i rätt så stort ego. Fråga personen varför den skall fixa till nått så grundar det sig i dåliga handgrepp, dålig övning eller obefintlig utbildning. Det som utmärker CK är viljan att vara bättre än kollektivet men är trogen uppgiften. Om chefen ödmjukt närmar sig CK så löser sig mycket fix och trix som senare kan komma som en snygg krydda. Felen kommer när cheferna också är CK i kubik.

Men jag vet inte vilket annat begrepp än Combat Kalle jag skall använda för att beskriva fenomenet. Tidigare har man sagt MÖP men de har också varit snara på att framhäva sig duktigare än instruktör/chef i detaljer, men sådana tror jag inte jag sett på länge.

J.K Nilsson

Jag vet inte om jag borde uttala mig i denna fråga men då jag själv fått en och annan gliring inom firman så kan jag inte hålla mig. Utan kommer nu att skriva några rader så får vi se vad det får för resultat.

Som chef i den lägre nivån skiter jag vad du har på dig, äverntyrar det inte skyddet av dig själv eller andra i gruppen/plutonen så spring runt i träpjuck om så önskas. Jag kommer inte ens kräva av dig att du bär uniform om vår aktivitet för dagen inte kräver att en fältuniform/”finuniform” bör bäras. Man bör dock ha i åtanke att man i vissa fall företräder en myndighet och ses som en representant för en sådan. Krigar jag då mycket med mina chefer om detta, nje inte värst. Vissa har förståelse för min åsikt andra inte. Alla har de olika krav på mig som underornat befäl och även om jag i just denna fråga inte delar deras åsikt med samtliga har jag respekt för att de inte tycker å tänker som mig. Kan man inte hantera att chefen tycker och tänker om ens åsikter då kommer man ha det tungt.

För att avsluta denna lilla text så kommer jag i sann MHS-anda återkoppla till de tre ”ledord” jag själv har valt att försöka leda och leva efter. Uppgiftens lösande i fokus, Skyddet av mig och mina soldater, Att ha kul. Allt som inte förhindrar dessa tre sakerna har jag inte så stora problem med. Jag kommer också att kriga hårt för att få bort de saker/ormråden som jag anser strider mot dessa tre ”ledord”

Nu ska jag gå ut i solen då tvätten är klar och jag skall tömma fiskbilen på dess gosaker.

Edited by 3924