Jump to content

Terrorattentaten i Oslo och Utøya 2011-07-22


Recommended Posts

A terror group, Ansar al-Jihad al-Alami, or the Helpers of the Global Jihad, issued a statement claiming responsibility for the attack, according to Will McCants, a terrorism analyst at C.N.A., a research institute that studies terrorism. The message said the attack was a response to Norwegian forces’ presence in Afghanistan and to unspecified insults to the Prophet Muhammad. “We have warned since the Stockholm raid of more operations,” the group said, according to Mr. McCants’ translation, apparently referring to a bombing in Sweden in December 2010. “What you see is only the beginning, and there is more to come.”

 

NY Times http://www.nytimes.com/2011/07/23/world/europe/23oslo.html

 

Enligt SVT har detta påstående tagits tillbaka.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Reinfeldt har erbjudit hjälp till Norge, vad är det för hjälp han pratar om då tro?

 

”Käre
 Jens,
 


Å
 den
 svenska
 regeringens
 vägnar
 ber
 jag 
att 
få 
framföra
 mitt 
djupa

 deltagande 
med
 anledning 
av 
de
 tragiska
 händelserna 
i 
Oslo 
centrum
 och 
på 
Utøya 
idag. 
Våra 
tankar 
går 
till 
de 
anhöriga 
till 
offren 
och
 till
 de
 som
 skadats.

 


 Från 
svensk 
sida 
är
 vi
 redo 
att 
bistå 
er
 på
 alla
 sätt 
som 
ni 
kan 
ha 
behov
 av 
i 
denna 
svåra
 stund.


Din
 tillgivne,
 


Fredrik
 Reinfeldt
 ”

 

Han talar nog av artighet, och sedan tar man det om förfrågan kommer.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer få skit och bli anklagad för att vara en typisk SoldF-Hemvärnare som ser Fi i varenda buske nu men; Jag har en stark känsla av att Ryssland ligger bakom. De har ju haft en längre konflikt nu om Nordpolen där Norge är inblandat, USA är svagt och folk skulle såklart misstänka muslimerna, vilka inte heller är precis Ivans vänner.

 

Eller så är det kanske Khaddaffi som ligger bakom?

Link to comment
Share on other sites

Polisen tror att samme man står bakom båda attentat. De misstänker att det inte gäller internationell terrorism, men väl en inrikes variant riktad mot Norges politiska system. Polisen ska känna till den miljö han har anknytning till, skriver NTB. Mannen satt i förhör under fredagskvällen.

– Vi vet ännu inte vilka vapen han använt, om han har opererat ensam vid bägge händelser eller tillhör en grupp, säger Sponheim till NTB.

 

Enligt Aftonbladet. Då börjar saker och ting klarna.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer få skit och bli anklagad för att vara en typisk SoldF-Hemvärnare som ser Fi i varenda buske nu men; Jag har en stark känsla av att Ryssland ligger bakom. De har ju haft en längre konflikt nu om Nordpolen där Norge är inblandat, USA är svagt och folk skulle såklart misstänka muslimerna, vilka inte heller är precis Ivans vänner.

 

Eller så är det kanske Khaddaffi som ligger bakom?

 

Just nu går det väl inte att förkasta nån teori men polisen talar ju om att det är en gärningsman som verkar vara av norsk härkomst och det talar lite mot inblandning av utländska grupperingar. Däremot torde han ha nån form av utbildning i sprängämnen och vapenhantering. Min teori är som jag skrev ovan att det är Arbeidarpartiet som var målet, de sitter i regeringen och har sitt högkvarter i anslutning till bombplatsen och då som sagt ungdomsorganisationens läger på utöya.

 

Edit: ser att fler är inne på det spåret.

Edited by Zimme
Link to comment
Share on other sites

Nu fick jag inte se mer av presskonferensen tydligen men det var ju mycket känslor hos både justitieministern och statsministern. Betonade att det var ett fegt anfall mot Norge och att ungdomslägren är det finaste dom har i demokratin. En man gripen som Rokare sa som var norsk och kan knytas till Oslo centrum tidigare under dagen. För tidigt att uttala sig om gruppansvar även om en grupp påstår sig ta på det. Bekräftat 7 döda i explosionen och 10 svårt skadade.

Link to comment
Share on other sites

Jag läser minut-rapporteringen på SVD.se ,och ser följande, som gjorde mig undrande;

 

21.51 Polisen har tagit hjälp av norska försvaret för att säkra byggnader och områden i Oslo.

 

Må så vara, att det inte framgår av artikeln vad Norska FM faktiskt har gjort eller bistått med, men skulle vår egna FM kunna användas på liknande sätt här i Sverige, om snarlik situation uppstår? Eller spökar Ådalen?

 

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/folj-handelserna-i-norge-minut-for-minut_6342154.svd

Link to comment
Share on other sites

Jag läser minut-rapporteringen på SVD.se ,och ser följande, som gjorde mig undrande;

 

21.51 Polisen har tagit hjälp av norska försvaret för att säkra byggnader och områden i Oslo.

 

Må så vara, att det inte framgår av artikeln vad Norska FM faktiskt har gjort eller bistått med, men skulle vår egna FM kunna användas på liknande sätt här i Sverige, om snarlik situation uppstår? Eller spökar Ådalen?

 

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/folj-handelserna-i-norge-minut-for-minut_6342154.svd

bg_band2.jpg

Den diskussionen finns på annan plats på forumet och söks lämpligen fram av den som önskar skriva om det.

 

Rokare BG

--------------------

REGLER

Link to comment
Share on other sites

Lite motsträviga uppgifter nu. Gärningsmannen (GM) på ön är känd i norska högerextrema kretsar, samtidigt tar islamistiska grupper på sig sprängdådet och den norska polisen talar om inhemsk terrorism, att ta på sig "äran" för någon annans dåd är ju inte så svårt så länge det passar ens syften. Är det så att det är en högerextremist så är Frippe/Rokares teorier om RAHOWA högst trolig. GM är då någon slags norsk motsvarighet till Timothy McVeigh och motivet för dådet på ön skulle då kunna vara att GM anser att det norska samhället i allmänhet och de norska socialdemokraterna i synnerhet är "islamkramare".

Edited by Kanna
Link to comment
Share on other sites

Jag kommer få skit och bli anklagad för att vara en typisk SoldF-Hemvärnare som ser Fi i varenda buske nu men; Jag har en stark känsla av att Ryssland ligger bakom. De har ju haft en längre konflikt nu om Nordpolen där Norge är inblandat, USA är svagt och folk skulle såklart misstänka muslimerna, vilka inte heller är precis Ivans vänner.

 

Eller så är det kanske Khaddaffi som ligger bakom?

 

Norska regeringen utesluter inte att han kan fått stöd från utländska krafter....

Edited by Bravo X-Ray
Link to comment
Share on other sites

Verkar vara en "inhemsk" mördare och bombare enligt norsk tv och press. 84 skjutna och 7 i sprängdådet, hittills.. Verkar vara en högerextremist.

 

Bara att kolla vg.no eller nrk.no tv2.no eller anna valfri norsk media..

 

Så vi kan nog glömma Al Qaida, Ryssland, Nordkorea, Kaddaffi mfl.. Detta är nog någon med hat mot Arbeiderpartiet.

Link to comment
Share on other sites

Aftonbladets journalist på plats.

 

Ok, låter ju vettigt att inte utesluta något i detta läget av utredningen. Kan väl inte direkt känna att det i nuläget ger kraft för din teori om Ryssen.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Har han hjälp från utlandet är det nog snarare likasinnade i ex Sverige och Danmark som är inblandade.

 

Har vi liknande galningar i Sverige är det rimligt att de har tittat in i MÖP forum som detta och ännu troligare att de är aktiva i extrema politiska forum. Om någon har en kompis som beter sig konstigt kan det vara en god idé att fråga efter hjälp. Jag har tänkt igenom många scenarier men inte vart man bör vända sig om man misstänker att en bekant är psykiskt instabil med risk för våldsdåd, skulle gissa att det är bäst att kontakta polisen.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Oerhört tragisk och skrämmande.

 

Att skjuta ner 84 (fler kan tillkomma) med eldhandvapen låter nästan overkligt med tanke på den tid och mängd ammunition det måste krävt.

 

 

För information rekommenderar jag att gå via de norska medierna

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7723555

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag hoppas innerligt att han får ett straff värt sina handlingar

Från en artikel i AB

Kan släppas om 14 år

 

Precis som i Sverige har norsk lag en paragraf som säger att en fånge generellt sett ska släppas efter att ha avtjänat två tredjedelar av sitt fängelsestraff om det inte finns synnerliga skäl som talar emot detta.

 

– Om han döms till vanligt fängelsestraff är 21 år det högsta straffet enligt den aktuella paragrafen, och då kommer han ut efter 14 år, säger Henry John Mæland.

 

Det finns också en annan bestämmelse i norsk straffrätt som kan tillämpas för exempelvis folkmord och brott mot mänskligheten, med ett maximalt straff på 30 år. Henry John Mæland utesluter inte att det är denna bestämmelse som i slutändan kommer att tillämpas istället för paragraf 147a, som åklagaren hittills har använt.

 

– Det är för tidigt att säga om tillämpningen av paragraf 147a också blir den slutgiltiga. Jag utesluter inte att en bestämmelse med straffram på 30 år kan användas. Detta beror på vad förundersökningen visar, säger Henry John Mæland.

 

Men enligt norsk straffrätt finns det också en möjlighet att döma en brottsling till ”förvar” i maximalt 21 år, men vanligtvis inte mer än 15 år, om han anses vara ”otillräknelig” och en fara för samhället. Efter att ha avtjänat två tredjedelar av detta straff sker en ny prövning om huruvida fången anses vara en fara för samhället, och om så är fallet kan straffet förlängas med fem år åt gången, teoretiskt sett för resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...