Apone Posted July 18, 2011 Report Share Posted July 18, 2011 Igår besökte vi Bygg-Max och 3½-åringen råkade doppa händerna i en hink med träolja och torka av på sin fina blåa pikétröja.. Min google-fu är svag idag och jag vet inte hur fasen jag ska få bort fläckarna - någon som har ett fungerande tips? (tröjan är inte tvättad ännu) GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted July 18, 2011 Report Share Posted July 18, 2011 Igår besökte vi Bygg-Max och 3½-åringen råkade doppa händerna i en hink med träolja och torka av på sin fina blåa pikétröja.. Min google-fu är svag idag och jag vet inte hur fasen jag ska få bort fläckarna - någon som har ett fungerande tips? (tröjan är inte tvättad ännu) GMY Går nog att hitta något jämförbart här: http://grumme.se/tips-och-rad/tvattips/flackar# Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn Posted July 18, 2011 Report Share Posted July 18, 2011 Försök med vanlig gulsåpa, det brukar fungera på olja. Svårare fläckar(bl.a. tjära från träbåtar) har jag ofta lyckats ta bort genom att gnida in dem med vanlig handrengöring på tub.(Den varianten utan korn som lämnar en lite fetaktig yta på händerna.) Oftast är den baserad på lanolin och kan köpas på bensinmackar eller i vanliga varuhus. Efter sköljning är det sedan bara att tvätta som vanligt. Det beror givetvis på vilket material tröjan är gjord av men lanolin är ganska milt, luktar inte och brukar inte påverka varken tyget eller färgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted July 22, 2011 Author Report Share Posted July 22, 2011 Det som gjorde susen var en klick diskmedel (Yes) i en balja, låt dra i minst 24 timmar, kör i tvätten som vanligt = som ny! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted July 24, 2011 Report Share Posted July 24, 2011 Det var det jag tänkte tipsa om. Yes tar som bara den på det mesta. Jag vill inte veta var den innehåller men glöm avfettning om man ska rengöra verktyg. Ta Yes, biter betydligt bättre och kostar en bråkdel Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted July 24, 2011 Report Share Posted July 24, 2011 Diesel var min första tanke.... Sen kom jag på att det inte är världens mest hälsosamma produkt. Än mindre när det gäller barn. Yes är betydligt trevligare då. Bra att veta när min dotter börjar bli klåfingrig, är ett tag kvar tills dess:) /m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.