Jump to content

Fläckborttagning på textil?

Apone

Recommended Posts

Igår besökte vi Bygg-Max och 3½-åringen råkade doppa händerna i en hink med träolja och torka av på sin fina blåa pikétröja..

Min google-fu är svag idag och jag vet inte hur fasen jag ska få bort fläckarna - någon som har ett fungerande tips? (tröjan är inte tvättad ännu)

GMY

Igår besökte vi Bygg-Max och 3½-åringen råkade doppa händerna i en hink med träolja och torka av på sin fina blåa pikétröja..

Min google-fu är svag idag och jag vet inte hur fasen jag ska få bort fläckarna - någon som har ett fungerande tips? (tröjan är inte tvättad ännu)

GMY

Går nog att hitta något jämförbart här: http://grumme.se/tips-och-rad/tvattips/flackar#

Försök med vanlig gulsåpa, det brukar fungera på olja. Svårare fläckar(bl.a. tjära från träbåtar) har jag ofta lyckats ta bort genom att gnida in dem med vanlig handrengöring på tub.(Den varianten utan korn som lämnar en lite fetaktig yta på händerna.) Oftast är den baserad på lanolin och kan köpas på bensinmackar eller i vanliga varuhus. Efter sköljning är det sedan bara att tvätta som vanligt. Det beror givetvis på vilket material tröjan är gjord av men lanolin är ganska milt, luktar inte och brukar inte påverka varken tyget eller färgen.

Det var det jag tänkte tipsa om.

Yes tar som bara den på det mesta. Jag vill inte veta var den innehåller men glöm avfettning om man ska rengöra verktyg. Ta Yes, biter betydligt bättre och kostar en bråkdel

Diesel var min första tanke.... Sen kom jag på att det inte är världens mest hälsosamma produkt. Än mindre när det gäller barn. Yes är betydligt trevligare då. Bra att veta när min dotter börjar bli klåfingrig, är ett tag kvar tills dess:)

/m

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...