volvo_viking Posted July 17, 2011 Report Share Posted July 17, 2011 Då var jag här efter att ha köpt en hästkraft istället för 125 starka som jag hade sist. Bakgrund: Svenska försvaret har haft klövjesadlar och mesar till häst. Frågor: 1: Vad använde man för hästar? 2: Kan de passa på en nordsvensk? 3: Var får man tag på dem? 4: Någon som har information? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renown Posted July 18, 2011 Report Share Posted July 18, 2011 Då var jag här efter att ha köpt en hästkraft istället för 125 starka som jag hade sist. Bakgrund: Svenska försvaret har haft klövjesadlar och mesar till häst. Frågor: 1: Vad använde man för hästar? 2: Kan de passa på en nordsvensk? 3: Var får man tag på dem? 4: Någon som har information? Hittade en tråd på utsidan: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66716 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted July 19, 2011 Report Share Posted July 19, 2011 Ring till Armémuséet i Stockholm, be om att få prata med någon som kanske vet mera. De har en stående utställning där det på en våning finns uppbyggt hur det var under beredskapstiden i Sverige. I ett av rummen kan man se hur det såg ut i ett stall. Jag kommer ihåg att det stod två uppstoppade kusar och att det fanns tidsenlig utrustning. /Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
whamou Posted July 19, 2011 Report Share Posted July 19, 2011 (edited) Ganska mycket bilder och mycket instruktioner i allt från sjukdommar till tillfälliga selar för klövjning och fältmässiga reparationer av kanonkärror, finns åtminstånde i: SOLDATINSTRUKTION Hästen, Ridning, Körning, Klövjning M M. Hästfordon och Kälkar. (SoldI Häst) FÖR ALLA TRUPPSLAG ___ 1939 års upplaga. Edit: De hästar som beskrivs som i bruk är fullblod, Nordsvenska och Ardennerhästar. Så jag antar att det fanns selar passande alla tyder av hästar, beroende på typ och tjänst av tjänst. Edited July 19, 2011 by whamou Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilen Posted July 23, 2011 Report Share Posted July 23, 2011 Jag skulle rekommendera ett samtal till Floby Överskottslager. Dom är de bästa i landet jag stött på när det gäller riktigt gammalt militärt överskott, sen har dom prylar till arbetshästar också varav en del militärt. http://www.flobyoverskottslager.nu/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted July 27, 2011 Author Report Share Posted July 27, 2011 Tack för alla svar! Tråden på Utsidan är min egen ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts