Jump to content

Ska gå med HV, två frågor som jag glömde fråga rekryteraren

Recommended Posts

Halloj

Jag har sökt till hemvärnet (har gjort intresseanmälan och talat med en rekryterare över telefonen) men jag glömde ställa två frågor och de flesta som sysslar med rekryteringsärendena ser ut att vara på semester så jag tänkte jag kunde ställa mina frågor här.

Sen jag gjorde värnplikten 2003- 2004 har rätt så mycket förändrats i FM och bland annat det här med graderna. Om jag förstått det rätt nu så finns det OF och OR. jag muckade som Sergeant från Amf 1 2004, om jag inte har missuppfattat något så borde jag rimligtvis också vara Sergeant även i HV (OR 5)? Jag läste på HV:s hemsida att fanjunkare och sergeanter som befordrats före 2008-12-31 behåller sina grader och placeras i OR 7 och OR 6 (http://rikshv.hemvarnet.se/?action=visanyhet&nyhetid=4903). Är det någon som vet hur det ligger till med det och om det skulle gälla mig och vad spelar det för roll rent praktiskt?

Min sista fråga är ifall det är möjligt att utbilda sig till kvartermästare inom HV även om man inte gjorde lumpen som KVM (förutsatt att det finns behov av KVM så klart).

Tusen tack för hjälpen!

Edited by Dass

I ärlighetens namn brukar det väl ändå inte vara ett överskott på kompetenta människor som VILL bli KVM. Förutom personer som älskar att bära på dunkar och köra mat - vilket är jättebra, men inte en uppgift för en KVM.

Så kör på.. Satsa på KVM! Det finns alltid ett behov av drivna människor.

i Hv är inte en KVM en KVM utan mer en handräckningssoldat eller övergruppchef i koket...

Mm, tyvärr. Det borde vara dags att ändra det kan man tycka. Men då måste nog lite yngre blod in i Hv.

Och är de som är chefer i hemvärnet intresserade av att byta befattning för att släppa fram någon yngre med kunskap, vilja och framåtanda? Är väl snarare så att man har sin befattning i Hemvärnet tills man 1, dör. 2, fyller 70. 3, Kompaniet läggs ned.

Tror som dig DaRaven att dagens hemvärn skulle må bra av att få in chefer som vet vad deras befattning innebär och gör det som förväntas av de i sin befattning. Det är inte funktionellt att Kompanichefen leder på grupps nivå, Att bataljonstaben försöker styra på stridsparsnivå osv...

Allt via ledningssystem enligt samma modell som de franska styrkorna använde sig av under WWI. Att högre ledning är grupperad långt ifrån soldaten och leder via ordonnanser och brevduvor...

Över en stämmer med tidigare talare att det är behov av nytt blod i HV och att KVM ofta gör andra sysslor än i ett reguljärt förband.

Men sen fungerar HV på ett annat sätt än ett reguljärt förband där driften är konstant.

KVM i HV förband får vara beredd att göra mer och andra uppgifter än vad man är van vid från VPL.

Dock är KVM och en bra sådan oerhört eftersökt och få är beredda på allt arbete som krävs för att göra jobbet.

/519CB

Att man sitter kvar på sin befattning tills man trilla av pinnen beror väl på att det inte finns något alternativ. Vad skall man göra annars?

Just därför det är en chefsfråga, låt inte folk sitta kvar på befattningar bara p.g.a. att de haft den tidigare. Rätt man/kvinna på rätt plats... Ingen mänsklig rättighet att vara med i Hv (iaf inte att bestämma sin egen befattning).

Självklart är det ingen mänsklig rättighet, och det är väl ingen som själv får bestämma sin befattning. Men man kan ju inte avskeda någon bara för att de blir gamla, så länge man inte missköter sin befattning finns det ju ingen anledning, jag vet inte om det ens finns möjlighet. Hade man haft reträttbefattningar så kanske en del hade sökt sig dit för att låta yngre krafter komma till. Men om alternativet är att sluta så förstår jag att man stannar i sin befattning, det hade jag också gjort.