Jump to content

Lös patron kaliber 12?

Perman

Recommended Posts

Finns det nån som känner till om det finns en lös patron till kaliber 12 hagel på marknaden som inte skitar ner bössan (m.a.o. så kan vi utesluta alla typer av svartkrutspatroner) eller skadar den på annat sätt, och som inte minst smäller ordentligt (minst lika bra som en skarp patron). Det är lätt att tro att alla lösa patroner till hagel smäller lika bra som skarpa, men inget kan vara mer felaktigt. Vi skulle överraska en jobbarkompis som fyllde fyrtio en gång genom att fyra av två lösa patroner utanför hans sovrum mitt i natten, men de lät så erbarmligt dåligt att han inte vaknade :-( Sådana patroner duger inte ens att skrämma bort måsar och kråkor med, vilket är den användning som jag hade tänkt mig med dessa patroner. M.a.o. så är det inte några billiga ryska skitpatroner jag är ute efter, utan nånting som smäller rejält utan att skada eller skita ner bössan alltför mycket. Tacksam för alla förslag.

/Per

Nu är jag ingen hagelbösseskytt men torde det inte gå att med kniv, tejp och lite pill få ut haglet och drivspegeln/koppen/struten som innehåller haglet? Efter urtagningen torde det väl gå att tejpa ihop patronen och nyttja den för att skrämma skiten ur din polare?

Nu är jag ingen hagelbösseskytt men torde det inte gå att med kniv, tejp och lite pill få ut haglet och drivspegeln/koppen/struten som innehåller haglet? Efter urtagningen torde det väl gå att tejpa ihop patronen och nyttja den för att skrämma skiten ur din polare?

Har inte jag missförstått fysiken så behövs något motstånd för att de skall bli någon smäll. alltså bör patronen åtminstånde ha en drivspegel av något som inte har sönder saker och kanske en finkornig sand. allt exprementerande skall givetvis utföras av någon som kan de där med handlaning av patroner och testas utomhus på lämplig plats.

om nu salutskjutning innomhus är en lämplig aktivitet.

Edited by speculatores

Haglet kan man ju med fördel peta ur men drivspegeln bör vara kvar, i annat fall kan du prova klippa till runda cirklar av kartong och lägga i patronen så de fyller upp.

Edit: alltså det jag menade vara att endast drivspegeln i sig brukar räcka som motstånd, däremot gör ju även den ont om man får den på sig.

Edited by Chassi

Fungerar ypperligt så som andra redan har nämnt, nämligen att skära av toppen precis under stukningen men innan drivspegeln.

Det brukar handla om att man får skära ca 2-4mm ner från stukningen sett.

Smäller som en vanlig patron, skitar ner som en vanlig patron och man kan på relativt korta håll även använda dessa patroner till en roligare form av målskytte. Bra och billig träning till den som skjuter slug/sabbot.

har använt detta för att skrämma bland annat sovande kompisar. (ett gäng grabbar på jaktresa i dalarna kan sluta med diverse olika elakheter mot varandra :ph34r: )

• 4 weeks later...

Finns det nån som känner till om det finns en lös patron till kaliber 12 hagel på marknaden som inte skitar ner bössan (m.a.o. så kan vi utesluta alla typer av svartkrutspatroner) eller skadar den på annat sätt, och som inte minst smäller ordentligt (minst lika bra som en skarp patron). Det är lätt att tro att alla lösa patroner till hagel smäller lika bra som skarpa, men inget kan vara mer felaktigt. Vi skulle överraska en jobbarkompis som fyllde fyrtio en gång genom att fyra av två lösa patroner utanför hans sovrum mitt i natten, men de lät så erbarmligt dåligt att han inte vaknade :-( Sådana patroner duger inte ens att skrämma bort måsar och kråkor med, vilket är den användning som jag hade tänkt mig med dessa patroner. M.a.o. så är det inte några billiga ryska skitpatroner jag är ute efter, utan nånting som smäller rejält utan att skada eller skita ner bössan alltför mycket. Tacksam för alla förslag.

/Per

Bara en tanke..

Om du ska använda bössan till att skrämma bort kråkor och måsar är nästan bättre att du skjuter kråkorna och måsarna istället för att skrämma iväg dom eftersom de är ena jävla marodörer..