Jump to content

Värsta misären - Hur du INTE ska göra i fält


Recommended Posts

Åk aldrig med någon som yttrar frasen: Denna Strf90 kan vända på en femöring. Kom så ska jag visa. Den stackars volvon som stod parkerad blev aldrig sig lik igen.

Kontentan: Strf90 kan inte vända på en femöring. Den kan vända snabbt men inte på en femöring.

Link to comment
Share on other sites

Åk aldrig med någon som yttrar frasen: Denna Strf90 kan vända på en femöring. Kom så ska jag visa. Den stackars volvon som stod parkerad blev aldrig sig lik igen.

Kontentan: Strf90 kan inte vända på en femöring. Den kan vända snabbt men inte på en femöring.

vad är problemet så länge de inte är din volvo eller den bil du skulle åkt hem med ?
Link to comment
Share on other sites

Säger som såhär: Jag fick leta efter annat transportmedel mitt i natten blåsig Novembernatt. Slutade med att jag medelst cykel tog mig till taxicentralen och fick en bil som körde mig hem.

 

Och även om du inte skulle åkt med bilen. Hade du tjoat och skrikit av glädje då?

För isåfall har jag en hel parkering med bilar som du kan leka med. Ah det är ju inte dina bilar så gå lös... :eeh:

Link to comment
Share on other sites

Om jag känner mitt 90-åkande alter ego "Dum-Lewwo" ordentligt skulle jag säga att han nog skulle skita på sig av skratt. Man har gjort mycket dumt i tocken däringa plåtlådor...^^

 

"Ur vägen! Jag är jättestor och gjord av pansarplåt! Försvinn! Yarr!"

Edited by 903Lew
Link to comment
Share on other sites

@pluton24

med tanke på nivån av personligt elände i tråden, så var min tanke att största risken för kroppsskador eller obehag i bollhavet är ju om packningen är otillräkligt packad. Ett vist obehag lär ju föraren ha fått från både bilägaren och överordnad dock.

 

@903Lew hm de låter Roligt att åka stridsfordon.

Link to comment
Share on other sites

Om jag känner mitt 90-åkande alter ego "Dum-Lewwo" ordentligt skulle jag säga att han nog skulle skita på sig av skratt. Man har gjort mycket dumt i tocken däringa plåtlådor...^^

 

"Ur vägen! Jag är jättestor och gjord av pansarplåt! Försvinn! Yarr!"

 

Typ så tänkte föraren. Dock var han inte vänlig nog att påpeka sitt lila bus innan så vi som precis hunnit kliva in flög runt som vantar inne i plåtlådan.

Kliver ut samtidigt som föraren hoppar ut genom luckan. - Nej men ******sson du tar dig väl hem på något annat sätt ikväll då?

Fordonsansvarige kommer ut från kontoret och stammar fram: Föföföföförsök polera bort dedär!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sommar, varmt, första dagen på övning. Stoppa inte ett mjölkpaket i lårfickan, det går sönder när du kastar dig i eldställning... Stanken av sur mjölk är inte helt behaglig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Man ska inte vara lat och inte orka reda ut myggnättet på sin puppa. Va så lat på vår slutövning och myggen och knotten lyckades bits sönder mitt nylle. Såg ut som något från en sämre skräckfilm på morgonen... :banghead:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

En polare som jobbade som eldledare var lite törstig, han fyllde fältflaskan ur en plastdunk som såg ut som vilken vattendunk som helst, drog i sig två-tre fullgoda klunkar med vad han, försent, upptäckte var fotogen. Iväg till akuten där de fastställde att det var för sent magpumpning..

 

En annan soldat och kollega (och detta är en riktig olycksfågel, han hade kunnat vara en karaktär i en Monty python-film), fick sin fältmössa uppsugen i en avgasslang som hänger från taken i garagen. Alla visste direkt vem det handlade om innan namnet ens kom upp, och det var liksom bara oflyt. Alltid denna kille. Good guy, though.

 

Jag själv körde in i en betonggris och trasade sönder däck + fälg på en pansarterrängbil 203 då vi skulle tanka och just börja köra hem från en bra skjutvecka med våra vagnar ca 20mil från regementet. Kaptenen hade just ställt upp oss och gett beröm för veckan. Det varade inte länge.

 

En sista: En rekryt under en fältvecka på GMU fick nattens första eldpostpass. (Det torde varit rekrytens första eldpost någonsin). I alla fall vaknade en omtöcknad 1.serg av att han var totalt genomfrusen. Han tänker såklart första tanken att eldposten har somnat. Men nej. Rekryten sitter själv i full komautrustning, (sällabbar, värmejacka, pälsmössa), och huttrar helt genomfrusen på vedsäcken vid kaminen! "men elda då för helvete!"

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • henke changed the title to Värsta misären - Hur du INTE ska göra i fält
  • 8 months later...

Kom att tänka på en sak till, dock ej egenerfarenhet.

En nyinryckt ungdom som en hade genomgått kalltväder fick en snilleblixt under sin första fältövning som tillika var under vintertid.

Om jag doppar min innervante gjord av ylle i rödsprit och tänder på den kommer det bli varmt och gott om handen så slipper jag frysa.

Jo tjena tänkte jag och försökte hindra han.

Slutade på akuten med brännskador och köldskador på samma näve.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...