Jump to content

SOU 2011/2012

Guest Martin

Recommended Posts

Guest Martin

Hejsan!

Vill först börja med att säga att detta är första gången jag skriver på SoldF forumet och visste inte riktigt vart jag skulle börja tråden, nåväl.

Jag har blivit antagen till SOU 2011/2012 till MSS med start 1/9-2011 och jag har lite svårt att hitta på FMs hemsida vad som gäller i

"ersättningsväg" (rese, mat, boende, om man har egen lägenhet osv.) och tänkte höra med er sakkunniga om ni har något bra svar åt mig.

mvh Martin

Guest Martin

Tack för era svar!

Det jag funderar på är om det är värt att ha kvar min hyresrätt lägenheten. Dom 4500-5000kr man får i månaden ifrån FM täcker

inte min hyra och räkningar precis (utan att ha räknat med nå bostadsbidrag).

Någon som har erfarenhet i frågan?

Tacksam för svar

mvh

Martin

Jag har varit i kontakt med försäkringskassan, och av dem kan jag få upp till 5000kr i bostadsbidrag på den ort jag bor. Detta skiljer väl sig lite smått från ort till ort. Men har du kunnat betala din egen hyra de senaste tre månaderna, och faktiskt gjort det, så kommer försäkringskassan varje månad att ge dig ersättning för s.k normalhyra. Detta då givetvis utöver ersättningarna från Försvarsmakten.

Nu kom jag att tänka på en fråga från min egen sida; vet någon exakt hur mycket helgersättningen ligger på? Jag har svårt att hitta mer än "Du har rätt till extra ersättning under studiefria helger då du inte befinner dig vid din skola."

• BlåGul -1

Tack för era svar!

Det jag funderar på är om det är värt att ha kvar min hyresrätt lägenheten. Dom 4500-5000kr man får i månaden ifrån FM täcker

inte min hyra och räkningar precis (utan att ha räknat med nå bostadsbidrag).

Någon som har erfarenhet i frågan?

Tacksam för svar

mvh

Martin

Försäkringskassan betalar med bostadsbidrag din hyra plus el, mm. Du skickar in hyresavier (motsv) för att styrka dina kostnader och de betalar. En förutsättning är att du haft den en tid innan skolstart.

Så om de betalar är det absolut värt att ha kvar bostaden.

Jag har varit i kontakt med försäkringskassan, och av dem kan jag få upp till 5000kr i bostadsbidrag på den ort jag bor. Detta skiljer väl sig lite smått från ort till ort. Men har du kunnat betala din egen hyra de senaste tre månaderna, och faktiskt gjort det, så kommer försäkringskassan varje månad att ge dig ersättning för s.k normalhyra. Detta då givetvis utöver ersättningarna från Försvarsmakten.

Nu kom jag att tänka på en fråga från min egen sida; vet någon exakt hur mycket helgersättningen ligger på? Jag har svårt att hitta mer än "Du har rätt till extra ersättning under studiefria helger då du inte befinner dig vid din skola."

FK ska täcka hela din hyra plus driftskostnader (el, mm). Det finns inget skriftligt tak och jag vet om folk som fått villaboende betalt av FK under kadettutbildning.

Helgersättningen täcker dina kostnader för mat, eftersom du inte äter på skolan/förbandet på helgerna. Det är småpotatis.

Vilken blankett ska man fylla i när man ska anhålla om bostadsbidrag(?) från försäkringskassan? Jag har fått för mig att man ska bifoga de senaste tre lönespecifikationerna, hyreskontrakt samt en blankett och skicka iväg. Någon som har djupare kunskap?

Jag hade bostadsbidrag under värnplikten, Länk till Försäkringskassan Det heter som du ser på länken familjebidrag och kan delas ut som bostadsbidrag. Som du säger så är det viktigt att visa att man kunnat betala lägenheten eller dylikt själv med egna pengar så 3 lönespec duger nog. Sen hyreskontrakt och eventuella andra kostnader(el osv) sen skicka och hoppas på att du slipper komplettera.

Guest Martin

Jsg mailade till FK och fick detta till svar:

"Hej !

Vid boende i ------ är högsta möjliga bostadskostnad ------ kr.

Blankettnumret är 2520. Blanketten är skickad till dig.

Hälsningar

Peter Lindmark

Familjebidrag"

Så leta efter blankett 2520 på deras hemsida.

mvh Martin

• 4 weeks later...

Någon som har fått ett definitivt besked ännu?

Jag har bara fått ett mejl där det stod att man var antagen preliminärt men att det skulle genomföras en säkerhetsklassning innan man blev godkänd fullt ut så att säga?

Det börjar ju dra ihop sig nu med tanke på att kursstart är den 22e aug. :uuh:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...