Beigarth Posted July 5, 2011 Report Share Posted July 5, 2011 Hej!. Nu vet jag inte om detta är rätt topic eller inte. Men nu är det såhär att jag vill flytta till Åland, men fortfarande vilja kunna försöka mig på GMU, När jag bor i Åland så bor jag då alltså i Finland. Så har jag möjligheten till att T.ex vara yrkessoldat men bo i Åland?. Takk er vaeµr/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted July 5, 2011 Report Share Posted July 5, 2011 Det måste du väl kunna vara, så länge du är folkbokförd i sverige och är svensk medborgare så är det väl inga problem skulle jag tro. ska du folkbokföra dig i Finland så är jag inte längre så säker på att det går? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beigarth Posted July 5, 2011 Author Report Share Posted July 5, 2011 Det måste du väl kunna vara, så länge du är folkbokförd i sverige och är svensk medborgare så är det väl inga problem skulle jag tro. ska du folkbokföra dig i Finland så är jag inte längre så säker på att det går? Tackar för svaret!. Jo det är nog så som du säger. Men Åland är lite konstigt, har du t.ex inte då finskt medborgarskap så är du inte tillåten till att köpa mark, (hus(?) .m.m.. Men jag vet inte om Sverige har samma sak?. Nog lär det vara lite svårt att bestämma sig i vilket land man ska vandra i sedan då ;), Finland eller Sverige.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 6, 2011 Report Share Posted July 6, 2011 Men Åland är lite konstigt, har du t.ex inte då finskt medborgarskap så är du inte tillåten till att köpa mark, (hus(?) .m.m.. Men jag vet inte om Sverige har samma sak?. Nej, Sverige har inte "Hembygdsrätt" som Åland har. Däremot så kan det bli lite knivigt att uppfylla kraven för hembygdsrätt (finskt medborgarskap och skriven på Åland) med svensk militärtjänstgöring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andratenor Posted July 6, 2011 Report Share Posted July 6, 2011 Här är det som står om hembygdsrätt på åländska landskapsregeringens hemsidor: Åländsk hembygdsrätt Den åländska hembygdsrätten utgör en förutsättning för att rösta och vara valbar i lagtingsval, att äga och besitta mark på Åland, rätt att utöva näring på Åland. Den åländska hembygdsrätten utgör en garant för att rätten att fatta beslut i den för självstyrelsen viktiga frågor tillkommer ålänningarna själva. Vidare fungerar den som en garant för att hålla Åland enspråkigt svenskt samt hålla marken i åländsk ägo. Den åländska hembygdsrätten är därför avhängig av att man är bosatt på Åland. Efter fem års oavbruten bosättning utanför Åland förlorar man den åländska hembygdsrätten. Åländsk hembygdsrätt kan erhållas med stöd av lag eller på ansökan. Den som år 1952 var fast bosatt på Åland oavbrutet i fem år har åländsk hembygdsrätt. Samma sak gäller minderårig finsk medborgare som är fast bosatt på Åland, om fadern eller modern har åländsk hembygdsrätt. I övriga fall förvärvas åländsk hembygdsrätt genom ansökan. Åländskt hembygdsrätt beviljas, om inte vägande skäl föranleder avslag, en finsk medborgare som bor på Åland fem år utan avbrott och som har tillfredsställande kunskaper i svenska. Också den som inte fyller kraven kan av särskilda skäl beviljas åländsk hembygdsrätt med stöd av landskapslag. http://www.ls.aland.fi/kansli/administrativa.pbs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beigarth Posted July 6, 2011 Author Report Share Posted July 6, 2011 Här är det som står om hembygdsrätt på åländska landskapsregeringens hemsidor: Åländsk hembygdsrätt Den åländska hembygdsrätten utgör en förutsättning för att rösta och vara valbar i lagtingsval, att äga och besitta mark på Åland, rätt att utöva näring på Åland. Den åländska hembygdsrätten utgör en garant för att rätten att fatta beslut i den för självstyrelsen viktiga frågor tillkommer ålänningarna själva. Vidare fungerar den som en garant för att hålla Åland enspråkigt svenskt samt hålla marken i åländsk ägo. Den åländska hembygdsrätten är därför avhängig av att man är bosatt på Åland. Efter fem års oavbruten bosättning utanför Åland förlorar man den åländska hembygdsrätten. Åländsk hembygdsrätt kan erhållas med stöd av lag eller på ansökan. Den som år 1952 var fast bosatt på Åland oavbrutet i fem år har åländsk hembygdsrätt. Samma sak gäller minderårig finsk medborgare som är fast bosatt på Åland, om fadern eller modern har åländsk hembygdsrätt. I övriga fall förvärvas åländsk hembygdsrätt genom ansökan. Åländskt hembygdsrätt beviljas, om inte vägande skäl föranleder avslag, en finsk medborgare som bor på Åland fem år utan avbrott och som har tillfredsställande kunskaper i svenska. Också den som inte fyller kraven kan av särskilda skäl beviljas åländsk hembygdsrätt med stöd av landskapslag. http://www.ls.aland....inistrativa.pbs Tack!. Man kan väl bo på Åland i lägenhet utan att behöva göra allt det där?, med svenskt medborgarskap dvs. Men nog dröjer det ett tag till innan man flyttar dit, ska första ansöka GMU och genomgå GMU innan jag flyttar och sedan ta reda på lite mer information om det finns nackdelar med att jobba inom militären och bo där, vad det kan kosta mig och allt sådant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andratenor Posted July 6, 2011 Report Share Posted July 6, 2011 Det enklaste är troligtvis att maila landskapsregeringen och fråga. En annan sak som det kan var värt att ta upp är att Åland är demilitariserat och att det således kan finnas andra krångligheter. Som att det t.ex. är förbjudet att bära uniform även vid resor på åländskflaggade fartyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beigarth Posted July 6, 2011 Author Report Share Posted July 6, 2011 Det enklaste är troligtvis att maila landskapsregeringen och fråga. En annan sak som det kan var värt att ta upp är att Åland är demilitariserat och att det således kan finnas andra krångligheter. Som att det t.ex. är förbjudet att bära uniform även vid resor på åländskflaggade fartyg. Ajdå. Nåja man får nog bara vänta och se vad som händer. Jobbar man som Yrkessoldat så tror jag kanske man borde vara fortsatt bosatt i Sverige, men uppåt i landet nära Åland kan man ju med bo i såfall ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted July 6, 2011 Report Share Posted July 6, 2011 Måste du verkligen bo på Åland av alla ställen då? det är ju långt till allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beigarth Posted July 7, 2011 Author Report Share Posted July 7, 2011 Måste du verkligen bo på Åland av alla ställen då? det är ju långt till allt. Anledningen till att jag vill flytta dit är av personliga skäl, jag har en fader i Finland som jag vill komma närmare. Och så finns det gott med hedningar som mig själv i Åland, med mera. Skulle det inte gå bra alls att vara bosatt på Åland och samtidigt ha det militära livet så blir det såklart att jag inte flyttar dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sotilas Posted July 7, 2011 Report Share Posted July 7, 2011 Måste du verkligen bo på Åland av alla ställen då? det är ju långt till allt. Anledningen till att jag vill flytta dit är av personliga skäl, jag har en fader i Finland som jag vill komma närmare. Och så finns det gott med hedningar som mig själv i Åland, med mera. Skulle det inte gå bra alls att vara bosatt på Åland och samtidigt ha det militära livet så blir det såklart att jag inte flyttar dit. Men varför inte flytta till Finland o starta det militära livet där?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beigarth Posted July 7, 2011 Author Report Share Posted July 7, 2011 Måste du verkligen bo på Åland av alla ställen då? det är ju långt till allt. Anledningen till att jag vill flytta dit är av personliga skäl, jag har en fader i Finland som jag vill komma närmare. Och så finns det gott med hedningar som mig själv i Åland, med mera. Skulle det inte gå bra alls att vara bosatt på Åland och samtidigt ha det militära livet så blir det såklart att jag inte flyttar dit. Men varför inte flytta till Finland o starta det militära livet där?? Jadu, jag är inte finsktalande och jag har väldigt lite info just om deras militär. Men i framtida militär karriär kanske man testa på. Nu när Sveriges militär verkar rusta upp sig med lite ny utrustning och sådant så blir jag väldigt intresserad., för det stämmer väl att inom något år så kommer ny stridsbälte och lite andra grejer inom svenska militären?. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sotilas Posted July 7, 2011 Report Share Posted July 7, 2011 Jadu, jag är inte finsktalande och jag har väldigt lite info just om deras militär. Men i framtida militär karriär kanske man testa på. Nu när Sveriges militär verkar rusta upp sig med lite ny utrustning och sådant så blir jag väldigt intresserad., för det stämmer väl att inom något år så kommer ny stridsbälte och lite andra grejer inom svenska militären?. Det ryktas ju om endel nya roliga prylar vi ska tillföras men som sann pesimist så tror jag inget innan jag står utanför förådet med prylarna i handen Språket kan ju var en svårighet så klart Men du kan ju alltid läsa in dig lite på http://www.puolustusvoimat.fi/fi/ om nu tanken ändå finns där för framtiden. Om jag inte är helt fel ute så är Nylands Brigad ett svenskspråkigt förband om inte annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beigarth Posted July 7, 2011 Author Report Share Posted July 7, 2011 Jadu, jag är inte finsktalande och jag har väldigt lite info just om deras militär. Men i framtida militär karriär kanske man testa på. Nu när Sveriges militär verkar rusta upp sig med lite ny utrustning och sådant så blir jag väldigt intresserad., för det stämmer väl att inom något år så kommer ny stridsbälte och lite andra grejer inom svenska militären?. Det ryktas ju om endel nya roliga prylar vi ska tillföras men som sann pesimist så tror jag inget innan jag står utanför förådet med prylarna i handen Språket kan ju var en svårighet så klart Men du kan ju alltid läsa in dig lite på http://www.puolustusvoimat.fi/fi/ om nu tanken ändå finns där för framtiden. Om jag inte är helt fel ute så är Nylands Brigad ett svenskspråkigt förband om inte annat. Okej häftigt Jag tackar för informationen. Man kommer kanske ta äran och gå i min gammelfarfars fotspår som stred och föll offer för Finland under vinterkriget ;). Men jag kan knappast tänkte mig enorma skillnader mellan dessa två länders militära system, andra vapen och uniform, men mer kanske det inte är som skiljer oss :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted July 7, 2011 Report Share Posted July 7, 2011 Jadu, jag är inte finsktalande och jag har väldigt lite info just om deras militär. Men i framtida militär karriär kanske man testa på. Nu när Sveriges militär verkar rusta upp sig med lite ny utrustning och sådant så blir jag väldigt intresserad., för det stämmer väl att inom något år så kommer ny stridsbälte och lite andra grejer inom svenska militären?. Det ryktas ju om endel nya roliga prylar vi ska tillföras men som sann pesimist så tror jag inget innan jag står utanför förådet med prylarna i handen Språket kan ju var en svårighet så klart Men du kan ju alltid läsa in dig lite på http://www.puolustusvoimat.fi/fi/ om nu tanken ändå finns där för framtiden. Om jag inte är helt fel ute så är Nylands Brigad ett svenskspråkigt förband om inte annat. Okej häftigt Jag tackar för informationen. Man kommer kanske ta äran och gå i min gammelfarfars fotspår som stred och föll offer för Finland under vinterkriget ;). Men jag kan knappast tänkte mig enorma skillnader mellan dessa två länders militära system, andra vapen och uniform, men mer kanske det inte är som skiljer oss :P Kompis, att välja en arbetsgivare för att den har en coolare stridsväst än den andra är duktigt märkligt. Viktigare torde vara vad du faktiskt vill göra med din militära karriär, grovt talat kan man säga att Svenska knektar oftare åker på insats medan finska knektar mer riktar in sig på försvar av hemlandet. Vidare är det ju minst sagt knepigt att pendla till Åland från till och med det närmaste regementet (2 timmar LG -> Grisslehamn med bil enligt Googlemaps, sedan blir det ju fyllefärja till Mariehamn därifrån). Finland är fortfarande ett tvåspråkigt land och om du har finska rötter är det inte alls omöjligt att ta sig in i finska FM. Märk dock att finska FM fortfarande är en värnpliktsmakt, å andra sidan är den betydligt större än den svenska. Finska försvarsmakten på svenska Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beigarth Posted July 7, 2011 Author Report Share Posted July 7, 2011 Jadu, jag är inte finsktalande och jag har väldigt lite info just om deras militär. Men i framtida militär karriär kanske man testa på. Nu när Sveriges militär verkar rusta upp sig med lite ny utrustning och sådant så blir jag väldigt intresserad., för det stämmer väl att inom något år så kommer ny stridsbälte och lite andra grejer inom svenska militären?. Det ryktas ju om endel nya roliga prylar vi ska tillföras men som sann pesimist så tror jag inget innan jag står utanför förådet med prylarna i handen Språket kan ju var en svårighet så klart Men du kan ju alltid läsa in dig lite på http://www.puolustusvoimat.fi/fi/ om nu tanken ändå finns där för framtiden. Om jag inte är helt fel ute så är Nylands Brigad ett svenskspråkigt förband om inte annat. Okej häftigt Jag tackar för informationen. Man kommer kanske ta äran och gå i min gammelfarfars fotspår som stred och föll offer för Finland under vinterkriget ;). Men jag kan knappast tänkte mig enorma skillnader mellan dessa två länders militära system, andra vapen och uniform, men mer kanske det inte är som skiljer oss :P Kompis, att välja en arbetsgivare för att den har en coolare stridsväst än den andra är duktigt märkligt. Viktigare torde vara vad du faktiskt vill göra med din militära karriär, grovt talat kan man säga att Svenska knektar oftare åker på insats medan finska knektar mer riktar in sig på försvar av hemlandet. Vidare är det ju minst sagt knepigt att pendla till Åland från till och med det närmaste regementet (2 timmar LG -> Grisslehamn med bil enligt Googlemaps, sedan blir det ju fyllefärja till Mariehamn därifrån). Finland är fortfarande ett tvåspråkigt land och om du har finska rötter är det inte alls omöjligt att ta sig in i finska FM. Märk dock att finska FM fortfarande är en värnpliktsmakt, å andra sidan är den betydligt större än den svenska. Finska försvarsmakten på svenska Tror nog du inte riktigt läste texten rätt ;). Det var absolut inte så jag menade, bara tog upp det liksom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted July 7, 2011 Report Share Posted July 7, 2011 (edited) Kan inte se att det skulle medföra några problem. Finns redan svenskar som bott/bor i Finland och veckopendlar/t till Sverige och jobb i FM. Angående hembygdsrätten så behövs den inte för att bo i hyresrätt. Enda problemet för en soldat torde bli höga hyror. Åland försöker attrahera tillflyttare, framför allt rikssvenskar från Stockholmsregionen och verkar ha viss framgång. Som Sverige för 20-30 år sen med samma trygghet och samhällsgemenskap. Edited July 7, 2011 by Triggerpuller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted July 7, 2011 Report Share Posted July 7, 2011 Att bosätta sig på Åland är att få långt till allt, både jobb och fader. Välj ett ställe, antingen nära jobbet eller nära farsan. Mitt råd är att bosätta dig nära jobbet och sedan åka och hälsa på din far. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nsky_517 Posted July 8, 2011 Report Share Posted July 8, 2011 Åland är vackert! Min tjej är från Åland, hennes pappa bor i Mariehamn och vi hälsar på några gånger per år. Men på vintern är det rätt dött så att säga. Och som det redan är sagt är det tradigt att åka till och från Åland när man bor där. Båten från Kappellskär/ Mariehamn tar runt 2h, en kryssningsfärja modell mindre men med ung. samma utbud som sina större syskon som går från Sthlm. Det är inga problem som Svensk att flytta till Åland. Att hyra lägenhet som Svensk är heller inga problem, Det är heller inga problem att som Svensk jobba på Åland. Hembyggdsrätten är om du ska bygga ett hus på Åland, och då måste du som Svensk bott på Åland i minst 5 år. Eftersom det inte får vara någon militär närvaro på Åland, vet jag inte hur det är att jobba inom försvaret i Sverige och bo på Åland. Det bör du ta reda på innan du bestämmer dig för att flytta dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beigarth Posted July 8, 2011 Author Report Share Posted July 8, 2011 Åland är vackert! Min tjej är från Åland, hennes pappa bor i Mariehamn och vi hälsar på några gånger per år. Men på vintern är det rätt dött så att säga. Och som det redan är sagt är det tradigt att åka till och från Åland när man bor där. Båten från Kappellskär/ Mariehamn tar runt 2h, en kryssningsfärja modell mindre men med ung. samma utbud som sina större syskon som går från Sthlm. Det är inga problem som Svensk att flytta till Åland. Att hyra lägenhet som Svensk är heller inga problem, Det är heller inga problem att som Svensk jobba på Åland. Hembyggdsrätten är om du ska bygga ett hus på Åland, och då måste du som Svensk bott på Åland i minst 5 år. Eftersom det inte får vara någon militär närvaro på Åland, vet jag inte hur det är att jobba inom försvaret i Sverige och bo på Åland. Det bör du ta reda på innan du bestämmer dig för att flytta dit. Okej tack!. Jag ska tänka på det lite nog... Kanske bara bli en semesterort eller åka dit och besöka vikingamarknaden, vilket jag ska göra nästa år, sen får jag se lite. Jag sätter nog gärna mitt jobb före allt annat, yrkessoldat är liksom barndoms drömmen, det är ju inte åland direkt ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 8, 2011 Report Share Posted July 8, 2011 Jadu, jag är inte finsktalande och jag har väldigt lite info just om deras militär. Men i framtida militär karriär kanske man testa på. Nu när Sveriges militär verkar rusta upp sig med lite ny utrustning och sådant så blir jag väldigt intresserad., för det stämmer väl att inom något år så kommer ny stridsbälte och lite andra grejer inom svenska militären? Eftersom svenska är ett stort minoritetsspråk i Finland så har finska försvarsmakten ett svenskspråkigt förband; Nylands marinbrigad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andratenor Posted July 8, 2011 Report Share Posted July 8, 2011 Ja, Nylands Brigad har svenska som utbildningsspråk, men man måste vara finsk medborgare för att genomgå utbildning inom finska försvarsmakten. Om din pappa är finsk kan det hända att du skulle ha rätt till finskt medborgarskap (detta kan undersökas via finska ambassaden, ett annat ställe som kan hjälpa till med frågor angående Åland). Eftersom vi har allmän värnplikt så blir alla pojkar (och frivilliga flickor) kallade till uppbåd (mönstring) när de fyllt 17 år och därefter tilldelade utbildningsplatser -och tider, men Finland har specialavtal med Sverige, Norge, Danmark och USA som gör att man inte behöver genomföra finsk värnplikt om man bott mer än sju år utomlands. Vad jag vet finns det ingen frivilligutbildning om man inte har finskt medborgarskap. Även ålänningar är befriade från värnplikt pga Ålands demilitariserade status, men de kan genomföra utbildningen på frivillig basis. (10-20 gör det per år). Maila eller ring ambassaden (eller konsulatet i Göteborg), det är deras uppgift att hålla reda på sådana här saker. Om inte annat så kan säkert min gamla bataljonschef överste Anders Gardberg som nu är försvarsattaché svara på saker om Nylands Brigad (han var brigadchef fram till nyår): www.finland.se (Ambassad +46 8 676 6700, konsulat +46 31 801050) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beigarth Posted July 8, 2011 Author Report Share Posted July 8, 2011 Ja, Nylands Brigad har svenska som utbildningsspråk, men man måste vara finsk medborgare för att genomgå utbildning inom finska försvarsmakten. Om din pappa är finsk kan det hända att du skulle ha rätt till finskt medborgarskap (detta kan undersökas via finska ambassaden, ett annat ställe som kan hjälpa till med frågor angående Åland). Eftersom vi har allmän värnplikt så blir alla pojkar (och frivilliga flickor) kallade till uppbåd (mönstring) när de fyllt 17 år och därefter tilldelade utbildningsplatser -och tider, men Finland har specialavtal med Sverige, Norge, Danmark och USA som gör att man inte behöver genomföra finsk värnplikt om man bott mer än sju år utomlands. Vad jag vet finns det ingen frivilligutbildning om man inte har finskt medborgarskap. Även ålänningar är befriade från värnplikt pga Ålands demilitariserade status, men de kan genomföra utbildningen på frivillig basis. (10-20 gör det per år). Maila eller ring ambassaden (eller konsulatet i Göteborg), det är deras uppgift att hålla reda på sådana här saker. Om inte annat så kan säkert min gamla bataljonschef överste Anders Gardberg som nu är försvarsattaché svara på saker om Nylands Brigad (han var brigadchef fram till nyår): www.finland.se (Ambassad +46 8 676 6700, konsulat +46 31 801050) Jag tackar för tipset/Infon!. Jag tror faktiskt jag ska åka upp till min fader och se om jag trivs eller ej i Finland. Trivs jag så kommer jag kanske ansöka till det, men jag kan inte just nu se mig själv inom den Finska militären. Men Nylands Brigaden låter intressant faktiskt, och det är något jag i lite senare år vill testa mig på. Jag är mycket tacksam för den infon och tips jag får på detta forum =. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted July 9, 2011 Report Share Posted July 9, 2011 Märk väl att du om du rycker in i Nylands Brigad kommer vara regementsbroder med ingen mindre än Marko "Markoolio" Lahtisalo, utbildad finsk kustjägare (inte att förväxla med svenska KJ, men i vilket fall!). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beigarth Posted July 9, 2011 Author Report Share Posted July 9, 2011 Märk väl att du om du rycker in i Nylands Brigad kommer vara regementsbroder med ingen mindre än Marko "Markoolio" Lahtisalo, utbildad finsk kustjägare (inte att förväxla med svenska KJ, men i vilket fall!). Fint . Om man ser honom någon gång så kommer jag nog skratta lite och säga.. Tyke inte dum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted July 16, 2011 Report Share Posted July 16, 2011 Jag är svensk och bor i Mariehamn och pluggar till sjökapten. Det finns inga formella hinder mer än att du inte får åka hem i uniform. Det blir småjobbigt för dig med nästan alla myndigheter. Du ska betala SINKen i Sverige, plus åländsk skatt om den överstiger sinken. om du blir sjuk ska du tex anmäla det till försäkringskassan istället för FPA och i andra fall ska du vända dig till finska/åländska myndigheter. För att få äga mark skall du tala svenska, vara finsk medborgare (vilket du kan bli efter två år och 400€) samt bo på åland i minst fem år. Det mest intressanta blir hur du ska orka pendla. Jag har i princip rest bort från åland varje helg till olika östersjöstäder, och det tar ju tid. I januari brukar snabbfärjorna vara ur trafik, http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=63907 Då innehåller din resväg helt plötsligt sex timmar färja till Stockholm. Enkel väg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adam7 Posted November 28, 2011 Report Share Posted November 28, 2011 För att nu göra en greja generellt klar: I Nylands Brigad får man utbildning på svenska,även om de enkla kommandona är både inom sluten ordning och i fält går på finska, typ eld (tulta), vänster om (käännös vasempaan päin) etc., upp till underofficersnivå (i reserven). , Skolningen och iInstruktionen går alltså på svenska. Skall man emellertid bli reservofficer,eller viss sorts specialistunderofficer (i reserven) där utbildningen inte finns inom brigaden, går utbildningen på finska på annat utbildningsförband. Om man vill bli yrkesmilitär i Finland måste man kunna finska (både i tal och skrift). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adam7 Posted December 19, 2013 Report Share Posted December 19, 2013 (edited) Ja, Nylands Brigad har svenska som utbildningsspråk, men man måste vara finsk medborgare för att genomgå utbildning inom finska försvarsmakten. Om din pappa är finsk kan det hända att du skulle ha rätt till finskt medborgarskap (detta kan undersökas via finska ambassaden, ett annat ställe som kan hjälpa till med frågor angående Åland). Eftersom vi har allmän värnplikt så blir alla pojkar (och frivilliga flickor) kallade till uppbåd (mönstring) när de fyllt 17 år och därefter tilldelade utbildningsplatser -och tider, men Finland har specialavtal med Sverige, Norge, Danmark och USA som gör att man inte behöver genomföra finsk värnplikt om man bott mer än sju år utomlands. Vad jag vet finns det ingen frivilligutbildning om man inte har finskt medborgarskap. Även ålänningar är befriade från värnplikt pga Ålands demilitariserade status, men de kan genomföra utbildningen på frivillig basis. (10-20 gör det per år). Maila eller ring ambassaden (eller konsulatet i Göteborg), det är deras uppgift att hålla reda på sådana här saker. Om inte annat så kan säkert min gamla bataljonschef överste Anders Gardberg som nu är försvarsattaché svara på saker om Nylands Brigad (han var brigadchef fram till nyår): www.finland.se (Ambassad +46 8 676 6700, konsulat +46 31 801050) För att svara på ett aktuellt ämne (*sarkasm*) : Ålänningarna är inte befriade från värnplikt för att Åland är demilitariserat enligt fredsfördraget efter Krimkriget och efterföljande förvecklingar. Orsaken är att militärtjänstgöringen (även i Dragsvik) har finska ord. Edited December 19, 2013 by adam7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts