Jump to content

Handskydd Ak4

LV426

Recommended Posts

A) Handskyddet till ak4B saknar ovandel som omsluter pipan, så uppifrån är svaret nej.

B) Ovankanterna av handskyddet till ak4B befinner sig i sida vanligen en bra bit ovanför pipcentrum, dock finns det individuella variationer pga tillpassning(fladdret som 1:e svararen avsåg?). Men återigen är svaret nej.

Aktuellt forum har f ö en bra materielsida med bild på vapnet.

Edited by Munin

Oavsett om det finns en ovandel till handskyddet (vilket det inte finns...) så har ju handskyddet en ovankant och oavsett om det befinner sig ovanför eller under pipcentrum, så kan det vara kanten parallell i höjd...

Så, är ovankant på handskyddet parallellt i höjd med pipcentrum på en Ak4:a?

A) Handskyddet till ak4B saknar ovandel som omsluter pipan, så uppifrån är svaret nej.

B) Ovankanterna av handskyddet till ak4B befinner sig i sida, vad jag minns, vanligen en bra bit ovanför pipcentrum, dock finns det individuella variationer pga tillpassning(fladdret som 1:e svararen avsåg?). Men återigen är svaret nej.

Oavsett om det finns en ovandel till handskyddet (vilket det inte finns...) så har ju handskyddet en ovankant och oavsett om det befinner sig ovanför eller under pipcentrum, så kan det vara kanten parallell i höjd...

Så, är ovankant på handskyddet parallellt i höjd med pipcentrum på en Ak4:a?

Jag hänvisar till svar B ovan alternativt vill att du utvecklar vad du avser med att ovankanten är parallell med pipcentrum?

Som jag ser saken är en huvudförutsättning för att ovankanterna på handskyddet skall vara parallella med pipcentrum att de ej fysiskt befinner sig ovanför pipcentrum i höjd/sida. Ovankanterna till handskyddet är dock i höjd parallella med varandra, ovanför pipcentrum.

Edited by Munin

Om det du efterfrågar är:

Om en linje i handskyddets övre del är parallell med en linje i pipcentrum?

Svaret får nog bli nej, beroende på vilken exakthet du vill ha och vilka felmarginaler som accepteras.

#1 Handskyddet är rörligt.

#2 Handskydden är inte exakta kopior av varandra.

Jag förmodar att linjerna skulle korsa varanda, på vilket avstånd från mynningen låter jag dock vara osagt, men det är inte bara någon meter fram.

Edit:

#3 Handskyddet är lätt koniskt i formen om jag inte missminner mig.

Edited by whamou