LV426 Posted July 4, 2011 Report Share Posted July 4, 2011 Någon som säkert kan säga om ovankant på handskyddet är i linje/parallell med pipcentrum på Ak4:an? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted July 4, 2011 Report Share Posted July 4, 2011 Det sitter rätt så fladdrigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LV426 Posted July 4, 2011 Author Report Share Posted July 4, 2011 Ehh... Vad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted July 4, 2011 Report Share Posted July 4, 2011 (edited) A) Handskyddet till ak4B saknar ovandel som omsluter pipan, så uppifrån är svaret nej. B) Ovankanterna av handskyddet till ak4B befinner sig i sida vanligen en bra bit ovanför pipcentrum, dock finns det individuella variationer pga tillpassning(fladdret som 1:e svararen avsåg?). Men återigen är svaret nej. Aktuellt forum har f ö en bra materielsida med bild på vapnet. Edited July 4, 2011 by Munin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LV426 Posted July 4, 2011 Author Report Share Posted July 4, 2011 Oavsett om det finns en ovandel till handskyddet (vilket det inte finns...) så har ju handskyddet en ovankant och oavsett om det befinner sig ovanför eller under pipcentrum, så kan det vara kanten parallell i höjd... Så, är ovankant på handskyddet parallellt i höjd med pipcentrum på en Ak4:a? A) Handskyddet till ak4B saknar ovandel som omsluter pipan, så uppifrån är svaret nej. B) Ovankanterna av handskyddet till ak4B befinner sig i sida, vad jag minns, vanligen en bra bit ovanför pipcentrum, dock finns det individuella variationer pga tillpassning(fladdret som 1:e svararen avsåg?). Men återigen är svaret nej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted July 4, 2011 Report Share Posted July 4, 2011 Inte för att jag förstår din fråga... men plastkåpans överkant slutar en bit upp på det övre fjäder-röret, och där sitter det inte parallellt med något utan det hela är snett, vint och vingligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted July 4, 2011 Report Share Posted July 4, 2011 (edited) Oavsett om det finns en ovandel till handskyddet (vilket det inte finns...) så har ju handskyddet en ovankant och oavsett om det befinner sig ovanför eller under pipcentrum, så kan det vara kanten parallell i höjd... Så, är ovankant på handskyddet parallellt i höjd med pipcentrum på en Ak4:a? Jag hänvisar till svar B ovan alternativt vill att du utvecklar vad du avser med att ovankanten är parallell med pipcentrum? Som jag ser saken är en huvudförutsättning för att ovankanterna på handskyddet skall vara parallella med pipcentrum att de ej fysiskt befinner sig ovanför pipcentrum i höjd/sida. Ovankanterna till handskyddet är dock i höjd parallella med varandra, ovanför pipcentrum. Edited July 4, 2011 by Munin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
whamou Posted July 4, 2011 Report Share Posted July 4, 2011 (edited) Om det du efterfrågar är: Om en linje i handskyddets övre del är parallell med en linje i pipcentrum? Svaret får nog bli nej, beroende på vilken exakthet du vill ha och vilka felmarginaler som accepteras. #1 Handskyddet är rörligt. #2 Handskydden är inte exakta kopior av varandra. Jag förmodar att linjerna skulle korsa varanda, på vilket avstånd från mynningen låter jag dock vara osagt, men det är inte bara någon meter fram. Edit: #3 Handskyddet är lätt koniskt i formen om jag inte missminner mig. Edited July 4, 2011 by whamou Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LV426 Posted July 4, 2011 Author Report Share Posted July 4, 2011 Det var detta jag avsåg --> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted July 4, 2011 Report Share Posted July 4, 2011 Taget, mitt svar är i så fall ja pipan och ovankanterna på handskyddet är parallella ur det perspektivet (vilket du sannolikt redan konstaterat). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LV426 Posted July 4, 2011 Author Report Share Posted July 4, 2011 Tack! Problemet är/var att se det säkert på bilderna på nätet (de få med tillräckligt bra upplösning). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts