Jump to content

Recommended Posts

Jag såg att det tydligen inte finns någon tråd som handlar om att bygga/ligga i OP (om det finns det så skyller jag ifrån mig på sökmotorn :lala: )

Så därför startar jag en tips+trix tråd om hur man ska få en så bra OP som möjligt.

Jag är öppen för nya doktriner om hur man ska överkomma de problem som kan uppkomma, helst också höra om erfarenheter när en OP har lyckats bra/mindre bra.

:baskerHV:

Edited by MartinGustav

Det är bra att kunna sitta still och hålla käften utan att somna. Annars, lär dig bajsa i påse, pissa i flaska och ha stenkoll på alla prylar och var hela tiden förberedd på att allting kommer gå åt helvete, så slipper du extra skit när det väl gör det. Jag var med om en nödurnästling som var så jävla dålig att jag fortfarande kan få rysningar över det. Vems fel det var? Allas, inklusive mitt. Det som borde ha gjorts efteråt var en ordentlig genomgång av allt som gått fel och hur man kan undvika det i framtiden, men öppen dialog och konstruktiv kritik var tyvärr inte direkt de metoder som användes i just det här fallet, varken av oss puckon på o-platsen eller av befälen. Så att den biten funkar skulle jag också rekommendera, så att man kan lära sig av sina misstag i stället för att gå och sura och skylla/skälla på varandra.

Annars, ta tillfället i akt att läsa en bra bok, så slipper du stirra tomt framför dig när du inte har något annat att göra och inte kan sova.

Dina tips är tagna och inplanerade att användas i framtiden, Skalman.

Fast de finns ju den roliga delen också (jag är ungdom, ännu icke stridslovlig, så de häftigaste jag får göra har att göra med olika former av spaning att göra) när man bygger OPn, finns de några tankar om det också?

Fast de finns ju den roliga delen också (jag är ungdom, ännu icke stridslovlig, så de häftigaste jag får göra har att göra med olika former av spaning att göra) när man bygger OPn, finns de några tankar om det också?

OP inomhus gör det enklare att hålla sig varm samt möjliggör ibland att personalen kan röra sig vilket är både trevligt och underbart skönt att kunna göra efter ungefär några timmar.

Men vad du egentligen verkar efterfråga är delar ur formell utbildning samt tips baserade på erfarenheter som i min värld kan anses ingå i stridsutbildning alltså utgår ett bättre svar på din fråga från mig.

Behöver du veta så kommer du att utbildas på tjänsten.

Edited by Munin

Detta ämne passar väl mer i avdelningen Ungdom om du efterfrågar tips ur ett sådant perspektiv. Striden utgör mer eller mindre kärnan i militär verksamhet.'

Edited by Fk Satan
Fk Satan: Om man nu tycker att ett ämne är i fel avdelning finns en fantastisk funktion i forumet som heter "Anmäl"....

Hur man bygger OP på bra sätt (inomhus och utomhus) tänker jag inte yppa här. Annars tycker väl jag personligen att just planerings- och innästlingsfasen är det roligaste. När man väl är på OP:n så blir det ju lätt lite långtråkigt. Men vill man ha kul och action i FM är väl spaning inte direkt rätt sysselsättning. Men är man rubbad nog att tycka om det så finns det ju en del att förkovra sig i. Är man riktigt dumihu-annorlunda kan man ju alltid försöka bli prickskytt också, för att verkligen få lära sig att ligga still och hålla käften. Men sådana dårskaper är i alla fall mitt pannben lite tunnt för.