Darkwand Posted June 24, 2011 Report Share Posted June 24, 2011 Jag vet att jag såg ett vetenskapens värd på slutet av 80-talet där dom pratade om pansarvärnsvapen och olika lyckade ock misslyckade system. Bland annat så visade dom en försöksrobot där stridsspetsen var ett stort antal robotar som skulle släppas på hög höjd över fientligt pansar och slå ut dessa. Systemet befanns för komplicerat i förhållande till ett system liknande bonus som utvecklades istället. Är det någon som vet vad misil/raket-systemet kallades ? Det såg verkligen spektakulärt ut när det visades filmer från separationsproverna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted June 24, 2011 Report Share Posted June 24, 2011 http://www.fas.org/man/dod-101/sys/smart/wcmd.htm Sen finns den ett gäng andra liknande system också. men jag tror inte det finns något missil som drivs av egen motor. WCMD och de andra CBU:erna släpper man bara, WCMD har dock förmåga att styra sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted June 24, 2011 Report Share Posted June 24, 2011 Är det AGM-124 Wasp du tänker på? http://historywarsweapons.com/agm-124-wasp/ http://www.globalsecurity.org/military/systems/munitions/blu-108.htm http://www.designation-systems.net/dusrm/m-124.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted June 25, 2011 Author Report Share Posted June 25, 2011 Nej den var större typ som dom största raketerna som MRLS kan skjuta MGM-140 ATACMS. Den var som sagt alldrig tagen i tjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted June 29, 2011 Report Share Posted June 29, 2011 Jag vet att jag såg ett vetenskapens värd på slutet av 80-talet där dom pratade om pansarvärnsvapen och olika lyckade ock misslyckade system. Bland annat så visade dom en försöksrobot där stridsspetsen var ett stort antal robotar som skulle släppas på hög höjd över fientligt pansar och slå ut dessa. Systemet befanns för komplicerat i förhållande till ett system liknande bonus som utvecklades istället. Är det någon som vet vad misil/raket-systemet kallades ? Det såg verkligen spektakulärt ut när det visades filmer från separationsproverna. Om vi tänker på samma program så var det handlade det (mest) om skeet-systemet. Skeet används idag i bland annat CBU-97. Dock blev det aldrig använt i något stand-off system som t.ex. ATACMS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smeghead Posted July 4, 2011 Report Share Posted July 4, 2011 Nej den var större typ som dom största raketerna som MRLS kan skjuta MGM-140 ATACMS. Den var som sagt alldrig tagen i tjänst. Jag antar att du tänker på ATACMS Block II/IIA som skulle bära BAT (Brilliant Anti-Tank) substridsdelar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted July 4, 2011 Report Share Posted July 4, 2011 Jag vet att jag såg ett vetenskapens värd på slutet av 80-talet där dom pratade om pansarvärnsvapen och olika lyckade ock misslyckade system. Bland annat så visade dom en försöksrobot där stridsspetsen var ett stort antal robotar som skulle släppas på hög höjd över fientligt pansar och slå ut dessa. Systemet befanns för komplicerat i förhållande till ett system liknande bonus som utvecklades istället. Är det någon som vet vad misil/raket-systemet kallades ? Det såg verkligen spektakulärt ut när det visades filmer från separationsproverna. Du tänker sannolikt på MGM-164 ATACMS II. Grunden var DARPA-projekten "Assault Breaker", som gick ut på att ta fram medel för att slå ut stora mängder fientligt pansar bakom fiendens länder med PGM, som inte krävde operatörer för att styra in varje ammunitionseffekt. Projektet Assault Breaker bestod bl.a. av luftburen radar för lokalisering av markmål (resulterade i JSTAR), sannolikt av tidigare nämnda WASP-robotar (d.v.s. en tidigare motsvarighet till Brimstone, fast avfyrade från kapslar), flygfällda bomber, samt av ballistiska robotar/raketer, med antingen intelligenta substridsdelar (resulterade i Skeet/BLU-108) eller intelligenta "subrobotar" (BAT, som vidareutvecklades till Viper Strike). Flygfälld bomb i halvtonsklassen skulle kunna bära 4st BAT, MLRS 2st, ATACMS med 140km räckvidd 13st, ATACMS med 300km räckvidd 6st, SLAM 6-8st och Tomahawk 12-16st. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts