hvungdom Posted June 19, 2011 Report Share Posted June 19, 2011 Jag vet inte så mycket om detta enda källan om detta är ju nyheterna på tv då man allt för många gånger sett uppstyckade stridsvagnar och fordon. http://www.yadlashiryon.com/VF/ib_items/1852/Sweden9.jpg Borde man inte kunna få ut mer än skrotvärdet på grejerna genom att sälja dem? Eller var ljust 103:an så väldigt specialanpassad så ingen ville ha den? Eller min teori man vill skrota dem bara för att de inte ska komma i orätta händer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted June 20, 2011 Report Share Posted June 20, 2011 Jag vet inte så mycket om detta enda källan om detta är ju nyheterna på tv då man allt för många gånger sett uppstyckade stridsvagnar och fordon. http://www.yadlashiryon.com/VF/ib_items/1852/Sweden9.jpg Borde man inte kunna få ut mer än skrotvärdet på grejerna genom att sälja dem? Eller var ljust 103:an så väldigt specialanpassad så ingen ville ha den? Eller min teori man vill skrota dem bara för att de inte ska komma i orätta händer. En kompis jobbade med att sälja ut gammal materiel i början av 2000-talet. Vanligtvis fanns problemet att de som ville köpa grejorna och hade pengar fanns oftast på listan över länder Sverige inte får sälja krigsmateriel till. De som vi fick sälja till ville inte köpa grejorna, annat än till skrotpris i fallet med strv103. Trots idoga försök att sälja stridsvagnarna (103) gick det inte att finna en köpare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted June 20, 2011 Report Share Posted June 20, 2011 Jag vet inte så mycket om detta enda källan om detta är ju nyheterna på tv då man allt för många gånger sett uppstyckade stridsvagnar och fordon. http://www.yadlashiryon.com/VF/ib_items/1852/Sweden9.jpg Borde man inte kunna få ut mer än skrotvärdet på grejerna genom att sälja dem? Eller var ljust 103:an så väldigt specialanpassad så ingen ville ha den? Eller min teori man vill skrota dem bara för att de inte ska komma i orätta händer. Fundert på vad delarna av en volvo 745 är värd. jämfört med vad du får för en hel bil. Sen som rena påpekas är de få som får köpa en stridsvagnar annat än som skrot eller avrustad. Antalet antusiaster med för mycket pengar och lämplig tomt är gansk begränsat. Jag har ingen aning om vad för regler som gälller i sverige om man skulle vilja köra runt på ägorna i tex en 103:a. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted May 1, 2012 Report Share Posted May 1, 2012 Driftskostnaderna för just en 103'a borde vara väl hög även för den som har vilja, råd och plats för en stridsvagn. En avrustad T-55 vore ett vettigare alternativ, om inte annat så rent ekonomiskt. Jag skulle också tro att mycket på strv 103 kan återvinnas vid skrotning. Motorer och växellådor med reservdelar kan säljas. Kulsprutor och kommunikationsutrustning återanvändas på annat håll. Kanon skrotas (metallvärde). Resten kan användas som mål och därefter metallåtervinnas. Metallpriserna är höga numera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted May 2, 2012 Report Share Posted May 2, 2012 Jag vet inte så mycket om detta enda källan om detta är ju nyheterna på tv då man allt för många gånger sett uppstyckade stridsvagnar och fordon. http://www.yadlashir...852/Sweden9.jpg Borde man inte kunna få ut mer än skrotvärdet på grejerna genom att sälja dem? Eller var ljust 103:an så väldigt specialanpassad så ingen ville ha den? Eller min teori man vill skrota dem bara för att de inte ska komma i orätta händer. Om det var ekonomiskt försvarbart att underhålla 103'orna, så förstår jag inte alls varför de avvecklades. Jag misstänker att de gamla vagnarna helt enkelt var dyra i drift, med sin hydrauliska upphängning och turbinmotor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted May 2, 2012 Report Share Posted May 2, 2012 Jag vet inte om ni missat det, men vi ersatte 103orna och Centurionvagnarna med Strv 121 (160st) och Strv 122 (120st), och sedan dess har man konstaterat att man inte "behöver" 121orna, och att man inte heller "behöver" alla 120st 122or.. man har inte heller råd med REMO på alla 122or. Så vad i hela fridens namn skulle man ha ett gäng 103or till? /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts