Guest Linnea Posted June 17, 2011 Report Share Posted June 17, 2011 Det är dags för bal, och jag som Menig första klass undrar nu hur det funkar, får jag bära ordensband till min klänning, eller måste man vara officer för att få göra det? Om jag får bära den, hur är det då med medaljer, får jag hänga på min värnpliktsmedalj eller måste jag ha en miniatyr? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted June 17, 2011 Report Share Posted June 17, 2011 Det är dags för bal, och jag som Menig första klass undrar nu hur det funkar, får jag bära ordensband till min klänning, eller måste man vara officer för att få göra det? Om jag får bära den, hur är det då med medaljer, får jag hänga på min värnpliktsmedalj eller måste jag ha en miniatyr? Det är absolut ingen skillnad på menig eller officer vad gäller medaljer, den som har erhållit medaljen bör också hedra utdelaren och visa sin uppskattning genom att bära den då det är möjligt. Till klänning skall du helst bära medaljen i dammontage, dvs i en slags rosett. Valet av original eller miniatyr till klänning eller mässdräkt är ditt eget. Till m/87(motsv) och m/ä gäller dock alltid originalstorlek. Släpspännen bärs inte till högtidsdräkt. Ordensband över axeln får du bära om du tilldelats en officiell orden eller motsvarande utländsk med bärandetillstånd. /P Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 17, 2011 Report Share Posted June 17, 2011 Till klänning skall du helst bära medaljen i dammontage, dvs i en slags rosett. Går det bara att bära en medalj på det sättet eller flera? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted June 17, 2011 Report Share Posted June 17, 2011 Till klänning skall du helst bära medaljen i dammontage, dvs i en slags rosett. Går det bara att bära en medalj på det sättet eller flera? Det är inte kutym i alla fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonar242 Posted October 17, 2011 Report Share Posted October 17, 2011 Till klänning skall du helst bära medaljen i dammontage, dvs i en slags rosett. Går det bara att bära en medalj på det sättet eller flera? Damer bär upp till tre ordnar/medaljer i rosett, vill jag minnas. Problemet är att dem som delar ut medalj inte alltid ger i dammontage. Om möjligt bör man försöka ordna så att alla bärs i rosett. Har man flera, så väljer man de högst rankade utmärkelserna. Anledningen till att damer bär annorlunda än herrar är för att inte ta blicken från deras omsorgsfullt valda klänningar och smycken (killarna har alla likartade kläder, frack/militär högtidsdräkt, och prålar därför med just medaljer och ordnar). Av det skälet är medaljerna genom rosetten "konverterade" till "smycken", som man inte bör bära för många av. /Jonas Link to comment Share on other sites More sharing options...
EODTECH Posted January 23, 2012 Report Share Posted January 23, 2012 Vet att traden ar gammal, men intressant lasning iaf! Hade ingen aning hur det lag till for tjejer/damer och medaljens barande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.