Jump to content

Stridsplan hotar norska försvaret


Recommended Posts

Ja det låter väl mer eller mindre som Sverige, där vi har/haft väldigt höga kostnader på allehanda projekt (Visby, JAS mm.) samtidigt som vi skär ner över hela skalan på försvarsförmågan. Dock har det inte gått riktigt såhär långt i Sverige än att vi tvingats lägga ner hela vapengrenar, men däremot har vi väl inte riktigt någon vapengren som fungerar som den ska eller är trovärdig. Men det är skönt att höra att det inte bara är i Sverige som folk är dumma i huvudet.

 

 

Politiker-> :bash: <-Jag

Link to comment
Share on other sites

Stridsplan hotar norska försvaret

 

 

Nu tycker jag det börjar gå överstyr, att lägga ner markbaserat luftvärn eller hela ubåtsverksamheten bara för att ha råd med de skyhöga utgifterna till ett plan vars kostnad bara ökar och ökar....

 

 

Hur tänker de egentligen????

De är tydligen fler än Svenska försvarspolitiker som kan. JSF borde ha smeknamnet "vit elefant". Undra om norrmänen har råd att flyga och beväpna den utan att resten av norska försvaret ryker.

Link to comment
Share on other sites

Ja det låter väl mer eller mindre som Sverige, där vi har/haft väldigt höga kostnader på allehanda projekt (Visby, JAS mm.) samtidigt som vi skär ner över hela skalan på försvarsförmågan. Dock har det inte gått riktigt såhär långt i Sverige än att vi tvingats lägga ner hela vapengrenar, men däremot har vi väl inte riktigt någon vapengren som fungerar som den ska eller är trovärdig. Men det är skönt att höra att det inte bara är i Sverige som folk är dumma i huvudet.

 

 

Politiker-> :bash: <-Jag

Jo för vilket flygplan skulle vi valt för att inte flå oss in på bara benen?

 

J.K Nilsson

Edited by J.K Nilsson
Link to comment
Share on other sites

Vaddå valt? Vi hade ju redan Draken och Lansen, två jättefina flygmaskiner. Förstår inte varför militärerna ska köpa nytt hela tiden. Redan Tunnan var ett alldeles utmärkt jaktflygplan. Libaneserna flyger fortfarande Hunter. Kan de kan väl vi? Men nej, vi var bara tvungna att köpa nytt, och dessutom köpa nyare nytt när det nya inte var nytt nog - och nu vill man dessutom uppgradera det nya ännu mer då det inte är tillräckligt nytt längre!

Tack vare piloternas prylmani så har man fått göra sig av med alldeles perfekt fungerande kavalleriförband. Vart är världen på väg egentligen.

 

/E

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ny artikel i ämnet

 

Säger inte så väldigt mycket förutom att det ska granskas. Min fråga blir då om någon som kan detta med upphandlingar etc kan svara på om detta ger en ny chans för JAS? Har Norge redan betalat något för JSF? Hur mycket har det betalat? Hur fungerar den här typen av avtal, går de att riva? Om det går att riva kan man ju tänka sig att det finns någon minimiutgift eftersom företaget redan (antagligen) har lagt ner pengar på projektet, hur stor är denna avgift?

Extremt svåra frågor, jag vet, men jag tänkte att det kanske finns någon som är insatt i den här typen av frågor. Och summan av kardemumman är ju som sagt om det nu kan finnas en andra chans för JAS?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...