Jump to content

Begränsad livslängd på m90-kängan?

Guest gbjsdpisgbsfb

Recommended Posts

Guest gbjsdpisgbsfb

Jag råkade ut för att bägge klackarna lossnade samtidigt på ett par spritt nya nittikängor direkt från förrådet. Bakdelen på den gjutna sulan gick rätt av så bara ovanlädret fanns kvar. Jag fick kraftigt baklut på hela "ekipaget" och det vara bara att avbryta söndagspromenaden. Jag plockade upp de losslitna klackarna och gick hem.

Vid närmare examination konstaterades att det finns ett skumgummiartat distansmaterial inne i klacken. Konsistensen på det var hård och grynig. Förefaller vara åldersrelaterat.

Är detta ett vanligt fel? Någon annan som varit med om det? Går det att fixa ett par nya nittisar som legat i förrådet länge i förväg så det slipper att hända?

Guest Tanner

Har hänt liknande grejer för en del av oss med. Vissa är inne på tredje paret på fyra månader. Måste vara nån form av dåligt parti eller nåt. Mina har hållt bra hitills.

Jag råkade ut för att bägge klackarna lossnade samtidigt på ett par spritt nya nittikängor direkt från förrådet. Bakdelen på den gjutna sulan gick rätt av så bara ovanlädret fanns kvar. Jag fick kraftigt baklut på hela "ekipaget" och det vara bara att avbryta söndagspromenaden. Jag plockade upp de losslitna klackarna och gick hem.

Vid närmare examination konstaterades att det finns ett skumgummiartat distansmaterial inne i klacken. Konsistensen på det var hård och grynig. Förefaller vara åldersrelaterat.

Är detta ett vanligt fel? Någon annan som varit med om det? Går det att fixa ett par nya nittisar som legat i förrådet länge i förväg så det slipper att hända?

Jo då de är ett känt fel. Jag har bytt två par som gjort precis likadant. Vad jag har hört är de med kängor lite lotteri beroende på vad som finns inne, hur gott hummör föråddspersonalen är och hur gott ditt förhållande är till förrådspersonalen du har.

HV-Pravda hade i senaste numret en artikel om marschkänga90 och där sade de att sulans "halveringstid" är ca 7 år i förråd. Senast jag var inne och drog fram hundvalpsögonen fick jag med mig ett par 2010'or hem och visst fan är det skillnad från de gamla (årsmodell 1997).

Det roliga, eller jobbiga, är att kängan kan se helt ok ut för att efter bara någon timmes användning börja spricka lite. Sedan går förfallet snabbt... Klok rutin är att alltid slita, bända och dra lite i klacken innan man ger sig ut. Minsta tecken på utmattning = besök på förrådet

Det roliga, eller jobbiga, är att kängan kan se helt ok ut för att efter bara någon timmes användning börja spricka lite. Sedan går förfallet snabbt... Klok rutin är att alltid slita, bända och dra lite i klacken innan man ger sig ut. Minsta tecken på utmattning = besök på förrådet

än tråkigare är ju när ett par civila skor/kängor gör precis på samma sätt. Då finns inget förråd att hämta nya på, utan då är de bara att köpa nya, om kvittot är borta eller för lång tid har gått.

än tråkigare är ju när ett par civila skor/kängor gör precis på samma sätt. Då finns inget förråd att hämta nya på, utan då är de bara att köpa nya, om kvittot är borta eller för lång tid har gått.

Eller så kan du gå till en skomakare och fixa. Lundhags sulade om mina gamla kängor (Ståntje, ca 10 år gamla) för 50 spänn inklusive frakt, skomakaren här i stan sulade om ett par gamla Doc Martens för 300.

Guest rjuyrtuirtgewavr3
Eller så kan du gå till en skomakare och fixa. Lundhags sulade om mina gamla kängor (Ståntje, ca 10 år gamla) för 50 spänn inklusive frakt, skomakaren här i stan sulade om ett par gamla Doc Martens för 300.

Går det att fixa även om bara lädret är kvar?

HV-Pravda hade i senaste numret en artikel om marschkänga90 och där sade de att sulans "halveringstid" är ca 7 år i förråd. Senast jag var inne och drog fram hundvalpsögonen fick jag med mig ett par 2010'or hem och visst fan är det skillnad från de gamla (årsmodell 1997).

Finns det någon form av statistik eller empiriska undersökningar som visar om det är någon skillnad i kvalité på de kängor som tillverkas av Arbesko och de som tillverkas av Sievi?

@Gäst: Beror på skomakare och känga. Lundhags erbjöd sig att laga farsans gamla Graninge från 80-talet där de även skulle byta ut "gummipjäxan" för ca 1000 spänn, till slut valde han att köpa ett par nya på rea istället. Eftersom du inte skriver ut vad det är för någon känga det handlar om kan jag inte ge dig annat svar än att prova.

@Kanna: Jag är ingen skomakare själv och jag har inte sett någon statistik med i min erfarenhet känns Arbeskos 90'or mer stabila än Sievis TIDIGA 90'or (årsmodellerna från slutet av 90-talet, speciellt vintermodellen). Sedan dess KÄNNS det som om våra Finska bröder har jobbat upp sig kvalitetsmässigt. Det jag utan tvekan kan säga är att mina nya Sievis (2010) känns mycket bättre än mina gamla Arbeskos (1996).

Just Sievi gör ju vanliga skor med grymt bra kvalitet annars. Därför tycker jag att det är lite märkligt att de skulle misslyckas så med nittikängor. Dålig spec från kunden kanske.

• 1 month later...

Dåliga kängor....

Som QM i mitt kompani har jag fått byta ett antal kängor där sulor pulveriserats i princip när de stått hemma i garderoben hos soldaten.

Likaså har de spruckit vid stridsskjutningar med mycket upp och ner och knäböjningar då sulan böjs.

Knäckte själv mina kängor vid utb/skjutning med nya skjutreglementet.

Det viktiga är att inte kasta kängorna själv, förrådet vill ha in dem för att kunna reklamera.

Men som sagt det finns många gamla kängor åldersmässigt (även om de är oanvända).

Kolla detta innan ni tar emot dem från förrådet.

QM 354.HvUnd

Detta problem dök upp för fem år sedan eller nåt sånt, till början endast de finstillverkade kängorna. Men de sista 2-3 åren även de svensktillverkade.

Klackar lossnar men oftast har det i min pluton spruckit i sulan. Nya, eller nästan helt nya kängor.

Har själv bytt 1 par som sprack i mitten (där det inte är något mönster) och sist KFö byttes det minst 4 par i min pluton. (vi är fyradagars, och inga ninjas som springer omkring, vi står mest still eller går längs väg eller stig)

Kängorna som spruckit har ofta använts lite, har själv 2 par som använts mycket sedan början an 90-talet och de andrs från slutet av 90-talet, dessa är fortfarande fina. Det verkr som om, och från anställda vid den svenska fabriken som tillverkade kängorna, uppges det att det är lagring som dödar kängan. Används dem är det inga problem.

Något som verkar stämma med min och flera andras erfarenhet i min pluton.

Jag gick igenom 7 par kängor under 14 veckors GSU. Samtliga tillverkade 91. 8e paret (2001) höll från vecka 10 tills jag lämnade in dem.

91orna är svensktillverkade. 01orna bör vara de finska. Jag har fortfarande et par 91or vinterkängor som är fina. Men de har använts regelbundet vintertid.

¨

Det är tråkigt när just kängorna spricker eller klackarna släpper. Det är lite värre än när dragkedjor krånglar, knappar lossnar, sömmar spricker. Fötterna är det jag använder mest och som är utsatta.

• 1 month later...

Hej jag jobbar på FMCL i Arboga och kan bekräfta att Kängorna har en livstid på ca 8 år.

Kängor äldre än så ska utgallras pga de går sönder vid användning.

Dessutom finns det två stycken modeller på 90-kängor, och då menar jag inte att det finns sommar och vintermodeller

utan två modeller av sommarkängan: 90 och 90-1

90-kängan, som har uppåtböjd sula i framkant

90-1 kängan, som har en mer "plan" sula

90-1 kängan har visat sig ge problem med fötterna vid användninng, så den modellen ska destrueras.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...