Guest dada Posted June 7, 2011 Report Share Posted June 7, 2011 Hejsan! Jag mönstrade förra veckan med bra resultat men pga C i syn fick jag inte gå vidare jägartester vilket jag blev lite besviken över men jag sa att jag var intresserad av att bli sjukvårdare. Det enda stället studievägledaren föreslog för GMU var TrängR och efter hans beskrivning tycker jag att det verkade rimligt. Men nu i efterhand undrar jag lite hur det ut med utb till sjukvårdare efter GMU vid andra förband? Finns det utb i alla andra förband listade med "logistik" och hur skiljer de sig åt då? Tacksam för hjälp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Luftburen Posted June 7, 2011 Report Share Posted June 7, 2011 Är också intresserad av att få reda på detta så om du (TS) får reda på något från annat håll så skriv gärna det här i tråden ^^ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tanner Posted June 7, 2011 Report Share Posted June 7, 2011 Jag kan inte svara för alla förband, men här på Lv6 finns det en sjukvårdspluton på logistikkomp som har till uppgift att utbilda stridssjukvårdare. Dock är det inte helt lätt att komma i där då de egentligen inte rekryterar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted June 8, 2011 Report Share Posted June 8, 2011 I princip alla förband måste väl ha sjukvårdare? Vilka förband skulle inte ha sjukvårdare? Däremot skulle jag tro (?) att du inte kan utbilda dig till sjukvårdare under GMU, utan det blir något du utbildar dig till under din tid som anställd soldat. Därför bör du nog kunna göra GMU på i princip vilket förband som helst och sedan utbilda dig till sjukvårdare på det förbandet eller på något annat förband som just då ska utbilda sjukvårdare. Men jag är övertygad om att det kommer lösa sig under vägen bara du blir anställd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tanner Posted June 8, 2011 Report Share Posted June 8, 2011 Det stämmer så som KJ-PRSK säger, du utbildar dig efter GMU. GMU innehåller endast de grundläggande kunskaper alla skall kunna, och därefter tar utbildning inför respektive befattning vid. Men det har du ju redan insett och sagt själv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest söderkvist Posted June 11, 2011 Report Share Posted June 11, 2011 Även jag är intresserad av svar, vill bli sjukvårdare efter GMU och yrkesvägledaren sa att jag skulle söka till logistiksoldat på TrängR eftersom han med säkerhet visste att sjukvårdare skulle utbildas där. Dock chansade jag lite och valde logistik på P4 som förstaval för jag tänkte att de antagligen också behöver sjukvårdare, trots att vägledaren inte kunde svara på om så var fallet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jabbe Posted June 12, 2011 Report Share Posted June 12, 2011 På Amf1 har de sagt att det det går att byta emellan olika tjänster när du väl är "inne" efter gmu (och uppfyller kraven), dock styr behovet så i slutändan är det de som bestämmer ifall du kan byta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tanner Posted June 12, 2011 Report Share Posted June 12, 2011 Stämmer också, men lita inte för mycket på det. Visade sig vara mycket krångligare än vad det lät. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BX Posted June 13, 2011 Report Share Posted June 13, 2011 Jag kan inte svara för alla förband, men här på Lv6 finns det en sjukvårdspluton på logistikkomp som har till uppgift att utbilda stridssjukvårdare. Dock är det inte helt lätt att komma i där då de egentligen inte rekryterar. Nej vi utbildar just nu en sjv-grp 203, på sikt kommer det två till samt en förbandsplatsgrupp. Stridssjukvårdaren har en annan uppgift och verkar lite annorlunda än en sjv-grp... Rekrytera gör vi när behovet föreligger. / C BX Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tanner Posted June 13, 2011 Report Share Posted June 13, 2011 Tackar för klargörandet. Det var i så fall jag som missuppfattat. Ber någon admin att ändra min tidigare post. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bollen Posted June 19, 2011 Report Share Posted June 19, 2011 Tackar för klargörandet. Det var i så fall jag som missuppfattat. Ber någon admin att ändra min tidigare post. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest bollen Posted June 19, 2011 Report Share Posted June 19, 2011 Sjukvård efter GMU. Anställda GSS kan gå en Stridssjukvårdar utb via FömedC som har stöd via Arméns Jägarbataljon. 5 v. utb med fokus på TOS och åtgärder i Care under fire och taktisktomhändertagande. Tourniquet, åtgärda ventilpneumothorax mmm triage/ masscal osv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.