Jonsson8 Posted June 4, 2011 Report Share Posted June 4, 2011 Det var ett "tag" sedan jag låg inne, så rätt mycket har förändrats sedan dess. Men jag försöker hänga med i utvecklingen eftersom det fortfarande är intressant, en gång MÖP alltid MÖP. ;) Men en sak jag varit lite nyfiken på, används olika kängor inom FM numera? Är det fritt fram att använda egna kängor? Finns det någon lista på "godkända" kängor? På min tid använde alla M/90 och det var liksom inga undantag, men nu ser man en del trådar med folk som undrar vilka kängor de ska köpa. Det hade förmodligen inte ens varit tillåtet att använda något annat än M/90 när en annan låg inne? Och en annan fråga: finns det någon ökenversion av nämnda M/90 eller vilka kängor använder svenskarna nere i Afghanistan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 5, 2011 Report Share Posted June 5, 2011 (edited) 1. Men en sak jag varit lite nyfiken på, används olika kängor inom FM numera? 2. Är det fritt fram att använda egna kängor? 3. Finns det någon lista på "godkända" kängor? 4. På min tid använde alla M/90 och det var liksom inga undantag, men nu ser man en del trådar med folk som undrar vilka kängor de ska köpa. Det hade förmodligen inte ens varit tillåtet att använda något annat än M/90 när en annan låg inne? 5. Och en annan fråga: finns det någon ökenversion av nämnda M/90 eller vilka kängor använder svenskarna nere i Afghanistan? 1. Ja, till exempel finns det minst tre varianter (vanlig, STH - stålhätta, SSK - stadsskytte) av Marschänga 90 och två (vanlig, stålhätta) av Vinterkänga 90. Sjöstridskänga 93, Sommarkänga 01 (peter pan), ökenkängor (olika varianter), paradkängor, flygkängor (ett par varianter) mm finns också på förrådet. 2. Mer eller mindre. Du kommer knappast få gå i ett par Lundhags till m/ä, men till vanlig fältuniform brukar det vara ganska fritt att välja själv så länge de är svarta eller bruna. 3. Lundhags och Meindl/Haix/Lowa är vanliga. Bruna eller svarta är det krav som jag har hört/läst. Beige ökenkängor till grön uniform är alltså inte ok, även om många har det ändå. 4. Det var förmodligen tillåtet enligt boken, men ytterst få valde att lägga sina pengar på militära prylar. Om sedan dina befäl hade godkänt egna kängor är svårt att veta. Bruna/svarta egeninköpta kängor har tillåtits rätt länge, men kanske mest hos anställd personal. När jag låg inne kring millennieskiftet var Meindl Taiga allmänt accepterade och gick även att få ut på vissa förband. 5. Nej, det finns ingen ökenvariant av vanliga Känga 90. Det man får ut från förrådet är oftast Meindl Desert Fox eller någon Haix-känga. Edited June 5, 2011 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted June 5, 2011 Report Share Posted June 5, 2011 Tillägg till 106:s formidabla svar: -Jörn-kängan används av AJB, fd K4 och nu har FM skaffat en ny känga för bäratungt-förbanden; Känga 08, eller något sånt heter den. -Numera är det mest Haix som man får ut till öken-uniformen. -Djungel-personal brukar få ut Meindl Jungle boot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted June 5, 2011 Report Share Posted June 5, 2011 Vad skiljer SSK-varianten från de andra 90-kängorna? Annat mönster på sulan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted June 5, 2011 Report Share Posted June 5, 2011 (edited) Vad skiljer SSK-varianten från de andra 90-kängorna? Annat mönster på sulan? Dragkedja på sidan misstog SSK för sjö strids känga ist för stads skytte känga.. Edited June 5, 2011 by tinhead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 5, 2011 Report Share Posted June 5, 2011 (edited) Det är ett par Marschkänga 90 STH som, förutom stålhätta och plastbakkappa, är försedda med spiktrampskydd och slitstarkt material över tåhättans ovanläder. (Ungefärlig beskrivning ur SoldR Mtrl P 2003) edit: Ovanstående gäller alltså stadsskyttevarianten Marschkänga 90 SSK Edited June 5, 2011 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sotilas Posted June 5, 2011 Report Share Posted June 5, 2011 (edited) SSK-kängan är i stort en stålexkänga med ett ordentligt spiktrampskydd i sulan samt att tåhättan har en extra förstärkning. Edit Suck pucktvåa... Edited June 5, 2011 by sotilas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted June 5, 2011 Report Share Posted June 5, 2011 Det är ett par Marschkänga 90 STH som, förutom stålhätta och plastbakkappa, är försedda med spiktrampskydd och slitstarkt material över tåhättans ovanläder. (Ungefärlig beskrivning ur SoldR Mtrl P 2003) edit: Ovanstående gäller alltså stadsskyttevarianten Marschkänga 90 SSK Måste vara j**ligt tung då? Jag som tycker vanliga Marschkänga 90 med stålhätta var tung. Det var en betydande skillnad mot vanliga Marschkänga 90 även om den var tung den med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt.Nilsson Posted June 12, 2011 Report Share Posted June 12, 2011 90kängan är inte särkilt tung jämfört med andra kraftigare kängor. Dock är den ju framtagen för ''reguljär basse tjänst'' och inte mycket mer. Faktumet att den lutar bakåt är ju klassat som katastrofalt för en ''tungt bärande'' eller ''Jägare'' som vi också kallas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts