Erik_G Posted May 31, 2011 Report Share Posted May 31, 2011 Detta är utblåsen hos två P&W F100 när de sitter i en F-15 Yttre täckplåtar runt munstyckena saknas. Detta är också utblåsen hos två P&W F100 sittandes i en F-15 Täckplåtarna monterade. Detta är utblåset hos en P&W F100 när den sitter i en F-16 (En sen variant med kolfiber "fjädrar" dessutom). Nu till min fråga: Varför saknar en del (de flesta?) F-15 det yttre lagret med täckplåtar runt utblåset, det som tydligen kallas "turkey feathers". Varför på F-15 och inte F-16. Alla F-16 har dem ju monterade. En del F-15, som den israeliska ovan, har ju dem också monterade. Har vi några F-15 experter på forumet som kanske kan besvara denna fråga som hållit mig vaken så många nätter.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted May 31, 2011 Report Share Posted May 31, 2011 Nu till min fråga: Varför saknar en del (de flesta?) F-15 det yttre lagret med täckplåtar runt utblåset, det som tydligen kallas "turkey feathers". Varför på F-15 och inte F-16. Alla F-16 har dem ju monterade. En del F-15, som den israeliska ovan, har ju dem också monterade. Har vi några F-15 experter på forumet som kanske kan besvara denna fråga som hållit mig vaken så många nätter.. Från: http://www.airliners.net/aviation-forums/military/read.main/64623/ "As you pointed out they are a fairing to cover the many and varied mechanisms that articulate the VEN. However on the the Pratt-powered F-15s and later the B-1, they experienced vibration/harmonic issues related to higher-than-expected dynamic loads and shock interaction with the airframe. All this was causing premature failure and, in some cases, causing them to depart the aircraft in flight, as Checksixx pointed out. As I mentioned earlier, this was not an easy problem to diagnose/solve." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted May 31, 2011 Author Report Share Posted May 31, 2011 Ja, just det, jag glömde ju bort att även B-1B har samma motorer, och de brukar också synas utan "fjädrar". Har vissa versioner av F-15 andra motorer med ändrade utblås (t.ex de israeliska) som löser problemet, eller har man helt enkelt "löst" problemet med mer underhåll? Kan tänka mig att det inte är samma vibrationsproblem på en F-16, som bara har en motor, och att det därför inte är några problem där. Samma sak borde gälla värmeproblem, en motor värmer inte lika bra som två Intressant att man gjort den kalkylen att viktbesparingen att flyga utan plåtarna på F-15 uppväger de aerodynamiska nackdelarna. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted May 31, 2011 Report Share Posted May 31, 2011 Sedan är ju en tvåmotorkärra rätt så saboterad i häcken rent aerodynamiskt så att täckplåtar gör sån liten extra nytta jämfört med kostnaden att använda dom. Enmotorkärror är en annan sak. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted May 31, 2011 Report Share Posted May 31, 2011 Intressant att man gjort den kalkylen att viktbesparingen att flyga utan plåtarna på F-15 uppväger de aerodynamiska nackdelarna. /E Nyttan kan vara extra stor om planet är barlastat i nosen och barlasten kan lättas om stjärten lättas. Jag vet inte om F-15 har barlast i nosen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 31, 2011 Report Share Posted May 31, 2011 Nyttan kan vara extra stor om planet är barlastat i nosen och barlasten kan lättas om stjärten lättas.Jag vet inte om F-15 har barlast i nosen. Jo, det har den. Den kallas AN/APG-63. Ursäkta spydigheten men jag kunde inte låta bli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 31, 2011 Report Share Posted May 31, 2011 Nyttan kan vara extra stor om planet är barlastat i nosen och barlasten kan lättas om stjärten lättas.Jag vet inte om F-15 har barlast i nosen. Jo, det har den. Den kallas AN/APG-63. Ursäkta spydigheten men jag kunde inte låta bli. En del skulle nog hävda att det även finns utskjutningsbar barlast i nosen på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts