Jump to content

Kalkonfjädrar-att vara eller icke vara?


Erik_G

Recommended Posts

Detta är utblåsen hos två P&W F100 när de sitter i en F-15

158211004_c8584f91a7.jpg

Yttre täckplåtar runt munstyckena saknas.

 

Detta är också utblåsen hos två P&W F100 sittandes i en F-15

exhaust.jpg

Täckplåtarna monterade.

 

Detta är utblåset hos en P&W F100 när den sitter i en F-16

52.jpg

(En sen variant med kolfiber "fjädrar" dessutom).

 

Nu till min fråga:

Varför saknar en del (de flesta?) F-15 det yttre lagret med täckplåtar runt utblåset, det som tydligen kallas "turkey feathers". Varför på F-15 och inte F-16. Alla F-16 har dem ju monterade. En del F-15, som den israeliska ovan, har ju dem också monterade.

 

Har vi några F-15 experter på forumet som kanske kan besvara denna fråga som hållit mig vaken så många nätter.. :)

Link to comment
Share on other sites

Nu till min fråga:

Varför saknar en del (de flesta?) F-15 det yttre lagret med täckplåtar runt utblåset, det som tydligen kallas "turkey feathers". Varför på F-15 och inte F-16. Alla F-16 har dem ju monterade. En del F-15, som den israeliska ovan, har ju dem också monterade.

 

Har vi några F-15 experter på forumet som kanske kan besvara denna fråga som hållit mig vaken så många nätter.. :)

 

Från: http://www.airliners.net/aviation-forums/military/read.main/64623/

 

"As you pointed out they are a fairing to cover the many and varied mechanisms that articulate the VEN. However on the the Pratt-powered F-15s and later the B-1, they experienced

vibration/harmonic issues related to higher-than-expected dynamic loads and shock interaction with the airframe. All this was causing premature failure and, in some cases, causing

them to depart the aircraft in flight, as Checksixx pointed out. As I mentioned earlier, this was not an easy problem to diagnose/solve."

Link to comment
Share on other sites

Ja, just det, jag glömde ju bort att även B-1B har samma motorer, och de brukar också synas utan "fjädrar".

 

Har vissa versioner av F-15 andra motorer med ändrade utblås (t.ex de israeliska) som löser problemet, eller har man helt enkelt "löst" problemet med mer underhåll?

Kan tänka mig att det inte är samma vibrationsproblem på en F-16, som bara har en motor, och att det därför inte är några problem där. Samma sak borde gälla värmeproblem, en motor värmer inte lika bra som två :)

 

Intressant att man gjort den kalkylen att viktbesparingen att flyga utan plåtarna på F-15 uppväger de aerodynamiska nackdelarna.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Intressant att man gjort den kalkylen att viktbesparingen att flyga utan plåtarna på F-15 uppväger de aerodynamiska nackdelarna.

 

/E

 

Nyttan kan vara extra stor om planet är barlastat i nosen och barlasten kan lättas om stjärten lättas.

Jag vet inte om F-15 har barlast i nosen.

Link to comment
Share on other sites

Nyttan kan vara extra stor om planet är barlastat i nosen och barlasten kan lättas om stjärten lättas.

Jag vet inte om F-15 har barlast i nosen.

Jo, det har den. Den kallas AN/APG-63.

 

Ursäkta spydigheten men jag kunde inte låta bli. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Nyttan kan vara extra stor om planet är barlastat i nosen och barlasten kan lättas om stjärten lättas.

Jag vet inte om F-15 har barlast i nosen.

Jo, det har den. Den kallas AN/APG-63.

 

Ursäkta spydigheten men jag kunde inte låta bli. ;-)

En del skulle nog hävda att det även finns utskjutningsbar barlast i nosen på den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...