Jump to content
Perman

Bevakningsbåtarna av Tapperklassen får ny navigeringsradar

Recommended Posts

"Flottans bevakningsbåt i Fårösund - "Djärv". Foto: Ingvar Immen Persson"

Fartygsbilder

"Även under denna vecka har som brukligt en bevakningsbåt bedrivit havsövervakning i området runt Gotland."

VECKOBREV FREDAGEN DEN 12 FEBRUARI 2010

"Gotland (fårösund): Används bara som bas för Bevbåt som tillhör 41.kvdiv på vinter när isen ligger, annars ingen aktivitet."

https://www.flashback.org/p34250224

"I Fårösund finns en bevakningsbåt stationerad."

http://www.visby.se/servlet/GetDoc?meta_id=13379

(sid 10 av 15)

Officerstidningen nr 1 2010 (på sid 10 finns en artikel om HMS Djärv som då var stationerad i Fårösund)

/Per

Edited by Perman

Trevlig nyhet!

Det behövs sannerligen bli ett bättre försvar  på alla vis av Västkusten & i synnerhet Göteborgs hamn så jag förutsätter att även dom övriga Bev. båtarna i Göteborg får samma genomgång & uppdateringar!?...  

1 hour ago, mariner said:

Trevlig nyhet!

Det behövs sannerligen bli ett bättre försvar  på alla vis av Västkusten & i synnerhet Göteborgs hamn så jag förutsätter att även dom övriga Bev. båtarna i Göteborg får samma genomgång & uppdateringar!?...  

Ja alla fem Batch II båtarna kommer att genomgå fullständig renovering och modernisering med nya huvudmotorer, ny sonar, ny ROV, ny navigeringsradar, längre brygghus m.m. Det är också dessa som är stationerade vid Käringberget i Göteborg med uppgifter som inomskärs ubåtsjakt, områdesbevakning och sjötrafikkontroll. Båtarna renoveras och byggs om av Swede Ship Marine på Tjörn som också byggde dem i slutet av 90-talet. Företaget hette tidigare Djupviks Varv, och har även byggt skolfartygen av Astrea-klass, de bägge ledningsbåtarna 2000, de sex BevB 80 Batch I, de fyra hydrofonbojbåtarna av Krickan-klass, de bägge prototyperna till StrB 90, diverse trossbåtar samt de tre vedettbåtarna av Dalarö-klass. Förutom de fem bevakningsbåtarna i 17:e bevakningsbåtskompaniet så ingår även lednings- och stödfartyget HMS Skaftö, som är ett ombyggt minröjningsfartyg. Tyvärr saknas en riktig ersättare för HMS Jägaren som kan ligga ute en vecka eller mer, men vi får hoppas att Marinen får mer pengar så att man har råd att stationera ett av patrullfartygen av Stockholms-klass i Göteborg.

/Per

Edited by Perman

HMS Stolt har levererats till FM efter halvtidsmodernisering

(bevakningsbatpluton på instagram)

Kul att vi får fler bevakningsbåtar som genomgått fullständig halvtidsmodernisering. Tråkigt dock att den här nyheten verkar bedömas inte ha tillräckligt nyhetsvärde för FMV:s hemsida. Det är ju inte direkt så att vi i dessa dagar översköljs med positiva nyheter om Marinen.

Jag efterlyser också info om de 6 bevakningsbåtarna Batch 1 som ska genomgå eller heller på att genomgå ombyggnad till spaningsbåtar med kapacitet att medföra och lägga ut hydrofonbojar. De 5 Batch 2 Bevakningsbåt typ 88 renoveras och moderniseras av Swede Marine (f d Djupviksvarvet) som en gång byggde dem, men i fallet med spaningsbåtarna så är arbetet utlagt på andra varv.

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Härligt att fler och fler bevakningsbåtar blir uppgraderade. Det i kombination med nya Amfibiestridssgrupp Göteborg borde vara grunden för nya Amf4.

Av bilder och info från den pågående gemensamma Svensk-Finska ubåtsjaktövningen att döma så har nu tillräckligt många spaningsbåtar med bojkapacitet levererats för att man återigen kunnat sätta upp en bojbåtsdivision. Båtarna utgör de första sex byggda bevakningsbåtarna (Batch 1) av Tapper-klass och skulle enligt försvarsminister Peter Hultqvist 2015 byggas om till bojbåtar och förses med antiubåtsgranatkastare. Några spaningsbåtar med augranatkastare har jag dock inte sett på någon bild. Verkar som om man prioriterar minjakterna både vad gäller ny pjäs och renoverade augranatkastare. Någon utförlig info om ombyggnaden har jag inte hittat, men av tidigare info från bl a Swede Marine så skulle båtarna i fråga få en något begränsad renovering och ombyggnad (inga nya motorer och ingen förlängning av överbyggnaden t ex). Dock blev det inte Swede Marine som fick bygga om dessa sex båtar (endast de fem Batch 2 båtarna).

spacer.png

(Foto: Fjärde Sjöstridsflottiljen)

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Den tredje av fem bevakningsbåtar som genomgår fullständig renovering och halvtidsmodernisering har levererats av FMV. Fartyget har byggts om av Swede Marine AB till BevB typ 88. Brygghusets förlängning framåt gissar jag har att göra med det vapensystem typ Sea Protector RWS som kommer att installeras. Fartygen tillhör Amfibieregementet / 17 Bevakningsbåtskompaniet och är stationerade vid Käringberget i Göteborg

HMS Orädd redo för ubåtsjakt

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

26 minutes ago, Perman said:

Den tredje av fem bevakningsbåtar som genomgår fullständig renovering och halvtidsmodernisering har levererats av FMV. Fartyget har byggts om av Swede Marine AB till BevB typ 88. Brygghusets förlängning framåt gissar jag har att göra med det vapensystem typ Sea Protector RWS som kommer att installeras. Fartygen tillhör Amfibieregementet / 17 Bevakningsbåtskompaniet och är stationerade vid Käringberget i Göteborg

HMS Orädd redo för ubåtsjakt

/Per

Det är inte Sea Protector som anskaffas för Stridsbåt 90 och Bevbåt. Saab Trackfire har anskaffats och kallas "Vapenstation Amf".  
https://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Sjoprover-med-vapenstation-Amf/

• Like 1

1 hour ago, Meteor said:

Det är inte Sea Protector som anskaffas för Stridsbåt 90 och Bevbåt. Saab Trackfire har anskaffats och kallas "Vapenstation Amf".  
https://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Sjoprover-med-vapenstation-Amf/

Jo det stämmer. Antog att den i stort sett var identisk med Sea Protector men inser att så inte är fallet. Tack för klargörandet!

/Per

Sista bevakningsbåten av typ BevB 80 batch 2 HMS Ärlig har nu genomgått fullständig halvtidsmodernisering hos Swede Ship Marine och levererats till FMV. Båtarna kan identifieras från de mindre modifierade batch 1 båtarna (spaningsbåtarna) genom de tre frontala bryggfönstren samt utbyggnaden framför bryggan. Det kommer att vara lättare att skilja på båttyperna när batch 2 båtarna fått en SAAB Trackfire på fördäck.

/Per

Skärmklipp HMS Ärlig levererad till FMV 2020-06-01.JPG

Edited by Perman
  • Like 3

Enligt den nya chefen för 4 Sjöstridsflottiljen på Berga Jon Wikingsson så kommer de sex spaningsbåtarna (batch 1) att kallas för spaningsbåt typ Djärv.

C4 VECKOBREV

Under denna vecka och förra veckan har en viktig målstolpe nåtts inom projekt SpanB. Sjöprovturer har genomförts med det första fartyget i den nya fartygsklassen Spaningsbåt typ Djärv (SpanB). Det var HMS DRISTIG som fick bekänna färg i blåsten och i slalombanan som de boende kring Öckerö skapat i och med hummerpremiären. Fartygsklassen kommer efter leverans till Försvarsmakten att bestå utav sex fartyg (Djärv, Dristig, Händig, Hurtig, Modig samt Trygg) som tidigare var utav fartygsklassen Bevakningsbåt typ 80. Modifieringen har syftat till att livstidsförlänga fartygen genom installation av nytt framdrivningsmaskineri samt nya hjälpmotorer. Med de nya sensorerna (hydrofonbojar) kommer SpanB bli en vital del i ubåtsjaktorganisationen och där utgöra S:et (spaning) i SLA-kedjan. Flottiljen och personalen på PTK SpanB är väldigt glada och stolta i och med att denna första viktiga målstolpe är nådd.

Eftersom även han skriver att de fått både nya huvud- och hjälpmotorer så antar jag att detta härmed är bekräftat. Som jag påpekat tidigare så har man hittills bara talat om att de fem batch 2 båtarna i Göteborg får nya motorer.

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

On 6/26/2020 at 11:51 AM, Perman said:

Enligt den nya chefen för 4 Sjöstridsflottiljen på Berga Jon Wikingsson så kommer de sex spaningsbåtarna (batch 1) att kallas för spaningsbåt typ Djärv.

C4 VECKOBREV

Eftersom även han skriver att de fått både nya huvud- och hjälpmotorer så antar jag att detta härmed är bekräftat. Som jag påpekat tidigare så har man hittills bara talat om att de fem batch 2 båtarna i Göteborg får nya motorer.

/Per

Vill man drömma eller önska mer. Så kunde några bestyckas med Hellfire robotar istället för sjunkbomber. Då vi ändå har satsar på det till amfibieförbanden. 

5 hours ago, madman said:

Vill man drömma eller önska mer. Så kunde några bestyckas med Hellfire robotar istället för sjunkbomber. Då vi ändå har satsar på det till amfibieförbanden. 

På vilket sätt anser du att de skulle bli bättre på sin huvuduppgift som är ubåtsjakt om man tog bort sjunkbomberna och istället tillförde robot 17?

• Haha 1

9 hours ago, Meteor said:

På vilket sätt anser du att de skulle bli bättre på sin huvuduppgift som är ubåtsjakt om man tog bort sjunkbomberna och istället tillförde robot 17?

Nu skrev jag drömma och på några då detta är inte realistiskt för Sverige. Men syftet skulle då inte vara huvuduppgiften för ubåtsjakt på dessa.

Det är känt att sjunkbomber inte har så stor effekt på ubåtar. Om de inte kommer väldigt nära ubåtarna. Sedan har de ubåtsjakt granater också. Däremot så tror man mer på ubåtsjakts torpeder istället. Men det var ju inte aktuellt.

5 hours ago, madman said:

Nu skrev jag drömma och på några då detta är inte realistiskt för Sverige. Men syftet skulle då inte vara huvuduppgiften för ubåtsjakt på dessa.

Det är känt att sjunkbomber inte har så stor effekt på ubåtar. Om de inte kommer väldigt nära ubåtarna. Sedan har de ubåtsjakt granater också. Däremot så tror man mer på ubåtsjakts torpeder istället. Men det var ju inte aktuellt.

Du talar om bevakningsbåtarna nästan som om de hade flera hundra tons deplacement. Med ett full load deplacement på 58 ton och en besättning på 9 man så verkar det lite orimligt att tala om tunga vapen som Rb 17. Båtarna är lika stora som de gamla motortorpedbåtarna av T42-klassen från 70-talet och bara aningen tyngre. Trots det lilla formatet så har man lyckats att få in en 300 kg tung vapenstation på de fem batch 2 båtarna, men detta krävde starkare motorer, ombyggnad av bryggan och säkert en del andra förstärkningar i en fullständig HTM.

Båtarna utformades främst för inomskärs ubåtsjakt med sekundära uppgifter som eskortering av mindre amfibieföretag och skärgårdsmineringar. I och med ombyggnad och HTM av dessa båtar så har man med all sannolikhet nått gränsen för vad man kan få ut av dem. Pga. pengabrist och fartygsbrist så har man på senare år även tvingats utnyttja dem för utomskärs sjötrafikövervakning med åtföljande brister och begränsningar i användandet, men detta är knappast något som man kan lasta själva båttypen för då den aldrig varit avsedd för detta. Jag tvivlar faktiskt lite på att man kommer att fortsätta att kunna utnyttja dem utomskärs med en tung vapenstation och kanske även fyra ELMA kastare på fördäck om man vill behålla tillräcklig sjösäkerhet. Jag trodde nog att man skulle sluta med detta i och med att Stockholmskorvetterna byggdes om till patrullfartyg, men trots en personaltillgänglighet av en och en halv besättning till varje patrullfartyg så kan man fortfarande se att bevakningsbåtarna ibland opererar ensamma utomskärs på marinetraffic (särskilt de som finns på västkusten eftersom Västerhavet normalt inte verkar tillhöra operationsområdet för patrullfartygen).

Om det är något man hade kunnat drömma om så är det väl att alla elva båtarna genomgått fullständig HTM så att alla hade kunnat användas en god bit in på 2030-talet, men som den ekonomiska situationen ser ut så har man tvingats till en viss kompromiss och byggt om sex st till spaningsbåtar som ersättning för de tidigare hydrofonbåtarna genom en begränsad renovering. Att begära att dessa båtar även ska kunna bära lätt sjörobot är nog som sagt ganska orimligt. Bättre då att utnyttja vissa stridsbåtar för detta om man vill ha ett båtburet system.

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1

9 hours ago, Perman said:

Du talar om bevakningsbåtarna nästan som om de hade flera hundra tons deplacement. Med ett full load deplacement på 58 ton och en besättning på 9 man så verkar det lite orimligt att tala om tunga vapen som Rb 17. Båtarna är lika stora som de gamla motortorpedbåtarna av T42-klassen från 70-talet och bara aningen tyngre. Trots det lilla formatet så har man lyckats att få in en 300 kg tung vapenstation på de fem batch 2 båtarna, men detta krävde starkare motorer, ombyggnad av bryggan och säkert en del andra förstärkningar i en fullständig HTM.

Båtarna utformades främst för inomskärs ubåtsjakt med sekundära uppgifter som eskortering av mindre amfibieföretag och skärgårdsmineringar. I och med ombyggnad och HTM av dessa båtar så har man med all sannolikhet nått gränsen för vad man kan få ut av dem. Pga. pengabrist och fartygsbrist så har man på senare år även tvingats utnyttja dem för utomskärs sjötrafikövervakning med åtföljande brister och begränsningar i användandet, men detta är knappast något som man kan lasta själva båttypen för då den aldrig varit avsedd för detta. Jag tvivlar faktiskt lite på att man kommer att fortsätta att kunna utnyttja dem utomskärs med en tung vapenstation och kanske även fyra ELMA kastare på fördäck om man vill behålla tillräcklig sjösäkerhet. Jag trodde nog att man skulle sluta med detta i och med att Stockholmskorvetterna byggdes om till patrullfartyg, men trots en personaltillgänglighet av en och en halv besättning till varje patrullfartyg så kan man fortfarande se att bevakningsbåtarna ibland opererar ensamma utomskärs på marinetraffic (särskilt de som finns på västkusten eftersom Västerhavet normalt inte verkar tillhöra operationsområdet för patrullfartygen).

Om det är något man hade kunnat drömma om så är det väl att alla elva båtarna genomgått fullständig HTM så att alla hade kunnat användas en god bit in på 2030-talet, men som den ekonomiska situationen ser ut så har man tvingats till en viss kompromiss och byggt om sex st till spaningsbåtar som ersättning för de tidigare hydrofonbåtarna genom en begränsad renovering. Att begära att dessa båtar även ska kunna bära lätt sjörobot är nog som sagt ganska orimligt. Bättre då att utnyttja vissa stridsbåtar för detta om man vill ha ett båtburet system.

/Per

Jag skrev drömma och att några skulle kunnat ha fått annan beväpning, typ 2 st. Då det inte är orimligt att beväpna dessa för 4 st hellfire etc. Men nu valde man en annan väg. Där jag inte förstår att då man ändå höll på och satte dit ny RWS. Varför satte man då inte in en Protector vapenstation för dubbla vapen. Där den då hade kunnat beväpnas med Ksp och en Hellfire. Som ändå amfibieförbanden har. Den hade då varit betydligt bättre beväpnad. Så jag önskar en mix av båtar. Och speciellt om även de andra ska byggas om.

Vilka andra ska komma dit och lösa problemen? Då vi har ett så fåtal av de tyngre fartygen.  Dessa båtar är givetvis inte optimala och inte den bästa lösningen. Då de inte är så lämpliga utomskär. 

Visst skulle det vara bra om man upprusta de andra också.  Men är det realistiskt. Nu kan de inte bli som någon patrullbåt. Men bättre beväpnande hade de kunnat bli lite bättre. Angående vikten så kunde man reducera antal ELMA och ta bort sjunkbomberna. Vi kan ju flytta de RWS som dessa har fått  till nästkommande och sätta dit en robotstation för 4 st Hellfire etc. Men givetvis hellre bättre  patrullbåtar. Där nedanstående väger bara lite mer och inte flera hundra ton.

https://en.wikipedia.org/wiki/Super_Dvora_Mk_III-class_patrol_boat

Edited by madman

On 6/29/2020 at 8:02 PM, madman said:

Jag skrev drömma och att några skulle kunnat ha fått annan beväpning, typ 2 st. Då det inte är orimligt att beväpna dessa för 4 st hellfire etc. Men nu valde man en annan väg. Där jag inte förstår att då man ändå höll på och satte dit ny RWS. Varför satte man då inte in en Protector vapenstation för dubbla vapen. Där den då hade kunnat beväpnas med Ksp och en Hellfire. Som ändå amfibieförbanden har. Den hade då varit betydligt bättre beväpnad. Så jag önskar en mix av båtar. Och speciellt om även de andra ska byggas om.

Vilka andra ska komma dit och lösa problemen? Då vi har ett så fåtal av de tyngre fartygen.  Dessa båtar är givetvis inte optimala och inte den bästa lösningen. Då de inte är så lämpliga utomskär. 

Visst skulle det vara bra om man upprusta de andra också.  Men är det realistiskt. Nu kan de inte bli som någon patrullbåt. Men bättre beväpnande hade de kunnat bli lite bättre. Angående vikten så kunde man reducera antal ELMA och ta bort sjunkbomberna. Vi kan ju flytta de RWS som dessa har fått  till nästkommande och sätta dit en robotstation för 4 st Hellfire etc. Men givetvis hellre bättre  patrullbåtar. Där nedanstående väger bara lite mer och inte flera hundra ton.

https://en.wikipedia.org/wiki/Super_Dvora_Mk_III-class_patrol_boat

Annars kan ju Swedeship också.

https://swedeship.se/vessel-production/27-m-fast-missile-vessel/

• Like 1

14 hours ago, madman said:

Swedeship Marine har även ritat en uppdaterad och något större version av BevB 80, men den verkar tyvärr inte finnas kvar på deras sajt. Det var dom själva som tipsade mig om detta en gång när jag frågade om bevakningsbåtarna. Det är alltså inte fråga om nån design som bygger på transportbåt 2000 som t ex den 27 m fast missile vessel som du refererar till, utan en design som var mycket mer lik de nuvarande bevakningsbåtarna. Jag postade en länk till den för fem år sedan i den här tråden, men den funkar inte längre. Båten hade tydligen ungefär samma kapacitet vad gäller ubåtsjakt och minfällning m.m., men utökad förmåga vad gäller lednings- och vapensystem (bl a 2 st vapenstationer har jag för mig).

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1