Jump to content
Perman

Bevakningsbåtarna av Tapperklassen får ny navigeringsradar

Recommended Posts

Vad används en bojbåt till förutom att lägga ut bojar?

 

Jag är ingen expert på området, men jag antar att en hydrofonbojbåt tar emot och förmedlar informationen från de passiva hydrofonbojarna. Vad gäller att lägga ut bojar så är det inte bara frågan om att kunna bära och lägga ut en massa bojar, utan det krävs också att fartygen kan uppträda dolt. Förhoppningsvis så kommer även de till bojbåtar ombyggda bevakningsbåtarna kunna uppträda dolt. De är ju framtagna för tyst ubåtsjakt en gång i tiden, så det borde inte vara nåt problem. Enligt erfarna ubåtsjägare så är i alla fall bra bojbåtar ett absolut krav för en effektiv inomskärs ubåtsjakt.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.regeringen.se/content/1/c6/25/77/43/0a9a6162.pdf

 

Vad gäller marinen så kan man konstatera några saker vad gäller den nya försvarspolitiska inriktningen 2016 - 2020 som regeringen och tre av de borgerliga partierna kommit överens om. Här tar jag bara upp vad som berör bevakningsbåtarna.

 

-citat-

"- att ytterligare två bevakningsbåtar modifieras och att fyra bevakningsbåtar bibehålls som bojbåtar."

-slut citat-

 

Ett positivt besked men med vissa frågetecken. Totalt sju st BevB 80 ska alltså modifieras och renoveras, med all sannolikhet huvudsakligen för inomskärs ubåtsjakt. Därmed borde alla tre marinbaserna kunna få bevakningsbåtar. Gissar att fördelningen i sluttampen blir tre i Göteborg, två i Karlskrona, en i Fårösund (från 4. Sjöstridsflottiljen i Berga) samt en i Berga. Därmed så lämnas uppgiften sjötrafikövervakning huvudsakligen över till de två "nya" vedettbåtarna.

 

Fyra BevB 80 ska bli bojbåtar vilket är positivt, men observera att det inte talas om någon ombyggnad eller renovering. Förmodligen ett projekt med en minimal budget. Båtarna kommer med all sannolikhet att behöva utgå efter 2020. En skillnad mot de "gamla" bojbåtarna av Ejdernklassen kan bli att dessa blir bestyckade med nya augranatlavettage och sjunkbomber.

 

Bevakningsbåtarna som ska modifieras ska även bestyckas med "antiubåtsgranatkastare", vilket är ett mycket positivt besked eftersom det måste betyda att man ska återuppta produktionen av ELMA systemet eller dess utvecklade version. Den ASW 601 version från SAAB Dynamics med rörliga kastare och längre räckvidd som provades på patrullbåten Styrbjörn borde kunna vara en god början att sätta i produktion (se http://www.youtube.com/watch?v=6rXc9FUGfEU ) Detta öppnar även för att korvetterna och minjakterna får augranatkastare igen, vilket är välbehövligt för att uttrycka det milt.

 

/Per

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De fem bevakningsbåtar som har påbörjat renovering får ny hydrofon från norska Kongsberg:

 

http://www.km.kongsberg.com/ks/web/nokbg0238.nsf/AllWeb/9B7DBF3036657766C1257E7C0041B5A5?OpenDocument#.VZ6Qg8ZXZKs.twitter

 

Hoppas att de övriga två som också ska renoveras för ubåtsjakt (enligt försvarsuppgörelsen) får samma uppgradering.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tydligen har Swede Marine en uppdaterad något större version av BevB 80 på ritbordet. Törs inte stjäla bilden och lägga upp den här ifall det är copyright på den, men om nån är intresserad så kan man besöka deras FB sida ( https://www.facebook.com/swedeship?fref=ts) och scrolla ner till inlägget från den 20 oktober 2014 så kan man se skissen. Båten har tydligen samma kapacitet vad gäller ubåtsjakt och minfällning m.m., men har utökad förmåga vad gäller lednings- och vapensystem.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt försvarsminister Peter Hultqvist på Folk och Försvars konferensen i Sälen idag så ska nu 6 bevakningsbåtar byggas om till hydrofonbojbåtar. Tidigare så har han talat om att 4 bevbåtar skulle konverteras enligt överenskommelsen. Man kan ju undra vad som föranleder detta beslut. 6 st bojbåtar är 50% fler än vad som fanns på 90- och 00-talen. Detta måste också betyda att det bara kommer att finnas 5 st bevakningsbåtar (av 11 totalt som finns idag) kvar för inomskärs ubåtsjakt och bevakning av marinbaser m.m. Med tanke på den potential som ändå finns i bevbåtsskroven så hoppas jag verkligen att de "nya" bojbåtarna även får en viss egen kapacitet för inomskärs ubåtsjakt, basbevakning, patrullering, minfällning osv., dvs allt som varit bevbåtarnas uppgifter hittills. Även de nya ubåtsjakthelikoptrarna HKP14F får som bekant kapacitet för hydrofonbojfällning och insamling av data från dessa. Det är mycket tydligt att i den satsning på ökad ubåtsjaktkapacitet som försvarsöverenskommelsen innebär så är användningen av hydrofonbojar på olika plattformar en mycket viktig ingrediens.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan ju undra vad som föranleder detta beslut...

 

Jag kan se två rimliga förklaringar! Antingen har FM gjort bedömningen att man har större behov av bojbåtar än av bevakningsbåtar, eller så bedömer man att det blir billigare att inkludera alla återstående sex skrov i samma upphandling framför att göra två nya upphandlingar!

 

Detta måste också betyda att det bara kommer att finnas 5 st bevakningsbåtar (av 11 totalt som finns idag) kvar för inomskärs ubåtsjakt och bevakning av marinbaser m.m.

 

Det finns förvisso elva skrov kvar, men bara fem som är i drift efter att både 3:e och 4:e har lagt sina båtar i malpåse.

 

Med tanke på den potential som ändå finns i bevbåtsskroven så hoppas jag verkligen att de "nya" bojbåtarna även får en viss egen kapacitet för inomskärs ubåtsjakt, basbevakning, patrullering, minfällning osv.

 

Ja vi får se vad det blir av det! Men det taktiska utnyttjandet av bojbåtar skiljer sig ganska kraftigt mot hur man nyttjar bevbåtarna, och det är inte en plattform som man gärna genomför vapeninsats med! Men visst, det är bättre att ha och inte behöva än vice versa...

 

Det är mycket tydligt att i den satsning på ökad ubåtsjaktkapacitet som försvarsöverenskommelsen innebär så är användningen av hydrofonbojar på olika plattformar en mycket viktig ingrediens.

 

Det är förvisso bara de tillförseln av de "nya" bojbåtarna som har tillkommit, alla andra bojsystem var beställda redan innan! Men absolut är bojsystemen en viktig sensor och något som nyttjas mycket...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett par frågor till er som kan Bevakningsbåt 80... På bilderna på FM's hemsida syns något som ser ut som någon form av kastarvapen på fördäck, vad är det?

Var och hur monteras de två tunga kulsprutorna som det nämns att båtarna kan bestyckas med?

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 x ELMA granatkastare för 36 x antiubåtsgranater.

 

Har aldrig sett några TKSP monterade så där lämnar jag frågan öppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt PB-Syte här på forumet så är augranatsystem m/83 typ ELMA taget ur tjänst, och anledningen ska vara att ammunitionen har uppnått sin livslängd. Trots detta så verkar det som om flera BevB 80 har kvar kastarna på fördäck, och anledningen till detta verkar det inte finnas någon som vet. Vad som kanske är ännu märkligare är att de finska robotbåtarna av Rauma-klassen har kvar sina två kastare även efter den nyligen genomförda halvtidsmoderniseringen.

 

Angående KSP 88 på BevB 80 så vet jag bara att en position är på fördäck (det runda splitterskyddet omedelbart framför bryggan):

 

contentimage.jpg

Foto: Kristina Swaan/Amf 1

 

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur ser det ut nu för Bevakningsbåt 80, 11 skrov finns, 5 av dem är inne på ombyggnad till patrullbåt, är det korrekt? Ligger resterande 6 i malpåse eller har någon sålts/skrotats eller hur ser framtiden ut för dem? Har man planer på att skänka bort några till t.ex SVK? Hade inte dessa varit perfekta för det Marina Hemvärnet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marina Hemvärnet hade varit något, vi har väl tre marina hemvärn idag. Och dom har 90H och gruppbåtar. Så en BvBåt till varje hade väl varit något :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur ser det ut nu för Bevakningsbåt 80, 11 skrov finns, 5 av dem är inne på ombyggnad till patrullbåt, är det korrekt? Ligger resterande 6 i malpåse eller har någon sålts/skrotats eller hur ser framtiden ut för dem? Har man planer på att skänka bort några till t.ex SVK? Hade inte dessa varit perfekta för det Marina Hemvärnet?

 

Enligt de senaste beskeden från försvarsministern så fortskrider livstidsförlängningen och moderniseringen av de fem Batch 2 båtarna. Den första båten i programmet, HMS Rapp, kommer att levereras senare i år. Båtarna får bl a ny radar från Northrop Grumman, ny hydrofon från Kongsberg och ny ROV från Saab Seaeye, och får även komfortmässiga förbättringar i form bättre av luftkonditionering. Livstiden för dessa 5 bevakningsbåtar förlängs minst intill 2025. Slutstationeringen för dessa blir Käringberget i Göteborg, men de kan komma att stationeras på andra platser under tiden som HTM programmet löper (normalt finns bevakningsbåtar stationerade vid Karlskrona, Berga, Göteborg och Fårösund). Huvuduppgiften för dessa är inomskärs ubåtsjakt.

 

Vad gäller de övriga sju båtarna som finns kvar av Batch 1 så sas det i försvarsöverenskommelsen förra våren att fyra skulle byggas om till hydrofonbojbåtar för att ersätta de fyra båtarna av Ejdern-klass som togs ur tjänst 2004 - 2015. De senaste beskeden nu säger att inte mindre sex båtar ska byggas om. Jag tror inte att man kommit igång på Swede Marine med dessa ännu. Man får hoppas att de ombyggda bojbåtarna även kommer att kunna användas som vanliga bevakningsbåtar, annars så riskerar Karlskrona och Berga baserna att sakna basbevakning till sjöss i framtiden. Bev 80 är både snabbare och mer robust och starkare byggd än bojbåtarna av Ejdern-klassen, så de har helt klart potential att kunna fungera som mycket mer än bara som bojbåtar.

 

Det har också sagts att under de två åren som dessa bägge program löper så kommer det bara att finnas i genomsnitt tre bevakningsbåtar tillgängliga för sjötrafikövervakningen, inomskärs ubåtsjakt och basbevakning som är huvuduppgifterna. Uppgiften sjötrafikövervakning kommer att tas över av de två korvetterna av STO klass när dessa byggts om till vedettbåtar, varav bägge kommer att vara stationerade i Karlskrona (vilket är en ren budgetlösning förmodligen). Bevakningbåten som är stationerad i Fårösund på Gotland kommer förmodligen att dras in när vedettbåtarna kommit i tjänst.

 

Den första båten av Tapper-klassen, HMS Tapper, har redan skrotats. Bev 80 var ursprungligen planera att utgå 2020-21, men de flesta kommer nu alltså att leva vidare in på 2020-talet. Antingen som moderniserade bevakningsbåtar eller ombyggda till (snabbgående) bojbåtar.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marina Hemvärnet hade varit något, vi har väl tre marina hemvärn idag. Och dom har 90H och gruppbåtar. Så en BvBåt till varje hade väl varit något :)

 

Nja, det är fler än så, men det är väl de tre största och de har 90H men de mindre har det inte och är i behov av något rejälare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Hur ser det ut nu för Bevakningsbåt 80, 11 skrov finns, 5 av dem är inne på ombyggnad till patrullbåt, är det korrekt? Ligger resterande 6 i malpåse eller har någon sålts/skrotats eller hur ser framtiden ut för dem? Har man planer på att skänka bort några till t.ex SVK? Hade inte dessa varit perfekta för det Marina Hemvärnet?

 

Enligt de senaste beskeden från försvarsministern så fortskrider livstidsförlängningen och moderniseringen av de fem Batch 2 båtarna. Den första båten i programmet, HMS Rapp, kommer att levereras senare i år. Båtarna får bl a ny radar från Northrop Grumman, ny hydrofon från Kongsberg och ny ROV från Saab Seaeye, och får även komfortmässiga förbättringar i form bättre av luftkonditionering. Livstiden för dessa 5 bevakningsbåtar förlängs minst intill 2025. Slutstationeringen för dessa blir Käringberget i Göteborg, men de kan komma att stationeras på andra platser under tiden som HTM programmet löper (normalt finns bevakningsbåtar stationerade vid Karlskrona, Berga, Göteborg och Fårösund). Huvuduppgiften för dessa är inomskärs ubåtsjakt.

 

Vad gäller de övriga sju båtarna som finns kvar av Batch 1 så sas det i försvarsöverenskommelsen förra våren att fyra skulle byggas om till hydrofonbojbåtar för att ersätta de fyra båtarna av Ejdern-klass som togs ur tjänst 2004 - 2015. De senaste beskeden nu säger att inte mindre sex båtar ska byggas om. Jag tror inte att man kommit igång på Swede Marine med dessa ännu. Man får hoppas att de ombyggda bojbåtarna även kommer att kunna användas som vanliga bevakningsbåtar, annars så riskerar Karlskrona och Berga baserna att sakna basbevakning till sjöss i framtiden. Bev 80 är både snabbare och mer robust och starkare byggd än bojbåtarna av Ejdern-klassen, så de har helt klart potential att kunna fungera som mycket mer än bara som bojbåtar.

 

Det har också sagts att under de två åren som dessa bägge program löper så kommer det bara att finnas i genomsnitt tre bevakningsbåtar tillgängliga för sjötrafikövervakningen, inomskärs ubåtsjakt och basbevakning som är huvuduppgifterna. Uppgiften sjötrafikövervakning kommer att tas över av de två korvetterna av STO klass när dessa byggts om till vedettbåtar, varav bägge kommer att vara stationerade i Karlskrona (vilket är en ren budgetlösning förmodligen). Bevakningbåten som är stationerad i Fårösund på Gotland kommer förmodligen att dras in när vedettbåtarna kommit i tjänst.

 

Den första båten av Tapper-klassen, HMS Tapper, har redan skrotats. Bev 80 var ursprungligen planera att utgå 2020-21, men de flesta kommer nu alltså att leva vidare in på 2020-talet. Antingen som moderniserade bevakningsbåtar eller ombyggda till (snabbgående) bojbåtar.

 

/Per

 

 

Ok, så det är bara ett skrov som ev är överbliven/saknar plan i nuläget då?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej alla redovisade då. 12 båtar byggda, 1 båt skrotad, 5 båtar genomgår HTM och 6 båtar byggs om till bojbåtar.

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som vet vilka nautiska behörigheter som krävs för framföra dessa fartyg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det slår meg hvor sterkt Sverige satser på en slags form for sekundær sjømakt. Har har vi flere fartøyklasser, bevakingsbåter, bøybåter, vedettbåter og stridsbåter som knapt finnes i andre lands mariner, og som det ikke finnes noen godt underbygd sjømaktsteori bak.

Det virker derfor som svensk maritim tenkning mer er influert av å beskytte nøytralitetspolitikken og håndtere incidenter enn hva som vil være relevant i krig. Sett utenifra burde strategien og utrustningen vært mer "bluewater" orientert enn mot å drive krigføring i strandsonen. Dvs mer sjøkontroll med større og tyngre tilstedeværelse lenger ut i Østersjøen. Nå når den russiske Østersjøflåten er historisk svak i antall burde derfor maktbalansen blitt bedre enn noen gang i moderne tid. For er det noe russerne er opptatt av er det "corrolation of forces" og effekten det har på egne handlinger.

Edited by enigmatik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med, även om Sverige (sedan tyskarna tog de sista kustubåtarna typ 206 ur tjänst 2011) haft det starkaste ubåtsvapnet i Östersjön. Ubåtar är ju ett vapensystem för sjökontroll och "bluewater operations". Hade vi verkligen satsat på att utrusta våra fartyg för krig så hade naturligtvis Visby-klassen haft lv-robot, A26 hade haft sex torpedtuber och Stockholms-klassen hade fortfarande varit korvetter.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette har vel med et par beslutninger på 60 tallet å gjøre da dere skrapet en tradisjonell marine til fordel utbygging av flyvåpenet med innføring av system 37. Viggen var som bekjent verdens kanskje beste og mest maritime kampflysystem bygget inn i en enseters jager. Nå er Viggen borte og det samme er volumet på Flygvapnet, så det ligger forsåvidt an til en justering av forholdet mellom sjømakt og luftmakt.

Jeg er enig i at ubåter er viktig, men det er en form for skjult makt med begrensinger som bare en overflatemarine kan utligne. Synlighet og demonstrasjon av nærvær er minst like viktig hvis du skal påvirke motstanderens intensjoner og handlinger i fred og krig. Og da er det litt som på andre områder - size matters.Bare det å beslutte et maritimt linjeskifte kan få stor betydning for hvordan Sverige oppfattes i Østersjøen.

Edited by enigmatik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klassnamnen HMS Tapper avvecklades för ett par år sedan. Tvärtemot vad som rapporterats om henne så verkar det inte som om hon är bortom all räddning. Även om hon saknar huvudmaskineri så verkar hon vara i ganska gott skick i övrigt. Idag finns hon på Liljeholmskajen i Oskarshamn.

 

s193004.jpg

(foto Flottan FB)

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt säker källa så ska bevakningsbåtarna Trygg och Modig nu ha tillförts 4e sjöstridsflottiljen i Berga. HMS Modig togs ur tjänst 26 augusti 2014 (har inte hittat nån uppgift om HMS Trygg). Torde inte vara särskilt ofta som fartyg eller båtar återvänt från malpåse till aktiv tjänst de senaste åren. Dessa båtar har ännu inte genomgått halvtidsmodernisering eller ombyggnad (första HTM:ade båten HMS Rapp levereras senare i år).

 

De sex båtar som ska byggas om till bojbåtar (enl. FM) ska tydligen bli "spaningsbåtar för inomskärs ubåtsjakt" vad nu det innebär. Förhoppningsvis så får de (till skillnad mot de gamla bojbåtarna) även en egen ubåtsjaktförmåga.

 

En av anledningarna till att man tvingades ta de sex bevakningsbåtarna av Batch 1 typen ur tjänst ska ha varit att dispensen för deras radaranläggningar ska ha varit på väg att gå ut, och detta kan möjligen ha gällt för HMS Jägaren också.

 

Som tidigare meddelats så kommer det i genomsnitt bara att finnas tre st bevakningsbåtar tillgängliga totalt under den period när båtarna genomgår HTM eller ombyggnad till bojbåt (men tre är ju ändå en högre siffra än den tidigare planerade siffran noll).

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

FM har nu tagit emot den första bevakningsbåten som byggts om till spaningsbåt HMS Modig:

 

"Liten utanpå, stor inuti"

 

Det skulle vara intressant att veta var båtarna byggs om och vad som skiljer dem från de fem bevakningsbåtar som Swede Marine nu moderniserar och livstidsförlänger. I den serien så kommer HMS Rapp att levereras som första båt. Hon ska ha levererats innan sommaren enligt Swede Marin på deras FB sida. Dessa båtar får bl a ny drivlina med motorer från MTU på 2 x 895 KW (gamla motorerna var på 2 x 810 KW). Att de ombyggda bevakningsbåtarna främst är utrustade för ubåtsjakt inomskärs medan spaningsbåtarna främst är tänkta att ersätta de gamla bojbåtarna av Krickanklassen och ska kunna lägga ut och ta emot info från hydrofonbojar det förstår jag, men jag skulle gärna vilja veta exakt vad som skiljer båtarna.

 

/Per

 

EDIT: Det verkar som om spaningsbåtarna får en mindre omfattade ombyggnad och livstidsförlängning än vad de fem bevakningsbåtarna (BevB typ Rapp?) får om man får tro Swede Ship Marine, men allt är ännu inte klart eller installerat. Dock så får spaningsbåtarna inte förlängd hytt och förmodligen inte heller helt nya motorer. Gissar att de kommer att utgå mellan åren 2025-30, medan de "nygamla" BevB kanske räcker en bit in på 2030-talet. Förhoppningsvis så får spaningsbåtarna även kapacitet att sätta in vapeninsats.

 

 

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, mariner said:

Var kommer dom här båtarna främst att vara placerade, Väst eller Östkusten?...

 

De fem batch 2 bevakningsbåtarna som har inomskärs ubåtsjakt som huvuduppgift är och kommer att fortsätta vara stationerade vid 17:e amfibiebevakningskompaniet vid Käringberget i Göteborg (tillhör Amfibiebataljonen i Berga rent organisatoriskt; i förbandet finns även ledningsfartyget HMS Skaftö). Var de sex spaningsbåtarna batch 1 kommer att vara stationerade vet jag inte men gissningsvis kommer hälften att vara stationerade vid Musköbasen och hälften vid Karlskronabasen (eller möjligen 4 i Muskö och 2 i Karlskrona).

 

I och med att dessa båtar inte längre kommer att ha sjötrafikövervakning som uppgift (ersätts av patrullfartygen av Stockholmsklass i denna uppgift) så kanske man kommer att dra in den bevakningsbåt som idag är stationerad i Fårösund, men även om så sker så hindrar detta naturligtvis inte att båtarna fortfarande kan stationeras där under övningar m.m.

 

Som tidigare rapporterats så kommer man endast att kunna garantera att tre båtar finns tillgängliga totalt under de närmaste åren när alla elva båtar ska genomgå en större eller mindre renovering och modifiering. Innan försvarsöverenskommelsen 2015 så var planen att alla bevakningsbåtarna skulle utgå utan HTM eller ersättning mellan åren 2016-21.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 hours ago, REALIN said:

Det finns väl ingen bevbåt baserad i Fårösund?

 

Exakt hur det ser i dagsläget vet jag inte, men att det funnits en bevakningsbåt stationerad i Fårösund de senaste åren råder ingen tvekan om. Jag har kunnat följa den otaliga gånger på AIS kartan när den lämnat eller angjort Fårösund, och jag har också läst nånstans om den. Organisatoriskt tror jag den har tillhört Fjärde Sjöstridsflottiljen i Berga. Anledningen till att man valt att stationera en bevakningsbåt i Fårösund ska vara för att man snabbare ska kunna nå ut till sjötrafiklederna som går utanför Gotland, men eftersom sjötrafikövervakning inte längre ska ingå i uppgifterna för bevakningsbåtarna så kan det vara så att man nu har dragit in denna båt. En ytterligare anledning om så skett kan också vara att det bara kommer att finnas ett minimum av tre bevakningsbåtar tillgängliga totalt under de närmaste åren när alla elva båtar ska genomgå olika nivåer av ombyggnad och livstidsförlängning.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017-07-26 at 6:22 PM, Perman said:

 

Exakt hur det ser i dagsläget vet jag inte, men att det funnits en bevakningsbåt stationerad i Fårösund de senaste åren råder ingen tvekan om. Jag har kunnat följa den otaliga gånger på AIS kartan när den lämnat eller angjort Fårösund, och jag har också läst nånstans om den. Organisatoriskt tror jag den har tillhört Fjärde Sjöstridsflottiljen i Berga. Anledningen till att man valt att stationera en bevakningsbåt i Fårösund ska vara för att man snabbare ska kunna nå ut till sjötrafiklederna som går utanför Gotland, men eftersom sjötrafikövervakning inte längre ska ingå i uppgifterna för bevakningsbåtarna så kan det vara så att man nu har dragit in denna båt. En ytterligare anledning om så skett kan också vara att det bara kommer att finnas ett minimum av tre bevakningsbåtar tillgängliga totalt under de närmaste åren när alla elva båtar ska genomgå olika nivåer av ombyggnad och livstidsförlängning.

 

/Per

Det sista du skriver stämmer nog. Om basering så har den nog bara varit där tillfälligt senaste åren och inte haft permanent basering.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...