Jump to content

Ratko Mladic äntligen gripen (?)

Maverick

Recommended Posts

Skall vi äntligen kunna lägga ännu en del av detta bakom oss genom att Förre ÖB i Republika Srpskla är gripen

Problemet är väl att han kan skylla allt på dem som inte är i livet..

Jag tror inte de spelar någon roll vem han skyller på. Rättvisan har kommit ikapp honom och en öb kan inte gärna säga att han inte hade någon kontrol på vad de under lydande gör, de var ju hans jobb att ha koll på det.

Problemet är väl att han kan skylla allt på dem som inte är i livet..

Nürnbergprocessen visade väl att dylika bortförklaringar inte håller i rätten. Min mer ociviliserade sida skulle föreslå en gammal Clintan titel som lämplig påföljd ;-) , men jag nöjer mig med att sekundera The Swede's åsikt om påföljd.

JA bevisen kommer att räcka för att dömma honom MEN eftersom Slobodan Milosovic INTE kan ge sin bild inför en sittande rätt så kommer vi kanske inte nå fram till sanningen....

Ratko mladic och Karadic kan skylla att de gjorde allt på hans order och friskriva sig sitt egna ansvar. Visst de komemr dömmas emot sitt egna vittnesmål men det kommer alltid finans ett tvivel om vad som egentligen skedde.

Visst ädelt av mig att söka sanningen men tror vissa förstår vad jag menar..

JA bevisen kommer att räcka för att dömma honom MEN eftersom Slobodan Milosovic INTE kan ge sin bild inför en sittande rätt så kommer vi kanske inte nå fram till sanningen....

Ratko mladic och Karadic kan skylla att de gjorde allt på hans order och friskriva sig sitt egna ansvar. Visst de komemr dömmas emot sitt egna vittnesmål men det kommer alltid finans ett tvivel om vad som egentligen skedde.

Visst ädelt av mig att söka sanningen men tror vissa förstår vad jag menar..

Och varför skulle en levande Slobodan Milosevic ge ett sant vittnesmål? Han hade inte haft någon aning om vad som försiggick i Bosnien. Karadzic gav tydliga order till Mladic att följa folkrätten och Mladic blev beordrad av både Milosevic och Karadzic att döda alla icke-serber. Vad spelar deras vittnesmål för egentlig roll. Bevisningen kommer ligga dem i fatet ändå.