Jump to content

Ungdom bära soldatprov nål?

Källberg

Recommended Posts

Hej Soldf

Jag har en ganska enkel fråga. Får jag som ungdom i försvarsmakten bära den nål/pin som jag erhållit genom att gå ett soldatprov (i mitt fall 4 mil)?

Gärna bättre svar än t.ex.

- fråga din ungdomsledare

Lite svårt då olika befäl säger olika saker, men jag har iaf hört att vi inte får bära den just pga av namnet "soldatprov"

soldatprov --> soldat --> barnsoldat --> Rödakorset arga --> inget mera hvu.

Vill gärna ha nån artikel från UniR i pdf eller dylikt, tack på förhand!

/Källberg

• Forumsledning

Okej visst

UNIFORMSBESTÄMMELSER 2009 v 1.3

sidan 28

Ett soldatprovsmärke, fältidrottsmärke, kontraktsmärke för hemvärnet (motsv) får anbringas på vänstra

bröstfickans band till dragkedjan alternativt anbringas på namnbrickan enligt chef för organisationsenhets

bestämmande.

I ditt fall borde det bli RiksHvCh eller möjligen nivån under honom.

Personligen tycker jag...

Huruvida det är lämpligt är en annan diskussion, då det mycket riktigt heter just soldatprov. Och i ett soldatprov gör man i regel saker som går inom ämnet strid, beroende lite vilket förband man tillhör. Vissa avdelningar har valt att döpa om det det till andra namn, t.ex. kamratmarsch osv.

Oavsett så länge det är ett soldatprov är det egentligen inte lämpligt att använda samma märke och sen kalla det något annat eller få det bara för att man vandra några mil. Jag kan inte ta på mig utb.märket för t.ex. överlevnad om jag bara vandrat några mil och frusit lite över en natt.

Men det där ligger i RiksHvCh händer att besluta om.

Som du säger så har vi inte genomfört några stridsmoment under "soldatprovet", vi fick istället dessa utbytta mot sjukvårdsmoment och dylikt.

Jag känner så här;

Vi har klarat av provet på avsatt tid med god marginal, Serganten tyckte vi var värda soldatprovs märket efter väl genomförd insats. Så varför ska vi inte få bära det när vi har kämpat som svin? Känns lite halvt att bara ha det på bokhyllan liksom...

Sen blir det inte bättre att FU-ungdomarna som också deltog får bära det, fasst vi nekas. När vi gjort en lika bra insats.

Visst så har vi inte genomfört ett "äkta" soldatprov, men dock lika krävande. Men då det inte finns några "lekprov" märken, så blir vi tilldelade märken av den riktiga sorten. Jag ser ingen skada i att bära dem.

Snackar vi Bat-chef, ungdomsansvarig eller nån surgubbe på HKV?

• Forumsledning

Som du säger så har vi inte genomfört några stridsmoment under "soldatprovet", vi fick istället dessa utbytta mot sjukvårdsmoment och dylikt.

Jag känner så här;

Vi har klarat av provet på avsatt tid med god marginal, Serganten tyckte vi var värda soldatprovs märket efter väl genomförd insats. Så varför ska vi inte få bära det när vi har kämpat som svin? Känns lite halvt att bara ha det på bokhyllan liksom...

Sen blir det inte bättre att FU-ungdomarna som också deltog får bära det, fasst vi nekas. När vi gjort en lika bra insats.

Visst så har vi inte genomfört ett "äkta" soldatprov, men dock lika krävande. Men då det inte finns några "lekprov" märken, så blir vi tilldelade märken av den riktiga sorten. Jag ser ingen skada i att bära dem.

Snackar vi Bat-chef, ungdomsansvarig eller nån surgubbe på HKV?

Vad du känner är en sak. Vad du får är en annan. En sergeant har inte så mycket att säga till om i skrivna bestämmelser. Att man kämpat hårt har heller inte med saken att göra. Man kan gå soldatprov varje vecka, men man får inga märken för det.

Oavsett vilka liknelser man drar upp så vad du känner är inget du kan referera till inom något som innebär prov/test. Antingen klara man kraven eller så gör man det inte.

Nu är soldatprovet ett lite anarkistiskt prov där förbanden gör lite som de själva väljer, så säger en förbandschef motsv. att det är okej så, kör hårt. (ingen kommer bry sig ändå om bär eller inte bär det)

Om sen andra får bära det och inte ni, jaha? inget nytt där att vissa ungdomsorganisation gör lite som de vill :/ . Ta på er vad ni vill, men det finns som sagt bestämmelser och står det inte tydligt där så är det chefen som avgör, punkt slut. Och det var ju vad bestämmelserna sa, och inte vad du kände, som du ville ha svar på från början eller hur?

För att vara lite konstruktiv så skulle jag föreslå att ni tar fram ett märke som representerar ungdomsprov istället.

Hemvärnet har ett råd/ting se till att skriva motioner så att det skapas ett provmärke anpassat för ungdomsverksamhet istället.

Och chef organisationsenhet för HV är troligen Rikshemvärnschefen (jag kan ha fel) som sitter på HKV ja, och jag anser han är en glad och positiv herre. I detta fallet Brigadgeneral Roland Ekenberg. Jag har träffat han flera gånger.

Om det inte är han är det lägst utbildningsgruppens chef. Övlt motsv.

/surgubbe med 9 soldatprov bakom sig.

Nu är soldatprovet ett lite anarkistiskt prov där förbanden gör lite som de själva väljer

I grund och botten är det väll 8 timmar fysisk aktivitet? har för mig att jag hört det någonstans.

Sedan det där med vad jag "känner", så ville jag bara ge mitt perspektiv. Regler är regler, och tycke är tycke som sagt.

Jag har kontaktat min avdelningschef, som i sin tur ska föra frågan uppåt. Så vi kan få lite struktur på det hela.

Nu är soldatprovet ett lite anarkistiskt prov där förbanden gör lite som de själva väljer

Man tackar för idéen, verkligen något som borde tas upp. Och inte då "ut och rör lite på er", utan direkta riktlinjer vad som krävs och hur det ska genomföras.

// Källberg

UniR 1.1.5.3

Ungdom (under 18 år) under ungdomsverksamhet får tilldelas uniformsplagg utan militära tjänstetecken

(förenings- och ungdomsdekal bärs vid frivilligorganisations och hemvärnets ungdomsverksamhet).

Sådan klädsel är att betrakta som överdragsklädsel och utgör inte uniform.

Hemvarnet.se

Enligt bestämmelser från 1 juli 2002 får ungdomarna låna ”uniformsplagg utan militära tjänstetecken”. Dessa får endast ha följande tecken/märken: på vänster bröst en dekal/textilmärke ”Ungdom” samt namnbricka, på vänster ärm: svensk flagga samt hemvärnets ungdomsdekal/textilmärke.

Andra märken/tecken får ej anbringas. Fältmössa och kragspeglar skall vara utan tecken.

Jag tolkar detta som att soldatprovsmärke för ungdom är ett stooort NO NO! Jag kommer därför inte bära märket, och jag tycker andra ungdomar ska göra detsamma.

// Källberg

Har jobbat som ungdomsledare och instruktör i Sjövärnskåren i olika konstellationer under åren. Svaret är tyvärr nej. Då man som ungdom tekniskt sätt inte bär uniform utan skyddsbeklädnad. Vad är skillnaden mellan dessa? Jo, det finns bara en skillnad. Det är att inga militära tecken får bäras, precis som du själv hittade i reglementet.

Jag vet att detta är något som slarvas med runt om i landet. Vilket är jävligt illa med tanke på att det väcker falska förhoppningar hos ungdomar. Men det bör ju vara lika för alla.

Dock så kan man, som jag, tycka att det är löjligt. Större delen utav världen har antagit FNs resulution som har med barnsoldater att göra. Dock så verkar det som att Sverige har valt att tolka på andra sätt än många andra länder. Det är bara att kolla på länder som storbrittanien och USA för att se hur de tillämpar samma restriktioner som vi följer. Två helt olika tolkningar. I USA, vilket kanske inte är världens bästa tumstock kanske, så får dom i Sjövärnkårens systerorganisation, US Sea Cadets, samma militära grader som i US Navy. När de sedan blir gamla nog att gå med i reguljära flottan behåller de sina grader. Har vid ett utbyte träffat en kille ca 17 år som var petty officer 1 class.

Men i Sverige får våra ungdomar inte ens bära en metall knapp.

/Skröder

Sorry om det blev rätt mycket OT, men tyckte att det anknöt till frågan i ett större perspektiv.

Men är soldatprovsmärket något man formellt bär till uniform överhuvudtaget? Jag har alltid tänkt mig det som simborgarmärket ungefär. Visst, en del sätter fast det på dragkedjan, men det trodde jag var en sorts inofficiell prydnad eller hur man nu skall uttrycka det.

Men är soldatprovsmärket något man formellt bär till uniform överhuvudtaget? Jag har alltid tänkt mig det som simborgarmärket ungefär. Visst, en del sätter fast det på dragkedjan, men det trodde jag var en sorts inofficiell prydnad eller hur man nu skall uttrycka det.

Läs inlägg #2 i tråden.

Läs inlägg #2 i tråden.

Jag tolkar citatet i inlägg #2 som att det är chef för org.best som beslutar om märke ska anbringas på dragkedjan ALTERNATIVT anbringas på namnbrickan.

Dvs det står ingenting om någonting annat.

mao ett märke är inget tjänstetecken. menmen det är ju bara min tolkning.

"Ett soldatprovsmärke, fältidrottsmärke, kontraktsmärke för hemvärnet (motsv) får anbringas på vänstra

bröstfickans band till dragkedjan alternativt anbringas på namnbrickan enligt chef för organisationsenhets

bestämmande."

Tror att det The Swede menar är att man får bära det till uniform ;-)

Och där kommer problemet att ungdomar officielt inte bär uniform utan skyddsklädsel. Det finns ungdomsavdelningar där de inte bär M90, utan endast bär overall (kan inte riktiga namnet). Inte så optimalt när man har kallt väder, överlevnad osv.

Edited by Källberg HVU

Tror att det The Swede menar är att man får bära det till uniform ;-)

Och där kommer problemet att ungdomar officiellt inte bär uniform utan skyddsklädsel. Det finns ungdomsavdelningar där de inte bär M90, utan endast bär overall (kan inte riktiga namnet). Inte så optimalt när man har kallt väder, överlevnad osv.

Fast jag svarade inte på frågan om ungdomar får bära soldatprovsmärket utan på g3space fråga om huruvida soldatprovsmärkets bärande till uniform var reglerat i bestämmelserna.

Frågan angående ungdomars bärande av soldatprovsmärke är redan avklarad, det är inte tillåtet.

The Swede :baskerPa:

Källbergs citat från Hemvärnet.se tycker jag var ovanligt tydligt:

Enligt bestämmelser från 1 juli 2002 får ungdomarna låna uniformsplagg utan militära tjänstetecken. Dessa får endast ha följande tecken/märken: på vänster bröst en dekal/textilmärke Ungdom samt namnbricka, på vänster ärm: svensk flagga samt hemvärnets ungdomsdekal/textilmärke.

Andra märken/tecken får ej anbringas. Fältmössa och kragspeglar skall vara utan tecken.

Sedan anser jag det vara lite märkligt eftersom ungdomar äldre än 18 år (åtminstone tidigare) fått deltaga i stridsutbildning och sålunda, enligt mitt förmenande, även då få bära soldatprovsmärken. Bara för att man genomför ett soldatprov är man ju per automatik inte soldat.

Tråkigt för er ungdomar, men det är väl inget som hindrar er att genomföra soldatprov utan att anbringa märket?

Edited by Rune Frunkh

• 2 years later...

FU M90 är en uniform, vare sig den sitter på en ungdom eller ej (som vilket enhetligt och reglementerad dress som helst, tilldelad samtliga i en enhet av en organisation). Dock ska den utan förbandsmärken inte representera en tjänst i försvarsmakten.

Att FU M90 ska vara helt utan märken när den sitter på en ungdom stämmer ju inte då de har för sin verksamhet reglementerade märken. Dit borde även soldatprovsmärket höra om soldatprovet genomförts enligt reglemente för soldatprov, med anpassning för ungdomsverksamhet (stridsmoment ersatta av annat, exempelvis sjukvård och samband) och med stöd/beslut från chef på utbildningsgrupp/förband. Soldatprovsmärket tilldelas ungdomar för att inget motsvarande märke för enbart ungdomar finns. Jag ser således inget hinder för att soldatprovsmärke bärs av ungdomar och den som har invändningar bör se till att alternativ tas fram.

@Weekendwarrior

"Uniformen" som ungdomar nyttjar är räknas inte som uniform utan som skyddsklädsel. Det är nämligen kombinationen av FU90, vapentecken samt gradtecken, tillsammans med förbandstecken och flagga som gör att den blir en uniform. Av dessa ska endast flagga finnas på ungdomarna uniform. Den FU90 som ungdomarna bär är därmed inte uniform och ungdomarna är inte heller berättigade att bära uniform, utan det är endast skyddsklädsel som de får använda.

(Alltså, har ni ungdomar som har något på kragspeglarna, och i övrigt har någon annan markering än ungdomsmärket (arm samt det gula "namnbandet") och flaggan, så ska dessa tas bort).

Alltså, baserat på att det ungdomarna inte bär uniform så bör de inte bära soldatprovsmärket.

I övrigt när det gäller soldatsprovsmärket så är min bedömning och åsikt att man inte kan ta bort eller ändra reglementerade delmoment som krävs för ett märke, som är tänkt att visa på viss kompetens. Vad är det som i så fall hindrar att man ändrar i reglementet kring t.ex. överlevnadsmärket så att detta kan genomföras av ungdomar?

Edit: Missade ett stycke

Edited by Snowtiger

Begreppet uniform uppfylls till fullo av en slät FU M90, även på en ungdom. Däremot inte som en uniform representerande en tjänst inom FM. Detta är en väsentlig skillnad. Därav att man kallar den skyddsklädsel (vilket FU M90 också är, även på en soldat, officer, FM-anställd m.fl.) och inte uniform.

FU M90 är reglementerad enligt FM's uniformsreglemente även när den sitter på en ungdom i ungdomsverksamhet.

Finns det något i reglementet för soldatprov som säger att det skall innehålla verksamhet såsom strid eller annat som inte är lämpligt/tillåtet för ungdom under 18 år?

Man kan väl säga så här att på SoldF så avses MILITÄR UNIFORM när ordet uniform används. På Kockums storhetstid var uniform BLÅSTÄLL....

Semantiskt betyder det ju bara enhetlig klädsel.

Från NE:

uniform (franska uniforme 'uniform'; 'likformig', av latin unifo´rmis 'enkel'; 'enformig', av uni- och latin fo´rma 'gestalt', 'utseende', 'form'), likformig, i regler fastställd tjänstedräkt för en bestämd samhällsgrupp. Uniformen kan representera den styrande makten eller den lagliga överheten men kan också vara ett tecken på yrkesskicklighet och utbildning. Uniformen signalerar även att bäraren avsagt sig rätten att agera som enskild individ och att han/hon underordnat sig vissa bestämmelser, men framhåller även sammanhållning i grupp.

Med hänvisning till 1.5.3 i UniBest så utgör ungdomarnas klädsel endast överdragsklädsel och inte uniform.

1.5.3 Överdragsklädsel förfrivillig ungdomsutbildning och yrkespraktik
Ungdom(under18 år) under ungdomsverksamhet får tilldelas uniformsplagg utan militära tjänste‐tecken (förenings‐ och ungdomsdekal bärs vid frivilligorganisations
och hemvärnets ungdomsverksamhet).

Sådan klädsel är att betrakta som överdragsklädsel och utgör inte uniform

När det gäller Soldatprovet är den senaste regleringen jag kan hitta infogad nedan.

SOLDATPROV Bilaga: 19 710:62264 (Utdrag följer nedan)

1. Regler Soldatprov

1.1 Allmänt
Soldatprovet är ett sätt att pröva förbandets (soldatens/sjömannens) Fysiska Stridsvärde och
soldatduglighet mot de mål som finns reglerade i FSS:

Soldaten/sjömannen skall kunna:
- genomföra regelbunden befattningsinriktad fysisk träning för att bibehålla/utveckla sin
fysiska prestationsförmåga.
- vidta personliga åtgärder avseende kost, vätska, utrustning, vila, miljö, och hygien för att i
fält/fartyg optimera sitt fysiska stridsvärde under flera dygn.
- i en nödsituation optimera det fysiska stridsvärdet under enstaka dygn.

Provet genomförs i första hand av värnpliktiga och officerare men hemvärnspersonal, övrig
frivilligpersonal och civil FM anställd personal må genomföra provet enligt förbandschefs
(motsv.) bestämmande.

Provet ersätter tidigare bestämmelser soldatprov och officersprov.
Broschyr Soldatprov: M7749-776203

1.2 Genomförande och krav
Soldatprovet genomförs som ett långtidsarbete i patrull/grupp under 8 tim
(hel dag/dygn) under fältförhållanden.

Grunden för provet är att pröva uthållighet avseende fysisk prestationsförmåga samt personlig
färdighet beträffande soldatkunskaper. Även befattnings- och förbandsanknutna moment bör
ingå.

Exempel på moment avseende soldat- och sjömanskunskap som kan ingå:
• Kartläsning
• Vapentjänst
• Stridsmoment
• Förflyttningssätt
• Sjukvårdstjänst
• Skyddstjänst
• Räddningsmoment

Utrustning:
Fältuniform/sjöstridsdräkt med stridsutrustning och stridspackning (motsv.) medförs under
soldatprovet.

1.3 Utmärkelse
Efter genomfört soldatprov med godkänt resultat erhålls soldatprovsmärke. Soldatprovsmärke
kan erhållas högst en gång/utbildningsår.

Märket är gemensamt inom hela Försvarsmakten och märkt med soldatprov och aktuellt
utbildnings år (ex. FM 05/06). Personal som genomfört godkänt prov i 5/10/15/20/25/30 år
erhåller årskrans att sätta bakom soldatprovsmärket.

Soldatprovsmärket bärs på fältjacka (motsv.) enligt gällande reglemente UniR FM.

Märke och krans bekostas av respektive organisationsenhet och beställs hos:
AB Sporrong
Box 6042
171 06 SOLNA
Tfn 08-446 54 66
Fax 08-622 66 72

1.4 Provledare
Organisationsenhet utser lämpliga provledare. Provledare skall särskilt övervaka att gällande
säkerhetsbestämmelser följs.

Av vikt att notera i denna är bland annat att ungdomar inte är uppräknade och därmed inte kan genomföra soldatprovet. Därmed hindras inte att man kan genomföra en soldatprovs-liknande övning, men denna ger inte rätt att bära soldatprovsmärket.

@martinator

Även militär uniform uppfylls av en slät M90 på en ungdom. Det är en uniform, den är framtagen för militära behov, antagen och reglementerad av/för försvarsmakten och den bärs i militär verksamhet (samtliga dessa gäller även för ungdom).

Förövrigt är det inte alls självklart att allt som diskuteras på SoldF är av militärt slag.

Som jämförelse: Om du tar SAS flyguniform, tar bort alla SAS-beteckningar, använder den i en annan verksamhet inom flyg, så är det fortfarande en uniform och det är en flyguniform men inte en SAS-uniform.

Nej, en dress i m/90 är inte en uniform om den inte är försedd med militära tjänstetecken.

Unibest 1.1:

En uniform utgörs av fastställda uniformpersedlar med tillhörande tjänstetecken.

@Snowtiger:

Du kan kalla det vad du vill men det frångår inte det faktum att det är en uniform (enligt det allmänt vedertagna definitionen 'martinator' la in i sitt inlägg nr 21).

I den text du lade in i inlägg nr 22 kan jag inte utläsa något som direkt motsäger att soldatprov eller motsvarande hålls med ungdomar, det är bara en miss (eller av kostnadsskäl) som ett anpassat namn med tillhörande märke saknas för ungdomsverksamhet för samma typ av prov.

Nej, en dress i m/90 är inte en uniform om den inte är försedd med militära tjänstetecken.

Unibest 1.1:

En uniform utgörs av fastställda uniformpersedlar med tillhörande tjänstetecken.

Sedan när avgör FM vad ett ord/begrepp betyder eller hur det definieras, om det inte är något specifikt för FM?

Även en matchdress för ett fotbollslag kan definieras som uniform men man kallar det inte för uniform.

Enligt Försvarsmakten, som är de som definierar svensk militär uniform tillsammans med Fö och FMV, så är m/90 på en ungdom inte uniform.

Unibest återigen:

1.5.3 Överdragsklädsel för frivillig ungdomsutbildning och

yrkespraktik
Ungdom (under 18 år) under ungdomsverksamhet får tilldelas uniformsplagg utan militära tjänste‐
tecken (förenings‐ och ungdomsdekal bärs vid frivilligorganisations och hemvärnets ungdomsverk‐
samhet).
Sådan klädsel är att betrakta som överdragsklädsel och utgör inte uniform.
Edit: Den här tråden/frågan gällde bärande av militär symbol på tjänstedräkt för ungdom. Enligt FM:s styrdokument Unibest, som reglerar klädsel i FM, så är det glasklart.

Ur andra perspektiv är det inte alls lika glasklart, tex gällande andras syn på ungdomar i m/90. Det går inte att i alla fall hänvisa till myndighetens egna direktiv. Hur ser en ryss på en 17-åring i m/90? Soldat, barnsoldat eller en ungdom med aktiv fritid?

@Weekendwarrior

Som Krook sa, ungdomsverksamheten är reglerad av FM, vilket gör att deras styrdokument gäller där det i UniBest klart framgår vad som är uniform och vad som gäller ungdomars klädsel. Den filosofiska diskussionen om vad som kan vara en uniform blir därför lite OT för den ursprungliga frågan.

Samma gäller med instruktionen för soldatprov. Denna finns i en gällande tappning. Om det är så att man anser att det är en miss att en kategori inte kommit med, vilket är fullt tillåtet att anse då ingen instruktion är ofelbar, så kan man meddela sitt förband eller uppåt åt detta. Att man tycker att en instruktion är fel ger dock inte automatiskt en rätt att frångå densamma, oavsett anledning. Det kan ju faktiskt på vara så, rent spekulativt, att man valt att ungdomar inte ska erhålla soldatprovsmärke för att man ser att detta kan förknippas för mycket med barnsoldater. Detta kan ju vara tänkbart ur aspekten att det finns en kraftig berörningsskräck mellan allt som heter ungdomsverksamhet och stridsutbildning (denna har jag erfarit av egen erfarenhet och i sådan omfattning att det nästa varit svårt att hålla sådan utbildning även för personer över 18 år).

@martinator

Även militär uniform uppfylls av en slät M90 på en ungdom. Det är en uniform, den är framtagen för militära behov, antagen och reglementerad av/för försvarsmakten och den bärs i militär verksamhet (samtliga dessa gäller även för ungdom).

Förövrigt är det inte alls självklart att allt som diskuteras på SoldF är av militärt slag.

Som jämförelse: Om du tar SAS flyguniform, tar bort alla SAS-beteckningar, använder den i en annan verksamhet inom flyg, så är det fortfarande en uniform och det är en flyguniform men inte en SAS-uniform.

nej,läs NEs definition så förstår du varför. Det är inte till vilket syfte den är framtagen, det är syftet med bärandet som är avgörande. Tyg är bara tyg tills det definieras annorlunda. Militär uniform blir den således först med tjänstetecken varvid den avskiljer en definierad klass/ grupp. Din liknelse med fotboll talar ju emot dig. SBKs tröja blir det först med SBKs logo på bröstet, fram tills dess är det bara en gul tröja... (SBK - Svalövs bollklubb)

edit: precis som i tråden med delade duschar så verkar du inte vilja se skillnaden på FM och ungdom. I mina ögon tar du det alldeles för serriöst. Varför är det så viktigt att allt ska vara precis som i stora FM under skarpa förhållanden?

Edited by martinator

Jag som har gått i FK nu på F7 under året gjorde ett soldatprov i april.

men det finns en motsvarande för ungdomar kan jag tillägga då det var någon ovan som sa att det inte fanns.

"kamratmarsch" Det hade vi en vecka efter fast då var det bara ca 7 timmar och vi fick en lika dan "pin" som för soldatprov med texten kamratmarsch istället för soldatprov.

Nu när Ni är inne på uniformspåret. När man är med i ungdomsverksamhet men är över 18 år. Är det ett måste att ha den gula texten ungdom på sin fältjacka?

// Markus :baskerHKP: