Jump to content

Damm på Mattskivan

Pluton24

Recommended Posts

Fotade idag mot den blåa himlen. Då spanar mitt öga något som ser ut som en svart fläck på sökaren. Tittar en gång till och testar med att zooma. Skitet är fortfarande kvar. Alltså inte i linsen. Demonterar Objektivet och kollar på spegelen och tillämpar EOS sensorrengöring just in case. Fanskapet sitter kvar. Kollar då upp mot mattskivan. Jo fasiken där sitter det. Som ett onskefullt värmeutslag lennan benen sitter det där och skrattar mot mina tafatta försök att skaka loss fanskapet och försiktigt blåsa (rädd för imma och sånt). Vet inte hur jag ska få bort det. Måste jag köpa en blåsbälg eller kan jag gå till Onoff och be dom titta på det med garantin då den är blott tre veckor gammal

• Super Administrators

Blåsbälg är ju lite av grundkittet i en kamerasats. Om sen damm räknas som ett garantiärende lämnar jag osagt. När jag lämnar in mina kameror på service så är iaf. inte damm och smuts något som någonsin gått på garanti om jag inte kan hänvisa till tillverkningsfel någonstans. Men OnOff kanske är snällare :lala:

Canon har ju en 14 dagars uppackningsgaranti där damm och annat som hamnat i kameran kan avändas med. Kom till Onoff och träffade han som förmodliigen fått alla rätt på Onoffs säljarprov och kunde hela regelboken: Nej jag ser inget, Nej, Kan ju vara någon annanstans ifrån, Jag ser inte det. Men ta med en tops och ta bort det, Säker på att du inte öppnat den i ett dammigt rum (skulle sagt att jag öppnade kameran och rullade runt med den i dammsugarpåsen men lät bli) använd tryckluft på burk tyckte han. Han var en gammal get som satte sig på tvären. Sedan kom där en yngre kille: Jag ser det, sitter på den grejen i taket ja, om det inte försvinner så får ni ju lämna tillbaka den det finns ju garanti på den. Här jag bjuder på en blåsbälg. Han har förmodligen inte gått Onoffs säljarkurs.TCK GODE GUD!

Canon har ju en 14 dagars uppackningsgaranti där damm och annat som hamnat i kameran kan avändas med. Kom till Onoff och träffade han som förmodliigen fått alla rätt på Onoffs säljarprov och kunde hela regelboken: Nej jag ser inget, Nej, Kan ju vara någon annanstans ifrån, Jag ser inte det. Men ta med en tops och ta bort det, Säker på att du inte öppnat den i ett dammigt rum (skulle sagt att jag öppnade kameran och rullade runt med den i dammsugarpåsen men lät bli) använd tryckluft på burk tyckte han. Han var en gammal get som satte sig på tvären. Sedan kom där en yngre kille: Jag ser det, sitter på den grejen i taket ja, om det inte försvinner så får ni ju lämna tillbaka den det finns ju garanti på den. Här jag bjuder på en blåsbälg. Han har förmodligen inte gått Onoffs säljarkurs.TCK GODE GUD!

Kul att du fick hjälp, men att hävda garanti när man fått in damm i öppen optik skulle jag säga vara ett långskott.....

Som Kimster säger, blåsbälg är en del av fotografens standardutrustning.

Andra bra att tänka på saker är att gärna rikta kameran neråt när man byter gluggar. Då har man i alla fall inte gravitationen emot sig, utan eventuellt skräp från gängor etc faller neråt FRÅN sensorn.

Sen är lite smuts på mattskivan eller sökaren inget som förstör bilden. Det är störande för fotografen möjligen. Värre är skit på sensorn, eftersom detta syns på bilden vid små bländaröppningar (höga f/-tal).

Jag tar nog hellre lite småskit på sökare och sensor hellre än att jag riskerar att göra saken värre genom att försöka rengöra där. Jag brukar alltid fukka upp saker och ting. Men sensorn på min gamla kamera, en D70, skulle nog må bra av lite rengöring. Den ser ut som den fått mässlingen. Men så har den inte blivit ordentligt rengjord med annat än blåsbälg under de år jag haft den. Dock funkar den ju bra om man inte bländar ner för mycket! :)

/E

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...