Jump to content

Recommended Posts

Hej soldf

Läst och hört lite om att i Sannaheds Hemvärnsbataljon så har man startat något som kallas fjs-ip. En insatspluton med soldater som genomgått fallskärmsjägarutbilding på K3.

Någon som vet lite mera djupgående om deras resurser och arbetsuppgifter?

Jag har själv stött på dem lite under 2010 års KFÖ, då jag agerade B-styrka.

Hej, vet inte mycket mer än det står på nätet i de artiklarna du länkat till.

Det är en pluton inom Grenadjärkompaniet, som snart döps om till 201 hemvärnsinsatskompaniet.

Kan väl bara hålla med det som sägs i artiklarna - fram för fler dedicerade och kvalificerade spaningsresurser i hemvärnsbataljonerna!

(Om nu bara "någon på Lidingövägen 24" kan fatta det med...)

En pluton som verkar inom ramen för befintligt TOEM, visst jättebra och precis samma tanke som den kav-jäg-ssg plutonen som Paulo länkade till.

Men tänk om man tog ett stridspar ur plutonen och spred dom över bataljonen,brigaden,divisionen...

ödmjuka dugliga fjs'are som visar vägen genom ett utmärkt eget exempel, det skulle verkligen sprida den goda effekten...

/b

Väldigt intressant initiativ!

Då är det bara att vänta på att P7 sätter upp en Hv pansarskytte pluton/kompani.

(nä just det sånt händer ju bara runt hufvudstaden/mellan sverige OBS ironi OBS)

Några fundering slår en dock.

Kommer denna pluton/kompani få mer pengar att öva för än övriga?

Ska dom bibehålla kompetensen att kunna hoppa fallskärm med utrustning så måste dom ju få hoppa ett antal gånger om året eller?

Och om dom får det, då måste ju alla ik få flyga herka ett antal gånger per år också då dom enligt min utbildningsgrupp ska kunna transporteras med det.

Annars ett bra sätt att höjja kompetensen inom Hv. Dock borde dom väll kunna göra mer nytta utspridda på några plutoner/kompanier för att höja kompetensen överlag.

För mig verkar det dessutom vara ett ypperligt sätt att få elitrymdbasninjajägare att söka sig in i HV; att erbjuda dem att bli placerade med kamrater som delar deras bakgrund och kompetens, några kanske till och med är GU-kamrater (något som alltid är bra för rekrytering). Många av mina kamrater har en gammaldags och felaktig bild av HV (något som gjorde att de inte sökte förens jag övertalade dem). Att kunna erbjuda FJS'are som lämnat firman en "fortsättning" med FJS-bröder torde göra dem något mer sugna än om de skulle erbjudas plats bredvid Baffe (56 år, GU som signalist i ett bergrum, nyttjar AK'n som käpp). [Att Baffe inte länge finns i rullorna och att vi som är med i HV nuförtiden är relativt bra på det vi gör är oväsentligt, den mentala bilden är fortfarande 47+ och slippa repövningar]

Bra initiativ!

Edited by 903Lew

Kommer denna pluton/kompani få mer pengar att öva för än övriga?

...

Ska dom bibehålla kompetensen att kunna hoppa fallskärm med utrustning så måste dom ju få hoppa ett antal gånger om året eller?

Sist jag kollade var bevakning NSS huvuduppgift. Att kasta ut folk bakom fiendens linjer under en fallskärm finns inte i NSS universum. Bra med denna målmedvetna satsning och definitivt moral- och motivationshöjande att ha kamrater med samma bakgrund i plutonen. Men det spelar tyvärr ingen roll om du så slutade i SSG i går - NSS ska som sagt syssla med bevakning i första hand.

@Särimner:

Behovet av bevakning eller ytövervakning försvinner inte för att fi/bus/hinder eventuellt befinner sig mellan truppen och uppgiften.

Visst kan det hoppas om regelverken följs och tilldelad utrustning används av för uppgiften utbildad personal.

Utgör det en mindre påverkan på budget och därmed övriga delar av förbandets verksamhet under fredstid har jag svårt att se varför möjligheten inte skulle övervägas.

Kreativitet och oförutsägbarhet är ibland framgångsfaktorer.

Personligen har jag en del funderingar kring kok/trossgrupper och luftfällning/luftlandsättning jag skulle vilja prova i praktiken.

Att kunna fälla infrastruktur vid naturfenomen a la gudrun, flodvågor och jordbävningar borde i mitt tycke vara ett utvecklingsområde för LogR/IngR, görs/övas det i fred så kan det gå att göra i ofred.

Edited by Munin

Jag är på inget sätt negativ till denna satsningen. Tvärtom tycker jag att det är en av de bättre vägar att gå.

Men funderingarna kvarstår dock...

Om man nu är rekryterad för sin specifika kompetens (dvs ytövervakning, fallskärmshoppning osv...) vill man inte då fortsätta med att bibehålla den kompetensen?

OT:

Borde inte detta ha satsats på tidigare? Som när vi fortfarande hadde allmänvärnplikt...

Slut OT