Dies irae Posted May 9, 2011 Report Share Posted May 9, 2011 Hej Var på KFÖ i helgen, där fick vi förvånat lära oss att tecken för ta- genomsök hade ändrats till att man från uppåtriktad knuten näve som sedan övergår till en vågformad rörelse med öppen hand mot utpekad riktning. Nästa var att tätbyte hade övergått till samma tecken som färdiga till strid. Nån som sitter på något nytt reglemente? Mvh Dies ( förvirrad efter tecken byten:-)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted May 9, 2011 Report Share Posted May 9, 2011 Vad jag fick lära mig i NBG var att genomsök var den vågformade rörelsen och peka mot riktningen som skall sökas av, tecknet för att Ta Säkra var knuten näve som från uppåtriktad ändrades till vågrät med avslut att handen pekade i riktning som skall säkras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUK Posted May 9, 2011 Report Share Posted May 9, 2011 De flesta tecken finns på sista sidorna av FMR MOUT 2010, tyvärr är den inte helt färdig så några tecken fattas. Se: http://www.chefen.be/dokument/MSSMOUTBil%203-2%20PlutGrp2%20Grupp.pdf Enligt vad jag har lärt mig tidigare så ser ta-rensa ut som ta-genomsök fast med rak handrörelse framåt istället för vågig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted May 9, 2011 Author Report Share Posted May 9, 2011 o tätbyte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted May 9, 2011 Report Share Posted May 9, 2011 Tätbyte är detsamma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted May 9, 2011 Author Report Share Posted May 9, 2011 Tätbyte är detsamma. samma som vad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FCR2 Posted May 9, 2011 Report Share Posted May 9, 2011 Tätbyte är detsamma. samma som vad? Som det alltid varit, så länge tecknet funnits. (Så jag hade rätt,intern grej i plut) Skall nu maila alla jag kommer åt. Enormt uppskattat med länken till reglementet. Ingen som sitter på det "nya" (utkast/remiss utgåva)markstridsreglementet? "Chefen Foxtrot" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted May 10, 2011 Report Share Posted May 10, 2011 Tätbyte är detsamma. samma som vad? Tänk "Drottning vinkning" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted May 10, 2011 Report Share Posted May 10, 2011 Inledningsvis vinklar du överarmen 90 grader ut från din kropp, därefter vinklar du underarmen 90 grader uppåt, slutligen roterar du handen fram- och tillbaka med 3Hz. Där har du tecknet för tätbyte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted May 10, 2011 Author Report Share Posted May 10, 2011 (edited) Jo det är ju egentligen det jag är ute efter Drottningvinkningen gäller, Edited May 10, 2011 by Dies irae Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted May 11, 2011 Report Share Posted May 11, 2011 Hmmm påminner om hur man ständigt ska omorganisera för att öka sin effektivitet, men det enda man uppnår är att öka förvirringen och osäkerheten. Vilken version kör man med nu då?? Varför ändra något som man bestämt tidigare, var konsekvent och träna med samma tecken så blir de inkörda hos alla över tiden. Förändring för förändrings skull?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted February 11, 2014 Report Share Posted February 11, 2014 Är det någon som sitter på eller kan tipsa om var jag hittar en komplett förteckning med illustrationer över handtecken och signaler, för exempelvis ta, eldställning, halt, framåt, skydd, framryckningsformationer, mm, även fordonsdirigering och hundpatrullstecken o.dyl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted February 12, 2014 Report Share Posted February 12, 2014 Finns inte sånt i soldf? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted February 12, 2014 Report Share Posted February 12, 2014 Det gör det. Frågan är om listan i SoldF är komplett och alla är gällande idag (min SoldF är från 2001). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts