Jump to content

FMV upphandling på drag bag till PSG90

Yxa

Recommended Posts

Såg att FMV lagt ut en upphandling om 100 st drag bags (eller "guncases" som bara de kan förvanska det till). Ser ju lovande ut, men vad har ni använt hittills?

På den tiden (1995) jag utbildades på PSG, och inom ramen av tjänsten som utfördes, så medföljde ingen mjukväska eller drag bag - endast hårdlådan. Jag hittade ett par äldre korta trådar som diskuterade civila väskor i civila applikationer samt nån svensk prototyp-väska som säljs i Finland; dock inget om vad som de facto används eller har använts. Hur lyder svaret?

Edited by Yxa

En dragbag är väl gjord för att man ska kunna släpa PSGt efter sig som en svans sista biten fram till op? nu är jag iunte utbildad på vapnet i fråga, så jag vågar inte säga att det stämmer, men min gissning iaf.

Såg att FMV lagt ut en upphandling om 100 st drag bags (eller "guncases" som bara de kan förvanska det till). Ser ju lovande ut, men vad har ni använt hittills?

På den tiden (1995) jag utbildades på PSG, och inom ramen av tjänsten som utfördes, så medföljde ingen mjukväska eller drag bag - endast hårdlådan. Jag hittade ett par äldre korta trådar som diskuterade civila väskor i civila applikationer samt nån svensk prototyp-väska som säljs i Finland; dock inget om vad som de facto används eller har använts. Hur lyder svaret?

Vi fick också bara ut hårdlådan när jag gjorde. Vilket innebar att man inte hade något annat skydd för vapnet än skyddet man satte över siktet när man var ute i skogen. Jag upplevde aldrig dock att det var ett problem; när man stalkar så går det ändå så långsamt att man kan hantera vapnet på ett bra sätt ändå, och ligger jag och stalkar vill jag nog gärna ha vapnet i händerna ändå och inte nerpackat i en väska.

Men detta verkar ju mer som något som kanske är mer aktuellt för Affe där vapnet kan behöva skyddas mot damm alternativt när man hoppar fallskärm med det (som det står i specen också), än att det är avsett att användas för gemene prickskytt i Sverige. Antalet som köps in tyder ju på detta också.

Edit:

@ Källberg

Precis som du är inne på så tror jag att det framförallt kommer att användas av fallskärmshoppare och nere i Affe där behovet av att skydda mot damm är ganska stort.

Edited by KJ-PRSK

Trädet, vad en drag bag är vet jag (jag har en SO Tech Sniper Drag Bag på mindre än två meters avstånd), det var vad som använts utöver hårdlådan som jag undrade om. Och att de ska vara "hoppbara" framgår redan på förstasidan av upphandlingen när man ser att det är AK Flyg & Rymd som ansvarar för upphandlingen och inte AK Mark (vilka annars brukar hantera vapenrelaterad utrustning). Tack till KJ-PRSK för svar.

Efter som jag tjänstgör med Psg 90 som huvud beväpning så kan jag svara att hårdlådan gäller ännu!

Själv är jag utrustad med både Ak4 och Psg 90 och saknar just en dragbag.

Det finns mängder med varianter men få som är optimala.

Har kollat på Eberlestock som vet vad de gör när de tar fram saker och där finns bra produkter som skulle vara ganska bra att ha eller rent av nödvändiga.

Tyvärr så går det trögt i Sverige på PSG sidan men det görs ändå framsteg.

Jag önskar själv en bärsäck i stolek med stridssäck 2000 med inbyggd dragbag gärna där dragbagen går att kopla loss.

Givet vis skall det vara molle på alla ytor så att man kan applicera det som är nödvändigt både inne och ute i säcken.

Men det lär dröja innan det kommer till FM och den stora massan.

Nu var det FJS som skall ha dessa produkter uppenbarligen.

/519CB

MOLLE/PALS-kompatibilitet i FM? Min herre måste skämta aprillo! Det skulle ju innebära att FM behövde erkänna att deras egna värdelösa fästsystem inte var det bästa som någonsin uppfunnits. :/

MOLLE/PALS-kompatibilitet i FM? Min herre måste skämta aprillo! Det skulle ju innebära att FM behövde erkänna att deras egna värdelösa fästsystem inte var det bästa som någonsin uppfunnits. :/

Nej, men det är billigare då det krävs färre bar tacks sömmar (dvs snabbare att sy + mindre tråd) för att hålla de svenska remmarna jämfört med MOLLE/PALS.

FMV = :Malaj:

Edited by Yxa

Har fått tilldelat en dragbag på test från TT som enligt qm ska vara den som är påväg in, och efter 24tim dömt ut dem som inget annat än ''skjutbanemtrl'' och ''skit''.

finns inget bra sätt att fästa på utsidan av sacci'n och den sväljer ingen mtrl i sidofickorna.

Persmasknät och packremar runt sidofickan är fortfarande det bättre alternativet enligt oss.

Har fått tilldelat en dragbag på test från TT som enligt qm ska vara den som är påväg in, och efter 24tim dömt ut dem som inget annat än ''skjutbanemtrl'' och ''skit''.

När du säger TT; menar du då Tactical Tailor, Tasmanian Tiger eller något annat?

Eftersom upphandlingen inte är avslutad så skulle jag inte vara så säker på att det blir "TT-väskan" som du blivit tilldelad. Kan likaväl bli något ännu sämre.

När du säger TT; menar du då Tactical Tailor, Tasmanian Tiger eller något annat?

Eftersom upphandlingen inte är avslutad så skulle jag inte vara så säker på att det blir "TT-väskan" som du blivit tilldelad. Kan likaväl bli något ännu sämre.

Tasmanian Tiger menar jag.

Hoppas på något bättre isåfall, för TT'n sög delux.

• 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...