tommy Posted May 6, 2011 Report Share Posted May 6, 2011 (edited) Hej Ska på antagningsprövning för GMU 3 och 4 nu snart. För ca 5 1/2 år sedan fick jag ett ringa narkotikabrott i registret. Har inget annat i registret sedan innan eller efter detta. Det är ju gallrat från brottsregistret idag men bör jag ändå ta upp detta under antagningsprövningen? Edited May 6, 2011 by tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paolo Posted May 7, 2011 Report Share Posted May 7, 2011 Tyvärr så har jag inget svar, men den här tråden blir intressant att följa. Ifall du inte nämner något under intervjun, samt att registerutdraget är tomt (preskriberat efter 5år) kan dina gamla synder ändå komma fram på något sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerah Posted May 7, 2011 Report Share Posted May 7, 2011 Ifall det var jag så skulle jag vara tyst om det om det inte kommer upp på intervjun. Detta inte i syfte att mörka, utan snarare för att du inte vill bli stigmatiserad under samtalet. Dömt av det du säger, så är det en del av ditt förflutna och inte en del av den du är idag. Syftet med intervjun är ju att få en bild av den du är just idag, nu. Du vill ju presentera vilka kvalitéer och värderingar du har, att då ta upp något som skede för 5.5 år sen känns onödigt. Risken blir att de säger "Jasså!?" och därefter frågar ut dig grundligt om dina narkotikavanor, vilket resulterar i att det de tar med sig från samtalet är att du brukat droger, inte att du är en god kamrat, duktig idrottare, eller vad det nu är du är bra på. Självklart, ifall de frågar så ska du även förbereda ett bra svar. Då menar jag ett svar som är såpass konkret att man inte känner att det är värt att fråga vidare om detta, utan hellre ställer andra frågor. Men som sagt, detta är vad jag skulle gjort och det får stå för mig. Du ska inte ta detta som ett råd eller ett facit på hur dessa frågor sköts. Med det sagt så önskar jag dig lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy Posted May 7, 2011 Author Report Share Posted May 7, 2011 Låter ju vettigt som du säger, men är det inte en obligatorisk fråga under intervjuerna om man varit i kontakt med polisen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Råskinn Posted May 7, 2011 Report Share Posted May 7, 2011 Frågan är ju dock, är det inte bättre att vara ärlig? En god vän till mig hamnade i en liknande situation när han skulle ta sig igenom tullen i Australien när dom frågade honom om hans brottsregister och han körde 100% ärligt och förklarade att han hade åkt dit för en sak för 4 år sedan som han blev dömd för. Ärlighet brukar vara längst men frågan är om det gäller i denna situation? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted May 7, 2011 Report Share Posted May 7, 2011 Frågan kommer att ställas vid säkerhetsintervju. Om du väljer att inte tala sanning och det sedan visar sig att det dyker upp vid registerkontrollen (belastnings- och misstankeregister) så är ditt förtroendekapital plötsligt helt borta. Kör raka rör och försök inte själv välja vad du anser vara relevant. Svara sanningsenligt på de frågor som ställs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paolo Posted May 7, 2011 Report Share Posted May 7, 2011 Frågan kommer att ställas vid säkerhetsintervju. Om du väljer att inte tala sanning och det sedan visar sig att det dyker upp vid registerkontrollen (belastnings- och misstankeregister) så är ditt förtroendekapital plötsligt helt borta. Kör raka rör och försök inte själv välja vad du anser vara relevant. Svara sanningsenligt på de frågor som ställs. Nu är det ju så att belastningsregistret mfl är rena pga domar mm är rensade för honom. Du vet, 5år alt. 10års regeln. så frågan kvarstår, är det möjligt att få fram preskriberade domar någonstans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted May 7, 2011 Report Share Posted May 7, 2011 Säg inget som dom inte frågar efter, frågar dom om du är dömd sedan tidigare så svarar du på den frågan men förklara då också att du har lämnat det bakom dig och att det är preskiberat. kommer du inte in så är det tråkigt men även något som händer många andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted May 7, 2011 Report Share Posted May 7, 2011 Frågan kommer att ställas vid säkerhetsintervju. Om du väljer att inte tala sanning och det sedan visar sig att det dyker upp vid registerkontrollen (belastnings- och misstankeregister) så är ditt förtroendekapital plötsligt helt borta. Kör raka rör och försök inte själv välja vad du anser vara relevant. Svara sanningsenligt på de frågor som ställs. Sake roch ting kan ju komma fram på många sätt..... Om två år lägger du ut ett inlägg här som kopplar dig till den du är IRL och man lägge ihop 1 plus 1 Under din tjänstgöring springer du ihop med din gamle klasskompis polare somhar ett vagt minne av att du har varit i klammeri med rättvisan och nu undrar hur fasen du kan vara skytt på en av Strf 90 vargnarna på FS 25... Varpå han anmäler det till sina befäl då... Den som skall göra registerutdraget var en av de som var inblandade i utrdeningen när du dömdes. Han slår en signal till sin kompis på FM HR centrum (han tycker ju hon ör SÅ snygg och därtill singel) och säger till att det finns saker som inte står i papprena Åklagaren som dömde dig är legal på en kommande mission Solen står i cenit tillsammns med att vattumanen infaller i januari vilket gör att detta faktiskt FINNS kvar av någon skum anledning och kommer fram... Världen är förbannat liten. Saker har en tendens att komma fram till slut...Ärlighet varar längst.... Hade jag gjort intervjun hade jag ställt frågor om drogbruk och alkoholvanor.. Detta då det är yrken där inget av dem är positivt ur flera säkerhetsynpunter.. Funderar om inte det kom upp frågor kring detta i samband med min sista intervju avseende Utlandstjänst och personen som ringde ursäktade sig med att han var tvungen att ställa denna frågan tillsammans med en del andra "löjliga" frågor. Därtill... Ringa narkotikabrott kan ju vara extremt mycket och lite cyniskt så kan jag tycka att personer som är dömda för detta oavsett om det är för 5 eller 10 år sedan kanske inte hör hemma i försvaret MEN det är MIN personliga uppfattning och som sagt det är en rubricering som är ganska bred... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted May 8, 2011 Report Share Posted May 8, 2011 Frågan kommer att ställas vid säkerhetsintervju. Om du väljer att inte tala sanning och det sedan visar sig att det dyker upp vid registerkontrollen (belastnings- och misstankeregister) så är ditt förtroendekapital plötsligt helt borta. Kör raka rör och försök inte själv välja vad du anser vara relevant. Svara sanningsenligt på de frågor som ställs. Nu är det ju så att belastningsregistret mfl är rena pga domar mm är rensade för honom. Du vet, 5år alt. 10års regeln. så frågan kvarstår, är det möjligt att få fram preskriberade domar någonstans? Domen är inte preskriberad. Registreringen i belastningsregistret är gallrad i det fall domen ledde till böter (5 år), villkorlig dom finns kvar i 10 år. Domen är däremot offentlig handling och kan begäras ut även långt efter belastningsregistret är gallrat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted May 8, 2011 Report Share Posted May 8, 2011 Var ärlig och om frågan kommer upp, säg som det är. Jag har, trots min ringa ålder, varit med om en väldigt massa olika sorters anställnings- och antagningsintervjuer både i gröna kläder och i mina slim fit-jeans. En sådan intervju handlar om egentligen bara om en sak för dig som intervjuoffer. Marknadsföring. Marknadsföring av dig själv! Ditt mål med intervjun skall vara att göra dig attraktiv för intervjuaren. Du ska göra honom/henne intresserad och villig att anställa dig. Om du är öppen med vad som hände dig för 5,5 år sedan, samtidigt som du tar tydligt avstånd från vad som skedde, kan det till och med vara en fördel för dig, eller i alla fall plus minus noll. Ungefär: "Jag blev dömd för ringa narkotikabrott för nästan sex år sedan, det var en jävligt dum grej i min ungdom och ingenting jag är stolt över, men jag står för vad jag gjort, sysslar inte med såna dumheter nuförtiden, och har för längesen lagt det där till handlingarna." Eller på något annat sätt där du påvisar för intervjuaren att du inte är den killen längre och inte har sysslat med sånt skit på väldigt länge. Jag är ÖVERTYGAD om att det är en bättre väg att gå, än att mörka och hoppas att ingen får reda på det. Då ligger man pyrt till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paolo Posted May 8, 2011 Report Share Posted May 8, 2011 Frågan kommer att ställas vid säkerhetsintervju. Om du väljer att inte tala sanning och det sedan visar sig att det dyker upp vid registerkontrollen (belastnings- och misstankeregister) så är ditt förtroendekapital plötsligt helt borta. Kör raka rör och försök inte själv välja vad du anser vara relevant. Svara sanningsenligt på de frågor som ställs. Nu är det ju så att belastningsregistret mfl är rena pga domar mm är rensade för honom. Du vet, 5år alt. 10års regeln. så frågan kvarstår, är det möjligt att få fram preskriberade domar någonstans? Domen är inte preskriberad. Registreringen i belastningsregistret är gallrad i det fall domen ledde till böter (5 år), villkorlig dom finns kvar i 10 år. Domen är däremot offentlig handling och kan begäras ut även långt efter belastningsregistret är gallrat. aha! mitt fel. Brott och straff är inte riktigt mitt område, därav ordokunskapen. dock så ser det ut som vi har kommit längre i frågeställningen i och med ditt senaste inlägg. Fråga: Hur vet FM att det finns tidigare domar, då belastningsregistren är gallrade. Eller nöjer sig FM med bara registerutdraget ifrån Polismyndigheten (dvs ett rent registerutdrag = grönt)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted May 8, 2011 Report Share Posted May 8, 2011 Frågan kommer att ställas vid säkerhetsintervju. Om du väljer att inte tala sanning och det sedan visar sig att det dyker upp vid registerkontrollen (belastnings- och misstankeregister) så är ditt förtroendekapital plötsligt helt borta. Kör raka rör och försök inte själv välja vad du anser vara relevant. Svara sanningsenligt på de frågor som ställs. Nu är det ju så att belastningsregistret mfl är rena pga domar mm är rensade för honom. Du vet, 5år alt. 10års regeln. så frågan kvarstår, är det möjligt att få fram preskriberade domar någonstans? Domen är inte preskriberad. Registreringen i belastningsregistret är gallrad i det fall domen ledde till böter (5 år), villkorlig dom finns kvar i 10 år. Domen är däremot offentlig handling och kan begäras ut även långt efter belastningsregistret är gallrat. aha! mitt fel. Brott och straff är inte riktigt mitt område, därav ordokunskapen. dock så ser det ut som vi har kommit längre i frågeställningen i och med ditt senaste inlägg. Fråga: Hur vet FM att det finns tidigare domar, då belastningsregistren är gallrade. Eller nöjer sig FM med bara registerutdraget ifrån Polismyndigheten (dvs ett rent registerutdrag = grönt)? Registerkontrollen i sig genomförs inte av varken Försvarsmakten eller Polisen, utan utförs av Registerkontrollnämnden. I denna nämnd avgörs om resultatet är relevant för anställning och tillbaka till FM kommer JA eller NEJ helt utan motivering. Källa på samtliga påståenden: MUST Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy Posted May 9, 2011 Author Report Share Posted May 9, 2011 (edited) Tack för svaren alla. Jag ska nog ta upp detta innan det ens kommer på fråga i intervjun. Köra med öppna kort direkt känns bäst. Edited May 9, 2011 by tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts